ik keek in het begin vooral naar de skids, maar kwam er snel achter dat je daarmee vreselijk de fout in kon gaan, vooral met side in.
Valt wel mee, als je je skids er op aangepast hebt. Twee mogelijkheden: binnenkanten skids zwart, buitenkant rompkleur of lekker opvallend, geel of zo. De skid die je als zwart ziet, is van je af en je ziet dus tamelijk snel of de heli van je af of naar je toe rolt.
Alternatief iedere skid zijn eigen kleur. Dat vergt wat meer gewenning, de eerste oplossing is "instinctiever"
Nu kijk ik naar rotor en staart en anticipeer ik zoals Bert omschrijft.
Zorg dat je je heli goed kan zien, dus geen zwarte bladen, en vlieg met de zon in je rug.
Ik vind een zichtbare rotorschijf erg prettig bij non-E-stab, maar verder maakt het me niet veel uit. Zichtbaarheid van de heli is wel erg fijn, ik heb één heli in Camouflage kleuren en met dat ding ben ik al een paar keer flink de mist in gegaan bij een bomenrij op de achtergrond....
Ik vlieg daarintegen NOOIT met de zon in de rug, maar altijd tegen de wind in, zoals het hoort, en de zon die omzeil ik wel....
Met de zon in de rug (en dus de wind uit willekeurige richting) vliegen, is juist VRAGEN om de situaties waar we het nu net over hebben, de situaties waarbij je de oriëntatie kwijt kunt raken. Waarom?
Omdat goed zicht er toe uitnodigt "maar wat rond te rommelen" en de rare windrichting voor verassingen kan zorgen.
Tegen de wind in vliegen geeft vastigheid, en de zon vermijden DWINGT je een beetje in de gaten te houden waar je uithangt en hoe je gevlogen hebt....
Tenminste, zo ervaar ik dat....
Groet, Bert