Wat was jouw crashschade?

heb je een simulator bart?

Ik ben de laatste tijd erg actief met simmen omdat m'n micro's niet zo fijn buiten vliegen met de windkracht 4-5.

wat me wel opvalt nu is dat ik nose-in bijvoorbeeld veel beter beheers.
Ik hoef niet meer zozeer na te denken welke kant ik op moet corrigeren als hij nose-in ergens heen gaat.

En vaak vlieg ik ook gewoon eens een eind weg, trek een keer aan m'n rechter stick... en dan eens kijken of ik 'm netjes terug kan halen.
Gewoon om te trainen op orientatie.

Dus veel simmen heeft mij al een stukje geholpen bij de beheersing en orientatie van de heli.
of ik dit in de werkelijkheid ook zo beheers is nog afwachten.

@Sven: Ik heb phoenix.

Daarmee heb ik de basis geleerd, door iedere dag een kwartiertje te oefenen.
Daarna kwam de mcpx V2. Die kan ik nu vliegen dankzij de sim.

Ondertussen na een jaar met de mcpx gevlogen te hebben (ben tot gevlogen achtjes en 'slordige' pirouettes geraakt) ben ik begonnen met een Trex 450 sport V2.

In dat jaar heb ik de sim wel een beetje links laten liggen.

Nu met de 450 heb ik wel meer schrik om te crashen.
Het gekke is met de 450 naar side-in lukt nog niet goed - de heli drift alle kanten op, terwijl ik daarnaa de mcpx pak en pirouettes draai zonder problemen.
De 450 is wel een flybar versie.

Ik denk dat ik nu moet beginnen met gericht oefenen op de sim.

de 450 is wel goed afgesteld? ..rechte swash e.d.?

ik denk dat er ook een stukje impressie meespeelt.
Zo'n 450 komt toch heftiger over dan een micro.
Met mijn micro durf ik ook meer dan met m'n Master CP hoor... is voor mij ook gewoon een switch in je hoofd.

Natuurlijk verschillen de vliegeigenschappen ook wel, maar voor mij het belangrijkste dat je feeling hebt met je heli. Dus dat je er vertrouwd mee raakt. Dus veel oefenen, oefenen en oefenen.
Simmen om stick movements erin te stampen.
En met je 450 gewoon lekker rustig beginnen met hooveren en probeer je zelf aan te leren hoe je snel weer naar een vertrouwde positie komt met de heli als je bijv. nose-in hangt.

een mcpx is wel even wat anders dan een 450 :mrgreen:
je bent minder bang, de heli zelf gedraagt zich wat anders etc

gewoon veel vliegen met de 450.
komt vanzelf. Ga je gekke dingen doen (voor jouw idee), even een beetje hoogte pakken.
de magische 3 fouten hoog..

En vooraf bedenken wat je moet doen als het mis gaat.
dus bij side in, even kort een klap op de linkerstick om de staart weer terug te krijgen, dan kun je hem gewoon tail in opvangen.
En dit moet je echt op tijd doen.

en dan gewoon weer doen..
Vaak. tot vervelens toe. het wordt vanzelf een automatisme, opvangen gaat steeds meer automatisch, tot je er opeens achter komt dat je niet meer opvangt, maar het gewoon beheerst.

En dan begin je te twijfelen en denk je als ik nu fout corigeer met de cyclic, dan crasht hij. Dus in paniek throttle hold erop, waardoor hij dus ook crasht.

Ik denk dat ik gewoon heel veel moet oefenen op allerlei bail-out maneuvres.

Dat is dus exact de reden waarom ik NIEMAND aanleer c.q. aanraadt om die throttle hold te gebruiken.
Throttle hold is leuk, als je jezelf leert vliegen, en er geen andere mogelijkheid is om schade te beperken
Als je van plan bent vaak te crashen, of een vliegstijl hebt waarbij "crashen er nu eenmaal bijhoort", kun je overwegen het te blijven gebruiken, en dan neem je die vermijdbare, maar dank zij throttle hold tóch onontkoombaar geworden crashes voor lief.

Ik geef les en (aangezien bij ons toch niemand zich bezig houd met 3D) hamer er op, tot de laatste seconde te blijven sturen, en op die bail-outs danwel zodanig sturen dat je het ontstaan van de verwarring voorkomt. De crashes die je op die manier voorkomt, wegen ruimschoots op tegen de schade die je met throttle hold voorkomt....

Groet, Bert

Ik zal dat in gedachten houden Bert. Oefenen is dus de boodschap.
Ik heb ondertussen al eens op de som geprobeerd om mijn orïentatie te verliezen, maar dat lukt niet.
Maar ik blijf wel oefenen op die bail-outs.
Met de sim is het net als met de mcpx, geen schrik. Het lijkt wel of ik hier al in een verder gevorderd stadium zit. Maar das zeker niet het geval.

Met thr hold voorkom je meestal alleen schade aan je maingear.. de rest is toch kapot :( zelf gebruik ik thr hld dan ook eigenlijk alleen na een crash of bij een auto. Of als er tijdens een vlucht iets technisch niet klopt en de heli gaat spinnen ofzo.. Maar nooit als panic switch.

Laatst bewerkt door een moderator:
Orientatie moet je niet verliezen.. Zeker niet express..

Als je voldoende oefent, en het rustig genoeg opbouwt, zal je zien dat je op een gegeven moment eigenlijk maar met een half oog naar de heli hoeft te kijken om te weten hoe hij staat

Bouw je het te snel op, ga je op een gegeven moment te hard voor je achterhoofd en ben je hem kwijt.
En dan moet je eigenlijk een beetje gaan prutsen om hem voor de grond weer onder controle te hebben.
Gewoon de bail out (de noodprocedure om weer op een voor jou bekende orientatie terecht te komen) vooraf verzinnen, en je er aan houden.

Dus niet nog even proberen, omdat je het zonder bail out wilt doen

Met thr hold voorkom je meestal alleen schade aan je maingear.. de rest is toch kapot :( zelf gebruik ik thr hld dan ook eigenlijk alleen na een crash of bij een auto. Of als er tijdens een vlucht iets technisch niet klopt en de heli gaat spinnen ofzo.. Maar nooit als panic switch.

Dat bedoel ik dus.... Dat is volgens mij het juiste gebruik van Thr.Hold...

Maar ik hoor veel van mensen dat ze, in een poging de schade te beperken, dat ding al indrukken op het moment dat ze denken dat het fout gaat. Maar dan weet je ook zeker dat je minstens een beetje schade hebt...

Daar probeer ik dus een beetje tegengas aan te geven.

Groet, Bert

Proberen te redden wat er te redden valt, is mijn mening. Zet je de motor uit dan maak je het toch iets lastiger...

@Bart

gister kreeg ik van m'n collega onderstaande youtube doorgestuurd.
Freddy can Fly... lesson 1. en hij heeft een stuk of 10 van deze lessen.

op de sim vliegen lukt me wel aardig.

maar ik heb het filmpje eens bekeken en dit ook in de sim geprobeerd.

En dat is eigenlijk lastiger dan het lijkt... all the way, back to the basics.
Maar het zijn wel leuke oefeningen om eens met de sim te doen.

dMegy0DEbxE[/media] flight lesson 1...learning the basics (freddys flight academy) - YouTube

Hmm als we allemaal gaan kijken en niet meer crashen kunnen we dit draadje sluiten ;)

Das wel interessant.

Ik heb het gisteren eens geprobeerd en het is inderdaad lastiger dan het lijkt.
Maar wel een goede oefening.

@Sven: Das vriendelijk, maar deze zijn allemaal terug te vinden op youtube ook hoor.

Ondertussen is mijn heli terug herbouwd en afgesteld.

Zonet nog eventjes gehoverd in de tuin. Dat hoveren zonder aan de collective te komen lukt vooralsnog enkel in de sim. Ik moet er wel bijzeggen dat het toch wel behoorlijk waaide, waardoor de heli heel erg veel op en neer danste als ik niet aan de collective kwam.
Door die wind ben ik ook weer in zo'n situatie terechtgekomen dat ik dacht - ik ben hem weer kwijt. Maar ik ben blijven doorvliegen (vechten) en heb hem uiteindelijk zonder schade kunnen neerzetten. Vervolgens enkele grote happen lucht genomen en de rest van de lipo leeggevlogen.
Bedankt Bert en de anderen voor de tips.:thumbsup:

T waait ook behoorlijk ja vandaag.
Mijn zwager is ook gegrepen door het helivirus.
Vrijdag een dx6i gehaald en gisteren even gehoverd
Met mijn 600 aan de kabel.
Is n 450 n goede instap of kan een 550 of 600
Ook goed werken

Back