Wat was jouw crashschade?

Ik onthoud dus hoe hij hoort te hangen..
Nu ken ik mn heli's al een tijdje, en weet dus wat ze doen
ook met erg veel wind

weet ik het echt helemaal niet meer, draai ik even een rondje met de staart.
Door tegelijk een beetje te corrigeren, zie je vrij vlot of de correctie de goede kant op was, of dat het model blijkbaar andersom stond..

Maar hoe kijk jij naar je helikopter ? ik keek in het begin vooral naar de skids, maar kwam er snel achter dat je daarmee vreselijk de fout in kon gaan, vooral met side in. Nu kijk ik naar rotor en staart en anticipeer ik zoals Bert omschrijft.
Zorg dat je je heli goed kan zien, dus geen zwarte bladen, en vlieg met de zon in je rug.

ik keek in het begin vooral naar de skids, maar kwam er snel achter dat je daarmee vreselijk de fout in kon gaan, vooral met side in.
Valt wel mee, als je je skids er op aangepast hebt. Twee mogelijkheden: binnenkanten skids zwart, buitenkant rompkleur of lekker opvallend, geel of zo. De skid die je als zwart ziet, is van je af en je ziet dus tamelijk snel of de heli van je af of naar je toe rolt.
Alternatief iedere skid zijn eigen kleur. Dat vergt wat meer gewenning, de eerste oplossing is "instinctiever"

Nu kijk ik naar rotor en staart en anticipeer ik zoals Bert omschrijft.
Zorg dat je je heli goed kan zien, dus geen zwarte bladen, en vlieg met de zon in je rug.

Ik vind een zichtbare rotorschijf erg prettig bij non-E-stab, maar verder maakt het me niet veel uit. Zichtbaarheid van de heli is wel erg fijn, ik heb één heli in Camouflage kleuren en met dat ding ben ik al een paar keer flink de mist in gegaan bij een bomenrij op de achtergrond....
Ik vlieg daarintegen NOOIT met de zon in de rug, maar altijd tegen de wind in, zoals het hoort, en de zon die omzeil ik wel....
Met de zon in de rug (en dus de wind uit willekeurige richting) vliegen, is juist VRAGEN om de situaties waar we het nu net over hebben, de situaties waarbij je de oriëntatie kwijt kunt raken. Waarom?
Omdat goed zicht er toe uitnodigt "maar wat rond te rommelen" en de rare windrichting voor verassingen kan zorgen.
Tegen de wind in vliegen geeft vastigheid, en de zon vermijden DWINGT je een beetje in de gaten te houden waar je uithangt en hoe je gevlogen hebt....

Tenminste, zo ervaar ik dat....

Groet, Bert

Persoonlijk hou ik meer rekening met de zon ( die wil ik in de rug) dan met de wind. Heeft mij al een keer een crash opgeleverd met meer dan €250,- schade om dat ik verblind werd door de zon.

mvg. Freddie

In mijn geval had het niks met de zon te maken, want het was bewolkt. Wind was er natuurlijk wel (een beetje)
Persoonlijk denk ik dat het nog het meeste te maken heeft met schrik. Ironisch genoeg heeft schrik om te crashen tot gevolg dat je crasht:schrik:
@Bert en student: dat zijn goede tips. Ik denk dat ik daar maar eens mee aan de slag ga in de sim.

om dat ik verblind werd door de zon.

Vat het niet verkeerd op, maar:
Als je verblind werd door de zon, doe je twee dingen verkeerd...

1-je hebt blijkbaar niet echt in de gaten waar je uithangt in de lucht, anders had je niet voor de zon langs gevlogen
2-je kijkt blijkbaar heel erg "gefocust" (en dan bedoel ik optisch gefocust, niet "geconcentreerd") naar je model, waardoor je ook gelijk helemaal niets meer ziet, en die zon voor jou als een totale verrassing kwam, en dus vol een gat in je netvlies brandde.

Beetje in de gaten houden waar je zit voorkomt voor de zon langs vliegen, en je blik wat "wijder" houden maakt eerstens dat je méér ziet van je heli en het luchtruim er omheen (veiligheid) maar het zorgt er ook voor, dat ALS je eens een keer te dicht bij de zon vliegt, dat je dan nog wat blijft zien, ook al was het maar omdat je op tijd even je blik af kon wenden....

Ik vlieg regelmatig min of meer voor de zon langs, maar het levert nooit problemen op.
Een paar van mijn schaalheli's zijn echter niet of nauwelijks te hanteren met de wind in de rug.

Groet, Bert

zelf vlieg ik eigenlijk altijd met de zon in de rug, of eventueel naast me. Nooit de zon voor me

De wind, sja. daar heb ik het dan mee te doen. Ik vlieg tot windkracht 4, daarna vind ik het te hard worden. de 500's die ik vlieg kunnen daar prima tegen.

Als je dan toch rekening houdt met de wind, kan je dan niet beter de wind in de rug hebben bert? Ik bedoel, stel je doet een figuur recht voor je, laten we zeggen een looping. dan heb ik liever dat de heli van me wordt weggeblazen dan dat hij naar me toe wordt geblazen. (uiteraard hou je afstand, maar toch)

anyway, het zal ook een deel voorkeur zijn. Ik ben nooit in de problemen gekomen door de zon in elk geval

Jullie denken allemaal vanuit het standpunt dat de heli alles kan en de piloot de beperkende factor is. Maar dat is geen "vliegen", dat is "vermogen hanteren", en dat is héél wat anders....

Ik hanteer het standpunt, dat de heli gelimiteerd is in zijn mogelijkheden en de piloot om de grenzen van de machine heen moet vliegen.
IK vlieg dan ook niet per sé met de zon in het gezicht, maar wél met de wind in het gezicht, zoals ik dat vroeger geleerd heb....

Gaat ook niet om dingen als een looping vliegen, want sterker nog, het maakt aerodynamisch gezien zelfs geen :showass: uit of je die tegen de wind, voor de wind of dwars op de wind uitvoert. Daarboven, daar IS geen wind, tenminste, niet wat dat model aangaat....

Het gaat om manouvres t.o.v. de grond waar je niet onderuit komt, zoals je landingsaanvlucht en het afvangen. Daarmee kom je met een grote schaalbak tamelijk snel mee in de problemen (tenzij je er achterlijk veel vermogen in hangt en uiterst "on-schaal" mee manouvreert).

En het kan aan mij liggen, maar ik zie mensen die met de zon in de rug vliegen vaker crashen dan ik doe, en dan doel ik niet op 3D vliegers die teveel wagen, maar gewoon de alledaagse vliegbewegingen zoals vertrekken en landen....

Groet, Bert

PS: ligt het aan mij, of heeft dit specifieke draadje een heel rare lay-out???

Ja, ik moet steeds heen en weer scrollen. Tekst is veel te breed.

Lag blijkbaar aan de foto's van #654, die naast elkaar stonden.
Want nu is het over, maar als ik een pagina terugga is het er weer....

Groet, Bert

Tja, wind in het gezicht en zo...
Ons veld zit naast een snelweg. Daar mogen we dus niet komen.
Aan de zijkant zit de oude maas, daar wil ik niet teveel komen. Probleem is meteen plons.
Weer de andere zijkant het boompjes, hoog gras etc. Vliegt niet lekker, en heb ik links weer de snelweg om niet overheen te vliegen.

Ik zit dus vast met mn gezicht 1 kant uit.
Zonnetje komt aan de rechterkant, vol in je zichtveld op.
Ik ben vaak vroeg, dus heb ik er mee te maken...
Ik vlieg er doorgaans gewoon overheen, nog liever onderdoor.
Of ik blijf gewoon aan 1 kant.

Windtechnisch maakt dat voor mij niet zoveel uit, de heli kan er tegen, en ik vlieg geen schaal(die er meer last van hebben)
Vliegtuigen hebben er wel last van. Gelukkig heb ik cross wind landen geleerd tegenwoordig ;-)

@brutus: wind maakt met looping wel uit..
Niet voor het toestel, wel voor jouw beeld op het figuur. Doe je met windje mee een looping, wordt het een soort rare komma in de lucht.
Doe je het met tegenwind, krijg je makkelijk een mooi rondje.
Inderdaad, het toestel maakt het geen fluit uit (die weekt gewoon met de luchtsnelheid om hem heen), maar voor het figuur maakt het wel uit. Je maakt het jezelf een stuk moeilijker

@brutus: wind maakt met looping wel uit..
Niet voor het toestel, wel voor jouw beeld op het figuur. Doe je met windje mee een looping, wordt het een soort rare komma in de lucht.
Doe je het met tegenwind, krijg je makkelijk een mooi rondje.
Inderdaad, het toestel maakt het geen fluit uit (die weekt gewoon met de luchtsnelheid om hem heen), maar voor het figuur maakt het wel uit. Je maakt het jezelf een stuk moeilijker

Als je het op die manier bekijkt, maakt het inderdaad uit. Maar je bent dan wel je kist onnodig in gevaar aan het brengen, omdat je aerodynamisch gezien hele gekke dingen aan het doen bent...

Nogmaals, ik vlieg tegen de wind in, en als dat in houd dat bepaalde dingen vervelend voor de zon uit komen, dan doe ik ze op dat moment gewoon maar even niet, of ik doe ze in een ander deel van het luchtruim, maar ik doe ze NIET van de wind af. Airspeed is OOK bij een heli een heel belangrijke waarde...

Groet, Bert

Weet ik.
Alleen ik vlieg dus met een trex 600, en bij die dingen is alles zo overbemeten qua vermogen dat ik de staart nog nooit van zijn plek heb zien komen door een invloed van wind.
let wel: ik vlieg met een toerental van 1900 a 2000 rpm op de kop..

Schaalheli of heli aan de onderkant van zijn toerenbereik ben ik het meteen met je eens..
Dan worden ze er wel erg gevoelig voor.

En qua gevaar..
doorgaans doe ik in het eerste tankje een beetje uitvogelen hoe de lucht in elkaar steekt, en hoe de heli zich gedraagt.
Ons veld ligt op een bult, en de wind boven het veld kan wel eens heftig turbulent zijn tot 10 a 15 meter hoog.
eenmaal het eerste tankje gevlogen, weet ik redelijk wat hij doet.
Even om aan te geven: op sommige dagen stuitert het ding 2 meter omhoog of omlaag aan de rand van het veld.
Of rustig voorbijvliegend zonder aan de pitch te zitten, zie je hem toch een heel stuk op en neer stuiteren.
Eerste keren met een vliegtuig was dit ook erg spannend :mrgreen:

en als eens iets het begeeft, dan moet je toch de noodprocedures uit de kast halen. Dat heb je toch niet voor het zeggen...

Lag blijkbaar aan de foto's van #654, die naast elkaar stonden.
Want nu is het over, maar als ik een pagina terugga is het er weer....

Groet, Bert

Wat een geknoei :D. Maar @ Knoeier, misschien kan je je post even aanpassen en er een enter ingooien na de foto's.

Vreemd dat het forum dit toe laat...dat zou niet moeten kunnen volgens mij.

Ik ben bezig! Alle schade eraf, valt mee.
Staartblad, hoofdas, bladen, bladhouder, flybar, alle servo-armen (servos nog heel dus), staartstangen los (maar heel).
Onderdelen zijn onderweg, dus nog even wachten.
u9ejuvav.jpg

ju6aba5y.jpg

ge9ajaqa.jpg

Het geeft me tijd voor een ander projectje: upgrade sc truck.

Ik vlieg altijd met de zon in de rug. Wind alleen belangrijk met starten en landen. Dan maar nose in landen als het niet anders kan... ik vlieg veel met een 700 dfc met 2250 rpm. Ding gaat dus razend snel. Ben wel eens verblind doordat ik net even voor de zon langs vloog en dat wil je echt niet...

Laatst bewerkt door een moderator:
Het probleem lag bij mij niet zozeer bij het uit het oog verliezen van de heli.
Maar wel bij het gebrek aan dieptezicht (zoals bij de danseres op de animatie)
Je kan ze linksom zien draaien en dan plots rechtsom, terwijl je er constant naar zit te staren.
Zo gebeurde het ook met mijn heli. Ik zag hem van tail in naar 45° tail in gaan en plots (zonder dat de heli verdraaide) zag ik heb 45° nose in.
En dan begin je te twijfelen en denk je als ik nu fout corigeer met de cyclic, dan crasht hij. Dus in paniek throttle hold erop, waardoor hij dus ook crasht.

Ik denk dat ik gewoon heel veel moet oefenen op allerlei bail-out maneuvres.

Back