Mustang P51D freeplan Juni RCM&E

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 23 mei 2013.

  1. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    P51 van tekening bouwen

    Deze tekening van Ton heb ik gebruikt om met de zoon van een kennis zijn eerste vliegtuig te bouwen.

    Dan kun je wel uitleggen dat het veel beter is om met een trainer te beginnen, maar voor een knul van 13 spreekt een Mustang natuurlijk veel meer aan.

    En hij heeft er plezier in hoor. Het bouwt snel en makkelijk, prima ontwerp.

    Ter illustratie nog een paar plaatjes, de rest lijkt heel erg op de foto's die eerder al gepost werden

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    MicropropSport en AER vinden dit leuk.
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    rijoli,

    Leuk dat je de Mustang hebt gekozen om te bouwen :banana:en ja klopt niet echt een model om mee
    te leren vliegen, ondanks dat de Mustang super vliegt.

    Ziet er goed uit op de foto's :thumbsup: en maakt toch niet uit dat de andere plaatjes op de eerder
    geplaatste lijken, het is altijd leuk om te kunnen meekijken met de bouw.

    Hoe ver is de bouw van de Mustang nu en gaat tie wel vliegend gemaakt worden.

    Wens de jongeman maar veel bouwplezier en als er vragen zijn laat maar weten.

    Gr
    Ton
     
  3. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    De cockpit

    Zo, na weer een paar avonden knutselen zijn we wat verder gekomen.

    De cockpit hebben we uit balsablokken gemaakt, die word met een boutje in de romp vastgezet.

    Eerst een passtukje gemaakt met een inslagmoer.

    [​IMG]


    Dan de balsablokken erop lijmen

    [​IMG]

    En dan schuren, en schuren, en tegen de tijd dat je denkt klaar te zijn, nog een beetje schuren.

    [​IMG]


    Ons bouwwerkje gaat al steeds meer op een vliegtuig lijken.

    Er moet hier en daar nog wel het een en ander gebeuren maar details afwerken heeft nog geen prio...

    We gaan aan de vleugel beginnen.
    groeten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    MicropropSport en AER vinden dit leuk.
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Lekker bezig zo en ziet er netjes uit.

    Maar waarom een balsa cockpit en geen RBC plastic kapje.

    Ga zelf eerdaags beginnen aan een P51B en heb der zin in.

    Ton
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Eindelijk een video kunnen schieten hier het resultaat ;



    Ton
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    MicropropSport en AER vinden dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Was het echt zo donker? 8O

    Dapper!

    Nee, valt toch mee, geloof ik.


    jan.
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Donker viel wel mee maar wel wat regen tijdens het vliegen.

    Kun je een beetje zien dat een druppel op de lens zit.

    Ton
     
  8. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Vleugel

    Zo, het eerste stuk vleugel ligt op de bouwplank.

    Er zijn niet zo heel veel foto's te vinden van de bouw van de vleugel, dus ik plak er een paar extra in. We zaten een beetje met de bouwvolgorde in ons maag.

    Als we het anders doen als bedacht, kun je misschien wat aanwijzingen geven Ton? Dan kan iemand anders er ook nog voordeel van hebben.

    We hebben eerst maar eens de spanten uitgesneden en de bouwplank klaar gelegd.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan de spanten zonder te lijmen passen. 't is net Lego. Past allemaal pri ma.

    [​IMG]

    Vervolgens hebben we de onderste beplanking gelijmd en daar voor het gemak de hoofdlijnen op getekend.

    [​IMG]

    Dan is het lijmen van de spanten een makkie.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Nu gaan we rolroeren maken.



    [​IMG]

    We verwachten een dezer dagen de postbode met een paar kleine servo's, en scharniertjes, dan gaan we daar weer mee verder.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    MicropropSport en AER vinden dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Zit dat grote verfblik vol? :confused:


    jan.
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Gaat prima zo , de gemakkelijkste manier is
    Het ribben frame in elkaar steken.
    Hoofdligger op de onderindekking met een paar drupjes vastzetten
    De ribben richten en bij de ligger lijmen.
    Waarna je de vleugel in zijn geheel van de ligger soort van naar achteren rolt en de rib aandrukt en lijmt.
    Dit herhaal je met de voorkant door van de ligger naar voren te rollen. Gelijkertijd rib blijven aandrukken en lijmen.
    Je hoeft nu nog niet kritisch te kijken of de vleugel recht blijft dat komt vanzelf bij het plaatsen van de indekking.
    Je moet wel even opletten bij het lijmen van de false neuslijst want die moet wel recht zijn tijdens lijmen en mag niet rond staan.

    Gr
    Ton
     
  11. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Nee, 1/3 of zo. Het gaat niet om het gewicht maar vooral om alles op zijn plaats te houden. Met zo'n groot blik heb ik een groter oppervlak.
     
  12. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Kijk, die beschrijving miste ik een beetje. Dank je Ton.
    Dat aandrukken en "rollen" heb ik opgelost door de indekking in de ronde vorm te dwingen met een extra hoekje en een latje eronder.
    Vervolgens paar blikjes verf erop..

    Enfin, we gaan lekker vooruit.

    groeten,
    Richard.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    AER vindt dit leuk.
  13. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    vleugel details

    Het is alweer even geleden, maar ik ben meer een bouwer dan een schrijver.

    We hebben een bouwplank gemaakt waar de hele vleugel op past. Wel even de 2e vleugelhelft in spiegelbeeld afgedrukt

    [​IMG]


    Dan vleugel samenstellen en de rolroeren maken. Ik heb er scharniertjes ingezet, denk dat het ook met folie of tape kan, maar dat heeft vooral met persoonlijke voorkeur te maken.

    [​IMG]

    Even de rolroeren passen.

    Ik was er niet gelukkig mee dat de servo's in de vleugels ingebouwd zittten. Dus toch even een demontabel plankje gemaakt.

    [​IMG]


    Sparing zit precies op de goede plek.

    [​IMG]

    Servoos in een houdertje gemaakt. De rolroertjes zijn hier ook goed zichtbaar.

    Vervolgens is het houdertje vanaf de onderkant demontabel, dus eventuele defecte servo's kunnen vervangen worden.

    [​IMG]

    En voor je het weet is de ruwbouw grotendeels klaar.

    [​IMG]

    Nu gaan we afwerken. Als er gevlogen kan worden laat ik het weer weten.

    gr.
    Richard.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    MicropropSport en AER vinden dit leuk.
  14. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    We begrepen het al niet: op tekening in bovenaanzicht staat er een blokje geschetst, maar op je foto's zie je het niet terug.

    Prettig zo'n forum, dan kun je nog 's wat opzoeken.:D
     
  15. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Goed, die knik ziet er bij ons nu zo uit.

    [​IMG]

    De donkere strepen is om aan te geven waar we nog met balsafiller aan het werk moeten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    AER vindt dit leuk.
  16. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Dit is iets nieuws voor mij, zo'n kokertje van balsa. Leuke oplossing is het wel dus gewoon geprobeerd.

    Bij ons ziet die er zo uit. Is niet moeders mooiste zie ik nu maar dat is omdat ik eerst foto's maak en daarna ga schuren.


    [​IMG]

    Groeten,
    Richard.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    AER vindt dit leuk.
  17. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    John,
    De tekening heb ik gescanned als PDF.
    Op de plotter die ik gebruik kun je tekeningen verschalen en in spiegelbeeld afdrukken. Dus dat heb ik gedaan.
    Als je de tekening ergens kunt laten copieeren kun je 'm ook in spiegelbeeld laten afdrukken.


    Zo zelfde plaatje als gister, nu wel netjes geschuurd.:D


    [​IMG]


    Dus van de zijkant zie je de luchtinlaat


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    MicropropSport en AER vinden dit leuk.
  18. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    De electro motor

    Zelf ben ik brandstof vlieger. 4-takt is mijn voorkeur. Maar nu ben ik begonnen aan een electro model dus daar moet een electro motor in.

    Bij ieder nieuw project moet je iets nieuws proberen, dus deze wordt een electro.


    Maar de motor van de beschrijving kan ik niet vinden. Dat is een typhoon 29/12/10. Heb eerst geprobeerd om zelf de specificaties van die electromotoren te doorgronden, maar ergens tussen omwentelingen per volt en 20 Amps per 7 minuten ben ik het spoor kwijt geraakt.

    Dus, op zoek naar advies. In Ammerzoden blijkt een RC winkel te zijn waar een vliegmaatje van me goede ervaringen mee heeft. En inderdaad, ik werd er uitermate vriendelijk aan passend advies geholpen.

    Het is een Turnigy D3536/6 1250 geworden. Technische specificaties komen grotendeels overeen met de eerder genoemde Typhoon. Als prop is een 10*5 geadviseerd, de regelaar is een 35Amp. geworden.


    [​IMG]


    Afmetingen van de motor lijken hetzelfde te zijn als van de typhoon maar paar details vallen op omdat het toch niet past.

    Motorsteun is groter qua diameter, dus het eerste spant moet aangepast.
    Heb er een paar sparingen in gemaakt.

    [​IMG]


    Vervolgens lijkt de motor langer, of de as is langer, of de propmeenemer is langer,... whatever: er zit een ruime 10 mm ruimte tussen het voorste spant en de spinner. Dus daar moet ook weer wat op verzonnen worden.

    [​IMG]

    Ik vraag me trouwens af of er niet hier en daar wat openingen gemaakt moeten worden om warmte af te voeren?
    Op de foto's van Ton zie ik niet zo 1,2,3, of die openingen voorzien zijn, maar m'n gevoel zegt me dat het nodig is.

    Enfin, ga eerst mijn soldeerbout maar weer eens opzoeken.
    Er moeten een paar hele kleine stekkertjes gesoldeerd worden.
    Dat wordt ook nog een uitdaging.

    groet,
    Richard.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    AER vindt dit leuk.
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Mooi werk ! altijd leuk dat solderen. Gelukkig heb je maar één paar motordraden ;)

    Mvg,

    Bart
     
  20. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Zo, dat is even wennen, dat nieuwe forum.
    Maar meteen maar even van de gelegenheid gebruik maken om een nieuwe update te plaatsen.
    De P51 is vliegklaar.


    [​IMG]

    Ik ben nog steeds benieuwd of er nog meer bouwers zijn met dit model?
     
    MicropropSport en AER vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina