Mustang P51D freeplan Juni RCM&E

P51 van tekening bouwen

Deze tekening van Ton heb ik gebruikt om met de zoon van een kennis zijn eerste vliegtuig te bouwen.

Dan kun je wel uitleggen dat het veel beter is om met een trainer te beginnen, maar voor een knul van 13 spreekt een Mustang natuurlijk veel meer aan.

En hij heeft er plezier in hoor. Het bouwt snel en makkelijk, prima ontwerp.

Ter illustratie nog een paar plaatjes, de rest lijkt heel erg op de foto's die eerder al gepost werden

full
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
rijoli,

Leuk dat je de Mustang hebt gekozen om te bouwen :banana:en ja klopt niet echt een model om mee
te leren vliegen, ondanks dat de Mustang super vliegt.

Ziet er goed uit op de foto's :thumbsup: en maakt toch niet uit dat de andere plaatjes op de eerder
geplaatste lijken, het is altijd leuk om te kunnen meekijken met de bouw.

Hoe ver is de bouw van de Mustang nu en gaat tie wel vliegend gemaakt worden.

Wens de jongeman maar veel bouwplezier en als er vragen zijn laat maar weten.

Gr
Ton
 
De cockpit

Zo, na weer een paar avonden knutselen zijn we wat verder gekomen.

De cockpit hebben we uit balsablokken gemaakt, die word met een boutje in de romp vastgezet.

Eerst een passtukje gemaakt met een inslagmoer.

full



Dan de balsablokken erop lijmen

full


En dan schuren, en schuren, en tegen de tijd dat je denkt klaar te zijn, nog een beetje schuren.

full



Ons bouwwerkje gaat al steeds meer op een vliegtuig lijken.

Er moet hier en daar nog wel het een en ander gebeuren maar details afwerken heeft nog geen prio...

We gaan aan de vleugel beginnen.
groeten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lekker bezig zo en ziet er netjes uit.

Maar waarom een balsa cockpit en geen RBC plastic kapje.

Ga zelf eerdaags beginnen aan een P51B en heb der zin in.

Ton
 
Vleugel

Zo, het eerste stuk vleugel ligt op de bouwplank.

Er zijn niet zo heel veel foto's te vinden van de bouw van de vleugel, dus ik plak er een paar extra in. We zaten een beetje met de bouwvolgorde in ons maag.

Als we het anders doen als bedacht, kun je misschien wat aanwijzingen geven Ton? Dan kan iemand anders er ook nog voordeel van hebben.

We hebben eerst maar eens de spanten uitgesneden en de bouwplank klaar gelegd.

full

full


Dan de spanten zonder te lijmen passen. 't is net Lego. Past allemaal pri ma.

full


Vervolgens hebben we de onderste beplanking gelijmd en daar voor het gemak de hoofdlijnen op getekend.

full


Dan is het lijmen van de spanten een makkie.

full


full



Nu gaan we rolroeren maken.



full


We verwachten een dezer dagen de postbode met een paar kleine servo's, en scharniertjes, dan gaan we daar weer mee verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat prima zo , de gemakkelijkste manier is
Het ribben frame in elkaar steken.
Hoofdligger op de onderindekking met een paar drupjes vastzetten
De ribben richten en bij de ligger lijmen.
Waarna je de vleugel in zijn geheel van de ligger soort van naar achteren rolt en de rib aandrukt en lijmt.
Dit herhaal je met de voorkant door van de ligger naar voren te rollen. Gelijkertijd rib blijven aandrukken en lijmen.
Je hoeft nu nog niet kritisch te kijken of de vleugel recht blijft dat komt vanzelf bij het plaatsen van de indekking.
Je moet wel even opletten bij het lijmen van de false neuslijst want die moet wel recht zijn tijdens lijmen en mag niet rond staan.

Gr
Ton
 
Gaat prima zo , de gemakkelijkste manier is
Het ribben frame in elkaar steken.
Hoofdligger op de onderindekking met een paar drupjes vastzetten
De ribben richten en bij de ligger lijmen.
Waarna je de vleugel in zijn geheel van de ligger soort van naar achteren rolt en de rib aandrukt en lijmt.
Dit herhaal je met de voorkant door van de ligger naar voren te rollen. Gelijkertijd rib blijven aandrukken en lijmen.
Je hoeft nu nog niet kritisch te kijken of de vleugel recht blijft dat komt vanzelf bij het plaatsen van de indekking.
Je moet wel even opletten bij het lijmen van de false neuslijst want die moet wel recht zijn tijdens lijmen en mag niet rond staan.

Gr
Ton

Kijk, die beschrijving miste ik een beetje. Dank je Ton.
Dat aandrukken en "rollen" heb ik opgelost door de indekking in de ronde vorm te dwingen met een extra hoekje en een latje eronder.
Vervolgens paar blikjes verf erop..

Enfin, we gaan lekker vooruit.

groeten,
Richard.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: AER
vleugel details

Het is alweer even geleden, maar ik ben meer een bouwer dan een schrijver.

We hebben een bouwplank gemaakt waar de hele vleugel op past. Wel even de 2e vleugelhelft in spiegelbeeld afgedrukt

full



Dan vleugel samenstellen en de rolroeren maken. Ik heb er scharniertjes ingezet, denk dat het ook met folie of tape kan, maar dat heeft vooral met persoonlijke voorkeur te maken.

full


Even de rolroeren passen.

Ik was er niet gelukkig mee dat de servo's in de vleugels ingebouwd zittten. Dus toch even een demontabel plankje gemaakt.

full



Sparing zit precies op de goede plek.

full


Servoos in een houdertje gemaakt. De rolroertjes zijn hier ook goed zichtbaar.

Vervolgens is het houdertje vanaf de onderkant demontabel, dus eventuele defecte servo's kunnen vervangen worden.

full


En voor je het weet is de ruwbouw grotendeels klaar.

full


Nu gaan we afwerken. Als er gevlogen kan worden laat ik het weer weten.

gr.
Richard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja die knik, Maxima zou zeggen :teacher:Tonnie is een beetje dom geweest:shock:.
...
De bestaande vleugel heeft geen knik en de vleugel ribben mee verwerkt, maar wordt voorzien van een blokje balsa om in de vorm te schuren. En juist dat blokje ben ik vergeten te gebruiken en toen de vleugel in de glasmat stond had ik er geen zin meer in .....

Ton

We begrepen het al niet: op tekening in bovenaanzicht staat er een blokje geschetst, maar op je foto's zie je het niet terug.

Prettig zo'n forum, dan kun je nog 's wat opzoeken.:D
 
Goed, die knik ziet er bij ons nu zo uit.

full


De donkere strepen is om aan te geven waar we nog met balsafiller aan het werk moeten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: AER
...100% mee eens blijft heerlijk dat knutselen met balsa...

Hier nog een paar plaatjes

397688.jpg

Dit is iets nieuws voor mij, zo'n kokertje van balsa. Leuke oplossing is het wel dus gewoon geprobeerd.

Bij ons ziet die er zo uit. Is niet moeders mooiste zie ik nu maar dat is omdat ik eerst foto's maak en daarna ga schuren.


full


Groeten,
Richard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: AER
john zei:
Hallo ,zag in je bericht vleugel in spiegelbeeld afgedrukt .
Hoe af waar heb je dat afdrukken gedaan? heb zelfeen tekening met rechtervleugel maar heb de linkerkant in spiegelbeeld nodig.
gr, john

John,
De tekening heb ik gescanned als PDF.
Op de plotter die ik gebruik kun je tekeningen verschalen en in spiegelbeeld afdrukken. Dus dat heb ik gedaan.
Als je de tekening ergens kunt laten copieeren kun je 'm ook in spiegelbeeld laten afdrukken.


Zo zelfde plaatje als gister, nu wel netjes geschuurd.:mrgreen:


full



Dus van de zijkant zie je de luchtinlaat


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De electro motor

Zelf ben ik brandstof vlieger. 4-takt is mijn voorkeur. Maar nu ben ik begonnen aan een electro model dus daar moet een electro motor in.

Bij ieder nieuw project moet je iets nieuws proberen, dus deze wordt een electro.


Maar de motor van de beschrijving kan ik niet vinden. Dat is een typhoon 29/12/10. Heb eerst geprobeerd om zelf de specificaties van die electromotoren te doorgronden, maar ergens tussen omwentelingen per volt en 20 Amps per 7 minuten ben ik het spoor kwijt geraakt.

Dus, op zoek naar advies. In Ammerzoden blijkt een RC winkel te zijn waar een vliegmaatje van me goede ervaringen mee heeft. En inderdaad, ik werd er uitermate vriendelijk aan passend advies geholpen.

Het is een Turnigy D3536/6 1250 geworden. Technische specificaties komen grotendeels overeen met de eerder genoemde Typhoon. Als prop is een 10*5 geadviseerd, de regelaar is een 35Amp. geworden.


full



Afmetingen van de motor lijken hetzelfde te zijn als van de typhoon maar paar details vallen op omdat het toch niet past.

Motorsteun is groter qua diameter, dus het eerste spant moet aangepast.
Heb er een paar sparingen in gemaakt.

full



Vervolgens lijkt de motor langer, of de as is langer, of de propmeenemer is langer,... whatever: er zit een ruime 10 mm ruimte tussen het voorste spant en de spinner. Dus daar moet ook weer wat op verzonnen worden.

full


Ik vraag me trouwens af of er niet hier en daar wat openingen gemaakt moeten worden om warmte af te voeren?
Op de foto's van Ton zie ik niet zo 1,2,3, of die openingen voorzien zijn, maar m'n gevoel zegt me dat het nodig is.

Enfin, ga eerst mijn soldeerbout maar weer eens opzoeken.
Er moeten een paar hele kleine stekkertjes gesoldeerd worden.
Dat wordt ook nog een uitdaging.

groet,
Richard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: AER
Mooi werk ! altijd leuk dat solderen. Gelukkig heb je maar één paar motordraden ;)

Mvg,

Bart
 
Zo, dat is even wennen, dat nieuwe forum.
Maar meteen maar even van de gelegenheid gebruik maken om een nieuwe update te plaatsen.
De P51 is vliegklaar.


IMG20150327124241.jpg


Ik ben nog steeds benieuwd of er nog meer bouwers zijn met dit model?
 
Back
Top