Mustang P51D freeplan Juni RCM&E

Heel verstandig , de kabel is leuk maar komt eigenlijk nooit 100% terug naar neutraal twee losse servo's is een veel beter oplossing
Dat dacht ik ook en als je geen speling op je rolroeren wilt hebben zijn twee servo's beter, het ie een kortere verbinding naar het rolroer. Het kabeltje moet ten eerste een lange bocht maken door de vleugel waar de kans op speling natuurlijk groot is. Vandaar mijn keus.
 
Laatst bewerkt:
Het inbouwen van de servo is voltooid. Nu komt het verder beplanken van de vleugel. Even een paar puzzelstukjes maken en leggen. Hier een totaal beeld van de linker vleugel.
View media item 251974Ondertussen ook het linker rolroer gemaakt en past goed in de vleugel.
 
Nu is het moment daar om de rechter helft aan de linker vleugel te lijmen om er één geheel van te maken.
 
Door de V- stelling in de vleugel heb ik het rechter gedeelte goed onder steunt zodat hij in de juiste stand ten opzichte van de linker vleugel komt te staan. Heb eerst natuurlijk gekeken of het goed paste zonder direct te lijmen.
View media item 251977Daarna voor het eggie, witte houtlijm op de juiste plaatsen en weer zorgen voor de goede ondersteuning en dan de lijmklemmen erop.
Paar dagen zo laten staan, had even geen tijd om ermee verder te gaan.
 
Een aantal dagen later start gemaakt met de beplanking van de rechtervleugel.View media item 251978 Begonnen aan de rechter bovenkant en na een goede hechting spelden eruit en de onderkant vleugel verder beplanken.
 
Hier een overzicht van de vleugel met de bijbehorende servo. Er is al een begin gemaakt met de voorbereiding voor de servo. View media item 251984Net zoals in de linker vleugel komt de servo op dezelfde manier in de rechtervleugel te zitten. Er komt ook een luikje in de onderkant van de vleugelbeplanking te zitten zodat als dat nodig is je ook hier bij kunt. Die luikjes maak ik definitief als de vleugel klaar is en in de folie zit. Natuurlijk heb ik dat stukje balsa beplanking er uit uit gesneden maar ik laat het netjes zitten zo ook bij de linker vleugel. Als de tijd daar is kan ik hem er zo uitduwen. De vleugel is beplankt met 1,5mm balsa dus wil ik hier 1,5mm berken triplex voor gebruiken, een stukje sterker. Dit triplex luikje wordt op de vier hoekpunten met een klein schroefje vast gezet. Nadeel is nu dat ik het houdertje voor de servo met een paar druppeltjes lijm heb vast zitten, later zet ik het gewoon over op het triplex. View media item 251987Heb de doorvoergaatjes in de spanten van de vleugel wat groter gemaakt zodat het Futaba stekkertje er makkelijker doorheen kan ook als de servo vervangen moet worden. Maar dat zal toch wel enig geduld vragen maar ik weet dat de doorvoeren het probleem niet zijn.
View media item 251988Hierna verder met het beplanken van de vleugel, toch wel een mooi gezicht als de bouw van de vleugel zo vordert.View media item 251989Ondertussen het rolroer ook klaar en ook beplankt. de spelden in de vleugel en het rolroer kunnen een tijdje blijven zitten voor een goede hechting.
De control horn die bij deze kit zitten zijn van 1mm triplex.
 
Laatst bewerkt:
De rechter vleugel is nu ook compleet met rolroer en de hele vleugel heeft een neuslijst gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Hier een plaatje van de hele vleugel nu ook met de wingtips aan beiden zijden en de neuslijst die natuurlijk nog in vorm geschuurd moeten worden maar dat is voor later.
 
Laatst bewerkt:
Heb in het begin van dit verslag verteld dat de kit die ik nu aan het bouwen ben de Mustang P51-d versie 1 van RBC Kits is, er is dus ook de versie 2 daar weet Ton van Munsteren alles van. Het verschil is dat versie 2 er meer schaal uit ziet dan versie 1. De romp is wat ronder dan bij versie 1, ik bedoel als je versie 1 bouwt zoals de kit bedoeld is. Natuurlijk is mijn plan om er toch wat aan te veranderen. De bouw van de vleugel komt naar mijn idee bij beide versie´s overeen, zie geen echte verschillen. Het verschil zit hem in de bouw van de romp die is totaal anders, mijn idee is dat de bouw van de gemoderniseerde Mustang makkelijker is.
Bij de bouw van de romp van versie 2 begin je bij vlakke ondergrond en zet je de spanten in een hoek van 90 graden omhoog. De spanten zijn al wat ronder van vorm zodat je een meer schaal uiterlijk krijgt.
Hier zie het verschil met de bouw van de romp van versie 1. View media item 252063Bij versie 1 start je door de zijkant plat op de bouwplank te leggen en zet of leg je de spanten ook in een hoek van 90 graden. De zijkant bestaat uit drie delen, bovenkant, midden over de hele lengte en de zijkant van de oliekoeler.
Deze lijm je over de lengterichting tegen elkaar.
 
Laatst bewerkt:
De stevigheid krijgt de zijkant en later de romp door boven langs van voor naar achter een driehoekige balsa lat 15x15 in de juiste vorm van de romp te lijmen, teven geld dit ook voor de onderkant die loopt van neus tot aan de neus van de vleugel. Van voor tot aan bijna achter een balsa latje 6x2,5 , ik heb hem wat langer door laten lopen. Waar later de vleugel komt ook een versterking. Bij de oliekoeler ook versterkt met een vierhoekig stukje balsa en een latje van 6x2,5. Aan de onderkant vanaf de oliekoeler tot aan einde een balsa latje 3x3. Had al een scharnier klaar gelegd want ik wil wel een richtingsroer. De vorm van bovenkant en het voorstuk van de onderkant romp heb ik overgenomen op een rechte vlakke plank en links en rechts met een tussen ruimte van 15 mm spijkers geslagen zodat de driehoekige balsa lat er tussen past. De driehoekige balsa lat heb ik met kokend water overgoten zodat hij wat buigzamer werd en er tussen paste. Heb hem zo een tijdje laten drogen zodat hij deze vorm kon aannemen. Heb het gelijk voor beide zijkanten gedaan. Hier zie je de rechter zijkant klaar voor het vervolg.
Spant vier en vijf komen voorin de neus en in die tijd was het de bedoeling om daar een Speed 600 te monteren. De tijden zijn verandert en ook hier komt een brushless motor die uiteindelijk zijn energie krijgt uit een lipo accu. Origineel waren de spanten open maar zoals je op de foto kunt zien heb ik voor beiden spanten exact zo´n zelfde vorm uitgezaagd (lijkt wel een puzzel) zodat ik de spanten dicht kan maken en aan kan passen voor het monteren van de brushless motor. Had natuurlijk ook nieuwe spanten kunnen zagen maar van deze spanten wist ik dat ze de juiste maatvoering hadden.
 
Laatst bewerkt:
De rechter zijkant gaat op dezelfde manier als de linker. Met behulp van alles en nog wat wat een beetje massa heeft er boven op gezet zodat er een goede lijmverbinding tot stand komt. View media item 252132Alleen de spanten 6 en 7 (voor en achter de vleugel) zijn vast gelijmd, andere spanten die tot nu toe op de foto hebt zien staan staan er gewoon los op.
 
Laatst bewerkt:
De linker en rechter zijkant heb ik op de kop gezet evenwijdig aan elkaar en met witte houtlijm heb ik de spanten 6 en 7 ertussen gelijmd. Tevens heb ik het balsa plaatje wat de ingang moet vormen voor de oliekoeler er ook aan gelijmd. Geeft het geheel wat meer stevigheid.
De zijkanten heb ik dmv houtenblokken opgesloten zodat niet zijdelings kan bewegen, ook de staart kan niet verder naar achteren. Spantje 3 past er aardig goed tussen.
Hier het tussen gedeelte van de romp waar de vleugel komt. De lijmklemmen klemmen de zijkanten tegen de spanten. Het midden stuk tussen spant 6 en 7 loopt rond en omdat voor elkaar te krijgen heb ik mijn fantasie even aan het werk gezet. Wat je daar in het midden ziet is een kastdeurknop met schroefdraad erin. hierin paste een M4 boutje van voldoende lengte. In het midden van het boutje twee moeren vast tegen elkaar gedraaid. Hiermee kan je dus de juiste breedte instellen door met een steeksleuteltje er aan te draaien. De romp is helemaal waterpas afgesteld en zowel aan de zijkanten, voor en achterkant opgesloten. De achterkant ligt op een eikenhouten balkje en over de bovenkant loopt heel strak een draad. Op de voorkant staat gewicht. Voor de voor kant staat een recht blok hout (een omgekeerde verstekbak), ook daar is de romp opgesloten. Hier zie je de provisorische afstandhouder die zorgt dat ik straks genoeg ruimte heb om de servoplank te plaatsen. Later moet de cockpitbodem er ook tussen. Aan de onderkant rondom de opening voor de servo's heb ik triplex gelijmd, kunnen de servo's goed vast gedraaid worden.
 
Laatst bewerkt:
Hier zie je het achtergedeelte van de romp aan de binnekant.
View media item 252143
Hier een zijaanzicht.
De achterkant van de romp is hier al aan elkaar gelijmd, heb hier wel een scharnier geplaatst voor een richtings roer.
De achterkant zit opgesloten door twee winkelhaken en een strakke draad er over heen. Kan meteen zien of de zijkanten achteraan de romp haaks staan.
 
Laatst bewerkt:
Even kijken of er genoeg ruimte is voor de motor. Omdat ik de spanten waar de motor op gemonteerd wordt weer had dicht gemaakt kon ik de plaatsen uit meten waar de gaten moesten komen. Heb voor de zelfde motor gekozen als mijn voorganger in zijn bouwverslag namelijk model D3536-6 1250 KV, weegt 102 gram en max pull is 1270 gram. Hij schreef dat hij zich goed had laten voorlichten dus vertrouw ik er op.
Het lijkt wel dat de motor te laag zit maar de romp staat nog steeds op z'n kop. ;)
Ben trouwens wel benieuwd of die Mustang goed vloog, is inmiddels al vijf jaar geleden misschien horen we er nog wat van.
 
Laatst bewerkt:
Nu verder met de spanten in de voorkant van de romp.
Spanten 5 en 4 zijn vastgelijmd. Heb onder de voor kant van de romp gezorgd voor steun zo kan ik hier ook een strakke draad over heen spannen. De romp zit aan alle kanten ingeklemd en kan geen kant op.

Aan de winkelhaak voor spant 3 kan ik zien dat deze haaks staat en zit ook zichtbaar goed in de romp. Deze is nu ook vast gelijmd.
Boven aanzicht. Natuurlijk wel van de onderkant als je begrijpt wat ik bedoel. :)
Hier een overzicht van het geheel.
 
Volgens tekening kwam er geen spant meer tussen spant 7 en zijn achter eind. Toch maar een klein spantje er tussen gezet voor de stevigheid en voor het vast lijmen van de buitenkabel voor het richtingsroer en hoogteroer vlak voor dat ze buiten de romp gaan.
 
Laatst bewerkt:
Servo plankje erin gelijmd met de servo´s er al vast in. Onderkant van het plankje een stukje triplex eronder zodat de schroeven voor het vastzetten van de servo´s grip hebben.
De bodem van de cockpit zit er ook al in.
 
Back
Top