Mijn heli ervaringen en vragen

Dan zal't eerder iets als dit worden:

-4 +1 +5 +8 +10

Voldoende negatief om de heli omlaag te krijgen bij wind en (meer dan) genoeg positief om overschot te hebben wanneer snel stijgen nodig is.
Hoover rond midstick lukt zo ook.
 
Haha! ;)

Maar, de vraag blijft. Moet ik iets aan de gyro / BeastX gaan wijzigen ook?
Of gewoon curves naar wens aanpassen op m'n zender en vliegen maar?
 
je denkt te moeilijk ;-)
Niet verkeerd bedoeld, absoluut niet..

Eigenlijk is het veel makkelijker:
je hebt een -2 of -4 nodig om de heli omlaag te krijgen. Ik heb al eens een situatie gehad waarbij een 250 met -12 niet omlaag wilde... Was wel windkracht 6, maar toch :mrgreen:

En je wilt dat de heli zich een beetje tegen de grond aan kan drukken met optoeren.
Persoonlijk zou ik iets van -5 a -4 instellen. komt niet zo nauw.

midstick +5. Dan hoover je dus op midstick!
voor schaal is dit prettig. veel beter te doseren op hoogte.
dan stick bovenin +10 of 12.

alles ertussenin gewoon recht aan laten sluiten.

Fbl kun je de cyclic waardes (elevator en aileron) hetzelfde laten, dus 8 graden.


Dit zijn richtgetallen, waarmee het doorgaans goed gaat.
mijn mini titan vliegt goed op deze manier, en die vliegt fbl zonder stabilisatie.
ook 8 graden op cyclic, en spinblades.
kleinste motortandwiel wat men heeft (ik dacht 9 tanden oid), en hij vliegt prachtig.

Rest is een beetje proberen. expo ben ik zelf niet zo heel erg weg van, en doorgaans kom ik er op uit dat ik het ook niet nodig heb.

Qua toerental en de regelaar: het is het handigst om die 75% aan te houden.
je kan natuurlijk veel rommelen met tandwielen, en het heeft weinig nut om rond te vliegen met 30% regelaar, terwijl je nog steeds een 15 tands motortandwiel hebt.
kijk gewoon ff op welk toerental je uitkomt wat lekker vliegt.
en pas daar je motortandwiel op aan, zodat je weer richting die 75% gaat. mooiste is er nog boven.
Maar zoals bert ook al zei, hij gaat echt niet zomaar kapot als hij op 60% regelaaropening ijskoud blijft na een vlucht.


Qua beast, of je de gehele setup moet doorlopen weet ik niet..
als de uitslagen hetzelfde blijven, denk ik van niet.
MAAR: je gain waardes voor aileron en elevator gaan wel veranderen..
romp = gewicht = iets andere gevoeligheid voor de correctie benodigd.

Maar dat merk je vanzelf.
in hoover even erg agressief aan elevator trekken, en ook agressief loslaten.
Waggelt hij na, staat hij te hoog.
 
Dan zal't eerder iets als dit worden:

-4 +1 +5 +8 +10

Voldoende negatief om de heli omlaag te krijgen bij wind en (meer dan) genoeg positief om overschot te hebben wanneer snel stijgen nodig is.
Hoover rond midstick lukt zo ook.

in mijn ogen perfect !

krijg dan ook het gevoel, dat de heli op midstik al vliegt,
en dat hij dan langzaam daalt,

maar: stap je dan over na een gewone 3D curve
en doet bij "nood" de stik naar beneden
dan gaat die ook na beneden, sneller als je denkt,

en kom nooit op de idee met een schaal curve op zijn kop te vliegen,
dat gaat niet meer.. .. hm .. een keer

Groet
Uwe
 
Toch nog even terugkomen op het gebruik van normal mode...

Ik laat m'n Blade 450 altijd rustig optoeren in normal mode. Dan hoveren in normal (tot ong . 1m hoogte) en daarna omschakelen naar idle-up.

Bij het inschakelen van m'n zender staat de throttle stick altijd volledig down (gewoonte aangeleerd door fixed wing vliegen). Ik ben ooit ns gestart in idle-up met de throttle stick volledig down.

De kracht waarmee m'n 450 het gras in gedrukt werd was nogal indrukwekkend (volgens mij plooide de 'bruggen' van het - standaard - kunststof landingsgestel van m'n Blade 450 zowat half door :D). Om die reden start ik dus steeds zoals hierboven vermeld.
 
toch kan het wel hoor uwe ;-)

in idle heb je nog steeds gas inverted, dus de motor stopt niet.
Hij zal alleen niet zo lekker op hoogte blijven.

loops en rolls kunnen wel.. een flip ook nog wel.
 
he he @student:

leuk , maar als je hem probeert op zijn kop te houden
met - 2 graden pitch ,

jonge, heb ik gehad met mijn Gaui,
niet omgeschakeld van idle1 (rondvliegen) naar idle 2 (3D)
da kijk je wat, als die bij full power niet omhoog gaat ...

Groet
Uwe
 
@hans:
je kunt jezelf het beste aanwennen op de grond al te schakelen

Persoonlijk (ik vlieg met een 3d curve) zet ik de stick iets onder het midden, en schakel vanuit stilstaand meteen naar mijn idle up.

de softstart regelt dat de rotor rustig op toeren komt.
Ik zet dan ook meteen mijn timer etc aan.
en kan dus ook meteen aan de gang, zonder eerst nog te moeten schakelen of iets anders met knoppen hoef te doen.

Op mn mini titan vlieg ik dan weer wel met een schaalcurve, daar houd ik de gasknuppel dus rond 1/4 gas
rest van het proces is hetzelfde.

brandstof doe ik dan wel weer optoeren met normal, en dan pas schakelen..
soms zijn die dingen wel eens wispelturig zolang ze nog wat koud zijn :mrgreen:
 
...als je maar weet wat je curves met de heli doen,
zoek je de juiste stickpositie en de juiste RPM,
en je kan op de grond al schakelen,

bij brandstof (@student:)
doe je dat ook vaak,
leuk om dan weer op 0 graden pitch te gaan, en zeker zijn,
dat de one-way-bearing goed in werking is,
en dan heb je bij opstarten een leuk schaal heli vliegbeeld

Groet
Uwe
 
Nou... Als je een heli overneemt, dan neem je toch de waardes in de zender over.. dat is toch gerelateerd aan de heli die je koopt niet de zender die je koopt.

Ik heb de blue thunder gekocht en de waardes die de verkoper in zijn zender had overgenomen. Dat zie je ook zo vaak erbij staan op de markt. Dus geen waardes van een ander voor jou heli maar de waardes van een heli die iemand met een andere zender ingesteld heeft op jou zender overnemen, bij mij was het overnemen van spektrum naar spektrum. En sub trim bij fbl helis maakt volgens finless bob niet uit omdat je zender de subtrim uitgeeft aan je ontvanger/fbl systeem als 0 misschien ben ik mis maar zo heb ik het wel begrepen

Bert, die fenestron in die ec-135 is echt vet en man wat vlieg jij soepel

Volgens mij heb je deze gemist uwe
 
Volgens mij heb je deze gemist uwe

weet je,
da gaan ze een heli kopen en halen alles maar uit elkaar,
wat soms niet eens hoeft,
en aan de andere kant "subtrims overnemen"
dat heb ik nog nooit (gehoord en) gedaan !
het zou wel kunnen ...

maar zelf gebruiken zou ik het,
als ik b.v. van een f7c naar een f10cg wissel of zo ...

maar bedankt voor de link, ik heb het wel gezien

Groet
Uwe
 
@hans:
je kunt jezelf het beste aanwennen op de grond al te schakelen

Persoonlijk (ik vlieg met een 3d curve) zet ik de stick iets onder het midden, en schakel vanuit stilstaand meteen naar mijn idle up.

de softstart regelt dat de rotor rustig op toeren komt.

Nu lees ik wel vaker dat de start met de standaard regelaar die in een Blade 450 3D (FB) zit niet meteen van de softste is. Prijs verschil met Align zal ook daar weer wat verschil maken.

Voor het juiste referentiekader: ik ben al blij dat ik 8'jes kan vliegen. 3D is niet aan de orde.
 
ik ook niet :mrgreen:
ik ben allang blij als dat ding een tijdje op de kop blijft hangen, en dat ik dan net kan doen alsof het de bedoeling is :mrgreen:

blade regelaar..
ja, die heb ik wel eens op het veld gehad.
volgens mij zelfs geen werkende soft start aan boord.
iig, het was niet te merken dat hij in werking was getreden ;-)

dan is optoeren via normal een must..
 
weet je,
da gaan ze een heli kopen en halen alles maar uit elkaar,
wat soms niet eens hoeft,
en aan de andere kant "subtrims overnemen"
dat heb ik nog nooit (gehoord en) gedaan !
het zou wel kunnen ...

maar zelf gebruiken zou ik het,
als ik b.v. van een f7c naar een f10cg wissel of zo ...

maar bedankt voor de link, ik heb het wel gezien

Groet
Uwe

Uit elkaar halen is ook niet nodig..

De heli is gewoon van een spektrum dx8(verkoper) naar een dx6i(mij) gegaan en de heli is goed gebouwd en afgesteld dus dat is dan toch hetzelfde als dit
maar zelf gebruiken zou ik het,
als ik b.v. van een f7c naar een f10cg wissel of zo ...
of begrijp ik het nu verkeerd?
 
Of je optoert in normal of niet, dat doet er niet zo veel toe....

Wat er toe doet, is dat schakelen in de lucht een nodeloos risico is. Dat gehannes met zoeken naar schakelaars, afstellen van normal en idle zodat ze op elkaar aansluiten in de lucht.... allemaal waardeloos!!!

Zelfs met een brandstofheli hoef je niet in de lucht te schakelen.
Als je een time-delay op idle-up hebt, gebruik je die. Dan draait je zender automatisch het gas in 4 a 5 seconden geleidelijk open en toert je heli rustig op.

Heb je dat niet, dan geef je een klein beetje gas, wacht tot er voldoende toeren in de rotor zit, en zet je de pitch dicht om daarna idle 1 in te schakelen: de motor pakt dan mooi vloeiend de reeds op toeren gebrachte rotor op, en je kunt vliegen zonder te hoeven schakelen.

Het is allemaal niet zo moeilijk.... er is alleen helaas door de invoering van kleine goedkope heli's en de stormloop van beginners in de hobby een hoop kennis van de oude garde ondergesneeuwd door massa's mensen die zichzelf iets (niet altijd het juiste) aangeleerd hebben en daarna die kennis op internet in het rond geslingerd hebben.

Het gebruik van Idle-Up etc is een van die dingen die al heel erg lang door heel veel mensen op discutabele manier toegepast worden....

Is het erg? Niet echt.... maar net zo goed is iedere dag zonder ongelukken thuis komen geen bewijs dat rijden zonder autogordel de juiste manier is....

Groet, Bert
 
Uit elkaar halen is ook niet nodig..

De heli is gewoon van een spektrum dx8(verkoper) naar een dx6i(mij) gegaan en de heli is goed gebouwd en afgesteld dus dat is dan toch hetzelfde als dit of begrijp ik het nu verkeerd?

je kan het proberen, en dan meten, of die swash goed staat,
als dat zo is, is niks mis,

@Student:

ik heb de 500x van Blade,
als je die optoert op idle,
en dat doet die dan ook,
is geen second meer tijd om over na te denken,
of de koffie-set-apparaat uit is of niet,

die Blade gaat meteen aan het werk,

Groet
Uwe
 
Persoonlijk zou ik de zenderwaardes ook niet overpakken...
Alleen de afstelling qua graden misschien, als dat erg specifiek blijkt te zijn.
En toerental..

Maar de letterlijke zenderinstelling mag hij houden ;-)
Alleen al vanwege het feit dat die ander ook makkelijk een rare fout erin kan hebben
Ik begin het liefst op mijn jbf manier, en dan vliegend kom je er wel achter wat voor bijzonderheden er bij komen
 
Persoonlijk zou ik de zenderwaardes ook niet overpakken...
Alleen de afstelling qua graden misschien, als dat erg specifiek blijkt te zijn.
En toerental..

Maar de letterlijke zenderinstelling mag hij houden ;-)
Alleen al vanwege het feit dat die ander ook makkelijk een rare fout erin kan hebben
Ik begin het liefst op mijn jbf manier, en dan vliegend kom je er wel achter wat voor bijzonderheden er bij komen

Jbf manier? Leg ff uit wat ik dan moet doen evt in pb. Hij heeft een zyx estab die ze bij rcheliparts hebben af en ingesteld als ik het goed begreep en hij vloog echt heerlijk rustig op de dx8 maar wat moet ik nu doen.. helemaal vanaf nieuw model in de zender beginnen, subtrims op 0 en de rest gaat via estab. Nu kan ik die wel weer opnieuw in gaan stellen maar als hij zo goed blijkt te vliegen is er toch in principe niks mis. Ik weet 99,9% zeker dat de heli netjes en goed gebouwd is en wil dus in principe zo min mogelijk klote.. ik heb altijd geleerd dat als iets goed is dat (vooral) ik er met mijn klauwen af moet blijven...

Ik wil niet eigenwijs overkomen oid!
 
:D JBF-manier = op z'n Janboerefluitjes :D

Ofwel, we beginnen gewoon iets te doen en we kijken wel hoe het loopt, maar we proberen vooral niet te moeilijk te doen.

Kan heel goed werken....

Groet, Bert
 
Back
Top