Mijn heli ervaringen en vragen

:D JBF-manier = op z'n Janboerefluitjes :D

Ofwel, we beginnen gewoon iets te doen en we kijken wel hoe het loopt, maar we proberen vooral niet te moeilijk te doen.

Kan heel goed werken....

Groet, Bert

Oh daar ben ik net zo goed in als wachten onder werktijd.. dan zie ik wel wat hij doet onder de overgenomen waardes en hoe de zwaan staat en klooi zo aan mocht het niet goed zijn.
 
Pas wel een beetje op, want bij helicopters is het voor een succesvolle toepassing van de JBF-methode dwingend noodzakelijk dat je "een beetje" kunt vliegen, en "een beetje vlot" reageert op onverwachte zaken....

Groet, Bert
 
Wist ik ook niet dat Normal niet bedoelt is om te vliegen.
Waarom dan wel? Puur voor het optoeren? [edit] ik lees net dat het reeds in je uitleg staat: voor functie test. Lijkt me een plausibel antwoord.

Is er een reden waarom je al dadelijk van -2° pitch naar +2° gaat en bij midstick +5°? Of doe je dat gewoon omdat dit zo goed voor je vliegt?

Eerlijk gezegd vind ik 0° pitch bij midstick wat lastig vliegen. Maar ben beginner en autodidact dus wat weet ik er van. Ik denk dan "het zal wel zo zijn zeker" en na wat oefenen ben je dat ook gewoon.

Ik vermoed dat dat 0° pitch bij midstick iets is voor de 3D-vliegers (waar dat wel perfect zinnig is). Die ambitie heb ik niet.

Wat ik me ook nog afvraag:
Wanneer je de heli laat optoeren met de throtte stick volledig naar beneden en idle switch op 1, kom je dan soms geen verrassingen tegen?
Ik toer nu op in normal mode door de throttle van onder naar midstick te bewegen, rustig op mijn tempo. Schakel je hiervoor een schakelaar dan toert ie zelf naar 75 of 80% op zonder verdere interactie van de piloot.

Mijn excuses, ik heb deze helemaal over het hoofd gezien.

Vroeger (toen ik nog meer geïnteresseerd was in lolly's en limonade dan in heli's) had men helemaal geen computerzenders, en alleen brandstofmotoren hadden voldoende vermogen. Toen bestond er uitsluitend de 4-servo methode waarbij 1 servo zowel gas als pitch deed. Daar komt de term "normal' vandaan, want er was toen niks anders.
Dit voldeed héél slecht want je kon het onderste deel van de pitch-curve niet gebruiken: de motor viel dan stil/stationair....
Later kreeg je er een kanaal bij, waarbij (mechanisch) een servo het gas alvast een beetje open draaide, en de tweede servo tijdens het vliegen voldoende gas regelde om het toerental "constant" te houden, en je toch helemaal terug kon nemen zonder dat je rotor stilviel. Dit heette gasvoorkeuze (Gasvorwahl) of Idle-up (verhoogd stationair). Vanaf dat moment was het volkomen overbodig en nutteloos om nog met normaal gas te vliegen, en dat is altijd zo gebleven.

De pitchcurve van -2, +2, +5, +2 +8 heeft een interval (ruimte tussen de waardes) van +4, +3, +2, +1.
Dit heeft als reden dat (heel theoretisch en heel overdreven) als een blad bij 5 graad 1 kilo lift levert, hij bij 2.5 graden niet 0.5 kilo levert, maar slechts 0.3, en bij 7.5 graad niet anderhalf, maar twee kilo lift levert.

M.a.w. de opbouw van lift is niet gelijkmatig, maar neemt steeds sterker toe. Vandaar een pitchcurve die steeds zwakker toeneemt, zodat de heli prettig lineair aanvoelt op pitch.
En probeer het maar eens: een heli met een pitchcurve van -2, +0.5 +3, +5.5 +8 voelt stukken "houteriger" aan dan een heli die hetzelfde bereik verdeeld heeft als -2, +2, +5, +7, +8
De eerste curve geeft een hoover boven midstick waarbij in dat kleine stukje aan de bovenkant de heli tamelijk aggressief aan gaat voelen, terwijl als je naar beneden moet je de stick bijna 3/4 van de weg naar je toe moet trekken.
De tweede curve geeft hoover op midstick, waarbij het klimmen en het dalen tamelijk gelijkmatig verdeeld over de stick zitten.

Wat betreft optoeren in idle 1: Als je heli mechanisch (balans, bladetracking) in orde is, is het alleen maar veiliger om op te toeren met de stick achter, want de rotor drukt de heli tegen de grond, en wind heeft geen invloed meer.
Bij optoeren in normal, geef je de bladen éérst een positieve instelhoek, en wacht je dan tot de boel op toeren is. De bladen gaan dan reeds (een beetje) lift leveren, en de wind krijgt een kans om de heli om te smijten als je niet oppast.

Want inderdaad: mijn heli's staan met de stick achter stevig op de grond als de rotor draait, en theoretisch kan ik de zender er naast leggen, de schakelaar overhalen zodat hij "autonoom" optoert, weglopen en terug komen als de accu leeg is.... (wat natuurlijk ontzettend zonde van die acculading is).

Groet, Bert
 
Weer allemaal super interessante input voor een autodidact als mezelf!
Allemaal héél erg bedankt, ik ben weer een serieuze stap verder.

Iemand haalde wat hoger aan dat met de komst van die kleine (goedkope) heli's en het internet er heel wat kennis van de oude garde niet meer wordt doorgegeven en er eveneens foute info wordt doorgegeven.
Ben ik het helemaal mee eens hoor. Als ik mijn manier van starten met helivliegen na ga... Eigenlijk hoort het zo niet. Maar relatief goedkope BNF en RTF-toestellen maken de drempel wel erg laag om zomaar een toestel te kopen en de lucht in te sturen.
Ik ben zoals reeds gezegd een autodidact. Ik leer snel en neem snel op. Ik leer ook erg graag, als het op mijn manier kan. Hou niet zo van voorgekauwde lessen maar stel liever zelf mijn manier van ontdekken en leren samen. Al is dat soms met een omweg, helaas. Komt er nog eens bij dat je niet zomaar een club vindt hier in de buurt waar de oude garde graag hun kennis overdraagt. (niet dat ze het niet graag doen maar meestal geen heli's gewenst).
Nu ja, same old story. Los daarvan ben ik het wel eens met al die zeggen dat je het juist moet leren van de juiste mensen op de juiste locatie.

Ik heb onlangs ook een heli overgenomen (zelfde verkoper als de aangehaalde Blue Thunder) en heb ook zijn zenderinstellingen gevraagd. Daarnaast nog op het internet zenderingstellingen voor Dx6i bij de Mini Titan en dan met al die input zelf aan de slag. Tja...
Tot ik op een ander forum dit tegen kwam:


There is a procedure that works with any helicopter (and any radio too).

Plug in the wires this way:
Right cyclic servo into aileron
Left cyclic into Aux
Elevator cyclic into Elevator
Gyro gain into Gear
Gyro signal into Rudder
ESC into Throttle

Now there's a few things you have to set up, in order. Look in your manual and figure out how to set these - it will do you good to learn.

0. Find an open memory spot, and set helicopter as the model type and give it a name
1. Set 120-degrees swash plate
2. Unplug the motor - you're going to playing with the throttle, so really unplug the motor.
3. Bind the receiver to the new model memory slot you just created
4. Take out the bind plug and plug in the battery again.
5. Go to your servo reversing menu
6. Move the throttle up and down a little bit - all three cyclic servos should move the same direction
7. If they don't move together, figure out which one is going the wrong way and use the servo reversing to reverse that servo only.
8. Go to your swash mixing menu - you'll see three options, elevator, aileron, and pitch.
9. Move the throttle up - if the swash moves up, you're fine. If not, change the "pitch" number from positive to negative.
10. Push the cyclic stick forward - the swash should tilt down on the front side - if not, change the "elevator" number from positive to negative
11. Push the cyclic stick left - the swash should tilt down on the left side - if not, change the "aileron" number from positive to negative.
12. Push the rudder stick to the right, the tail blades should move so that the tail would push to the left - think about this carefully - the leading edges should move left when pushing the rudder stick to the right.
13. Move the tail by hand - again, think carefully - the leading edges of the tail blades should push against your movement - so if you swing the tail left, the leading edges should push right. If they move the wrong way, then you'll need to reverse the direction of the gyro - ON THE GYRO - not in the radio.
14. Set your normal mode throttle curve to something like 0-50-75-90-100
15. Set your idle-up throttle curve to 100-90-80-90-100
16. Set your normal mode pitch curve to 30-40-50-75-100
17. Set your idle-up pitch curve to 0-25-50-75-100
18. Put the helicopter in idle-up mode (motor still unplugged!!!)
19. Move the throttle stick all the way up and down - you should have zero pitch on the main blades with the throttle stick in the dead center, and about 10 degrees positive with the full throttle, and 10 degrees negative with throttle all the way down. If you don't get this, post what you're getting and I'll try to help figure it out.

Now that is the basics, but there's a lot more to it than this. This method will only get everything moving in the right directions - there's also issues of setting the gyro gain (specific to your gyro), issues of centering the servos, adjusting the linkages so you get proper pitch numbers, blade tracking, etc, etc... if this is your first helicopter, you've got a lot to learn, and I highly recommend watching Finless Bob's Trex 450 build videos over at HeliFreak.com. Other option is to get an experienced pilot to help you.


Als beginner en autodidact ;) lijkt me dit erg duidelijke en nuttige info en zo ga ik het (ongeveer) ook aanpakken.
 
Het is allemaal niet zo moeilijk.... er is alleen helaas door de invoering van kleine goedkope heli's en de stormloop van beginners in de hobby een hoop kennis van de oude garde ondergesneeuwd door massa's mensen die zichzelf iets (niet altijd het juiste) aangeleerd hebben en daarna die kennis op internet in het rond geslingerd hebben.

Maar net daarom is een forum als dit zo'n interessante bron. Als je niemand in de buurt hebt met veel ervaring/kennis, is het de enige manier om bepaalde dingen af te toetsen.

De manier waarop 'normal' gebruikt wordt (al dan niet ten onrechte) wordt dus oa bepaald door de setup/constructie/aandrijving van je heli, risico's van omschakelen die je al dan niet bereid bent om te nemen, van je ervaring en van je vliegstijl.
 
@ Nevermore:

probleem is vaak, dat mensen zelf iets uitvogelen, en dan dat op het net pleuren. Net als dat stukje wat jij aanhaalt: ik kan zo een aantal heli's (weliswaar geen 450 types maar jouw citaat zegt heel duidelijk ANY heli) opnoemen waarbij dit NIET werkt, domweg omdat ze of 4 puts aangestuurd zijn, mechanisch gemixt zijn of bijvoorbeeld inplaats van een HR3R een HR3N aansturing hebben....

Daarnaast krijg je van die dingen zoals het gebruik van Heading Hold, wat leuk is om schade te beperken, maar er OOK toe leid, dat je vaker tegen de vlakte pleurt dan strikt noodzakelijk, omdat eens de Throttle hold omgezet is, er geen weg terug is. Voor 3D vliegen perfect, maar als je de schaalkant uit wilt, is het ABOLUUT UIT DEN BOZE om jezelf die throttle hold reflex aan te leren....

@ Hans:

Noem eens een voordeel van het optoeren in Normal,opstijgen in Normal en dan in de lucht omschakelen, en dat voordeel moet dan ook nog eens zuiver te maken hebben met het feit dat de heli electrisch aangedreven is....

Nee hoor, er zit geen enkel voordeel in, hooguit zijn de moeilijkheden die je vroeger had als je het niet deed, voor een groot deel ondervangen door (bijvoorbeeld) heading hold gyro's...

Het maakt mij verder niet zo veel uit wat een ieder doet, maar dit soort redenaties (het maakt niet zoveel uit hoe je het leert) is ongeveer net zoiets als een rijschool waar je op de juiste manier leert aan het verkeer deel te nemen, gelijk stellen aan zelf een beetje oefenen op een achteraf parkeerplaatsje....

Groet, Bert
 
@ Hans:

Noem eens een voordeel van het optoeren in Normal,opstijgen in Normal en dan in de lucht omschakelen, en dat voordeel moet dan ook nog eens zuiver te maken hebben met het feit dat de heli electrisch aangedreven is....

Nee hoor, er zit geen enkel voordeel in, hooguit zijn de moeilijkheden die je vroeger had als je het niet deed, voor een groot deel ondervangen door (bijvoorbeeld) heading hold gyro's...

Het maakt mij verder niet zo veel uit wat een ieder doet, maar dit soort redenaties (het maakt niet zoveel uit hoe je het leert) is ongeveer net zoiets als een rijschool waar je op de juiste manier leert aan het verkeer deel te nemen, gelijk stellen aan zelf een beetje oefenen op een achteraf parkeerplaatsje....

Groet, Bert

Bert,

Het was enkel bedoeld als een opsomming/samenvatting van de reacties op het gebruik van normal mode uit voorgaande posts.

En met de beschrijving van de manier waarop ik normal gebruik had ik ook niet de bedoeling anderen iets op te dringen. Ik wou gewoon even kwijt hoe ik dat doe en waarom (ja, goedkopere heli met ESC die geen softstart heeft en vooral uit kunststof onderdelen bestaat).

Buiten mijn gebrek aan ervaring en mijn onwetendheid kan ik geen enkele andere reden bedenken waarom je in het geval van een 3D electro heli, uitgerust met een ESC met softstart en die niet half dichtplooit als ie bij -12° pitch tegen de grond gedrukt wordt, zou kiezen voor optoeren en hoveren in normal.
 
@nevermore:

Op welke manier is dat lijstje anders dan wat ik in de technische kennis sticky heb nergezet?

Kortweg komt het in beide gevallen neer op domweg gedrag goedzetten, hoeken meten en aanpassen, en de hoofdinstelling erin zetten. Dus throttle en pitch.
Van pitch zeg ik zelfs dat je er in eerste instantie af moet blijven... Alleen normal een aanpassing in de onderkant, rest blijft standaard

Nogmaals, ik heb het mezelf ook aangeleert..
De club kwam ik pas tegen toen ik al erg vlot rondvloog, loopings deed etc.
Pitch, throttle en alle andere zaken heb ik zelf door te proberen uitgevogeld.
Vandaar dat ik meestal op een jbf (inderdaad, jan boerenfluitjes :mrgreen:) manier met het spul omga.

Des te moeilijker je het jezelf maakt, des te ingewikkelder om iets aan te passen.
Des te eerder je een fout maakt.
Als je maar snapt wat je doet, en wat de gevolgen zijn... Dat is wat werkelijk belangrijk is in deze materie.
Je kan er ook nog zoveel mogelijk formules bijhalen, theorien over wat nu precies wat doet..
Geweldig!
Maar in de basis is de jbf manier perfect voor de beginner.
Kom je verder, ga je vanzelf uitproberen. Iig, daar ga ik van uit.
Dan ontwikkel je je eigen theorie van wat werkt, en niet werkt.
Ik hoef mijn eigen theorien niet allemaal neer te zetten, de meesten verzinnen er toch wel een ander idee omheen :mrgreen:
Niet erg.. Als het voor jou maar werkt

Niet dat ik alles ten volle begrijp ;-)
Absoluut niet..
Ik weet net voldoende om mn eigen spul in de lucht te krijgen, en te houden :mrgreen:
Maar het vliegt wel.. En goed ook, en al voor een stevige tijd. 450 wordt 7 dit jaar, als ik me niet vergis. 600 word 3jaar..
 
Bert,

Het was enkel bedoeld als een opsomming/samenvatting van de reacties op het gebruik van normal mode uit voorgaande posts.

Teruglezend moet ik toegeven dat ik je post ietwat verkeerd opgevat had.... mijn excuses, ik was er blijkbaar met de kop niet goed bij....

Groet, Bert
 
Dit weekend heel wat gevlogen met m'n blade 300x die ik hier van een forumlid gekocht heb. (heli met tal van upgrades)

De heli wil eigenlijk steeds weer achteruit. Zou dus vooruit getrimd moeten worden. Daarvoor moet ik bij m'n AR7200bx zijn natuurlijk.

Maar dan is de vraag:
- stel ik de "schroef" nr. 2 (potentiometer?) van de swashplate direct cyclic feed forward bij?
- of moet ik dit ergens in de instellingen aanpassen? Maar waar?

Ben ik juist dat ik dit in menu "G" moet aanpassen en ook mechanische aanpassingen moet doen aan de elevator servo? (enfin, de link tussen die servo en de swashplate)

AR7200bx handleiding
blade 300x handleiding
 
geen trim gebruiken bij een FBL unit!

Zorg dat je swashplate horizontaal staat en dat je CG van je heli goed is en je heli zal geen trim nodig hebben!!!

Dat doe je dus in menu G, zorgen dat je servo armpjes haaks staan en je swash level is

Gewoon zorgen dat je basis setup spot on is dus....

en zo check je je CG;

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=490514

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als newbie heb ik weer een "domme" vraag:

Wanneer ik de swashplate ga levellen (zip-tie methode vind ik top! Toch als ik de filmpjes zie...) moet ik de lengte van de linkjes aanpassen.

MAAR: hoe ga je daarmee te werk?
Moet je telkens de ball-links los maken, enkele slagen (rotaties) geven en terug plaatsen?
Of kan je met een tangetje enkel aan de link draaien zodat deze dmv. de verschillende schroefdraad (geen idee dat dit zo is) in beide ball-links het geheel korter of langer maakt?
 
Als newbie heb ik weer een "domme" vraag:

Wanneer ik de swashplate ga levellen (zip-tie methode vind ik top! Toch als ik de filmpjes zie...) moet ik de lengte van de linkjes aanpassen.

MAAR: hoe ga je daarmee te werk?
Moet je telkens de ball-links los maken, enkele slagen (rotaties) geven en terug plaatsen?
Of kan je met een tangetje enkel aan de link draaien zodat deze dmv. de verschillende schroefdraad (geen idee dat dit zo is) in beide ball-links het geheel korter of langer maakt?

Links/rechts draad op stuurstangen bestaat wel bij sommige duurdere merken, maar in de 450 klasse heb ik dat nog niet gezien.
Zou wel heel mooi zijn, want je kunt veel preciezer stellen.

Heb je dat niet, die links rechtse draad, dan kun je inderdaad niet veel anders dan loshalen, halve/hele slag draaien, en weer terug klikken.
Sommigen beweren dat je perse de links een volle slag moet draaien omdat de ene kant steviger op de kogel klemt dan de andere, maar persoonlijk heb ik hier nog nooit gelazer mee gehad. Let wel: ik vlieg géén 3D, maar wel ongedempte en ongestabiliseerde rotors...
Hoeveel het een van het ander verschilt, kan ik niet beoordelen.

Groet, Bert
 
Bedankt! Dan weet ik wat ik moet doen. (heb gelukkig een ball-link tang ter beschikking)

Volgende vraag:
Dit weekend idle up getest. Throttle volledig vlak op 75%.
Toen ik schakelde begon de heli op te toeren en vervolgens enorm te trillen en daveren (nog op de grond). Direct throttle hold erop en terug in normal.
Zo wat gevlogen, niks trilling te merken.

Volgende lipo nogmaals idle up en weer daveren alsof hij wou wegspringen. Heb dan de rest van het weekend maar in normal gevlogen zonder enig probleem. (behalve dat steeds achteruit willen, moet ik even afstellen aan de heli)
 
Nog wat andere ervaringen van dit weekend:

De geïnstalleerde motor stond blijkbaar niet goed vast (of is losgekomen na een paar vluchtjes maar dat lijkt me sterk, zeker omdat ik enkel wat hoover).
Gelukkig was de heli aan't optoeren en stond hij op de grond. Direct throttle hold erop en zonder schade de heli kunnen uit zetten.

Motor terug geplaatst, goed tegen het main gear. Alleen is de vraag "hoe goed moet die aansluiten" (schuine vertanding).
Ik lees vaak 0,1mm speling maar hoe je dat zo juist instelt is me een vraag... Dus motor er maar tegen gehouden en dan vast gezet. Loopt zonder problemen en vliegt goed. Misschien iets meer verbruik op m'n lipo's nu.
Boutjes ook maar voorzien van wat blauwe loctite. Hopelijk blijven ze nu op hun plaats.

Andere ervaring: vluchtduur van de 300X met 3S 1300mAh lipo's (sportvliegen in normal) staat nu op 7,5min (timer zender) en een 840mAh telkens bijladen. Ruim reserve dus.
 
Er zijn meerdere opties die de oorzaak kunnen zijn voor dat gedrag:

Mogelijk toert hij dan hoger op dan wanneer je in normal vliegt
Die kans is er, maar dan heb je wel ergens een balansprobleem.

Andere mogelijkheid is dat je rotorkop niet in orde is, en bijvoorbeeld de mixer hevels niet gelijk aan elkaar zijn. Want een van de verschillen tussen vliegen in normal en optoeren in idle is dat de bladen negatief staan tijdens optoeren.
In dat geval verloopt van het ene blad de pitch anders als van het andere. Bijvoorbeeld (dom getallen voorbeeld, hooverpitch staan beide bladen op +5, maar met de stick achter heb je op het ene blad -2 en op het andere blad -3. De heli gaat dan heel gek doen bij optoeren in idle, maar doet normaal bij optoeren in normal, omdat de bladen richting positief gaan op het moment dat je de stick naar voren doet.

AAndere optie die ik ook vaak gezien heb is een lichte onbalans in combinatie met een ongunstige ondergrond. Ik heb ooit een heli gehad, die op gras probleemloos optoerde, maar op asfalt precies hetzelfde deed als die van jou. In mijn geval hielpen een paar stukken siliconen slang om het landingsgestel, die een tikkeltje demping gaven, het probleem volledig de wereld uit.

Vlieg je op asfalt, klinkers o.i.d. of toer je op op een plank in het hoge gras?

Groet, Bert
 
Motor terug geplaatst, goed tegen het main gear. Alleen is de vraag "hoe goed moet die aansluiten" (schuine vertanding).
Ik lees vaak 0,1mm speling maar hoe je dat zo juist instelt is me een vraag... Dus motor er maar tegen gehouden en dan vast gezet. Loopt zonder problemen en vliegt goed. Misschien iets meer verbruik op m'n lipo's nu.
Boutjes ook maar voorzien van wat blauwe loctite. Hopelijk blijven ze nu op hun plaats.

Je moet de speling kunnen voelen, bij mij zit hij ook te strak, werd ik gister op gewezen, motor klonk ook wat rauwig.. dus motor vast houden en je maingear heen en weer bewegen, moet een klein beetje speling op zitten.. bij mij is het een heel klein beetje en da was te weinig. Kost je wel wat vermogen en slijtage is me verteld maar ik laat het sowieso weer checken op de club zondag want het is moeilijk te zien en uit te leggen.
 
Ik vertrek eigenlijk altijd vanop het terras (tegels in natuursteen - glad).
Landen is meestal ook op het terras, soms op gras.

Bedoeling is om vanop een houten plaat op het gras op te stijgen en landen. Met de 300 vind ik het nog "veilig" optoeren op 4,5 à 5m van m'n woning (en volledig beglaasde terrasdeuren). Groter en/of schaal moet gewoon verder van de woning.

Opstijgen / landen vanop het gras vind ik maar niks. Toch niet met kleinere heli's. Of er blijft een skid steken bij takeoff of je zit gras te maaien met de heckrotor...

Ik test straks eens hoeveel speling er op zit met het main gear. Ik gok nagenoeg niets.
Dat het vermogen verlies geeft wist ik (en is precies wat te merken aan m'n lipo's, moet iets meer bijladen) maar slijtage niet. Da's natuurlijk minder...

En wat als hij te ver staat? Ook slecht voor slijtage zeker? (nog slechter?)

Blade tracking is iets wat ik ook eens ga nakijken. Misschien dat daar de onbalans / trilling zit.
 
Ik vertrek eigenlijk altijd vanop het terras (tegels in natuursteen - glad).
Landen is meestal ook op het terras, soms op gras.

Bedoeling is om vanop een houten plaat op het gras op te stijgen en landen. Met de 300 vind ik het nog "veilig" optoeren op 4,5 à 5m van m'n woning (en volledig beglaasde terrasdeuren). Groter en/of schaal moet gewoon verder van de woning.

Opstijgen / landen vanop het gras vind ik maar niks. Toch niet met kleinere heli's. Of er blijft een skid steken bij takeoff of je zit gras te maaien met de heckrotor...

Ik test straks eens hoeveel speling er op zit met het main gear. Ik gok nagenoeg niets.
Dat het vermogen verlies geeft wist ik (en is precies wat te merken aan m'n lipo's, moet iets meer bijladen) maar slijtage niet. Da's natuurlijk minder...

En wat als hij te ver staat? Ook slecht voor slijtage zeker? (nog slechter?)

Blade tracking is iets wat ik ook eens ga nakijken. Misschien dat daar de onbalans / trilling zit.

Die slijtage lijkt mij wel aangezien je door de te strakke setup veel meer frictie hebt en het lijkt me voor je motor niet zo fijn als hij continu tegen die frictie in moet vechten.. maar ik weet het niet zeker hoor..

Ik denk dat je dan je tanden gaat poetsen als je te ver staat maar ook dit weet ik niet zeker.

Gewoon op ooghoogte laten hooveren en dan zie je het vanzelf.. met flybarpaddles gaat het nog makkelijker maar die heb je niet op de 300
 
Back
Top