Mijn heli ervaringen en vragen

Mogelijk toert hij dan hoger op dan wanneer je in normal vliegt
Die kans is er, maar dan heb je wel ergens een balansprobleem.

Andere mogelijkheid is dat je rotorkop niet in orde is, en bijvoorbeeld de mixer hevels niet gelijk aan elkaar zijn. Want een van de verschillen tussen vliegen in normal en optoeren in idle is dat de bladen negatief staan tijdens optoeren.


Ik begrijp je, maar bedenk net: waarom begint hij dan in normal tijdens het vliegen niet te trillen?
De bladen staan dan minimaal 5° positief, bij stijgen nog wat meer en ook hoger toerental (rond de 70% dacht ik). Dan zou hij toch ook moeten trillen?
 
Even goed kijken.. Motorkabels ff los, en de uitslagen nakijken in normal, en idle.
Best kans dat er een andere curve actief wordt, die heel anders staat ingesteld.

Wat bij futaba nog wel eens het geval is, die zetten standaard in normal een paar mixers actief.
dan kun je met 2 knoppen een beetje pitch, of een beetje toeren bij geven.
maar, in idle werkt dat niet, dus dan heb je opeens vol vermogen ipv bv half..

Dit soort dingen kun je vrij vlot checken door de sticks in de uiterste standen te zetten, en even te schakelen tussen normal en idle.

Misschien nog een puntje expo, wat in normal is ingesteld, maar niet in idle.

als hij in idle minder toeren maakt, zou hij ook rustiger moeten zijn.. en dat is dus niet het geval ;-)


Over trilling: Dat zijn rare dingen.
een heli heeft een eigen frequentie. waar die zit, is bij iedere heli anders, maar het ligt wel onder de 2000 doorgaans.
Ga jij optoeren, komt het rotortoerental (en dus die trilling) voorbij de eigen frequentie.
Gaat dat vlot genoeg, is er niets aan de hand.
wordt het ergens gedempt, ook niets aan de hand.
MAAR: is die eigen frequentie erg aanwezig, en komt je toerental te lang in die buurt, versterken de twee elkaar, en rammelt de heli compleet uit elkaar (voor het zicht dan)
Kans op schade is erg groot.
Je kan op die manier ook absoluut niet vliegen. De heli heeft zich voor die tijd al uit elkaar gewerkt of omgegooid, zo heftig gaat dat.

ik heb het op 2 heli's gehad nu.. is echt geen prettig dingetje.
mn mini titan heeft tot 2 keer toe zijn eigen staart geprobeert te amputeren.
is hem niet gelukt.. maar wel de schaalkap kapot op dat punt, en een setje spinblades kapot.
Bij mij was een andere kop de oplossing. oude kop had geen demping, en de nieuwe wel.
 
Wat betreft het steeds naar achteruit willen van de heli:

Heb de swash gecontroleerd dmv. de tie-wrap methode. Lijkt recht te staan.
Vervolgend het CG gecontroleerd adhv. de voorgestelde methode en heli is mooi gebalanceerd.

Maar bij het vliegen wil hij steeds achteruit, en ook naar links afdrijven (ook op enkele meters hoogte). Althans dat is mijn gedacht. Misschien ligt het aan mijn stuurmanskunsten (of onkunde) want af en toe kan ik hem in een hoover zetten waar ik enkele seconden "niet" hoef tussen te komen.

Het naar links afdrijven is misschien mijn stuurfout, maar achteruit wil hij zeker. Ik moet de stick (elevator) steeds wat naar voren duwen of hij gaat vrij stevig achteruit hangen.

Iemand nog tips?
 
Misschien je elevator armpje 1 slag uitdraaien en weer proberen, hangt hij dan goed zal het goed zijn toch.. weet niet of dat mag maar dat zou ik proberen, als je niet MAG trimmen moet je ermee dealen of het mechanisch oplossen dmv bijv je linkje iets uit te draaien. Maar een cp hangt nooit echt stil hoor, je zal altijd input moeten geven om hem op dezelfde plek te houden
 
Een rigid fbl (zonder stabilisatie) of een flybar heli kan erg gevoelig zijn voor het zwaartepunt.

Een het met stabilisatie is daar minder gevoelig op.

Als het om een heli met stabilisatie gaat, moet je het daar zoeken.
De stabilisatie hoort nl zijn hoek tov de grond vast te houden, en hij mag dus niet op eigen houtje de hoek van het toestel aan gaan passen.
Dat is dus ook waar je even goed naar moet kijken, of hij dit doet..
Als de heli gewoon in dezelfde hoek een kant op gaat, moet je zelf wat meer sturen ;-)

Doet hij dat wel, kunnen er wat dingen aan de hand zijn.
- teveel trilling in het frame, voornamelijk hoogfrequent is hier belangrijk. Dus motor en staart. Kapotte motorlagers kunnen dit doen, of ongebalanceerde staartbladen
- de unit of sensor raakt het frame. Dan heeft het schuimpje geen nut, en gaat ie van slag.
- teveel spanning op de kabels.
- verkeerd schuimpje.
- heli stilhouden bij initialiseren

Soms is het veel zoeken. Ik probeer dan vaak even zo'n align klittebandje over de sensor te gooien, dat dempt op de een of andere manier. Iig, het wijzigt de doorvoer van trilling, waardoor de stabilisatie het opeens wel goed kan doen..

Bij een estab, zul je daar moeten zoeken als de rest ok is.
Ik weet bv van een 3gx dat er een hardwarefout in sommige batches zit, waardoor ze gan driften naarmate de accu vorderd.. Of dat bij jouw apparaat zo is, denk ik niet..
 
dan zou ik proberen in stapjes je POT 1 wat te gaan verhogen, als je swash mooi level is en je CG goed is zou ie nagenoeg niet moeten driften.

of kijk eens of je trim of subtrim in je zender hebt staan, alles op 0.

Welke zender gebruik je? kijk eens in je servo monitor menu of het hier wel goed gaat, misschien moet je zender opnieuw gecalibreerd worden.
 
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Dat een CP nooit echt stil hangt ben ik me zeker van bewust. ;)
Maar nu is het zo dat bij een rustige voorwaartse vlucht (wandelsnelheid) de heli tot stilstand komt en wat later achteruit wil als ik m'n elevator stick niet wat vooruit hou.
Zelfde bij een hoover, ongeacht van waar de wind komt (en of er wind is), de heli wil steeds achteruit.

De lengte van het linkje aanpassen was mijn volgende idee om te testen. Maar ik ben een beginner dus kan ik wel logisch nadenken maar als ik dan iets over het hoofd zie dan gaat het alsnog mis.
Maar straks eens testen.

Zal eens verder zoeken naar onbalans of kapotte lagers. Een niet-zichtbare trilling (hoogfrequent) is natuurlijk moeilijk te zien... ;) Maar per keer iets testen zal wel een resultaat geven.

Zijn er goede tips om de lagers te testen? Of moet alles open en visueel geïnspecteerd worden?

De AR7200bx zit op een schuimpje maar wordt dmv een tie wrap aan het frame geklemd. Dit vond ik vreemd maar is door Blade zo gedaan. En op allerlei fora lees ik dat het zonder die tie wrap slechter gaat, dus is nodig op de heli.

Zender kijk ik na maar heb geen instellingen gewijzigd.
Hoe calibreer je de zender? Of bedoel je opnieuw binden? (ik vlieg een Spektrum Dx6i)
 
1 ding tegelijk ;-)

er zijn veel dingen aangedragen, varierend van simpel tot onmogelijk..
Eerst kijken via een servo monitor menu of er een uitslag wordt gegeven in de zender.
in principe moeten de waardes 0 zijn met de sticks gecentreerd.
behalve gas, die is wat lastig exact 0 te zetten ;-)

is die 0?
probeer dan eerst de optie van Gevaho..
ik ben absoluut niet thuis in de beast dingen.. als die verbetering brengt, ben je er ook vanaf.

werkt die optie totaal niet?
dan kun je verder gaan kijken.
Regelmatig, als hoogfrequent in het spel is, kun je dit zien door even de strap over de sensor aan te trekken. soms zie je het ook wel s aan de staartvin, die trilt dan zo snel dat je hem bijna niet ziet.
maar het feit dat ie dat doet, wil niet zeggen dat dit ook het probleem is ;-)
voor het gemak.

meestal bied een ander schuimpje uitkomst.


Linkje zou ik niet aan gaan rommelen.
een stabilisatie zou in principe met een scheef afgestelde swash nog steeds de hoek van de heli niet aan mogen passen. en dat doet ie bij jou wel, dus zal het niet in dat soort dingen zitten.
 
Zal ik straks eerst eens beginnen met de dial 1 (POT 1) wat aan te passen. (ofte swashplate - cyclic gain)

Lijkt me misschien wel het meest logische.
Zeker omdat het lijkt alsof de heli er soms even geen last van heeft van achteruit te willen. Maar daar ben ik nog niet zeker van, gisteren slechts 2 vluchten gedaan en soms leek er geen probleem te zijn. Niet genoeg kunnen testen om zeker te zijn.

Los daarvan lukt het me al wel vrij aardig de heli:
- te hooveren waar ik dat wil
- te laten hooveren met een marge van +- 20cm maximaal in alle richtingen
- rustig wat sport te vliegen en mooi terug naar de landsingslocatie laten komen wanneer ik dat wil

Het gaat dus wel de goede kant op met het vliegen. Alleen die afstelling juist krijgen...

Misschien een domme vraag, ik denk maar luidop:
Kan het zijn dat een te strakke bevestiging van het motortandwiel op het main gear voor de problemen zorgt? Ik heb de indruk dat het sinds die "ingreep" is ontstaan.
 
het kan.. maar de tandwielen moeten wel goed in elkaar steken..

te los, en hij poets de tandjes netjes weg. Te strak, en hij slijt sneller, en dingen worden zwaarder belast.
kan inderdaad ook zijn dat er wat extra trilling ontstaat. Maar dit heb ik zelf nooit tot dat tandwiel kunnen herleiden..

gewoon een vloeitje ertussen door draaien, dat vloeitje moet aan de andere kant zeer sterk gevouwen zijn. niet gescheurd, gewoon erg goed gevouwen.
Bij mij kun je de motor dan nog een fractie bewegen in het tandwiel.

is dat goed, toch ff aan de pot gaan draaien
 

eerst dus het hoogste punt zoeken op de maingear, Papiertje is nergens voor nodig. hoogste punt zoeken op de gear en daar een minimale speling instellen en klaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
klopt, maar ik dacht dat het hier om een slant tandwiel ging?
of zit ik 2 discussies door elkaar te halen ;-)

kan makkelijk :mrgreen:
 
persoonlijk vind ik schuin vervelender..
Recht kun je een beetje tussen kijken, kun je zien wat de ruimte tussen de tanden is.
bij schuin zie je dat niet..
Maar verder maakt het idd niet uit.
 
Wat betreft het steeds naar achteruit willen van de heli:

Heb de swash gecontroleerd dmv. de tie-wrap methode. Lijkt recht te staan.
Vervolgend het CG gecontroleerd adhv. de voorgestelde methode en heli is mooi gebalanceerd.

Maar bij het vliegen wil hij steeds achteruit, en ook naar links afdrijven (ook op enkele meters hoogte). Althans dat is mijn gedacht. Misschien ligt het aan mijn stuurmanskunsten (of onkunde) want af en ...
Iemand nog tips?

..even nog een opmerking over dit gedrag,
ik heb gisteren mijn 700er geleveld (swash) naar het oog,
voor mij genoeg, en de heli start, hovert, vliegt, land prima:

>> stel je voor een heli gedraagt zich zo als iets wat op een bal ligt (in gedachten),
>> dat 'iets' wil dan ergens een kant van de bal afvallen,
naar voren, naar achteren, of op een zij
>> jou opdracht is het nu dat 'iets' op zijn plek te houden
>> dat is hoveren

Groet
Uwe
 
persoonlijk vind ik schuin vervelender..
Recht kun je een beetje tussen kijken, kun je zien wat de ruimte tussen de tanden is.
bij schuin zie je dat niet..
Maar verder maakt het idd niet uit.

Gearmesh afstellen doe je niet door te kijken, het is voelen. Zoek de high spot op de maingear en stel daar je speling af door de speling te voelen. Als je de gears een klein beetje kunt schommelen op het hoogste punt ben je ready to go.


the paper myth,

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gearmesh afstellen doe je niet door te kijken, het is voelen. Zoek de high spot op de maingear en stel daar je speling af door de speling te voelen. Als je de gears een klein beetje kunt schommelen op het hoogste punt ben je ready to go.


the paper myth,


Ik krijg foutmeldingen van Google bij die filmpjes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
..even nog een opmerking over dit gedrag,
ik heb gisteren mijn 700er geleveld (swash) naar het oog,
voor mij genoeg, en de heli start, hovert, vliegt, land prima:

>> stel je voor een heli gedraagt zich zo als iets wat op een bal ligt (in gedachten),
>> dat 'iets' wil dan ergens een kant van de bal afvallen,
naar voren, naar achteren, of op een zij
>> jou opdracht is het nu dat 'iets' op zijn plek te houden
>> dat is hoveren

Groet
Uwe

Ben ik me zeker van bewust hoor Heli-Uwe.
Dat je een heli constant, elke halve seconde, een klein beetje (of soms heel veel 8O) moet corrigeren om in een mooie hoover te blijven.

Maar het mag toch niet zo zijn dat een heli ALTIJD een zelfde kant op wil (naar achteren dus). En zelfs bij een vlucht vooruit begint af te remmen en achteruit wil als je de elevator stick niet meer naar voren brengt meer neutraal?

Nu, het KAN nog altijd een stuurmansfout zijn. Maar mijn mcpx heeft dit bijvoorbeeld niet. En ook op de sim heb ik het niet.
 
Back
Top