Mijn heli ervaringen en vragen

ff de echte mbf site opzoeken
tapatalk wil nog wel eens een beetje vervelend doen soms.

Ben ik me zeker van bewust hoor Heli-Uwe.
Dat je een heli constant, elke halve seconde, een klein beetje (of soms heel veel 8O) moet corrigeren om in een mooie hoover te blijven.

Maar het mag toch niet zo zijn dat een heli ALTIJD een zelfde kant op wil (naar achteren dus). En zelfs bij een vlucht vooruit begint af te remmen en achteruit wil als je de elevator stick niet meer naar voren brengt meer neutraal?

Nu, het KAN nog altijd een stuurmansfout zijn. Maar mijn mcpx heeft dit bijvoorbeeld niet. En ook op de sim heb ik het niet.

Domme vraag: als je de heli stil hangt, en hij begint achteruit te komen, geef je hem een heel kort "duwtje" naar voren, om dat af te stoppen.

Kort experiment om er achter te komen wat er gebeurt: als je de heli stil hangt, en hij begint naar achteren te lopen, en je geeft hem een net voldoende duwtje dat de heli licht naar voren begint te lopen, en daarna laat je de stick los....

Als de heli dan na een paar meter naar voren gelopen te zijn, weer stilvalt, en naar achteren versnelt, dan kun je roepen wat je wilt, maar dan heb je een trimprobleem, een trillingsprobleem of een initialisatieprobleem.
Want één van de drie mogelijkheden moet dan aan de orde zijn:
-De zender stuurt een niet helemaal zuiver "midstick-sigaal" uit als je de stick los laat (trimmen),
-De zender stuurt wel een zuivere midstick uit, maar de calibratie van de sensor tijdens de initialisatie verloopt niet goed
-De zender zend een goed midstick-signaal uit, de sensors zijn goed gecalibreerd, maar trillingen in de heli verstoren de meetwaarde van de sensor.

Want een heli die onder alle omstandigheden dezelfde kant uit wil, dat duid op een heli die een hel langzame (zo langzaam dat je hem nauwelijks ziet) kantelbeweging achterover vertoont.

Level zetten van de swash heeft hier volgens mij niks mee te maken verder.

Groet, Bert

Als je basis instelling niet goed is, bijv. een swash die achterover staat, kun je nog zo`n goed systeem hebben maar zal je een afwijkend vlieggedrag hebben.
Tenzij je op GPS vliegt.

Ik heb zonet een korte test kunnen doen en POT 1 wat hoger zetten lijkt wel (iets) te helpen.
Zal de beschreven testjes ook nog eens uitvoeren.

Volgens mijn zendermonitor is midstick echt wel midstick. Daar ligt het dus niet.

We geraken er wel. ;)

Het klopt dus dat als de heli stil hangt hij wat achteruit begint te lopen en ik ga dat tegen door een kort "duwtje" te geven.

ik denk, dat het probleem niet is opgelosst,
als je de gain van de fbl-unit hoger zet !

..trouwens moet de heli ook niet perse weglopen,
als die swash niet 100 % level is,
maar wat René schreef:

"Als je basis instelling niet goed is,
bijv. een swash die achterover staat,
kun je nog zo`n goed systeem hebben
maar zal je een afwijkend vlieggedrag hebben."

.. is toch nu voor iedereen duidelijk:
"zonder goede basis instelling gaat het niet"

Groet
Uwe

Misschien je evenwichtspunt opnieuw bekijken , als die TE staartlastig is gaat ie vanzelf achteruit hè .
Heli hoort ietsje voorover te hangen , opgehangen aan t punt wat in je handleiding vast ergens te vinden is .

Heli hoort ietsje voorover te hangen , opgehangen aan t punt wat in je handleiding vast ergens te vinden is .

zo dus niet, lees ff terug, ik heb een video gepost hoe je dus de CG juist bepaalt van een heli.

Tenzij je een 25 Kg zware schaal heli hebt natuurlijk ;)

dan met je pots spelen..

en als dat niet werkt, de lange trilling zoekweg inslaan

probeer eerst de pot methode.. zou jammer zijn als dit gedrag gewoon uit een lage gain vandaan komt ;-)

dan even een klittebandje over het ding, kijken of dit helpt. Soms is een los bandje al genoeg..
ander plakkertje, net wat dunner of juist dikker.
vaak heb je dan al veel van de uitdaging te pakken

POT heb ik reeds getest (2 "streepjes" hoger gezet) en lijkt iets te helpen.
Nog niet lang genoeg kunnen testen net als een nog hogere setting.

Vanavond zal het vermoedelijk weer niet lukken, hopelijk dit weekend.

Heb de originele tape er nog onder zitten maar het geheel (AR7200bx) zit dan nog eens met een tie wrap geklemd in het frame (origineel door Blade).
En die tie wrap verwijderen is blijkbaar geen goed idee.

Ik zal starten met een nieuwe tie wrap rond de AR7200bx (geeft zowiezo een iets andere "spanning" op het frame en de ontvanger dus kan ook al helpen. Vervolgs POT wat verhogen.

Maar ik wil mijn feathering shaft ook eens nakijken. Misschien dat daar iets mis mee is (heb eens heel even bij het optoeren het gras licht geraakt met m'n hoofdrotorbladen).

klittebandje..
als voorbeeld, align heeft van die dingen. gewoon repen, geeft ook weer een heel andere spanning en trillingdoorvoer.

Lukt dat niet kun je 'm altijd nog in de brand steken.. lost niks op maar je hebt geen last van trillingen meer. Werkt altijd :p

Lukt dat niet kun je 'm altijd nog in de brand steken.. lost niks op maar je hebt geen last van trillingen meer. Werkt altijd :p

leuk, he he, maar kan ook zo,
of als die methode van @gevaho:
full

Groet
Uwe

Laatst bewerkt door een moderator:
Back