Even goed kijken.. Motorkabels ff los, en de uitslagen nakijken in normal, en idle.
Best kans dat er een andere curve actief wordt, die heel anders staat ingesteld.
Wat bij futaba nog wel eens het geval is, die zetten standaard in normal een paar mixers actief.
dan kun je met 2 knoppen een beetje pitch, of een beetje toeren bij geven.
maar, in idle werkt dat niet, dus dan heb je opeens vol vermogen ipv bv half..
Dit soort dingen kun je vrij vlot checken door de sticks in de uiterste standen te zetten, en even te schakelen tussen normal en idle.
Misschien nog een puntje expo, wat in normal is ingesteld, maar niet in idle.
als hij in idle minder toeren maakt, zou hij ook rustiger moeten zijn.. en dat is dus niet het geval ;-)
Over trilling: Dat zijn rare dingen.
een heli heeft een eigen frequentie. waar die zit, is bij iedere heli anders, maar het ligt wel onder de 2000 doorgaans.
Ga jij optoeren, komt het rotortoerental (en dus die trilling) voorbij de eigen frequentie.
Gaat dat vlot genoeg, is er niets aan de hand.
wordt het ergens gedempt, ook niets aan de hand.
MAAR: is die eigen frequentie erg aanwezig, en komt je toerental te lang in die buurt, versterken de twee elkaar, en rammelt de heli compleet uit elkaar (voor het zicht dan)
Kans op schade is erg groot.
Je kan op die manier ook absoluut niet vliegen. De heli heeft zich voor die tijd al uit elkaar gewerkt of omgegooid, zo heftig gaat dat.
ik heb het op 2 heli's gehad nu.. is echt geen prettig dingetje.
mn mini titan heeft tot 2 keer toe zijn eigen staart geprobeert te amputeren.
is hem niet gelukt.. maar wel de schaalkap kapot op dat punt, en een setje spinblades kapot.
Bij mij was een andere kop de oplossing. oude kop had geen demping, en de nieuwe wel.