begonnen met tweecilinder 60 x 150

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door americanspinningwheels, 20 mei 2014.

  1. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    vandaag een begin gemaakt met een staande tweecilinder, ding moet krachtig genoeg zijn om een soort rolstoel aan te gaan drijven.

    Plan.
    Staande tweecilinder enkel werkend 60 x 150 mm.
    dit zou ook bij lage druk ( 3 bar) ruim voldoende moeten zijn.
    Tweecilinder enkel in plaats van 1 cilinder dubbel is puur voor het aangezicht.
    Stuk brons van 400 lang en 76 od inspannen en uitklokken, ik heb geen pijpcenter voor de lossekop maar heb daar een hulpstukje voor van hard kunststof wat op het meedraaiend center past.
    [​IMG]
    haartje er af net aan schoon draaien
    [​IMG]
    Ik werk uitsluitend nog met hardmetalen wisselplaten, is in het beging even wennen maar een genot om mee te werken.
    [​IMG]
    schoongedraaid en in twee stukken steken.
    [​IMG]
     
  2. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    kogellagertje op een asje, handig hulpstuk bij het inspannen.
    [​IMG]

    werkstuk net aan vast en langzaam het kogellagertje er tegenaan laten lopen, controleren met meetklok en dan werkstuk vast zetten.
    [​IMG]
    Grootste binnenbeitel kan het net doen, hoeft ook maar weinig uit aan de binnenkant.
    [​IMG]

    de binnnenaknt mooi schoon en glad ( haal ik er nog een hoon doorheen of is met de beitel glad genoeg??? )
    [​IMG].


    Zal er niet iedere dag mee aan de gang zijn, moet ook freeshulpstuk nog afmaken wat die heb ik straks toch nodig.

    In het handboek word gesproken over een schadelijke ruimte van 10 % boven de zuiger, dat zou in dit geval dus 15 mm zijn, voor mijn gevoel is dat redelijk veel klopt dit ?

    Remco
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2014
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Ik zie het handboek als richtlijn, niet als pure theoretische waarden, dus ik ga met je mee.
    15mm per kant is wel veel schadelijke ruimte.
    Het woord zegt het zelf al, schadelijke ruimte....

    Voor een dergelijke machine denk ik meer aan 5mm ruimte aan elke kant.

    Maar eh, 2 cilinder enkelwerkend ???????

    Waarom niet dubbelwekend, dan loopt een 2 cilinder in elke stand aan.

    Dat wordt wel een knots van een ketel in mijn eerste gedachten, maar ik ben benieuwd de machine er uit gaat zien.
    Ik blijft dit volgen.

    Succes met de bouw.
     
  4. Tweecilinder

    Remco,

    abootje :).

    even een vraagje/verzoek. Nu ik meelees - en volgens mij geldt dat misschien voor veel meer luitjes - neem aub niet teveel als vanzelfsprekend aan dat iedereen weet waar je het over hebt.

    Welk handboek heb je het over? Schadelijke ruimte? En waarom is dit nu 15% terwijl je cilinder 20 cm is?:confused::rolleyes:

    als je zo draait met een binnenbeitel, waarom dan nog honen?
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2014
  6. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    De "schadelijke ruimte" is de ruimte tussen de zuiger en de cilinder deksel.
    In de gegevens die de bouwer gebruikt is dit 15% van diameter van de zuiger.
    In het handboek staat achterin een tabel om zelf een stoommachine te ontwerpen waarbij de diameter van de zuiger als basis voor de berekeningen wordt gehouden.
    Deze ruimte dient zo klein mogelijk te zijn, maar groot genoeg om eventuele speling op te vangen zodat de zuiger niet tegen het deksel aan gaat slaan.
    De term "schadelijk" wordt gebruikt omdat als de stoompoort door de schuif wordt geopend deze ruimte eerst met stoom gevuld dient te worden en dan pas de zuiger vooruit gaat duwen.

    Dat is "schadelijk" voor het stoomverbruik en vermogen van de machine, immers in de tijd die nodig is om die ruimte te vullen is de zuiger ook al weer aan het bewegen en hobbelt de stoom achter de zuiger aan, dit is vermogens verlies.
    Nu kun je met de vooropening van de schuif wel iets opvangen maar er zijn grenzen natuurlijk.
    met voor opening wordt bedoelt dat als de zuiger in de bovenste dan wel onderste stand staat de schuif de stoompoort al een heel klein beetje vrij geeft, vuistregel is 5 graden voorloop van het schuif excentriek. Maar dan dient de schuif wel een kleine toevoerlap te hebben.
    Met schuiven zonder toevoerlap is het "snijdend" zetten van de schuif voldoende om de cilinder voldoende te vullen.

    Het boek waar over gepraat wordt is "handboek modelstoommachines" van Oegema & van Dordt.
    Dit wordt door velen als de "stoombijbel" gezien.
    Het boek is nog steeds te koop voor circa € 30 bij de speciaal boekhandel.
    De inhoud van het boek is enigzins gedateerd, MAAR zeer leerzaam voor de stoom modelbouwer.
    Er worden ook enkele stoommachines van simpel tot complete installatie met tekeningen beschreven.

    Een draaibeitel laat altijd kleine groefjes achter, met name bij het binnendraaien kan de lange beitel gaan trillen waardoor het oppervlak niet heel mooi glad wordt.
    Door de cilinder boring een hoon bewerking te geven wordt de gehele cilinderwand mooi glad gepolijst met een roterende X beweging zodat de cilinderwand overal even netjes glad en rond is.
    Ik hoon het cilinderblok voor mijn stoomwals ook binnenkort.
    zulk gereedschap is bij de betere autovakhandel te koop, om onder andere rem cilinders mee uit te honen bijvoorbeeld.
     
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Remco, schadelijke ruimte is de ruimte die in de dode punten tussen de zuiger en het deksel overblijft VERMEERDERD MEDE INHOUD VAN HET BIJBEHORENDE STOOM KANAAL.
    Deze ruimt wordt opgegeven in % van de cilinder inhoud (doorgaans ca. 10%) en de vrijslag in mm. (handboek modelstoommachines blz 29)

    in de tabel achterin staat: vrijslag 1/20 van D.
    60/20 = 3mm

    Uitgaande van jou maten:
    oppervlakte zuiger is 1/4 pi x D2 is 0,785 x 36 is 28,26cm2
    slag is 150mm (15cm)
    Inhoud is oppervlakte * slag = 28,26 * 15= 423,9cm3 (rond ik af op 424).
    424/10 = 42,4 ofwel de inhoud van de TOTALE schadelijke ruimte mag circa 42cm3 zijn.
    Dit is inclusief de inhoud van het stoomkanaal naar de schuif toe.

    Als je dit vertaald naar die 10% dan kom ik ook op rare getallen uit....
    28,26 (oppervlakte) x 0.3cm vrijslag geeft een inhoud van 8,47cm3, dat is bij lange na nog geen 10%
    Maar er wordt uitgegaan van een dubbelwerkende machine is het voorbeeld, dan komt het al beter uit of misschien is in het verhaaltje uit het boek meer de theorie uit het groot bedrijf aangehouden..

    Ik zou die 1/20 van D aanhouden, die 3mm dus.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2014
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Schadelijke ruimte (m3), of schadelijke slag (m)?
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    De schadelijke ruimte is het volume wat overblijft als de zuiger in de uiterste stand staat.
    Dus de ruimte tussen de zuiger en cilinder deksel + de inhoud van de stoompoort.

    Mooier/moeilijker/makkelijker kan ik het niet maken......

    15mm is te veel, 3mm lijkt me ok.
    De "schadelijke ruimte" is ook weer niet zo schadelijk, het werkt ook als een soort "kussen" om de zuiger af te remmen.

    Anyway.... nogmaals, 1/20 van D zoals in het handboek staat.
     
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Gif men mar unne electrieke rolstoel as ut zo ver is !
    groeten
    fanaat Sjef
     
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    John , het boek geeft dus in bijlage 1 1/20 D aan 3mm lijkt mij inderdaad redelijk.
    Terwijl op blz 29 gesproken word over die 10 procent, mar goed ik houd de bijlage wel aan.
    Kan ook niets vinden over toleranties en speling zuiger- cilinder.
    Heb een stukje RVS voor de zuiger, dit zet een fractie minder uit als brons, dus vastlopen zal het ding niet, geen idee wat ik aan moet houden 0,05 mm of is dat al veel te veel.
    Zuigerveren, heb nog een paar setjes zuigerveren van 60 mm liggen maar komen uit een motorfiets, zal te hard zijn voor een bronzen cilinder denk ik ?
     
  12. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Begin ook al een beetje na te denken over de ketel.
    Er is ruimte genoeg om een redelijk voorraadvat, zeg een liter of 15, te plaatsen en dit dan electries voor te verwarmen tot een graad of 90.
    maar ben ook wat aan het lezen over flash steam, maar hoe zit dit met de regeltjes.
     
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb zelf wat experimenten gedaan met flash steam, maar vor mij werkte het niet.
    Qua regels zit je in een soort "grijs" gebied, want je hebt geen echte water inhoud.
    Zo goed als al het water dat je er in pompt gaat direct over in stoom.
    Je bent dus redelijk vrij daar in.

    Je hebt behoorlijk wat meters buis nodig, liefst RVS 316L.
    Ik had mijn verdampings spiraal van koper gemaakt, maar tot 2x toe een scheur gehad daar waar het vuur het heetst was.

    Verder een goede pomp, deze moet constant werken om voldoende water in de verdamper te persen. Tegen keteldruk in.

    Qua brandstof kun je het beste gas of olie gebruiken.

    Als je zuigerveren goed zijn kun je volgens mij prima met 0.05 zuigerspeling werken.
    Er staat weinig over geschreven in het boek, alleen de stoompomp achterin werkt met een zuigerveer geloof ik, maar ook daar staan geen echte passing maten bij.

    Je kunt de benodigde ketel enigzins uitrekenen met de gegevens in het begin van het boek.
    Reken je stoomverbruik uit en reken dan uit hoeveel stoom de ketel moet maken per minuut.
    Daar komt dan een bepaald Verwarmd Oppervlak uit, en dat geeft je een indicatie hoe groot de ketel wordt.
     
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Remco,

    ik heb het boek er eens bijgepakt en met de gegevens van jou machine aan het rekeken geslagen met betrekking tot en benodigde VO (verwarmd oppervlak) van de ketel:

    boring: 6cm
    slag: 15cm
    toerental (aanname) 120 rpm
    stoomdruk: 3 ato
    2 cilinders enkelwerkend

    benodigd stoomvolume:
    1/4pi x D kwadraad x slag x 240(2x120) =
    0.785x36x15x240 = 101736cm3/min aan stoom

    stoomvolume van stoom @ 3bar = 470cm3/gram
    101736/470= 216,45 gram/minuut water verdampen !!!

    stel de ontworpen ketel kan 10cm3 per 100cm2 water verdampen:
    216,45/10 x 100cm2 = 2164,5cm2 Verwarmd oppervlak nodig.
    Ofwel, zonder warmte verliezen moet de ketel een verwarmd oppervlak van ruim 2m2 hebben, da`s geen kleine ketel.

    Terug kijkend op de flash steam ketel, deze zal dus ook 216 gram water per minuut moeten verdampen.
    216 x 60 = 12960 gram, ofwel < 13 liter per uur aan water verbruik in de meest optimale condities zonder verliezen.

    Even ter vergelijking, mijn clayton stamwagon 1:6 verbruikt 5 liter water per 45 minuten.
    Machine is boring x slag 25 x 38mm, dubbelwerkend, 2 cilinder.
    Dan rijd ik afgewisseld met stationair draaien.
    Mijn waterverbruik ligt volgens de berekening op theoretisch op 40cm2/minuut.
    Echter door verliezen, injecteur bijzetten (geeft bij starten waterverlies), afblazende veiligheidskleppen (zeer grote verlies factor), blazer bijzetten (nodig voor kolenstook), hier en daar een druppel lekkage.... enfin, waterverbruik is behoorlijk.
     
  15. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    stalen stoomketel klaar om te lassen,deze ketel is voor mijn Highlander lokomotief 7.1/4"

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Dom,Dom,Dom.

    Was eerst met de elektra van de motorfiets bezig geweest, en daar een beetje zat van even wat anders.
    Ik had ( had dus,nu niet meer) een mooi stukje rvs om twee zuigertjes uit te halen.
    Stukje ingespannen, schoon gedraaid, opgemeten,diameter die het was in de digitale uitlezing ingevoerd en ook de diameter die het worden moest.
    Er moest flink wat af 20 mm dus de eerste paar slagen zoveel mogelijk afnemen.
    Volgens de uitlezing was ik er nog lang niet maar vond het al wat dun worden.
    Schuifmaat er op en jawel al bijna een mm onder de maat, vergeten het 1/2 knopje van de uitlezing in te drukken, en als je dat niet doet, dan haal je dus een keer te veel weg.
    Zuigertje maken , simpel ding even snel, half met de gedachte er bij , dat werkt dus niet.
    John,
    Bedankt, heb het boek er ook bijgeplakt en met de ingevulde waardes worden de formules mij nu een heel klein beetje duidelijker. maar vind het knap lastig.
     
  17. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Stoomketel voor de Highlander is klaar.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Fanaat,
    Fraaie ketel, en een ketel zo in delen zien maakt weer een hoop duidelijk, veel beter als een tekening.
    Kan nog niet zo veel info vinden over flash steam, lijkt mij misschien wel een goede oplossing.
    maar goed eerst maar weer wat onderdelen maken.
     
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Lijkt mij ook een hééél goed idee.

    Dirk
     
  20. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Smeed en buigmallen voor de stoomketel "HIGHLANDER"

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina