Bouwverslag zwarte zee #592 billing boats

@klaas en heli tom zoiets had ik ook al in gedachte want je kan er later niet echt lekker meer bij mocht het losdraaien en ik heb het een paar keer geprobeerd maar met een beetje kracht komt het vrij snel los.
 
Niet heel veel gedaan. Maar wel alle patrijspoorten uitgetekend. Valt nog niet mee omdat aan beide kanten mooi gelijk te krijgen maar het is aardig gelukt.

669D1825-BFFD-4B47-9A02-87492DC7843A-2988-00000467C13359A7_zps0cb902a7.jpg


Nu nog netjes boren en erin zetten. Maar dat wordt een volgende keer. Ben ook aan het passen geweest waar de roerservo moet en al een beetje begonnen aan de motorfundatie. Dat moet dadelijk eerst af.
 
Goedenavond allen,

Het is weer even geleden maar ik heb wel een beetje doorgewerkt hoor.

Ik ben begonnen aan de voorste mast.

0B5CE268-3D34-4083-8983-4625784BF11C_zpsohusznn1.jpg


A6883925-BE70-4FBF-9EAD-A279E61ABA5B_zpsddgopmkg.jpg


4DACF26E-1B13-45DF-94F2-5B89DE9079AF_zps172nowna.jpg


Verder heb ik geoefend met solderen. Dus nu eerst een malletje gemaakt van het shot waar de brandblusser op staat.

09C0540E-B36B-4568-A607-7EE38FFE8AF8_zpsijzxhfij.jpg


Deze bedoel ik

BF4FF5B3-8D32-4B5C-AB59-26EF81F26748_zpszzihdy3o.jpg


Het is een beetje een wazige foto maar de gaten heb ik overgezet in een stukje hout en daarna de scepters erin gezet en toen gaan solderen. Klinkt makkelijker als het is maar na een dik uur prutsen heb ik dit als resultaat:

A02C13E6-7948-4946-A650-466C970EB57E_zps76xk2k4n.jpg


Van de week de onderste railing eraan solderen hopelijk zonder dat de rest weer loskomt en dat het overtollige soldeer verwijderen en dan denk ik dat ik niet mag klagen. (Ik vind het best aardig gelukt)
 
Tip voor het solderen, haalde Roel onder andere laatst aan, steek een stukje aardappel op het metaal, tussen waar je moet solderen, en de rest. Dan wordt de hitte daardoor opgenomen, en komen niet gelijk al je andere solderingen weer meteen los.
 
ik heb de zwarte zee ook op zolder liggen gaat van de winter ook gebouwd worden maar langzaam werken is niks mis mee beter langzaam en goed dan snel en slordig
 
De aardappel werkt. En inderdaad langzaam en goed is beter. Ik heb de onderste railing er gister ook aan gesoldeerd en vandaag ga ik het weer slopen het zit net niet netjes genoeg. Dus we beginnen overnieuw.
 
Lampjes

Mooie tips! Maar wie weet hoe lampjes in de messing beslagdelen voor de mast te krijgen die daarna ook nog werken.

Groet laatsteronde
In aanbouw zwarte zee
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een maat die electronica repareert en die had ergen kleine smd ledjes liggen. Hij maakt voor mij de lampjes aan een kabeltje. Ik had dunne kabel gevonden bij de poppenhuizen.

Daar krijg je zes aders van in een drie mm messingbuis dus kun je de lampjes aansluiten. De reden dat ik het niet zelf soldeer is dat de ledjes maar 1,8 mm zijn en om daar nog twee kabels op te bakken gaat mij niet lukken heb je wel iets van een vergrootglas en betere soldeer skills voor nodig als dat ik heb.

Die 1,8 mm ledjes kun je met kabel eraan net in de behuizing schuiven. Nog wel iets van hotglue erin doen ter isolatie.

Als het af is plaats ik wel foto's hij is er nog mee bezig en moest nog een groene bestellen.
Kan dus nog wel even duren tot hij het binnen heeft. Moet met een andere zending meekomen
 
Voor boordlichten gebruik ik ledjes, die ik voor Kerst bij Act*** heb gekocht. Het lamphuis gemaakt van 4 mm aluminium pijp. Stukje rond erin en uit/afsnijden met een Stanleymes. Voor de bekabeling maak ik gebruik van heel dun draad uit een trafootje. Let wel op dat je de (groep) ledjes schakelt via de - draad en houd daar rekening mee met het aansluiten. De + draad gebruiken als gemeenschappelijke aanvoer. Je snapt het al: Op mijn Smit Finland zit het net andersom en na het schilderen zie ik het niet zitten om bij alle leds de bedrading te wisselen. Indien ik al groepsgewijs wil schakelen dan maar een paar relais ertussen. Groeten, Klaas.
 
Hallo bedankt voor de tips maar het blijkt dat er in het messing beslag grote bramen zitten. Na die te verwijderen passen de lampjes die ik heb

Grt Laatsteronde
 
Goedenavond weer, ik ben weer eenstukje verder. Ik heb de hak verlijmd en ben met het roer bezig. Foto's volgen later ik heb wel weer een vraag:

Ik heb een 12 volt 7ah lood accu (graupner) laten komen zonder goed na te denken (meten) hij past dus met geen mogelijkheid door het gat in het dek. Ik kon geen andere accu's op 12 volt vinden die wel door de kleine opening kunnen. Er zit voor het brede stuk een spant en dus kan de draai niet gemaakt worden. Als ik hem erin bouw krijg ik hem er nooit meer uit.

De vraag is dus zijn er kleinere 12 volt accu's (smaller) of is het ook met NiMH cellen te maken? Wat qua gewicht lichter wordt en dus eigenlijk beter zou zijn.

Wat denken de meesters hier over?
 
Ik ben geen meester (voordat ik weer commentaar krijg van een paar pret verpesters....) Maar kan je wel helpen.

Denk na voordat je je romp dicht maakt, bv: wil je een pompje? Bouw die er dan nu in! Zet de servo zo dat je nog aan de armpjes kan komen maar het roerverbinding stevig genoeg is dat het nooit hoeft te vervangen worden. Kies voor een betrouwbare motor! Als dit alles goed vast zit kun je gewoon je batterij er vast inlaten (doe ik ook). In het spantje vanvoor jan je gewoon een opening maken, straks als je dek er op zit is de romp stevig genoeg.
Hou het bij een loodaccu voor de simpele reden dat je gewoon veel langer kunt varen met een loodaccu dan met nimh. De vader van raf heeft eens tegen mij gezegd: "waarom zou je lood in je boot steken als je er nog energie in krijgt"
 
Als dit alles goed vast zit kun je gewoon je batterij er vast inlaten (doe ik ook).


Probleem is alleen wel dat een lood accu na gemiddeld 5 jaar achteruit gaat, Je zult dus uiteindelijk niet 15 jaar op dezelfde accu kunnen varen, en het dek er na een aantal jaar moeten uitbreken, om de accu te vervangen.

Je kunt ook accu's erin plaatsen met minder ampère(zijn kleiner), je kunt ze dan parallel aansluiten om je ampères te verhogen.

Deze accu is ook een 12 volts lood accu, alleen met 4 ampère, zet je er twee in, en sluit ze parallel aan, dan heb je al 8 ampère.

http://www.batteries-direct.nl/accu...-en-batterijen/ultracell-ul4-12-12v-4-ah.html



Jan
 
Hou het bij een loodaccu voor de simpele reden dat je gewoon veel langer kunt varen met een loodaccu dan met nimh. De vader van raf heeft eens tegen mij gezegd: "waarom zou je lood in je boot steken als je er nog energie in krijgt"

Huh... 7Ah uit lood of 7Ah uit NiMH, of LiPo, of LiFePo, of waar dan ook uit, is en blijft gewoon 7Ah hoor... De enige reden dat je op lood "langer door kan varen" is dat lood íets beter tegen diep ontladen kan dan de andere accu's; je kan ze beter mishandelen zeg maar. Maar dat gaat wel ten koste van de levensduur van je accu!

Ikzelf verkies elke keer weer het verwijderen van de accu boven gewicht, sterker nog ik vind het alleen maar fijn als mijn accu's niet zo veel wegen. Dan kan er eventueel nog wat lood onderin.
Waarom je lood in je boot zou steken als er ook nog energie in kan? Simpel, lood kan je helemaal onderin tegen de bodem plakken == goed voor de stabiliteit.
 
ipv een lood accu kun je ook kijken naar LiPo accu's. Door de hogere energiedichtheid van deze accu's zijn ze een heel stuk kleiner.
een 2200mAh accu van 11.1v is heel compact, en kun je super lang op varen. Qua kosten zijn ze ook best interessant. enige nadeel is dat je een speciale Lipo lader nodig hebt.

En idd wat setsunakaede ook aangeeft. met een compacte accu ben je veel flexibeler in de plaatsing ervan. en heb je ook meer speelruimte om de boot uit te trimmen.

In ieder geval eenerg interessant bouwverslag tot nu toe. :) Als ik de Schütze af heb, wil ik ook aan deze doos beginnen. (staat al op zolder. :mrgreen: )

Gr,
Tim
 
Als je 2 accus van bvb 6 volt aan elkaar lust krijg je dus 1 accu van 12 volt de kracht die je eruit haalt blijft hetzelfde als een accu van 12 volt
 
Hmm weer een heleboel dingen om over na te denken.

lipo's heb ik liggen van mijn rc auto's. Ik dacht alleen dat het gewicht van de loodaccu doorslaggevend was voor dit soort accu's in boten. Ik heb nog een 2x 2s liggen van mijn savage de motor die ik heb kan tot 18 volt aan dus dat kan, alleen die accu's zijn iets minder ah, ik meen 5200maH (ben nu op het werk dus kan het niet nakijken). Even nakijken of de regelaar die ik gekocht heb een lipo cutoff heeft. anders weer een buzzertje bijhalen
 
Zoals beloofd nog wat foto's van de huidige stand van zaken:

158B0BA3-8171-4B3B-8E9D-625A547AADB8_zpsunrudgop.jpg


De patrijspoorten geboord en gemonteerd

C687DAD3-0086-419C-B1CA-306C0B096832_zps2fvsx3tg.jpg


922B8394-5679-44A9-A0A0-51395141B7C1_zpsbokrwcnc.jpg


B1F125B5-0E67-4257-98D6-039BF9150ED0_zpsyp7hs4ww.jpg


De voorste mast zoals ik er nu tevreden mee ben. De railings zijn goed genoeg gelukt. Het wachten is nu op de ledjes om ze in het maatje in te bouwen en te monteren op de mast, maar dat komt te zijner tijd wel.

6ABB4F20-26D8-40A4-842C-0040C2F50F86_zpsjpwqafqr.jpg


Het roerblad verlijmd aan de roerstang met stabilit.

50650D44-A41D-4EAF-A919-AE9EF29D7A02_zps6mijgx6u.jpg


De hak verlijmd aan de romp en al geplamuurd. Ook de schroef even gemonteerd om te zien hoe hij staat.

11804414-B340-4381-9632-BC27DE3C1616_zpshbwwnxi6.jpg


En de andere kant (op zijn kop)

Dat was het tot dusver.

Volgende stappen:

De schroefas afkorten
Motor fundatie maken
Schroefas eind lager vastzetten
Koppeling installeren
Roeri in de boot zetten en de servo ergens installeren
 
Goedenavond,

Weer een kleine update:

De schroefas is op lengte gemaakt, dus kon ik gaan passen en meten om een motor fundatie te maken. Na een avond knippen en plakken met karton en een blokje vurenhout en een beetje (veel) vijlen en zagen had ik het volgende:

9B4042B4-6E4C-4D8D-A3AD-2932A62BB1E0_zpsanhie2ew.jpg


8F7A128C-C5C1-46BF-91D5-23A114F0747E_zpsuxkkrwxf.jpg


Vervolgens gepast in de romp

A0E55633-136D-4529-B298-1A7896F6A1A9_zpsjj0mp8j4.jpg


Paste naar mijn menig mooi dus de stabillit er weer bij gepakt

859D5F7E-91F6-49A8-BB29-4B116E19F643_zpsfsie7sf7.jpg


En de schroefaskoker aan de binnenkant ook nog even ingegoten

323253B2-4919-4BDB-A971-CFCD11613505_zpsbkwv85zz.jpg


En met alles los aangesloten krijg je het volgende

EEFA0B39-AE85-4700-98DC-A7A2CD91B5F7_zpsoosecib5.jpg


E28C427E-51E4-4215-9654-C0A7AAF0F9C3_zpssnbeajrp.jpg


E5C5ACE9-1BF1-487E-B4AF-453098A2934A_zpsdq7vzo7l.jpg


Ligt aardig in een rechte lijn al zeg ik het zelf. De motor steun zit nog wel los dit was even om te kijken hoe het uitkomt.

Om het lager aan de schroefaskoker vast te lijmen welke lijm gebruik je daarvoor?

Ca. of gewoon stabillit of iets anders?
 
Back
Top