Bouwverslag zwarte zee #592 billing boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dennist, 16 jan 2014.

  1. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Weer een beetje verder de voorste mast is af en geverfd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De condensators en de kabels van de regelaar aan de motor gesoldeerd:

    [​IMG]

    En van styreen de kimkielen gemaakt en onder de romp gelijmd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu ben ik aan het bedenken waar de electronica erin gaat. Ik ga alles op een experimenteerprint zetten. Dus de groepen lampjes en de kabels van de cti switches en dan zorgen dat er een plus en min kant komt op de print. Ook de regelaar moet daar bij en de accu er op aansluiten. Ik wil zorgen dat dit eventueel uitneembaar wordt dus even bedenken wat voor stekker verbindingen er bij moeten.

    Voor de kabels van de lampen zat ik te denken aan een computer stekker zodat ik de bovenbouw nog eraf kan nemen. De accu en de regelaar ook met stekkers. En natuurlijk ergens een aan en uit schakelaar en een laadplug.

    Dusssss voor deze electronica kneus een boel denk en opzoekwerk.

    Als ik dat klaar heb gaat de motor er terug in en kan ik aan de dekken en de opbouw beginnen. (Hoop ik)
     
  2. johan0903

    johan0903

    Lid geworden:
    21 aug 2014
    Berichten:
    14
    Om wat voor vermogens gaat het die door de kabels gaan? Kan je, als het er laag is, geen RJ45 stekker gebruiken? Voor bepaalde toepassingen in de modelspoor wereld wordt dit ook gebruikt. Er zijn kleine printjes te koop waar de aansluitingen van de connector naar buiten zijn gebracht.

    Google voor de afbeelding van zo'n printje eens op "s88 naar s88-n"

    Gr. Johan de Wit
     
  3. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Johan er gaat niet veel vermogen door dus dit zou een mooie oplossing zijn. Ik heb iets anders bedacht om te maken moet alleen nog even kijken naar de uitvoerbaarheid. ik wil dat ik met het afpakken van de opbouw alles loskoppel. dat kan met stekkers alleen ik heb iets bedacht met messing plaatjes op de waterkering en een verend stuk messing in de opbouw die als je de opbouw over de waterkering schuift contact maakt met de plaatjes in het schip.

    Anders kom je twee handen tekort met afnemen van de opbouw.

    dussss eerst even testen en als het werkt komt het hier vanzelf te staan.

    ps je pb is beantwoord
     
  4. michiel84

    michiel84

    Lid geworden:
    27 jul 2014
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Utrecht
    en vaart de zz al ?
     
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee nog lang niet. Ben bezig met de stuurhut te maken is bijna klaar om gespoten te worden dan kan ik de mast erop zetten (die blijft nu niet staan door de kabels die eruit komen) als dat klaar is ga ik de boot varend maken.

    Heb het eigenlijk een beetje uitgesteld omdat ik sommige dingen niet wist hoe ik het moest maken. Bijvoorbeeld de plek voor de schakelaar en een laadplug weg te werken zodat je het niet ziet maar ook niet telkens het dek of de opbouw eraf hoeft. Ik denk dat ik dat nu gevonden heb en kan dus daar mee verder gaan.

    Foto's volgen snel weer.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb je een bolder die groot genoeg is dat die plug er onder past?
    Afneembaar deksel er op: klaar.
     
  7. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    @ baggeraar, Dat is een goed idee dat ga ik nog even kijken. Is denk ik mooier als wat ik in gedachten had. Ik wilde een kistje neerzetten met alles erin. Ben wel nog aan het denken om van de schroef die op het voordek ligt de aanknop te maken. Door er een draaischakelaar in te maken.
     
  8. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Hmmm mensen ik heb een probleem: ik heb de stuurhut in de grondverf gezet en nu bladderde die op een paar punten af.

    Stuurhut is gemaakt van styreenplaat en de verf is vallejo surfte primer (grijs)

    Bij de voormast hetzelfde gedaan nergens last van en nu dit.

    Ik heb hem opnieuw geschuurd en weer gespoten kijken of het nu goed komt maar waar zou dit aan kunnen liggen?
     
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Heb je wel goed ontvet voordat je ging schuren en/of verven?
    Het klinkt mij in de oren als een hechtingsprobleem ontstaan door vettigheid of niet / slecht geschuurd.
    Styreen moet je eigenlijk even met een korreltje zeer fijn even opruwen - zeg maar, even de glans er af.
     
  10. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik had het wel geschuurd, maar misschien niet goed genoeg op die plekken. Ontvetten doe ik niet zou namelijk niet weten waarmee. Ben bang dat het smelt.

    Net even gekeken naar het nieuwe resultaat is beter maar nu begon het op een andere plek. Ook weer bijgewerkt als het vanavond niet goed is gaat alles eraf en begin ik overnieuw met schuren. :(
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Styreen kan je ontvetten in een teiltje lauw water met afwasmiddel. Daarna afspoelen, een nachtje laten drogen en verven maar. Wel netjes met je (plak)pollen vanaf blijven natuurlijk :)
    vgr Marc
     
  12. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ok das een goeie maar ik had dat hier niet kunnen doen want de flybridge stond erop en daar zit een houten vloertje in dat ik al afgetaped had voor ik de verschansing eromheen heb gezet ivm met er niet meer bij kunnen met mijn vingers als alles erop en eraan zou zitten.

    Anyways net even gekeken en nu zit alles goed erop. Dadelijk of morgen beginnen met de kwast te 'witten'.
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Tof te horen dat het uiteindelijk allemaal goed gekomen is. Veel plezier met het verder schilderen.

    PC scherm poets doekjes hebben ook een ontvettende werking , alleen zijn ze wat aan de duurdere kant, en meestal is 1/3 van de doos om weg te kieperen omdat al het vocht verdampt is door het te lang staan.
     
  14. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Het stuurhuis is zo goed als af. :p

    Alles is weer gelukt uiteindelijk. Het enigste wat nog moet is de verstaging en het kompas achtige ding aan de voorkant. Maar plaatjes:

    [​IMG]

    De onderkant met de raampjes er in.

    [​IMG]

    De bovenkant met flybridge. Is een beetje kromgetrokken maar dat komt goed.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het samengevoegde geheel geschilderd en wel.

    [​IMG]

    Er zit een ledje in niet te fel gewoon als sfeerverlichting.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En het geheel met het mastje erop. Nu de verstaging nog, maar dat doe ik later wel. Het verven is een beetje streperig. Dat komt doordat het matte verf is denk ik het vloeide niet echt lekker. Maar een echte is ook niet stark geschilderd denk ik dan maar :confused:
     
  15. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen
    Wat ook een hele goeie is om te ontvetten (Daar een klein beetje teveel afwasmiddel zorgt dat je verf niet ook niet hecht) is Lekker warm (Tegen heet aan) water met een scheutje Amonia of Spiritus (Ik persoonlijk gebruik spiritus omdat dat niet zo stinkt als amonia) oh en als je toch amonia wilt gebruiken raad ik aan om eerst de emmer mat water te vullen (Als je dat niet doe merk je vanzelf hoe heerlijk het ruikt.......)
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je werk mag best gezien worden.
    Schilderen is voor menig bouwer een van de moeilijkste onderdelen van onze hobby, maar je wordt er beter in door het te doen.
    De verf een beetje verdunnen en meerdere lagen geeft al een beter resultaat.
    Vgr Marc
     
  17. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    :pDank je :p

    Ja de tweede ronde was al beter alleen bij de flybridge kon ik niet meer bij om te schuren. En de verf die het ergst was was de witte. De groen is wel glans dus dat gaat goed, de geel van de mast is ook mat, maar die ging wel goed. Heb een airbrush op de kop getikt dus ga daar eens mee oefenen.

    Ik denk dat dat toch mooier wordt als met de kwast. Zeker de grote vlakken.

    We gaan gewoon door ooit komt ie af en dan heb ik nog zat andere modellen die ik wil maken.
     
  18. Laatsteronde

    Laatsteronde

    Lid geworden:
    17 apr 2014
    Berichten:
    15
    Hallo bij mij gaat het niet zo snel maar kan iemand mij vertellen welk beslag er gebruikt moet worden op het achterdek. Er is een plankje in een kruis/t-vorm hieronder zit houtje met nummer 28. In dit houtje zit een gaatje. Er moet hier een soort katrol aan vast maar nergens zie ik welk nummer dat moet zijn. Weet een van jullie dat?
     
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    @laatste ronde ik zal vanavond als ik thuis ben even kijken. (ben nu op mijn werk en heb de tekeningen niet bij de hand ;) )
     
  20. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ben nig niet zo ver maar heb even gekeken . Ik kan het ook niet echt terugvinden maar ik denk dat het f594 is. Die houd je volgens mij over staat nergens ander vermeld.

    [​IMG]

    Deze want de grote winch met 14,5 diameter moeten tegen het sleepschot.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt.
     

Deel Deze Pagina