hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Ik moet aangeven dat ik de kuil toch best groot vind. Ik snap je punt wel.

Ik probeer alleen aan te geven dat waar het zichtbaar is, je dan ook de verschillen in het hout beter kan zien. Je verduidelijkt hier dan het dek mee omdat de plankjes allemaal echt anders zijn. Vandaar het in stukjes snijden. Als je dan de plankjes door elkaar husselt krijg je ook kleurverschil. Dat valt echt beter op.

Maar dit was dan ook het enige kritiek puntje wat ik voor je had. Dit is dan ook echt aangegeven om de bouw weer net een stukje hoger op te krikken... :p Maar het is en blijft jou boot en bouwt deze zoals jij dit wilt. ;)
 
Heb even een foto geleend van NickVN ter verduidelijking van mijn tekst. Hij gebruikt hier dan ook duidelijkere breeuwnaden. Maar er is goed te zien wat ik bedoel met de kleurnuance van de plankjes wanneer je deze door elkaar husselt.

Image00009.jpg
 
Het past allemaal wel heel mooi bij deze fabrikant moet je hier nu nog veel aan bijwerken?

Het is een hoogwaardige kit Robert, maar ik moet de 1e nog meemaken waar je niets aan hoeft te schuren ed. om het goed pas te maken.
Dus er is wel wat werk aan ondanks dat alles goed past.
 
Ik begrijp je helemaal Piet maar ik begrijp Rik ook.
Je ziet er inderdaad weinig van als alles er op en er aan zit.
Dat is ongeveer hetzelfde als dat je de kanonnen helemaal bedraad wat onder het volgende dek zit,
Daar zie je ook niets meer van en zonde van de vele uren werk wat er in gaat zitten.
Zo heb ik op de vloer van de gallerijen ook planken neer gelegd met breeuwnaden.
Je ziet het wel niet maar ik weet dat het er is en dat is voor mij genoeg.
 
Als je het later niet ziet vind ik het ook maar enorm veel uren werk gewoon om te weten dat de kopse kanten zijn doorgesneden... Maar ieder zijn ding hierin denk ik. Mijn kanonnen onder het dek zijn ook zeer beperkt getouwd. ( 1 touw achter het kanon zelf ) Ook wel omdat er héél weinig ruimte is. Ik heb bvb wel de wielen zwart gemaakt omdat dat geen uren in beslag neemt, maar om op het onderste dek alle touwen die dienen voor de terugslag te gaan imiteren als je daar later op geen enkele manier iets van kan zien door die sloepen of door andere is dat heel veel avonden werken....voor nooit te zien.

Maar is dat niet wat je er zelf wil van maken? Telkens voor jezelf afwegen of een detail de werkuren rechtvaardigt?
 
Beplanking van het geschutdek zit er op. Ik ga nu de breeuwnaden suggereren met potlood. (foto als het klaar is)
 
Beplanken geshutsdek gereed



De beplanking is klaar, de naden en kopse kanten worden straks nog duidelijker na het aflakken.
 
hek


De steunen voor de hekgallerij en het dekje gemonteerd. Dit is nodig voor de huidbeplanking. Er komen nog vier hekstukken onder, die worden vandaag geplaatst. Daarna de spanten en gallerij schuren zodat de huidplanken mooi aansluiten.
 
binnen verschansing


Voor ik kan gaan beplanken (huid) moet de binnen verschansing worden geplaatst. Waarna tijdelijk het bovendste dek er op gaat. e.e.a. is belangrijk om te beginnen met beplanken van de huid. De 1e plank moet nl. precies gelijk komen met het topdek.
 

De dekbalk aan spant 16 gelijmt, omdat de binnenverschansing hier op aan moet sluiten. Tevens wat extra materiaal aan de binnenkant van spant 13 aangebracht, een latje van 0,5 mm omdat er een lichte knik in de latten voor de binnenverschansing zat.

Detail foto van het extra latje aan de binnenkant.
Hetzelfde is straks nodig aan de buitenkant van spant 6, die ik helemaal moet bekleden met een lat van 1 mm.
 
balsa

Net binnen gekregen twee stukken balsa van 1 meter lang en 4 bij 4 cm om de spanten op te vullen voor de huidbeplanking.
Ik ben er al achter dat er behoorlijk wat werk zit in dit schip, dus mijn inschatting voor een jaar of drie bouwen gaat wel uitkomen denk ik.
 
Ziet er goed uit Piet. En dan zitten de spanten aardig op maat als er maar 2 wat opgedikt moeten worden. Maar goed. Het is wel al duidelijk dat de kit van goede kwaliteiet is.
 
binnenbeplanking


De eerste lat zit vast van de binnen verschansing. Gaat niet zo snel, want ik heb niet voldoende lijmklemmen, dus één voor één.
Ik heb deze lat niet aan het dek gelijmt, ivm. lijmresten. De volgende latten worden ook onderling verlijmt omdat er later de geschutspoorten moeten worden uitgesneden. Die komen als het goed is net boven de 1e lat.
 
beplanken binnenkant

De eerste planken aan bak- en stuurboord zitten er op. Ik ga wat meer lijmklemmen halen, want ik heb ze zowat allemaal nodig voor één plank.

Anders ben ik een uur kwijt per plank en met meer klemmen kan ik aan twee kanten werken.
De 2e plank is ook aan de 1e gelijmt en niet alleen aan de spanten. Ik heb hier toch wat houvast nodig om later de poorten uit te snijden.
 
Back
Top