hms Diana, Engels Fregat uit 1794




De verschansing is op één plank na gereed. De laatste is voor morgen, is tevens de moeilijkste omdat ie moet aangepast worden aan de dekbalken.
 
laatste plank


Dryfit de dekbalken aan de spanten gezet om de laatste lat op maat te maken.

Aan de buitenkant is beter te zien dat er ook uitsparingen gemaakt moeten worden voor de dekbalken.
 
Verschansing binnenkant gereed


De binnen verschansing is beplankt. (dekbalken zijn dryfit)
Ik ga het model nu voorbereiden voor de 1e laag huidplanken. Alle spanten bij schuren waar nodig en opvullen met balsa. Het topdek word er tijdelijk opgepint omdat de 1e huidplank exact langs dit dek moet komen te liggen.
 
vulstukken boeg en achterschip



De vulstukken gemonteerd voor- en achterschip.


Alle spanten en vulstukken nog een keer geschuurd en zo symetrisch mogelijk gemaakt.
Dit is een werkje van een aantal uren, om alle spanten zo te schuren dat de huidbeplanking straks mooi aansluit en géén problemen geeft. Hoe meer werk je hierin steekt des te makkelijker het beplanken straks is.
 
extra materiaal


Spant 12 en 11 hadden aan bijde kanten wat extra materiaal nodig ivm. een lichte knik in de plank (huid). Spant 6 waarvan ik dacht dat die ook wat extra materiaal nodig had blijkt na het schuren van de spanten toch goed te zijn. (zie post 102)
 
Laatst bewerkt:
dekken


Het topdek tijdelijk aan de de spanten gepint en gelijk geschuurd met de spanten zodat er géén uitstekende delen meer zijn. Het dek is vast gepint omdat de 1e huidplank exact onderkant dek respectievelijk tot de bovenkant spanten van de kuil word bevestigd.
Tevens het geschutsdek gelijk geschuurd met de spanten.

Ik ga nu de tussenruimtes van de spanten bij boeg en achterschip vullen met balsa. Daarna is het model gereed voor de 1e laag huidplanken.
Dit worden lindenlatten van 6 mm breed en 1,5 mm dik.
 
Inderdaad heel mooi en strak allemaal.
Ik vroeg me af of je de dekbalken (zie post #114 & 115) er nu ook op zitten, het topdek lijkt namelijk op de foto wat vlak.
Ik neem aan dat je dit dek pas definitief moet monteren als de huid erop zit en de geschutspoorten uitgezaagd zijn?
 
balsa


Van morgen de boeg gevult met balsa, is nog best veel werk omdat alles met de hand gaat.
 
achterschip


Altijd een lastig stukje om te beplanken, omdat de planken hier een behoorlijke hoek om gaan, dus ook opgevult met balsa. Het voordeel hier is dat je straks een mooi rond kontje krijgt. Veel meer komt er niet op aan deze kant, het zijn stevige latten en de beplanking word dubbel uitgevoerd.
Misschien dat ik tussen spant 13 en 14 aan de onderkant ook nog wat balsa doe, gemak dient de mens tenslotte.
 
Dat ziet er goed uit hoor... Het moet wel goed komen als je zo zorgvuldig werkt. :p

Van al dit extra werk heb ik straks véél gemak als ik de planken ga aanbrengen. Dan word geduld en zorgvuldigheid beloont!
 
klein foutje heksteunen


De twee buitenste heksteunen staan iets te ver naar binnen. Ik heb daar een beetje mee zitten pielen om ze mooi haaks te zetten, zodat ik ze te ver naar binnen heb gezet. het is maar een paar milimeter, maar net te ver om de buitenbeplanking goed op aan te sluiten. Ik heb met een stukje balsa dit probleem opgelost. De exacte stand van de steunen hebben verder geen invloed op de bouw van de hekgallerij.

Op de onderste foto kun je zien dat alles nu weer mooi in lijn staat voor de beplanking.
 
vullen met balsa


Het achter- en voorschip is gereed voor de beplanking, ik vul nu de behoorlijk grote openingen tussen spant 4 en 5, en tussen spant 9 en 10. Dit om later deuken en/of butsen te voorkomen. De ruimtes tussen 9 en 10 zijn klaar, nu nog 4 en 5 en dan kan ik eindelijk gaan beplanken.
Er is ook nog wat extra materiaal aangebracht op spant 9 en 14, de latten lopen nu naar tevredenheid, zonder knikken of andere onregelmatigheden.
 
Back
Top