Bouwverslag spitfire mk9

eindelijk ,was al jaren mijn wens, de bouw van een Spitfire mk9 ,tekening van Brian tayler schaal 1/5,33.
Enkele jaren geleden aan begonnen ,maar wilde toch eerst al de mogelijke informatie via foto,s en internationale bouwverslagen vergaren voor verdere schaalbouw mogelijk zou zij ,vandaar dat ik eerst de se5a bouwde die nu praktisch klaar is .
Bedoeling is schaalbouw in het exstreme [pindien mogelijk].
Heb voor mijzelf een draaiboek gemaakt met alle vergaarde informatie ,zal stap voor stap op het forum mijn vorderingen laten zien .
Heb natuurlijk het beroemde boek van Monforton in huis ,waar werkelijk alles instaat met foto,s van de spit mk9.
Voor makkelijk vervoer heb ik gekozen voor gedeelde vleugels.
Mijn begin werktafel klaargemaakt met glazen platen ,liggen waterpas.
Ik bouw altijd op glas met de tekening eronder .
het vleugelmiddenstuk [deelbaar] was al lang gereed.
begin deze week met de bouw.
vogelman.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Jaaaa, daar is het bouwdraadje van je grote Brian Taylor Spit! :thumbsup:

full


Heel veel succes en plezier met de bouw van je droomtoestel John, ik blijf het volgen.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Hoi Vogelman,

Heb je al een voorbeeld Spit uitgekozen?

Ik vind deze Nederlandse Spitfire LF. Mk IX C, MK732 3W17 erg mooi:

14359058717_48c169753d_c.jpg


ka33.jpg


14574133645_fec55f61ac_c.jpg


Wel een lastige afwerking,... misschien flite-metal, of wordt het een camouflage uitvoering? Grote keuze iig, er zijn zoveel prachtige uitvoeringen van de Spitfire Mk. IX!

Groeten, Ramses
 
Wij gaan niet voor de camouflage kleuren daar vliegen er al genoeg van rond.
Op zeker de aluminium kleur ,misschien de Hollandse uitvoering ?
Heb de eerste noodzakelijke aanpassingen in de bouwtekening gemaakt , foto met beschrijving komt er aan .
vogelman.
 
Mooiste Spit geluid die ik ooit gehoord heb, was de grote Spit van Erik v.d. Hoogen, ruim 15 jaar geleden. Zat een mooie diepe daverende dreun in, maar niet luidruchtig, mede t.g.v. de tandriemvertraging waarschijnlijk.
 
full


full


Voordat ik met de vleugels begint ,eerst het vleugelmiddenstuk pasklaar maken .
de 2 deuvels voor bevestiging voorkant romp gemaakt ,de 2 kunststof achterbouten passen perfect in de inslagmoeren die in de ruwbouw romp zitten.
De 2 insteekdelen middenstuk [vleugel is precies in het midden deelbaar] als exstra een verbindingskoppeling gemaakt .
voorste ligger wordt door een dihadral brace bevestigd .
Ik maak bij de achterligger ook een dihadral brace ,principe gleufje gleufje .
Op naar de de 2 vleugels die wij gelijk opzetten ,mijn bouwplank is lang genoeg.
gr, john
 
Laatst bewerkt door een moderator:
John, voor meer stevigheid is het raadzaam de beplanking in de lengterichting van de vleugel te lijmen. Altijd dwars op de ribben.
(Net zoals aan de voorzijde)
Mijn advies: beplanking achterdeel strippen en opnieuw beplanken :mad:
Niet leuk, wel aan te raden.

Groeten, Ralf
 
John, voor meer stevigheid is het raadzaam de beplanking in de lengterichting van de vleugel te lijmen. Altijd dwars op de ribben.
(Net zoals aan de voorzijde)
Mijn advies: beplanking achterdeel strippen en opnieuw beplanken :mad:
Niet leuk, wel aan te raden.

Groeten, Ralf
Ralf je heb natuurlijk gelijk ,maar ik ga redelijk veel veranderen aan versteviging.
in middendeel zou de luchtfles komen voor landings gestel waarvoor een deel van de middenrib weggehaald moet worden ,doeik niet ,krijg een electrisch landingsgestel .
Verder tweede rib in het middenstuk is van balsa met een stukje triplex als versteviging waar de ophanglatten van landings gestel tegen komen,ik heb dat veranderd in een volle triplex rib .
Op tekening staat hoofd liggers en achteliggers van balsa ,dat verander ik in hardhout liggers .
Diverse keren is het voorgekomen dat bij volle snelheid een rol inzetten dat er een vleugel brak.
OOk de middelrib waar het landingdgestel zit word van vol 2,m,m triplex.
Met al deze exstra versteviging ga ik de beplanking van de bovenzijde middenstuk niet veranderen.
Het iets exstra gewicht met deze veranderingen neem ik voor lief.
gr, john
 
Als ik Ralf even mag bijvallen ...

Al die verstevigingen doe je weer teniet door de nerf van de beplanking overdwars te plaatsen op de richting van de krachten die er op komen te staan. De beplanking geeft heel veel sterkte aan de vleugel ... als hij juist is.

Constructieve stevigheid is niet alleen een kwestie van stevig/dik/zwaar materiaal gebruiken. Je moet vooral kijken naar de richtingen van de krachten die er op werken.

In jouw uiteenzetting hierboven is de beplanking de zwakke schakel tussen hele sterke schakels.
 
Diverse keren is het voorgekomen dat bij volle snelheid een rol inzetten dat er een vleugel brak.

Dan zou ik willen weten op welk punt die vleugel(s) brak(en). :cool:

Ik heb ooit een vleugel van de P-47 van Taylor gebouwd en als ik het zo lees is de constructie van deze vleugel hetzelfde.

Ik ben het met Ralf en Henri eens; voor voldoende sterkte is de nerfrichting van de indekking cruciaal.

De sterkte van de ribben speelt amper een rol, denk ik.

Just my two cents.

Succes!


jan.
 
Dan zou ik willen weten op welk punt die vleugel(s) brak(en). :cool:

Ik heb ooit een vleugel van de P-47 van Taylor gebouwd en als ik het zo lees is de constructie van deze vleugel hetzelfde.

Ik ben het met Ralf en Henri eens; voor voldoende sterkte is de nerfrichting van de indekking cruciaal.

De sterkte van de ribben speelt amper een rol, denk ik.

Just my two cents.

Succes!


jan.

Mijne heren ,bedankt voor jullie advies .
zou het een oplossing zijn aan de binnenkant 1m,m balsa dwars er op te plakken ??
De onderzijde is al gedeeltelijk dwars gelijmd en de rest word ook zo .
jhn.
 
zou het een oplossing zijn aan de binnenkant 1m,m balsa dwars er op te plakken ??

Nee, want die beplanking loopt dan niet door over de ribben. En je verlijmt het kops met de ribben en kopse verlijmingen zijn minder goed. Dan is het tussen de ribben sterk, maar heb je bij iedere rib een potentiële breuklijn.

Je kan het beste het verkeerde gerichte balsa er voorzichtig af trekken/pulken, de ribben even naschuren en dan nieuw balsa er op in de juiste richting.
 
Back
Top