Bouwverslag spitfire mk9

nee de rs 333 met uitslag 95 graden struts lengte 16 c,m moet je er los bij kopen en programeer kaart 49 euro ook , is voor langzame uitslag van de poten .
Gr, john
 
Hallo John,

Ik hoop dat deze 333 serie sterk genoeg is voor je totale gewicht, het zou net moeten kunnen. Wellicht was de 999 serie een betere optie omdat je aan de ondergrens zit van zijn bereik van 10-20 kg.

Mooie set in elk geval.

Ik ben er nog niet uit welke het gaat worden...

Grt
Edwin
 
Beste edwin .
Heb toch maar besloten de sr 999 van lado te kopen .
Eric van Big planes was gelukkig bereid met terugname van de geleverde rs 333 [zaten nog nieuw in de doos] goede service van bigplanes.
binnenkort bouwverslag met de inbouw van deze retracts.
edwin bedankt voor het meedenken.
gr, john
 
full
full


De rolroeren in rub klaar met inboard aansturing.
Ga ze los van het vliegtuig helemaal schaal bouwen incl, rivets werkt beter.
ook de flaps indicators gemaakt ,ga nu hiervoor de servo,s inbouwen en zeer juist afstellen op de flaps.
Tekening geef aan voor rolr, en flap 1 centrale servo in het midden ,voor mij niet haalbaar daar mijn vleugel deelbaar is ,dus inbouw 4 servo,s in de vleugels.
Gr, john.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo John,
Graag gedaan. Ik zou het ook pretiig hebben gevonden als het mij overkwam.
Mooi dat je ze nog hebt kunnen 'ruilen'.

De wing ziet er goed uit. Leuk verslag om te volgen.
ik begin binnenkort met de bouw en trek er rustig de tijd voor uit.
Gisteren alvast wat hout besteld om de liggers mee te bouwen. Maar ik heb geen balsa gekocht, maar vurenhout. Dat maakt dat de wing steviger wordt.

Succes met de bouw, ik blijf het volgen!
 
Heel goed John, dat is me even ontgaan. Lees nl. veel over deze wingconstructie dat de vleugel doormidden kan breken als je dat met balsa latten uitvoert.

Grt
Edwin
 
John,

nog even een vraagje aan jou; welke lijm gebruik jij voor de samenbouw van alle onderdelen? Houtlijm, of CA middel of dun?
Er gaan vele discussies rond, de één bouwt alles met houtlijm, de ander alles met CA.

Zelf gebruik ik CA van ZAP, zoel dik, middel alsook dun.

Grt
Edwin
 
edwin ,ik gebruik het meeste de super houtlijm ,watervast van Bison .
voor somige delen waar ook kunststof bij komt kijken ,dunne ,mideldikke of dikke secondenlijm [ca van zap].
voor doorzichtige delen b,v, cockpitcap gebruik ik formula 560 droogt vlekkeloos op.
gr, john
 
geachte forumleden.
ik heb een klein technisch probleem , hoe krijg ik de maximale servo uitslag voor mijn flaps ,de servo hevel op 70 graden zetten / of is er een servo die de volle uitslag geef.
Gr, john
 
"de servo hevel op 70 graden zetten" snap ik niet. Je moet je aansturing in de neutraalstand zo recht en haaks mogelijk houden.

En een servo draait 2 x 45 graden = 90 graden.

Verder kan je uitslagen bepalen door een lange arm op de servo te gebruiken en een korte arm voor het besturingsvlak, of andersom. Als je je hele aansturingssysteem uittekent kan je precies bepalen wat je nodig hebt.
 
Maar een flap heeft natuurlijk geen neutraalstand. Een flap heeft volledig in en volledig uit (en daartussenin). Voor volledig in hoeft je servo niet in de middenstand te staan.

Je kunt die 2 x 45 graden draai gebruiken en dan gebruik je op de servo een kortere arm (afstand servo-as tot quicklink-gat) dan voor de flap-arm c.q. hevel. Hoeveel precies dat kan je uittekenen.

Kom je er zo uit?
 
Ik ben inmiddels ook van start gegaan met de bouw van het middendeel van de wing.
Wat me opvalt is dat de dihadral brace kennelijk richtinggevoelig is?
Ik bedoel, er zit verschil in hoe je ze plaats, welke kant in de wing, en welke kant in het middendeel.
Mooie kit om te bouwen, en heb meteen alle liggers ( boven, onder, voor en achter) maar van massief vuren gemaakt ipv balsa. Ook de ribben 1B, 1D en 2 verstevigd met triplex 4mm ipv de standaard meegeleverde delen. Heb ze ook dubbelzijdig uitgevoerd, dus aan elke zijde van de rib een versteviging. Lekker solide hiermee, want een ruige landing gebeurt wel eens :-D

Wat mij opviel is dat je bouwt zonder de tabs aan de ribben te laten zitten, hoe bepaal jij de washout dan later?
Grt
Edwin
 
heb meteen alle liggers ( boven, onder, voor en achter) maar van massief vuren gemaakt ipv balsa.

Toe maar!

Denk je een beetje aan het gewicht? :)

Ik heb wel eens een ligger opgedeeld in drie segmenten:
1. vuren op vuren
2. balsa op vuren
3. balsa op balsa

Iets meer werk, je moet dus twee keer schäften, maar je krijgt wel een mooie lichte ligger, die toch sterk is waar die sterk moet zijn.


jan.
 
Hallo Jan,

het is een wel overwogen keuze geweest om dat te doen. Er zijn genoeg bijdragen te lezen dat de wing in de vlucht breekt als gevolg van balsa liggers.
De liggers zelf zijn niet heel dik, 6,35 x 6,35 mm voor de voorste, en 6,35x 3,25 voor de achterste.
Wil met deze kist op maximaal 10 kg uitkomen, dus opletten kan geen kwaad inderdaad.
 
Toch vraag ik me dat wel eens af: breekt de vleugel nou agv. te dunne liggers, of doordat de beplanking slecht verlijmd was aan de liggers? :confused:

Zelfde geldt voor die dihedral brace: die ging bij de P-47 van Taylor maar één (1) web-bay ver (wel links en rechts). :o

De kracht kwam (kort gezegd) van de verbinding aan de romp. :cool:

Succes!


jan.
 
Waar het vaak door komt is een combinatie van de beplanking in de vliegrichting in plaats van de lengterichting van de wing, en balsa liggers op de kritische plaatsen.
De dihadral brace lijkt me stevig genoeg, maar misschien voor sure ook aan de achterzijde nog één maken. Het ontwerp van Brian Taylor is zondermeer goed, maar deze punten staan erom bekend dat je ze moet aanpassen :D
 
Back
Top