Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is een beetje hetzelfde onderwerp als sheer webbing. Mensen willen die wel eens met de nerf horizontaal lijmen, maar die moet juist met de nerf verticaal om doorbuiging van de liggers te voorkomen. De sheer webbing is er om de liggers te stutten, zeg maar. Ook hier gaat het vooral om de richting van de krachten, minder om materiaal-keuze of -dikte.
Ik sluit me helemaal aan bij voorgaande waarschuwingen en wil daar nog volgende onderbouwing aan toe voegen:
Een vliegtuigvleugel wordt tijdens het vliegen op doorbuiging belast t.g.v. de gegenereerde lift. Dit buigmoment op de vleugel resulteerd (bij positieve g-belasting) in een trek-(onderzijde) dan wel druk- (bovenzijde) belasting op de vleugelhuid in lengterichting (de richting van de hoofdligger dus). (Balsa)hout is ontzettend sterk in vezelrichting, maar zeer "zacht" dwars op de vezelrichting. Daarom moet de beplanking altijd met de vezel in de richting van de hoofdligger op de vleugel gezet worden.
Nu je op je vleugelmiddenstuk ( en laat dat nu net het zwaarst belaste deel van de vleugel zijn!! ) aan de bovenzijde de beplanking met de nerf in vliegrichting hebt geplaatst, loop je juist een sterk vergroot risico dat je vleugel, bij het trekken van een paar g in een scherpe bocht, op dit punt bezwijkt omdat je bovenbeplanking in elkaar gedrukt wordt.
Een eenmalig applaus met de vleugeltippen tegen elkaar :schrik: op de weg naar beneden, als het ware. Dit zou ontzettende zonde zijn van al je tijd en geld , terwijl dit met een uurtje extra werk te voorkomen is. Mijn advies mag duidelijk zijn...
Verder zou ik zeggen: heel veel succes met de bouw en ik kijk uit naar meer foto's.
Ben heel voorzichtig de beplanking aan het weghalen .
De vele waarschuwingen sla ik niet in de wind.
De rechtervleugel opgezet ,dit weekend de linkervleugel ,volgende week een verslagje met foto.
John
Een begin gemaakt met de 2 vleugels ,niets bijzonders te melden ,gewoon opzetten volgens de tekening .
Ga vervolgens beginnen met de rolroeren en flaps .
Heb 2 foto,s van vleugelbouw in mijn album staan krijg ze niet bij mijn draadje ,probeer dit snel op te lossen .
Gr, john.
gaat mis met de foto,s new tread of post reply bij alle 2 foto,s toevoegen gaat niet ,sluit ik de pagina dan komen de foto,s te voorschijn maar kan ze niet toevoegen.
John
Een begin gemaakt met de 2 vleugels ,niets bijzonders te melden ,gewoon opzetten volgens de tekening .
Ga vervolgens beginnen met de rolroeren en flaps .
Gr, john.
bouw van de spitfire gaat langzaam ,alles werkelijk zeer zuiver uitmeten kost tijd .
flaps en rolroeren bijna klaar ,alleen nog zuiver inhangen.
Volgend project is het landingsgestel ,zal mij ook wel weer een zee van tijd kosten.
Gr, john
De ophanging en uitlijning van de 2 rolroeren vond ik een moeilijke klus ,kost mij meer dan een week .
Maar ze zitten er in ,nu verder de rolroeren klaarmaken met de interne aansturing .
gr, john
Welk landingsgestel ga jij voor deze spit gebruiken? En waar ligt jouw voorkeur, voor pneumatisch of mechanisch?
Verder ben ik benieuwd naar de keuze van aandrijving, kies je voor elektro of brandstof.
landings gestel word electrisch ,heb lado gekocht ,wordt met ykabel gelijk op een ontvanger kanaal gezet .
Had vroeger de op de tekening vermelde unitracts landingsgestel gekocht maar het gedoe met al de slangen met lucht zie ik niet zitten.
aandrijving wordt electrisch ,zeer hoog watt vermogen met een lage kv geef de mogelijkheid van een 4 blad schaal prop.
gr, john