Eigen gemaakte paraglider

Ik ga hier ook eens een poging toe wagen.

full


Deze heb je voor ruwweg €25,- en ik heb nog een heel lief 1.5 cc motortje liggen.

De matras is ongeveer 1.20 span, en zou goed moeten zijn voor een trike van ongeveer 400 gram. Dat moet lukken...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren wat hout gekocht, en vandaag uit de losse pols begonnen met
"Project vliegende zeepkist"....

full

Geen tekening, gewoon een idee in het hoofd, de electrische figuurzaag erbij, en plakken maar....

full


En er begint al wat vorm in te komen.

De totale kosten (spullen die ik er speciaal voor gekocht heb) zullen incl matras net boven de 60 euro uitkomen, maar daarvoor moet ik wel de scrap-kist plunderen voor dingen als wieltjes, stuurstangetjes en dergelijke....

Ben nog op zoek naar een geschikt tankje, want wat ik op het oog had, kostte in de winkel 15 euro, en dat is me te gortig....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He Brutus , ik hoop dat het geheel niet onder de klep van die bak terecht komt.
Zonde van het werk, dus niet te vlug panikeren als het niet gelijk lukt.
En kijk hier eens, Gleitschirm PARACOPTER
Daar vind je jou chute ook.( reserve).
Succes, ik zie wel op dit forum hoe het lukt.
 
Oh, ik maak me niet al teveel zorgen: Maat van me heeft die paracopter, en die gebruik ik om stiekum de ophangpunten van te kopiëren.
Als zwaartepunt van de trike t.o.v. de ophangpunten klopt, en de hoogte van de propelleras een beetje gelijk is, zou het moeten werken. En ik ben niet zo heel snel afgeschrikt door wat experimenteren.... ;)

Ik heb een kleinere, sneller draaiende prop, DUS een kleiner propeller-koppel, dus dat zou allemaal goed moeten komen.

Ik zit nu even vast, vanwege dat ik vanavond pas die ophangpunten kan kopiëren, en daar hangt het ontwerp van de motordrager vanaf (die moet in een klap motor, tank, ring, en ophangpunten verzorgen). Gondel zit verder al in elkaar, landingsgestel moet ik nog bij elkaar fantaseren (maar zonder gaat eerst ook...).
Tankje word 120 ml, en dat zou voldoende moeten zijn voor 15~20minuten volgas. Ik verwacht er domweg een half uur mee in de lucht te kunnen blijven....

Ik heb mijn scherm overigens hier vandaan: XciteRC Gleitschirm PARACOPTER
Nog twee euro goedkoper....

Ik was voor twee schermen, plus twee stabilisatorstaven plus verzend net geen 51 euro kwijt....

Groet, Bert
 
Zo, alweer iemand uit de droom geholpen.
Alleen de zon komt gratis op elke dag, hij heeft wel de weg naar de modelbouwmarkt.nl gevonden.
Lieve mensen , graag alleen oprechte gegadigde.
 
hoi jack,
ik heb hier de maten van de draadjes,hoop dat je er uit kunt komen
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een beetje verder...

full


Ophangpunten van het originele trike-je vallen niet zomaar 1:1 te kopiëren in verband met zwaartepunt en de prop in trek-opstelling.
Ik meende dat die trike twee vaste en twee sturende ophangpunten had, maar hij blijkt op alle vier de draadbundels te sturen, dus moet ik nog maar weer even nadenken...

Komt wel goed :)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We zijn er nog niet....

410 gram zoals hij hier nu staat (alles wat nodig is, los er in gelegd)

full


full


Wielen moeten uiteraard nog, fuelproofing moet nog, en de stuurstangen etc etc, maar dat is allemaal grammenwerk.... Toch denk ik dat ik eerder in de buurt van de 500 gram uit ga komen... En dat is best wel zwaar als je bedenkt dat er ook nog 100 gram brandstof mee moet...

Als ik me kwaad maak zou hij morgen klaar moeten staan voor de eerste tests....

Maar toch maar even wat tijd nemen voor epoxy coating in het motorgedeelte, en filler en lak op de rest....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Valt erg mee hoor, daar word nogal eens krampachtig over gedaan. Maar deze oudere motortjes zuigen, zeker als ze eenmaal lopen, gerust 30 tot 50 cm hoog, mits je de naald wat verder open zet.
Statisch is dat geen enkel probleem.

In vliegtuigen is dat anders, omdat G-krachten de aanzuighoogte vermenigvuldigen (zowel positief als negatief) dus dan krijg je enorme verschillen in mengsel. Op de "nul-lijn" is die invloed weg, omdat alle vermenigvuldigingen met nul, als antwoord nul opleveren.

Maar dit dingetje hangt daar alleen maar, en zal maar weinig G-belasting voor zijn kiezen krijgen.

Ik heb in een airbootje wel eens de tank helemaal voorin gehad, 15 cm onder de carb en 50 cm naar voren (70 cm brandstofslang) en dat bleek geen enkel probleem...

Ik had aanvankelijk de tank achter de motor (omdat op "de nul-lijn" gewoon logisch is), maar dan hangt hij 10 cm achter het zwaartepunt, en een volle tank is 20% van het totaal gewicht. Ofwel, grote zwaartepuntsverschuiving. Nu zit hij minder dan 5 cm van het zwaartepunt, en wat lager, en zal de invloed daarvan minder zijn.
Ik verwacht hier dan ook geen problemen mee.

Groet, Bert
 
He Jerry, bedankt voor de maten.
Ga er direct mee aan de slag.
En Brutus jij bent een volleerd bouwer zie ik, hopen dat het weer het volgende week toelaat.
Ik ben ook al vol ongeduld aan het wachten op een beetje behoorlijk vliegweer.
 
Een vraag voor de kenners:

Ik kwam wat ongelukkig uit met de trekprop, en de ophangpunten van de chute. Hierdoor kon ik niethet stuursysteem van de XciteRC paracopter 1:1 kopiëren.

Dat paracoptertje stuurt door aan ALLE lijnen te trekken/vieren en zo te zien dus alleen door de trike een beetje zijdelings onder de chute heen en weer te trekken (zwaartepunt besturing, zoals ik het kan zien).

Het sturen op alle lijnen lukt niet omdat de prop in de weg zit.

Dus heb ik nu een beetje op gevoel, de achterste lijnen fixed aan de trolley bevestigd, en sturen wil ik gaan doen met de voorste lijnen, ofwel het torderen van de matras.

Nu ben ik een beetje in verwarring: als ik aan de linkse voorlijnen trek (en de rechtse vier) tordeert de matras richting "rol links" maar de weerstand van de rechterhelft neemt toe, dus nu is mijn vraag: welke kant draait het geheel nu op? (m.a.w. wat wint het, de tordering of de weerstandsverandering?).

Sturen op alle vier de lijnen is mechanisch haast niet voor elkaar te krijgen met dit ontwerp, omdat de propeller tussen de voorste en achterste ophangpunten zit. Met een groter scherm geen probleem, maar met dit kleintje moet ik toch op de grammen letten ben ik bang....

Stand van zaken ondertussen is dat hij op verf en neuswiel na (die heb ik niet in huis, en het is nu Zondag), vliegklaar is:

full


full


full


full


460 gram schoon aan de haak...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ding zit in de verf, en het motortje is getest. Loopt ongelofelijk mooi rustig en stil (de microfoon van mijn camera vervormt het geluid wat, in werkelijkheid loopt hij veel zoemender).

Vliegende zeepkist - YouTube

Als het weer meezit, vanavond testvliegen????

Groet, Bert
 
Nou.... dat was heel optimistisch, en van heel korte duur:

Om een of andere reden hangt de chute recht als ik een motorloze handstart doe, maar zodra de motor loopt, komt hij in een heel agressieve bocht naar links, die niet uit te sturen valt (sterker nog, ik heb geeneens TIJD om te sturen...).

Zelfs met stationair lopende motor is de bocht zo heftig dat de trike "door de horizon heen gaat".

Het karretje kon precies drie van deze klappen hebben, en toen lag hij uit elkaar....

Geen idee wat dit veroorzaakt, en daardoor, vervelender: geen idee welke kant uit ik moet trimmen....

Groet, Bert
 
He Brutus,
Dat is potverd........ Jammer, het zag er mooi uit.
Dat naar links trekken had ik ook aan de hand,toen heb ik de motor net gelijk bij een vliegtuigje een paar graden versteld naar de andere kant.
Of dat bij jou lukt weet ik niet, dat motortje van jou maakt volgens mij behoorlijk wat toeren.
Ik heb vandaag mijn motortje ook binnengekregen, heb me volgens mij een beetje vergist.
Een groot ding van +\_ 200 Gr. We zien wel wat het word als alles in elkaar zit ( word vervolgd).
 
Toerental valt wel mee: stationair net aan 4000 toeren, en ik heb de indruk (van de zeer korte "vlucht"direct na verlaten van mijn rechterhand) dat 1/4 gas al voldoende is voor een lichte stijgvlucht. Tenminste, direct na loslaten won hij wel heel licht hoogte, om daarna gelijk op zijn kant te gaan...

Ik ga nog even verder, het KAN zijn dat ik per ongeluk het stuurtoom verkeerd om had zitten (is licht asymetrisch, en omdraaien zou inderdaad de linker helft van de matras naar beneden trekken....)

Ik kan de motor niet scheef zetten, maar de originele paracopter heeft de motor ook gewoon recht er in zitten, dus volgens mij is dat het probleem niet.

Ik kan natuurlijk altijd kijken wat er gebeurt als ik de achterste tomen iets asymetrisch zet....

Maar ik denk dat ik eerst een groot stuk asfalt ga zoeken voor plekken waar ik ee grondstart kan maken want ik heb het gevoel dat als ik het loskomen beheerster kan doen, ik de boel weer kan laten zakken vóór hij op zijn kant draait en met de neus de grond in klapt....

Want vliegen leek het absoluut te willen....

Groet, Bert
 
Je kunt de bevestiging van de lijnen op de paramotor verplaatsen(?)
De motor komt dan met zijwaartsstelling onder het scherm te hangen.
Let wel op: als je de motor naar rechts uitlijnt, gaat het scherm naar links.
Dit lijkt onlogisch maar is het niet, de motor wordt nml naar rechts geduwd en als je dit vergelijkt met een slinger van een klok dan is dit de positie om een linkerbocht te maken.
Deze methode gebruik ik bij mijn 1:1 paramotor.
De spoed van de prop speelt mee met de torque van de motor, hoe groter de spoed des te meer last van dit effect. De torque zorgt ervoor dat de motor niet horizontaal onder het scherm komt te hangen en één kant van het scherm zwaarder belast waardoor deze een bocht in wil zetten.

[media=youtube]K8mbWfpWnSg[/media]

[media=youtube]buKQReI0IFw[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan (nog) niet de ophangpunten verplaatsen, en er is maar weinig ruimte om dit te realiseren.

De achterste tomen kan ik in hoogte verstellen, de voorste tomen probeer ik mee te sturen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Zo op het oog hangt de trolley recht onder de chute, en de motor staat recht naar voren. Volgens mij is dit bij de originele paracopter waar het scherm vanaf komt ook zo

De prop is relatief klein (8 x 4, de originele paracopter heeft een prop van minstens 9 x 5 of daaromtrent) dus het motorkoppel zal op zijn minst kleiner zijn dan bij het origineel.

Ik kan mischien wel iets scheef hangen met de trolley, maar heel veel ruimte is daar niet voor. Eventueel zou ik kunnen proberen de linkse tomen wat verder naar buiten te plaatsen en de rechtse wat verder naar binnen, dat werkt het motorkoppel wat tegen....

Maar ik wil eerst kijken of ik niet per ongeluk de stuurlijnen verkeerd om had staan want dat zou ook een rol naar links moeten veroorzaken.

Plan van aanpak is nu eerst zorgen dat ik een voorwieltje heb (had ik nog niet) zodat ik kan rollen, en proberen héél voorzichtig met een grondstart los te komen. Op die manier heb ik meer tijd het scherm te observeren tijdens het loskomen...

Kijken of dat een antwoord oplevert...

Bedankt tot nog toe voor de antwoorden!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top