Oei.... daar vraag je zo wat....
De heel kleine motortjes (2.5 cc en kleiner) beginnen wat zeldzaam te worden, in de vliegtuigklasse voor deze motoren heeft electro de competitie behoorlijk weggevaagd, helaas. Jammer, want juist deze klasse heb je relatief weinig geluidsproblemen (of is het in ieder geval kipsimpel om onder de 75 dB te blijven)
Ik weet dat JustEngines een ASP .12 heeft voor iets van 35 pond, bij HobbyKing heb je een .15 voor tegen de 30 euro.
In de locale hobbywinkel zal zo'n ding gauw 50 euro of meer kosten, maar toch raad ik dat aan, want hier via het forum even iemand "op de hoogte brengen" is niet zo simpel, en bij je LHS kun je om raad vragen, bij HobbyKing komen ze niet verder dan "stuur maar terug"...
Brandstofmotoren vergen een beetje gevoel en voorkennis, en moeilijk is het allemaal niet, maar als je geen hulp hebt, kan het een behoorlijke lijdensweg zijn vóórdat je dat gevoel ontwikkeld hebt. Heb je dat wel, dan zijn het verder probleemloze aandrijvingen, die precies zo goed lopen, als jij er mee omgaat.
Wat je o.a. nodig hebt is goede brandstof. Ondanks de adviezen van HobbyKing of JustEngines, ga bij een club of collega modelbouwer kijken wat een goede, voor jou lokaal verkrijgbare brandstof is.
Verder heb je nodig een gloeiplug-batterij (te kust en te keur te koop), en bij voorkeur een electrische starter. Om de starter goed te kunnen gebruiken is het raadzaam een spinner of spinnermoer te gebruiken.
Handstart kan goed, maar dat is nu juist waar je ervaring voor moet hebben, en je bent heel wat kapotte vingers verder voor je dat hebt. Dus toch maar die starter.
En dan is het een kwestie van de aanwijzingen van "de ervaren modelbouwer" opvolgen, of de gebruiksaanwijzing goed lezen.
Maar om dat zo even via het forum te vertellen, daarvoor is "het vakgebied gloeiplugmotoren" véél te breed....
Beter is dan om, eenmaal bezig, naar aanleiding van de problemen die je tegen komt, hier (desnoods via PB) gerichte vragen te stellen.
Groet, Bert
De heel kleine motortjes (2.5 cc en kleiner) beginnen wat zeldzaam te worden, in de vliegtuigklasse voor deze motoren heeft electro de competitie behoorlijk weggevaagd, helaas. Jammer, want juist deze klasse heb je relatief weinig geluidsproblemen (of is het in ieder geval kipsimpel om onder de 75 dB te blijven)
Ik weet dat JustEngines een ASP .12 heeft voor iets van 35 pond, bij HobbyKing heb je een .15 voor tegen de 30 euro.
In de locale hobbywinkel zal zo'n ding gauw 50 euro of meer kosten, maar toch raad ik dat aan, want hier via het forum even iemand "op de hoogte brengen" is niet zo simpel, en bij je LHS kun je om raad vragen, bij HobbyKing komen ze niet verder dan "stuur maar terug"...
Brandstofmotoren vergen een beetje gevoel en voorkennis, en moeilijk is het allemaal niet, maar als je geen hulp hebt, kan het een behoorlijke lijdensweg zijn vóórdat je dat gevoel ontwikkeld hebt. Heb je dat wel, dan zijn het verder probleemloze aandrijvingen, die precies zo goed lopen, als jij er mee omgaat.
Wat je o.a. nodig hebt is goede brandstof. Ondanks de adviezen van HobbyKing of JustEngines, ga bij een club of collega modelbouwer kijken wat een goede, voor jou lokaal verkrijgbare brandstof is.
Verder heb je nodig een gloeiplug-batterij (te kust en te keur te koop), en bij voorkeur een electrische starter. Om de starter goed te kunnen gebruiken is het raadzaam een spinner of spinnermoer te gebruiken.
Handstart kan goed, maar dat is nu juist waar je ervaring voor moet hebben, en je bent heel wat kapotte vingers verder voor je dat hebt. Dus toch maar die starter.
En dan is het een kwestie van de aanwijzingen van "de ervaren modelbouwer" opvolgen, of de gebruiksaanwijzing goed lezen.
Maar om dat zo even via het forum te vertellen, daarvoor is "het vakgebied gloeiplugmotoren" véél te breed....
Beter is dan om, eenmaal bezig, naar aanleiding van de problemen die je tegen komt, hier (desnoods via PB) gerichte vragen te stellen.
Groet, Bert