Eigen gemaakte paraglider

Oei.... daar vraag je zo wat....

De heel kleine motortjes (2.5 cc en kleiner) beginnen wat zeldzaam te worden, in de vliegtuigklasse voor deze motoren heeft electro de competitie behoorlijk weggevaagd, helaas. Jammer, want juist deze klasse heb je relatief weinig geluidsproblemen (of is het in ieder geval kipsimpel om onder de 75 dB te blijven)

Ik weet dat JustEngines een ASP .12 heeft voor iets van 35 pond, bij HobbyKing heb je een .15 voor tegen de 30 euro.

In de locale hobbywinkel zal zo'n ding gauw 50 euro of meer kosten, maar toch raad ik dat aan, want hier via het forum even iemand "op de hoogte brengen" is niet zo simpel, en bij je LHS kun je om raad vragen, bij HobbyKing komen ze niet verder dan "stuur maar terug"...

Brandstofmotoren vergen een beetje gevoel en voorkennis, en moeilijk is het allemaal niet, maar als je geen hulp hebt, kan het een behoorlijke lijdensweg zijn vóórdat je dat gevoel ontwikkeld hebt. Heb je dat wel, dan zijn het verder probleemloze aandrijvingen, die precies zo goed lopen, als jij er mee omgaat.

Wat je o.a. nodig hebt is goede brandstof. Ondanks de adviezen van HobbyKing of JustEngines, ga bij een club of collega modelbouwer kijken wat een goede, voor jou lokaal verkrijgbare brandstof is.

Verder heb je nodig een gloeiplug-batterij (te kust en te keur te koop), en bij voorkeur een electrische starter. Om de starter goed te kunnen gebruiken is het raadzaam een spinner of spinnermoer te gebruiken.
Handstart kan goed, maar dat is nu juist waar je ervaring voor moet hebben, en je bent heel wat kapotte vingers verder voor je dat hebt. Dus toch maar die starter.

En dan is het een kwestie van de aanwijzingen van "de ervaren modelbouwer" opvolgen, of de gebruiksaanwijzing goed lezen.

Maar om dat zo even via het forum te vertellen, daarvoor is "het vakgebied gloeiplugmotoren" véél te breed....
Beter is dan om, eenmaal bezig, naar aanleiding van de problemen die je tegen komt, hier (desnoods via PB) gerichte vragen te stellen.

Groet, Bert

Als je wat nitro ervaring hebt is de ap.15 van hk en leuke motor. Start goed loopt netjes en kost weinig.
Maar support van hk [emoji25] kan je wel vergeten. Mocht je naar een club gaan kunnen ze je waarschijnlijk wel helpen met afstellen.
Als je het een paar keer hebt gezienZal je zien dat het best meevalt.
Wat regelmatig mis gaat is dat mensen met een lege gloei accu of kapotte plug eerst de naalden volledig omgooien en daarna de motor niet meer gestart krijgen.
Check altijd eerst je accu en plug als je motor opeens niet wil starten [emoji6]

Mooi verslag Bert Vloog zeer netjes afgelopen zaterdag

He Brutus,
Veel respect voor jou doel de brandstof motor eer aan te doen.
Maar denk dat ik het maar gemakkelijk hou , en bij de electro motor blijf.
Het ziet er mooi uit wat je daar allemaal bouwd.
Bij mij is de tijd een beetje krap aan het worden ,veel werk en minder vrije tijd.
Maar zo gauw ik klaar ben met bouwen komt het op dit forum te staan.
En Jerry, hoe zit het bij jou project.
Heb je het al kunnen filmen of fotograferen ?
Ben benieuwd hoe het er uitziet.

Bij mij is de tijd een beetje krap aan het worden ,veel werk en minder vrije tijd.

Heu??? Dingetje is in twee dagen gebouwd, misschien 8 uurtjes werk totaal, van de eerste zaagsnede tot vliegend exemplaar...

Het nadenken over hoe ik hem precies in elkaar zou moeten zetten, dat heeft wat langer geduurd (ben gaan nadenken over de constructie vanaf de allereerste "kraak" van versie 1, een kleine week voor de bouw van versie 2). Maar nadenken doe ik tijdens de afwas, als ik naar de stad rijd, tijdens het eten, kortom, dat gaat de hele dag door en tijdens andere activiteiten.

Maar dat hoeven jullie niet meer te doen, alles wat ik bedacht heb, staat hier al...

Groet, Bert

sorry jack helemaal vergeten.maar hier heb je wat foto's
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
He Jerry, heb je die emmer zelf bedacht ( prop beveiliging), of was dit orgineel zo.
Ik zie dat je ook een camera er op heb gemonteerd.
Ik zou zeggen filmen die handel en online zetten.

Nee is geen prop bescherming is eigenlijk meer een testje
Mijn gevoel zegt dat ik dan wat meer rendament heb dus
dus vandaar.en die camera is voor fpv het is zo mooi stabiel
platform

Voor een beter rendement moet de prop héél nauw in de tunnel lopen (1 à 2 mm speling), anders helpt het niet. De enige rendementsverbetering bestaat nl uit het elimineren of onderdrukken van de tipwerveling, en die kan nog steeds ontstaan zodra er teveel ruimte tussen tip en tunnel is.

Maar wat ik me afvraag: is er een reden waarom je voor trek-opstelling gekozen hebt? (koeling mischien?)

Want als je op zoek bent naar rendement, dan is de duwopstelling verreweg superieur (scheelt gauw 20~30%), en met electro probleemloos mogelijk.
Het is dat duwopstelling bij een brandstofmotor nogal lastig is voor deze langzaam vliegende toestellen (te weinig koeling), anders had ik ook daarvoor gekozen.

Maar zie ik het nu goed? Jouw tunnel is dragend deel van de constructie? Knap gedaan, dat lukt mij niet....

Groet, Bert

Nee het is gewoon een strookje depron op de orginele
pvc ring geplakt met tape.en heb het setje zo gekocht
met trekprop.maar wat ik dus in gedachte had werkt dus niet.

He Jerry,
Ik zie dat jij met een houten propellor vliegt, heeft dit een reden of had je die nog ergens gewoon liggen.
In het verleden heb ik eens verkeerde proppen opgestuurd gekregen, 11x6
Deze waren voor nitro motoren bedoeld. Deze wegen 40 Gr.
Als ik deze gebruik , zou ik dan wat vermogen op mijn electro motor verliezen , of maakt dat niets uit?
Ik heb namelijk een zwaardere electro motor ( donkey 4010- 850 kV)
besteld en dan zou ik deze prop misschien kunnen gebruiken.
En jou accu zal wel 11.1 v 5000 mah zijn of is het 500 mah gelijk jij schrijft?

Had er eerst een apc 10x5 op liggen maar heb het gevoel dat hout iets stijver is dus iets efficienter is. En moet inderdaad 5000 zijn

In het verleden heb ik eens verkeerde proppen opgestuurd gekregen, 11x6
Deze waren voor nitro motoren bedoeld. Deze wegen 40 Gr.
Als ik deze gebruik , zou ik dan wat vermogen op mijn electro motor verliezen , of maakt dat niets uit?

Voor het vermogen maakt het niks uit, de prop is gewoon wat zwaarder.
Voor brandstofmotoren heb je een stevigere prop nodig vanwege de krachtimpulsen (pieken en dalen), een electromotor geeft een veel lagere constante aandrijfkracht. Gemiddeld is die kracht hetzelfde, maar die pieken zijn de moord voor een prop die bedoeld is voor electromotoren.

Had er eerst een apc 10x5 op liggen maar heb het gevoel dat hout iets stijver is dus iets efficienter is. En moet inderdaad 5000 zijn

Hout is inderdaad meestal wat efficienter dan de ouderwetse standaard props, maar de moderne props zijn door een betere vormgeving, die met hout nu eenmaal slecht mogelijk is, toch beter.

Hout is meestal wel lekker stil.

Groet, Bert

Even een update van mijn trike.
Alles een beetje in de verf gezet en nu terug in elkaar schroeven.
full
full

Word vervolgd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo mensen ik heb het volgend probleem.
Mijn gondel was klaar voor gebruik, en met testen begint de motor te stotteren en wil niet meer draaien.
Ik heb een 50 A ESC die wel werkt volgens mij want die heb ik getest met een andere motor.
Zou de ESC te zwak zijn voor deze motor?
Kijk maar eens op volgend filmpje;
Donkey motor 4010 - 820 kv - YouTube
En, hoe kan ik testen of de motor of de regelaar defect zijn, en is dit te verhelpen?

Had toevallig hetzelfde vandaag met een felix.
Als je 1 draad los trekt kan je kijken of de motor hetzelfde doet.
Doet de motor niets meer is de draad goed. Doet de motor hetzelfde is dat je probleem draad. Zo alle draden testen. Hetzij aansluiting op de motor hetzij aansluiting op de regelaar of draad breuk of slecht contact.
Pas op je kan je motor doorbranden als Maar 2 van de 3 draden werken.
Mvg

Hallo mensen,
Volgens verschillende bronnen is mijn ESC stuk en niet mijn motor.
Heb deze laten nameten ( boormachine erop en toerental gelijk houden dan alle draden nameten, deze zouden de zelfde waarden moeten aangeven) en dat deden ze ook , dus motor niet stuk.
Nu nieuwe vraag, mag ik zomaar de draden tussen ESC en motor met +\_ 5 cm. Verlengen, zonder dat dit rare effecten heeft op de motor of ESC.

Hallo mensen,
Ik heb een nieuwe motor gekregen van Hobbyking.
Het lag dus niet aan de ESC ( die heb ik uit elkaar gehaald voor te kijken wat er aan de hand was.)
DUS HAD NIET GEHOEVEN. Die is dus ook kapot.
Na lang op en af geschrijf met Hobbyking en uitgelegd dat ik al heeeel veel ongemakken heb gehad met hun, dus een nieuwe motor.

He nspierbundel heb jij een foto van jou Felix vliegtuig.
Ik heb in het verleden ook zo een gehad 80 cm span. Met een turbine motor bovenop.
Niet stuk te krijgen die dingen.
Ik wil misschien weer eentje proberen.

Back