Eigen gemaakte paraglider

Hoi Bert,

Dat iets naar buiten zetten is idd ook een oplossing, wordt in het echt ook gedaan.
Wij sturen met de achterlijst of de tip, afhankelijk van het profiel.
Door een klein gedeelte van tip/achterlijst naar onder te trekken geeft dit extra weerstand, waardoor het scherm die kant op wil.
Als je met de voorste (A-risers) gaat sturen kan je scherm inklappen.
NB: het werkt dus niet zoals een rolroer, ik moest daar met de opleiding even sterk aan wennen.
Veel oefenen, de start is het moeilijkste lijkt me.
Met de echte heb ik eerst drie middagen op een groot weiland startoefeningen gedaan voordat ik daadwerkelijk de lucht inging.
Lees anders eens dit:
http://www.skydance.nl/foto-video/wp-content/uploads/2009/04/handboek-schermvliegen.pdf

Succes:thumbsup:
 
Ik begin het in de gaten te krijgen... :(

Het scherm zal niet snel inklappen want daar zit een stang voorin, maar helaas, sturen op de voorste tomen, geeft nauwelijks effect.

Daar moet ik dus het ontwerp eens fors op herzien....

Wat vervelender is: vandaag een tweede poging gewaagd, en hij vloog in één keer, en hij vloog goed!!!! Vliegen wel, sturen echter ho maar....

Ik kon dan ook alleen maar rondjes en zo nu en dan rechtuit vliegen, te weinig om weer terug in de wind op te komen.

Toen ik dacht reeds achter de bomen te zitten heb ik de motor uitgezet, maar helaas: ik zat precies BOVEN de bomen, en op het moment dat ik dit schrijf, ligt hij precies in de kruin van de lokale hoogste boom.... :(

Balen, want ik heb geen flauw idee hoe ik hem daar uit moet halen, en sowiso komt het scherm er vermoedelijk niet onbeschadigd uit....

Nou ja, die kosten niet veel....

Wat me wel opviel was dat de trolley soms mooi onder de chute hing, en soms "nee ging schudden". Ook had ik maar nét verhoogd stationair nodig, ofwel zelfs een 1.5 cc is al te krachtig voor dit scherm....
(de originele XciteRC paracopter verbruikt gemiddeld ongeveer 60 W)

Video is aan het uploaden, volgt zodra hij on line is....

EDIT: http://youtu.be/sQzpyzeyfvw
Sorry dat het commentaar in het indonesisch is (mijn vrouw was camera-"man"...)

EDIT 2: hij is weer uit de boom!!!! En op twee simpel met plakband te repareren scheurtjes in het bovendoek, volkomen onbeschadigd!!!!

Het niet sturen was mogelijk mijn eigen fout: bij controle bleek de stuurservo los te liggen, en mogelijk dat dat reeds gebeurd was bij de klappen van gisteravond...
Toch voor de zekerheid maar iets meer stuuruitslag....
Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
En... hij vliegt! Nog niet hoe het moet zijn, maar goed genoeg om hem na 5 mislukte pogingen (en iedere keer een beetje bijstellen) uiteindelijk 10 minuten met enigszins vertrouwen in de lucht te houden, en dit keer NIET in een boom te eindigen.

Video volgt...

Groet, Bert
 
He Brutus,
Ziet er toch nog wel goed uit.
Ik hoor op de achtergrond dat je stevig zit te trimmen, misschien het stuurstangetje wat langer maken om zo meer stuuruitslag te krijgen.
En ik denk dat je de gondel,wat meer gewicht mag hebben, hij wiebelt nog al in de lucht.
Want vermogen heb je in overvloed.
Blijven oefenen is de boodschap.
Ik heb vanavond ook mijn rondjes gedraaid met mijn paraglider,kwam mooi uit want er waren luchtballonnen en echte paragliders in actie bij mij boven het veld en die waren behoorlijk nieuwschierig.
Mijn nieuwe grote gondel is nog in aanbouw, maar zal hopelijk snel zijn luchtdoop doen.
 
He Brutus,
Ziet er toch nog wel goed uit.
Ik hoor op de achtergrond dat je stevig zit te trimmen, misschien het stuurstangetje wat langer maken om zo meer stuuruitslag te krijgen.
En ik denk dat je de gondel,wat meer gewicht mag hebben, hij wiebelt nog al in de lucht.
Want vermogen heb je in overvloed.
Blijven oefenen is de boodschap.
Ik heb vanavond ook mijn rondjes gedraaid met mijn paraglider,kwam mooi uit want er waren luchtballonnen en echte paragliders in actie bij mij boven het veld en die waren behoorlijk nieuwschierig.
Mijn nieuwe grote gondel is nog in aanbouw, maar zal hopelijk snel zijn luchtdoop doen.

Die eerste rit, had ik de A-risers aan de dwarsplaat zitten, en de stuurservo trekt die alleen naar beneden, de andere kant gaat hooguit omhoog vanwege de trekkracht van de chute, maar dat is niet veel (plm 100 gram per riser).
Vanavond was het minder wind, en ik had enorm last van dolfijnen. Dat bleek enorm minder te worden nadat ik de achterste risers langer gemaakt had. Maar daardoor ging de trolley ook enorm achterover hangen, en dat ziet er wat bezopen uit. Aangezien de risers vast zitten in de hartlijn van de prop, moet ik nog even nadenken hoe dat nu kan. Bij de XciteRC uitvoering lopen beide risers door afzonderlijke ogen, e komen ze daarna bij elkaar, bij mij zitten de achterste risers op een ander punt vast als de voorste, en ik denk dat dat de oorzaak is. Maar dat gaat niet anders, omdat de prop tussen de risers zit. Dus ik weet nog niet hoe ik dat op moet lossen.

Sturen gaat al beter, al blijft een linkerbocht verraderlijk, en een rechterbocht gaat met moeite.

Ik moet de trolley ook behoorlijk verstevigen, wellicht bouw ik hem nog een keer overnieuw uit aluminium, of dikker hout, want hij mag gerust meer wegen (toch ben ik dik 150 gram zwaarder dan de XciteRC), dus ik had eerder verwacht dat ik met de vliegeigenschappen in de knoei zou komen. Het vermogen, dat wist ik op zich wel dat dat voldoende zou zijn, de XciterRC vliegt met 60W gemiddeld, dit motortje zou geloof ik 150 Watt moeten kunnen doen.
Loopt mooi stil he?

Vanavond een vluchtje van 10 minuten gemaakt, en als ik met volle tank vertrokken was, en de trolley horizontaal gehangen had, hadden dat er 20 kunnen zijn. Ik merk overigens weinig tot geen verschil tussen volle en lege tank.... Hooguit dat ik en hééél klein tikkeltje meer gas moet geven met volle tank.

Hier de video: http://youtu.be/FfEP5lKHiL8

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Het kan altijd erger met die bomen, geven altijd turbulentie...

[media=youtube]0isSj51y3Mo[/media]

Mbt die bochten, dat klopt en wordt veroorzaakt door de torque van de prop, in het echt ook last van, een rechter bocht kan ik veel scherper aansturen, een linker bocht pas na een pendeling naar rechts en dan links vol erin.
Zie dat je nu ook het woord risers gebruikt, theorie gelezen?.... ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mbt die bochten, dat klopt en wordt veroorzaakt door de torque van de prop, in het echt ook last van, een rechter bocht kan ik veel scherper aansturen, een linker bocht pas na een pendeling naar rechts en dan links vol erin.

Ik heb gemerkt dat dat ietsiepietsie helpt, maar ik krijg die pendeling er moeilijk in (het wil snel uit de hand lopen in een té agressieve bocht naar links waar hij dan weer moeilijk uit te krijgen is).
Overigens stuur ik nog steeds noodgedwongen met de voorste lijnen, en hij reageert dan wel als "rolroer-sturing": trekken aan de linker lijn, geeft de linker helft minder instelhoek, die daalt, en het ding zet een bocht naar links in. trekken aan de rechter geeft een bocht naar rechts. Er is héél licht een haak-effect waarneembaar, maar de rolneiging wint (naar rechts maar ter nauwernood overigens....).

Zie dat je nu ook het woord risers gebruikt, theorie gelezen?.... ;)

Ach... Ik gebruik het liefst het goede Nederlandse woord "toom"... Maar als iedereen je dan vragend aankijkt, dan zul je wel mee moeten met het jargon, he? :D :D :D

Hij vliegt in ieder geval, maar de constructie is niet voldoende bestand tegen de klappen als de landing eens wat minder fortuinlijk uitvalt, dus ik denk dat ik van een doosconstructie afstap, en naar een enkele, stevige ruggegraat constructie ga.

Ik moet ook de ophanging nog aanpassen, want als ik nu de matras wat vlakker wil zetten, komt ook de trolley achterover, en dat kan niet de bedoeling zijn....

Ik kom er wel, langzaam...

Groet, Bert
 
Ondertussen is zeepkist 2.0 ook in de maak. Gewijzigd in het ontwerp:
1-de body uit een dikke plank, dan valt er ook veel minder te kraken bij een slechte landing.
2- motor met de cylinder horizontaal, waardoor zwaartepunt omlaag gaat (versie 1 had een veel te hoog zwaartepunt t.o.v. de risers) en de asymetrische opstelling compenseert deels het motorkoppel
3- riser-bevestiging en stuursysteem 1:1 overgenomen van het voorbeeld, de XciteRC paracopter, waardoor ik toch hoop meer authoriteit te hebben, en de trolley niet achterover gaat hangen als ik de hoek van het scherm aanpas
4-brandstoftank in het zwaartepunt, kon het verschil eerder niet merken, maar alle beetjes helpen....
5-zwaarder, lager zwaartepunt, hopelijk betekent dat een rustigere trolley.

De body uit één plank betekent wel dat de RC zaken min of meer "buiten" komen te hangen....

De twee lullige plaatjes multiplex van de vorige versie kostten ruim 20 euro, nu maar even langs de karwei voor wat afvalhout.
Deze versie wordt dus gratis!!!!

Zo ver zijn we al:

full


En provisorisch de ring er in (voor een beter beeld...)

full

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He die Jerry,
Ja aan die maten heb ik zeker wat.
Mijn chute is wel 3 m. Maar ik zoek de gemiddeldes wel uit voor halve meter die mijn scherm groter is aan beide kanten.
Maar hoeveel staan de lijnen uit elkaar in de breedte.
Ik neem aan dat jou scherm 0,60 m. breed is.( de mijne is 0.90 m. breed )
Ik heb gisteren een paar zeer geslaagde vluchten gemaakt( jammer genoeg zonder filmpje) en ook met dat grote 3 m. Scherm.
De lijnen zijn nog niet zo op maat als dat scherm van jou, maar ik denk als de gondel die ik in de maak heb daar onder hangt en met jou maten het wel moet lukken.
Zou je een paar foto's kunnen maken van jou schute, voor een beetje zicht te krijgen op lijnen.
 
Vanavond twee heel prima vluchtjes gemaakt van elk 10+ minuten.
Ter verhoging van de feestvreugde was makker Wob er ook bij met zijn Paracopter; leuk samen gevlogen, maar formatievliegen, daar zijn we nog niet goed genoeg voor....

De stuurproblemen zijn volledig verholpen, al moet ik zeggen, dat zwaartepuntsturing van de originele paracopter een stuk vriendelijker stuurt dan mijn ailleron sturing op de voorlijnen.

Maar helaas, de derde start van de avond ging mis, en mijn zeepkist 1.0 lapte op zijn neus. Daar was hij niet tegen bestand: einde verhaal! Te veel schade om te fixen. Gelukkig is versie 2 bijna nog sneller te bouwen dan versie 1 (en die kostte maar 5 dagen...).

Groet, Bert
 
Versie 2 schiet lekker op....

full


full


Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zal wel lukken, denk ik zo....

EDIT:
Alweer klaar, op twee kleine details na: de wielen zitten nog niet vast (bleek geen 3 mm stelringen meer in huis te hebben) en de brandstofslangen zitten er nog niet op (idem).

full


full


Deze stuurt zoals het oorspronelijk voor deze vleugel bedoeld is, door ALLE lijnen te trekken /vieren.
De slang op de uitlaat dient om de uitlaatgassen buiten de propwash te krijgen: tijdens het vliegen geen probleem, maar tijdens de start en voorbereiding daarvoor blaast de propwash de olie en vettigheid over de matras, en die is lastig schoon te maken. Nu blijft het in het gras/op het asfalt liggen...
Waarschijnlijk gaat hij nu ook een wat zichtbaarder rookspoortje trekken :cool:

Hij is wel behoorlijk lijvig geworden: 560 gram zonder brandstof (bijna 200 gram zwaarder dan het origineel). Hopen dat we nu niet de maximum belasting van de vleugel overschrijden...

Volgend geplande project: kijken of die HK parafoil vliegen wil.... Ding kost bijna niets....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou... 560 gram ongetankt gewicht, onder die "goeiekope speelgoed matras" is merkbaar zwaarder dan het vorige gondeltje (die was maar 450 gram ongetankt), maar blijkbaar niet té zwaar. Ik moet duidelijk iets meer gas houden voor horizontale vlucht, de snelheid ligt een tikkeltje hoger, maar het vliegt meer dan prima. Ik kan merken dat hij beter wil dalen, en wat meer nodig heeft om te klimmen, maar beide gaat meer dan goed genoeg.

Verbruik is ook wat hoger, maar ik blijf nog steeds probleemloos een kwartiertje boven op een tankje.

Met "zwaartepuntsturing" stuurt het ding ook uitstekend, stukken beter dan met de ailleron besturing met alleen de voorste lijnen. Wel is de neiging tot pendelen wat sterker....

De slang aan de uitlaat om de olie tijdens de grondperiode naar het gras af te voeren werkt ook prima, de matras was nu ondanks drie vluchten, helemaal olievrij.

Is een prima matras trouwens, want een van de starts ging weer mis, en dit keer kwamen de lijnen in de voluit draaiende prop. De boel was zo opgedraaid, dat ik de prop van de motor heb moeten schroeven om de boel te ontwarren, en ben een half uur aan het priegelen geweest (alleen al een kwartier om die gedemonteerde prop uit de lijnen te krijgen), maar niets kapot, niets loos, matras weer aanhaken, en daarna nog twee vluchten gemaakt.

Hoe een en ander start of landt op asfalt o.i.d. weet ik nog niet, maar het is opvallend, dat de vorige versie zowel als ook de originele paracopter op gras landen met een buiteling, maar deze versie zakt ook in hoog gras gewoon op zijn pootjes en blijft netjes staan.

Ik hoop binnenkort ook eens grondstarts en rollende landings te kunnen proberen...

Dus eigenlijk heb ik de twee uit voorzorg gekochte matrassen, voor noppes gekocht....

Ik ben happy....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was de wind erg onvoorspelbaar, waardoor me twee keer de chute omklapte vlak voor het opgooien. Beide keren de lijnen in de vol draaiende prop...:onweer:

De eerste keer een lijn losgerukt van de chute (een van lijnen van de rechtse A-riser) en goeie raad is duur, dus de lijn ook maar van de riser af geknipt, en toch maar geprobeerd...
Vliegt prima met één lijn minder.

Tweede vlucht weer hetzelfde, alleen nu een lijn doormidden van de andere A-riser....

Ach. er miste al één lijn, de chute is al niet meer 100%, dan de restanten van deze lijn ook maar wegknippen en opnieuw proberen.

Afgezien van wat marginaal trimmen, geen centje pijn, het ding vliegt nog steeds uitstekend, met ook links een lijn minder.

Je moet héél goed kijken om te kunnen zien dat de boogvorm van de chute niet helemaal regelmatig is, maar voor de rest merk ik er helemaal niets aan....

3 Bft is dus geen enkel probleem voor dit ding. Vliegmakker Wob kwam ook nog even langs, en ook zijn originele Paracopter met 200 gram minder gewicht, vloog prima in deze wind.

Het is alleen even handig als je met deze wind iemand hebt die de chute even vasthoud tijdens de handstart. Gelukkig kun je de zender op de grond leggen en blijft het ding uit zichzelf goed boven, dus we hebben elkaar op die manier in de lucht geholpen....

Leuk gezicht, twee paramotors in formatie....

Groet, Bert
 
He Brutus, filmen die handel en laat de wereld zien dat het ook goedkoop kan.
Ik ben achterop geraakt in mijn schema, de trike ligt nu te drogen.
En dan weer helemaal in elkaar zetten, hoop dat het goed gaat.
 
Ik zal mijn best doen voor een filmke.... Van de nieuwe trike zijn meerdere filmpjes gemaakt reeds, maar niet door mij of mijn vrouw, dus ik heb geen controle over of ze op youtube geplaatst worden....

Ik heb gisteravond met nagenoeg windstil weer gevlogen en toen was goed te zien dat die 560 gram ongetankt toch nét op het randje zijn: Als ik volledig stationair naar beneden kom, wil hij na verloop van tijd ondanks vol stuur links, opeens over rechts wegvallen. Blijkbaar zakt in een langere daling de snelheid dan toch nét zo ver weg dat hij stalled. Gebeurt overigens behoorlijk gemoedelijk.

Ik vlieg met een simpel pistoolzendertje, en heb gas zo afgesteld, dat losse trigger ongeveer horizontale vlucht inhoudt. Bijregelen met trim. Brandstofmotor, dus ik zet de motor hooguit stop bij touchdown (gebruik ik throttle hold voor, op aparte drukknop).

Goedkoop is inderdaad het sleutelwoord: als ik bij Hobbyking rondkijk, heb je "een RC set" voor 15 euro (geen idee hoe goed die is) en een .15 (2.5 cc) motor kost wel twee hele tientjes en een beetje...
8 x 4 propje plus 120 ml tankje zijn bijna letterlijk dubbeltjes werk, metertje brandstofslang....
Qua geluid hoef je je nergens zorgen over te maken: je hebt ruwweg kwartgas nodig, anders heb je véél te veel vermogen, dus je draait geen toeren, en een slangetje aan de uitlaat (sowiso nodig om te voorkomen dat je de matras onder het vet spettert tijdens de startprocedure). Geluid nul, vrijwel gelijk met de electroversie.

Ik schat, dat ik de gondel, motor en RC voor onder de 50 Euro bij HobbyKing kan regelen, 25 euro voor de matras uit Duitsland, en twee tot drie daagjes intensief knutselen.

Daarna blijf ik een kwartier boven voor 30 cent aan brandstof....

Maar hoeveel mensen hebben niet nog ergens een vergeten goed lopend 1.5 cc motortje op zolder liggen? Een ongebruikt 2 kanaals RC setje? Wieltjes van een oude crash, tankje, etc etc?
Het kan dus voor de kosten van de matras en wat gratis resthout van de Karwei, Hubo of wat dan ook....

En het valt me op, dat de reacties op het feit dat het brandstof is, héél positief zijn, zelfs van die-hard electro vliegers (het ding is echt héél aangenaam in het geluid).

Groet, Bert
 
Aangezien het weer hier volkomen pet is (dus vandaag geen filmke schieten), dan maar wat detailfoto's met ruwe maten gemaakt voor diegenen die het ook willen proberen.

full

Het frame bestaat uit twee op elkaar geplakte platen meubelplaat (maar ieder geschikt materiaal kan, het mooiste zou één enkele plaat 5 mm watervast vliegtuigmultiplex zijn) van in totaal ongeveer 8 mm dik (2 x 4). Zolang het maar niet te zwaar is.
Op elkaar lijmen heb ik met witte houtlijm gedaan.
Totale hoogte plm 25 cm, totale lengte nét over de 30 cm. Probeer zo weinig mogelijk gewicht achter het zwaartepunt te houden.
De motor-as komt op 5.5~6 cm onder de top, de uitsparing onder de motor moet je pas maken naar gelang de guardring. Vóór de guardring moet je proberen voldoende "vlees" rondom de tank te houden, om te voorkomen dat de opening voor de tank een mogelijke breukplek wordt...
Het zwaartepunt komt midden tussen de A en B risers, ongeveer 3 cm vóór de propeller.
De tank komt ongeveer in het zwaartepunt, maak simpelweg een strak passende opening waar je brandstoftank klemmend doorheen past.
Tankinhoud ongeveer 120 cc, is goed voor 15~20 minuten vliegen, afhankelijk van je motor en je vlieggewicht.
De guardring bestaat uit twee strips 2 mm multiplex van 30 mm breed en ongeveer 37 cm lang (2 x ongeveer 3 cm overlap), maar in principe kan een plastic afwerkstrip uit de bouwmarkt ook. In geval van hout: span de strips eerst met heel veel elastieken om een rond voorwerp van plm 20 cm diameter en week het geheel een tijdje in heet water, zodat er wat makkelijker een ring van te maken is). Ik heb een klein pannetje gebruikt, en dat weer in een grote pan met heet water een half uurtje op laag vuur gezet.

full

De propeller is 8 x 4, ofwel 20 cm in diameter.
De horizontale bovenplaat komt op 6 cm boven de motor-as, en is ongeveer 25 cm "spanwijdte". qua vorm haakt hij om de guardring heen.
De achterste (B) risers (de witte kunststof stengels) komen door 7 mm gaten die nét voor de guardring zitten, op een onderlinge afstand van 23 cm.
De bovenplaat is koud op de bovenkant van het frame gelijmd, met aan weerszijden twee (2) driehoeks-versterkingen.

full

De vorm van de bovenplaat is hier goed te zien.
De uitsparing voor de guardring moet ongeveer 18 cm breed zijn, maar dit moet je pas maken samen met de ring. Maak eerst de ring op ongeveer 22 cm diameter, en pas dan de opening in de bovenplaat, en de cut-out in het frame zodanig aan dat de ring ongeveer gecentreerd zit op de prop.
De ring wordt niet vastgelijmd, maar met elastieken vastgezet, om meerdere redenen:
-als de ring vastgelijmd wordt, is schade veel lastiger te repareren
-De ring is een opoffer-stuk: bij een vervelende landing geeft de ring mee, en stopt de prop af, waardoor de prop heel blijft en het apparaat niet uit elkaar gerukt wordt. Hierbij kan de ring dus kapot gaan....
Monteren is simpel: zonder prop plooi je de ring vanaf de zijkant in het frame, eens op zijn plek zet je de prop weer terug.
De twee "tabs" die de ring opsluiten, zijn ongeveer twee cm breed (is niet kritisch) en komen 0.5 cm naar binnen (de afstand tussen de twee tabs is dus ongeveer 17 cm).

full


De twee "ijshockey-keeper sticks" zijn gemaakt uit 3 mm multiplex, zijn overal 2 cm breed. ze worden aan de passend afgeschuinde tabs van de bovenplaat gelijmd, en aan de onderkant aan het frame, 1 a 2 cm vanaf de bovenkant van het frame (hier de sticks afschuinen).
Boven komen twee versterkingsdriehoekjes, onder wordt de boel versterkt door de servo-houder
Het "blad van de stick" is 6 cm lang en loopt 2 cm schuin.
De metalen ringetjes waar de A risers (de gevlochten metaaldraadjes) doorheen gaan zitten 16~17 cm uit elkaar, 2 cm lager dan de gaten voor de B-risers, en 6 cm vóór de B-risers.
De servo zit met zijn uitgaande as 13,5 cm onder de top plaat, en de gebruikte servo arm is 2 x 25 mm, wat toch wel het minimum is.
Ik gebruik een Hitec HS 81, en die is ruim voldoende. Als je eentje met metal gear hebt, raad ik die wel aan overigens.
De servoplaat valt om het frame, en zit strak passend tegen de "hockeysticks". Zorg hier voor een goede verlijming: het volle gewicht van de gondel hangt aan de servo, en dus aan de servoplaat.

full

De A risers (gevlochten metaaldraadjes hier op de foto) moeten 14~14,5 cm lang zijn (max 17 cm, min 14 cm, waarbij hoe langer, hoe minder wind je kunt verdragen, hoe korter, hoe hoger de vliegsnelheid De max lengte van 17 cm is alleen bruikbaar bij een gewicht onder de 400 gram), en moet je zelf maken. De witte B-risers zitten bij de chute als je hem koopt, de A risers niet.
De verbinding met de servo, gebruik daarvoor trekveren van rond de 5 cm lang, met een voorspanning van ongeveer een halve kilo (dat betekent dat de veer pas begint met rekken als er meer dan 0.5 kilo op staat). Ik heb uitlaatveren voor een autootje gebruikt. Doe een stuk krimpkous om ongeveer de halve veer, tot net boven de bevestigingsogen van de risers, anders krijg je last dat de veer en de risers de prop kunnen raken.

Plaats een slang aan de uitlaat, die de uitlaatgassen ruim onder de propwash afvoert: tijdens het vliegen is het geen probleem, maar tijdens het starten en de launch voorbereiding blaast anders de olie over de matras, en die is érg lastig schoon te maken. Met die slang komt er nagenoeg niets op de matras terecht.

Afwerking naar behoefte. Ik heb zelf de gasservo met dubbelzijdig tape en een tie-rap als borging zo ver mogelijk naar voren geplaatst en de LiPo en ontvanger met wat schuimrubber en een elastiekje er naast gebonden i.v.m. het zwaartepunt.
Een heel licht achterlijk zwaartepunt houd de neus wat omhoog, en dat maakt het landen stukken makkelijker.
Wielen naar keuze (je hebt ze absoluut niet nodig overigens).
Probeer hem onder de 550 gram te houden want ik denk wel dat dat de limiet is.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha die Brutus,
Mooi dat je dit alles wil delen.
Maar een vraagje, ik heb totaal geen benul van nitro motoren voor rc vliegtuigjes.
Ik heb al eens gegoogeld maar gelijk ik zeg daar heb ik geen kaas van gevre........
Zou jij mij daar een beetje wegwijs in willen maken, ( waar te koop aan die prijs en hoe zo iets werkt.)
 
Back
Top