Dat hij na verloop van tijd wat schraler begint te lopen, kan ook zijn oorzaak vinden in de vervuiling van de carburateur, he? De naald-openingen zijn bij jou een stuk kleiner dan bij de gloeiplug-varianten, en dus ook gevoeliger voor vuil. En hoe goed je je brandstof ook filtert, er is altijd vuil wat kleiner is dan de openingen van je filter.
Maar inlopen kan er inderdaad ook mee te maken hebben, al zou je gevoelsmatig verwachten dat hij dan koeler blijft en dus een tikkie schraler zou mogen. Weet ik niet en zou ik eens grondig over na moeten denken.
Hoe dan ook, het inloop-proces duurt in totaal ongeveer 10 uur, en dat is redelijk gelijk voor om het even welke motor: zelfs de grote scheepsdiesels waar ik mee werk(te) hadden ongeveer 10 uur lang extra smering nodig na het plaatsen van een set nieuwe zuigerveren...
Uiteraard zul je met minder Nitro toch een tikkie meer toeren moeten draaien voor vermogen, want hoe je het wendt of keert, Nitro dwingt méér brandstof de cylinder in en al was het maar het "stoommachine-effect" van de verdampende brandstof, het levert linksom of rechtsom meer vermogen. De OS motoren zijn sowiso behoorlijk hoogtoerig, onder de 17000 toeren (aan de motor) laat je vermogen liggen.
Geeft allemaal niks, zolang hij door blijft lopen is het goed....
Ik heb mij nog eens in gedachten-expirimenten de hersens gebroken over hoe het brandstofmengsel het beste te contoleren valt, en ik kom overigens tot de slotsom, dat MITS goed afgesteld, en sterk afhankelijk van hoe goed de carburateur is, een toerenregeling toch wel eens de beste optie zou kunnen zijn om een zo constant mogelijk mengsel in die motor te krijgen.
het probleem waar ik mee worstel, is dat voor een gegeven gasklep-opening, een variabel toerental ook een variabel mengsel geeft (als met het gas op X% open, het toerental oploopt, neemt de aangezogen hoeveelheid lucht toe, en de aangezogen hoeveelheid brandstof, neemt MINDER toe, dus het mengsel wordt armer). Als het toerental constant blijft, blijven de verhoudingen tussen lucht en brandstof constanter (nogmaals: als de lineariteit van de carburateur klopt).
Dat is een probleem waar ik met de kleine ASP een beetje mee worstel: die carb is niet geweldig, en bij lage toerentallen maar het gas wijd open (de situatie bij optoeren) dan loopt hij zo vet dat hij slecht optoert. Maar eens op toeren, moet ik toch in de gaten houden dat hij dan niet te mager loopt.
Dit is een probleem wat ik nog eens grondig aan wil pakken.
Ik wou dat ik met programmeerbare zooi overweg kon, want ik heb een idee voor een electronische brandstoftoevoer wat volgens mij zou moeten kunnen werken, ik heb alleen geen flauw idee hoe ik het in de praktijk zou moeten brengen....
Komt nog wel eens....
Groet, Bert