Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

En hoe is de maiden verlopen Sven?

leuk dat je 't vraagt joop, had het al even in het compass topic gepost, maar opzich ging het best aardig.

eerst wat probleempjes met de staart, maar dat was snel verholpen door de staart sturing op de uiterste stand van de servo hevel te zetten. Hij kon 't niet helemaal bij benen in de eerste poging. Was even een spannende auto rotatie om zo snel mogelijk naar beneden te komen met een hard schuddende staart ... maar verliep prima.

afijn, dat opgelost. Later wat probleempjes met de esc en het optoeren naar idle ups, en een ratelend geluid bij pitch pumps.

Rateltjes was snel gevonden, main belt moet eigenlijk even vernieuwd worden.. beetje slapjes. Vliegt nog wel prima, maar een nieuwe kan geen kwaad.

En de rest heb ik vanmiddag thuis nog even uitgevogeld en (hopelijk) opgelost. Na een korte testhoover bij huis vind k het voor nu prima.

Dus morgen op het veld eens kijken hoe hij zich dan weer houd.
Maar dat gaat wel goed komen.

Vandaag ook al een paar fly-by's gedaan met wat flipjes e.d., en het is een verdomd leuk speleding die Warp :)

Tja, een beetje optimaliseren in het begin hoort er nu eenmaal bij. Mooi dat alles heel is gebleven en nu langzaam wennen aan het formaat ;-)

Zeker, heb er zin in om 'm vanmiddag eens even te testen op de club.

ondertussen ligt de atom ook al bijna uit elkaar... dat was ook hard nodig.
Veel vuiligheid en een paar versleten schroeven. Dus een goede schoonmaakbeurt kan geen kwaad. Deze week even kijken wat ik ga vervangen, en dan kan ik de atom weer opfrissen voor een jaar vliegen.

Zo alle batterijen zijn geladen :-)
alleen dit keer niet voor de heli maar voor de tab, mp4, telefoon, foto, film spullen, morgen met reisje gekregen van mijn schoonouders met de bus naar spanje.:D

Eerste keer bus dus ben benieuwd.

Vanavond eindelijk de Raptor ingevlogen! Na een kleine 2 jaar helipauze toch maar even samen met Bert ( Brutus) de instellingen doorgenomen. Check dubbel check zullen we maar zeggen.

En niet lang daarna stond het veld mooi blauw van de rook :-) Daar tufte Bert vrolijk doorheen met zijn 1,5cc parasailer. Geniaal dingetje en wonderlijk stil.

Het bochtenwerk is nog wat roestig, maar het hooveren etc ben ik nog niet verleerd!

Komende dagen de boel finetunen. Toch wel weer leuk zo'n gehaktmolen.

uhuzata5.jpg

Hij draait mooi rustig, die heli....

Alleen: waarom ruikt jouw brandstof (of in elk geval de uitlaatrook ervan) naar afwasmiddel???? Toen ik met mijn matrasprutteltje door die mistbank van jou vloog... tsja, hij werd er niet schoner van....

:rolleyes:

Maar inderdaad, het hooveren ben je nog lang niet verleerd, en die bochtjes, die heb je binnen een tankje of twee weer onder de knie. Het is net fietsen, je verleert het nooit... niet echt.

Groet, Bert

Hmm... Wat staat er bij jou in het aanrecht kastje? :p

Zal eens op het label van Optifuel kijken of ze samenwerken met dreft o.i.d. :rolleyes:

Schoon werd de heli er ook niet van, het gras zat weer overal ghehe.

dat is een bijkomend dingetje van Bert zijn vliegplek :mrgreen:

je krijgt er automatisch een camouflage heli van..

dat is een bijkomend dingetje van Bert zijn vliegplek :mrgreen:

je krijgt er automatisch een camouflage heli van..

Ja.... we hebben een akkoordje met de boer: wat we van de heli afkrabben gaat rechtsstreeks de kuilbult op... We hebben geprobeerd de heli's rechtstreeks door de koeien af te laten likken, maar dat werkte toch minder goed :D :D :D

Groet, Bert

Gisteren en vandaag toch nog ondanks de pittige wind lekker gevlogen.

Ondanks dat ik een grafhekel aan wonderolie heb, vandaag een ruwe 2% door de brandstof gemengd, in verband met de wat hogere motortemperaturen van de CDI-ontstoken heli's

Lijkt wel iets beter te lopen, over een liter of 3 nog maar eens weer kijken...

Groet, Bert

En als het geen effect heeft.... Door de combinatie van jouw wonderolie en mijn "afwasmiddel" brandstof ( optifuel ) moet het toch wel een van de fijnst ruikende velden in NL zijn :rolleyes:

Al werd ik vandaag lichtelijk geforceerd de volgende lading peut bij Statler en Waldorf te bestellen :p

Hmmm, ik heb niet gezien dat ze je arm achter je rug omdraaiden, of je een nipple-twister gaven :D :D :D

Maar da's goeie peut daar hoor.... Zolang je maar weet wat de favoriete smaak van je motor is....

Maar inderdaad, het was ondanks slechts vier brandstofheli's vandaag, een krachtig geurend middagje...

Groet, Bert

grappig dat je over warme heli's begint trouwens bert..

de mijne heb ik in het begin goed gezet (zover mogelijk, middengebied blijft een tikkie rijker dan volgas)
in het kader: ander type ontsteking, minder schroeven aan de naalden heb ik hem zo laten staan.
roken deed hij voorbeeldig. andere kant van het veld was af en toe gewoon moeilijk te zien.

toch viel mij op dat hij iedere keer steeds wat langer na moest koelen om normaal stationair te kunnen lopen.
hij bleef wat hoog "hangen"
heb hem toch eens 2 tikken open gezet, en zowaar: hij valt nu opeens weer normaal terug in toeren na het landen!

waarschijnlijk toch iets met inlopen.. deze bus/veer waren vers, en meteen op de ontsteking ingelopen..
Heb hem nu een paar toeren extra gegeven. kolere, wat een verschil maakt dat..

Een collega in de club heeft exact dezelfde heli, motor en uitlaat.
Alleen hij vliegt nog met gloeiontsteking.
is ook mn leerling, dus dat helpt ;-)
zaterdag zijn heli even een beetje 100% correct gezet (zelf even gevlogen), ook die motor is nu net een beetje ingelopen.
meteen daarna de mijne gevlogen, dan merk je goed verschil, als het er is.

het vermogen is er.. alleen lijkt hij een tik hoger toerental nodig te hebben om hetzelfde te bereiken..
volgende keer even toerentallen meten..
De ontsteking houd het in ieder geval bij. gok dat hij nu iets van 2000 toeren of iets daarover draait.
motor bleef nu netjes reageren op het schakelen van de ontsteking (hij ging dus niet in gloei modus over ;-))

Mn leerling zijn heli doet 8 tot 9 minuten over een tank.
op exact diezelfde tank doe ik nu meer dan 10 minuten.
Hij vliegt 10% nitro, ik 5. leuk om dan toch die overeenkomsten/verschillen te zien

Dat hij na verloop van tijd wat schraler begint te lopen, kan ook zijn oorzaak vinden in de vervuiling van de carburateur, he? De naald-openingen zijn bij jou een stuk kleiner dan bij de gloeiplug-varianten, en dus ook gevoeliger voor vuil. En hoe goed je je brandstof ook filtert, er is altijd vuil wat kleiner is dan de openingen van je filter.

Maar inlopen kan er inderdaad ook mee te maken hebben, al zou je gevoelsmatig verwachten dat hij dan koeler blijft en dus een tikkie schraler zou mogen. Weet ik niet en zou ik eens grondig over na moeten denken.

Hoe dan ook, het inloop-proces duurt in totaal ongeveer 10 uur, en dat is redelijk gelijk voor om het even welke motor: zelfs de grote scheepsdiesels waar ik mee werk(te) hadden ongeveer 10 uur lang extra smering nodig na het plaatsen van een set nieuwe zuigerveren...

Uiteraard zul je met minder Nitro toch een tikkie meer toeren moeten draaien voor vermogen, want hoe je het wendt of keert, Nitro dwingt méér brandstof de cylinder in en al was het maar het "stoommachine-effect" van de verdampende brandstof, het levert linksom of rechtsom meer vermogen. De OS motoren zijn sowiso behoorlijk hoogtoerig, onder de 17000 toeren (aan de motor) laat je vermogen liggen.

Geeft allemaal niks, zolang hij door blijft lopen is het goed.... :D

Ik heb mij nog eens in gedachten-expirimenten de hersens gebroken over hoe het brandstofmengsel het beste te contoleren valt, en ik kom overigens tot de slotsom, dat MITS goed afgesteld, en sterk afhankelijk van hoe goed de carburateur is, een toerenregeling toch wel eens de beste optie zou kunnen zijn om een zo constant mogelijk mengsel in die motor te krijgen.

het probleem waar ik mee worstel, is dat voor een gegeven gasklep-opening, een variabel toerental ook een variabel mengsel geeft (als met het gas op X% open, het toerental oploopt, neemt de aangezogen hoeveelheid lucht toe, en de aangezogen hoeveelheid brandstof, neemt MINDER toe, dus het mengsel wordt armer). Als het toerental constant blijft, blijven de verhoudingen tussen lucht en brandstof constanter (nogmaals: als de lineariteit van de carburateur klopt).

Dat is een probleem waar ik met de kleine ASP een beetje mee worstel: die carb is niet geweldig, en bij lage toerentallen maar het gas wijd open (de situatie bij optoeren) dan loopt hij zo vet dat hij slecht optoert. Maar eens op toeren, moet ik toch in de gaten houden dat hij dan niet te mager loopt.

Dit is een probleem wat ik nog eens grondig aan wil pakken.

Ik wou dat ik met programmeerbare zooi overweg kon, want ik heb een idee voor een electronische brandstoftoevoer wat volgens mij zou moeten kunnen werken, ik heb alleen geen flauw idee hoe ik het in de praktijk zou moeten brengen....

Komt nog wel eens....

Groet, Bert

electronische brandstoftoevoer?
is dat handig?
in feite heb je al een extra component (meer zelfs, losse voeding) toegevoegd aan het geheel (ontsteking), en nu wil je eigenlijk nog een extra electronisch ding erbij gaan zetten

bij mij loopt het middengebied ook vrij rijk. jouw motor loopt meer op de top van zijn kunnen, kan best dat mijn hoovergebied op de carb richting een 50% opening zit, terwijl deze bij jou misschien op 80% zit

kortweg, misschien is je middengebied op die carb gewoon veels te rijk, en merk jij dit alleen met optoeren

misschien een servo op de hoofdnaald zetten, en meeprogrammeren op de throttlecurve?
servo de naald laten verstellen, weinig gasopening = naald tik terug, volgas naald een tik open

Aan de andere kant, als alleen het optoeren een probleem is..
kan het ook bestempelen als "gedrag van het beestje"

Deels is het dat ook, "het gedrag van het beestje" en er zijn geen onoverkomelijke problemen mee hoor.

Alle motoren lopen op zich goed, ook de ASP in het kleine rangertje.

Maar met name bij de Rossi's kun je goed zien, dat het mengsel verre van constant is, en met name bij het aftoeren en het laag belast op vol toerental draaien, kun je goed merken dat het mengsel daar door een behoorlijk mager gebied gaat.
Dat heeft weinig met brandstofverbruik te maken, maar de verhouding lucht/brandstof is domweg niet goed.

Maar ik ben gewoon iemand die niet stopt met er over nadenken, observeren waar het niet 100% is en piekeren over oplossingen.
En die punten van "niet 100%" die komen sterker naar voren met die vonkendoos, dus geeft het me méér stof tot nadenken....

Een speciale carb bedenken is nog niet zo het probleem. De eerste schetsen voor een CV carburateur liggen al op de plank En dat zou gewoon beter moeten kunnen werken dan alles wat om het even welke fabrikant dan ook op dit moment op de markt heeft. Het probleem waar ik dan in practische zin tegen aan loop is dat de lineariteit uitsluitend te beïnvloeden is via de konushoek van de middennaald en de veerconstante, en dat vergt enorm veel tijd om goed te krijgen. Tijd en mogelijkheden die ik niet heb...

Injectie d.m.v. een oscillerende injector is ook zoiets wat veel gepriegel met zich meebrengt, want het wordt dan een heel klein elementje, heel kleine klepjes etc etc.
Vandaar dat ik zit te denken aan een traploos regelbaar peristaltisch doseerpompje. Die zou een zeer regelmatige opbrengst moeten hebben, en zeer precies te regelen moeten zijn. Kan ook heel compact zijn (ruwweg het formaat van een standaard servo).
Met als imput gasklepstand en motortoerental zou je dan een heel eind moeten komen volgens mij.
Voorwaarde is een aandrijving door stappenmotor, zodat de snelheid absoluut eenduidig geregeld is.

De pomp kan ik maken, een gasklepstand terugmelding is ook niet een probleem, toerental kun je van de ontsteking aftakken, maar de electronica om de pomp te regelen, het programmeerbare gedeelte zogezegd, daar heb ik nul kaas van gegeten....

Maar dat geeft niet, het blijft voorlopig al leuk genoeg om er over na te denken...

Groet, Bert

Bij mij heb ik er niet veel van gemerkt, rookgordijn is redelijk constant en consequent
Als je het iets rijkere middengebied even uit de vergelijking haalt..

Ik heb hier evt nog een werkeloze carb liggen van een os 55
Oftewel 3 naald carb
weet niet of dat past, maar werkt misschien net wat beter

Ik merk het alleen aan het feit dat er een smalle range is waarin de motor op de gloei overgaat (alle drie de Rossi's doen dat) en dat doen ze alle drie uitsluitend bij aftoeren. Als je in Idle de heli land en de stick naar achteren haalt, (minimum gas, hoog toerental) dan draaien ze alle drie zo mager dat ze tot in het oneindige op de gloei blijven lopen.
Andersom, als je van stationair idle1 in schakelt, kun je wachten tot je een ons weegt, maar lopen ze op de vonk.

Als je hem "op de gloei" hebt lopen, en je zet de ontsteking uit, dan is een paar mm pitch geven voldoende om ze weer rijk genoeg te krijgen om spontaan en zonder waarschuwing uit te ploffen, of terugschakelen naar normal is ook voldoende om hem dan uit te krijgen, het is dus maar een heel klein en specifiek gebied wat tijdens het vliegen uitsluitend voorkomt als je met de pitchknuppel in je maag binnenkomt (doen we nooit), dus het is geen enkel probleem.

Maar met name bij de ASP is het moeilijke optoeren vanwege het bij lage toeren te rijke mengsel iets wat aantoont dat lang niet alle carbs goed samenwerken met vonkjes.... Want de OS deed dat stukken beter.
En DAT is iets, waar ik wat aan zou willen doen: het maakt vonkjes stukken toegankelijker...

Natuurlijk kan ik die OS carb op de ASP zetten... maar niet iedereen heeft een OS carb liggen...

Groet, Bert

je kan in eerste instantie kijken of het werkt ;-)
is een simpelere ingreep dan de electronische versie
Niet iedereen heeft de knowhow om de electronische oplossing op waarde en werking tijdens langdurig gebruik in te schatten

aan de andere kant, je moet wat te doen hebben :mrgreen:

Tijdens vlucht met de ontsteking speling blijf ik niet prettig vinden..
Moet toch eens gaan oefenen op autorotaties.. maar dan wanneer ik zelf de motor uitzet ;-)
tijdens vlucht verandert er voor mijn gehoor etc niets aan het gedrag van de motor
ik merk dus alleen op de grond dat hij warmer wordt, dus blijkbaar met aftoeren inderdaad een wat minder rijk gebied.
tijdens vliegen heeft hij geen arme periodes, naar mijn idee.. de rookpluim is zeer overvloedig aanwezig in alle fasen. mistflarden zijn eigenlijk een beter woord.
hij rookt meer dan de heli van mn leerling, en hij stookt de 10% brandstof nog op gloei. Dat zegt ook wat :mrgreen:

Als hij zo bezig blijft, vind ik het prachtig.
tijdens vlucht is hij sterk en betrouwbaar.
na de 2 klikjes extra is hij ook met aftoeren redelijk vlot stationair.
vliegtijd is wat vooruit gegaan, nitro achteruit..
wat dat betreft alleen voordelen.

zeker nu ik weet waar ik op moet letten.
de tijd blijft nu goed staan na stevig wat vluchten. Dus ook dat is nu opgelost.
Stabilisatie heeft geen rare nukken meer. vliegt gewoon erg goed.
heb ook nog geen bijzondere glitches op de besturing bemerkt, dus de voeding van de ontsteking werkt op de manier zoals het hoort.
Prettig.

Back