HugoWs Tamiya Cup avontuur

Leuk Hugo,
Dat je Top Stock blijft rijden!
Dat blijk ik zelf ook volgend seizoen rijden vindt het nog steeds een leuke uitdaging in deze klasse.


11 Oktober ga ik een 3 uurs race organiseren vandaag of morgen hiervoor meer info op het forum.
 
@Hugo

Begrijpelijke keuze, de superstock is en blijft een hele leuke klasse. Wie weet volgend jaar weer wat podiums pakken en daarna een stapje sneller. Ik ben zelf nu aan het trainen met VRC Pro en moet zeggen dat het wel helpt, is gratis te downloaden en de usb adapter had ik binnen twee dagen binnen voor een tientje. Leuke manier om in de vrije uurtjes wat te oefenen met sturen.

@Ericjooo

Het nadeel van de TA06 lijkt me weer de extra overbrenging die er in zit om de accu in het midden te plaatsen. Dit lijkt me op grote banen als Gouda en Rucphen niet echt ideaal. TA05 en TB03 vind ik weer wat oud worden met het ball-diff, ga er nog eens goed over nadenken en wie weet komt Tamiya nog wel met wat nieuws!
 
De laatste finale reden de nummer 1, 2 en 3 met een TB03, een TA05 en een TA06. Zaten binnen 0,2s van elkaar..... ;-) Scheelt niet zoveel hoor!!
 
Ik denk dat goede afstelling en rijderservaring / -talent een groter verschil maakt dan het chassistype. Het mooiste zou zijn als je een keer met elke auto een paar ronden zou kunnen proberen, misschien heb je clubgenoten waarmee dat te regelen is. Maar dan nog ben je ook afhankelijk van hun afstelling, die niet noodzakelijkerwijs de jouwe hoeft te zijn.

Even terug on-topic; zojuist besloten, eens kijken hoe lang ik het volhoud, om niet de TT-02 te kopen. Ik heb daartoe nog maar eens fijn wat aangeschaft…

Allereerst een nieuwe body. De Audi R8 LMS, maar dan wel de lightweight, 84298. Ik heb bij allerlei webwinkels in Nederland, Duitsland, Hong Kong en Japan gezocht, maar ik kan deze alleen nog via e-bay vinden. Misschien is hij pas net uit, of het is weer zo’n lightweight die al bijna uitverkocht is. In ieder geval, ik heb er eentje besteld en betaald.

Verder heb ik de B-parts van de TT-01R besteld (51217), om twee redenen. In de B-parts zitten nieuwe body steunen, en die zal ik wel nodig hebben. Daarnaast hebben de onderarmen van de ‘R’ uitvoering kleine imbusjes waarmee je de droop van de ophanging kan afstellen zonder je dempers iedere keer te moeten openen. En de armen draaien op mooiere asjes in bussen, zal ook niet slechter wezen. Die imbusjes en asjes moet je wel los erbij kopen, zitten niet bij de B-parts. De busjes wel.
[EDIT] Parts bag 9400299 zitten de asjes en imbusjes en zo in[/EDIT]

Daarnaast ga ik eens stoeien met de dual rate op mijn nieuwe zender. Ik had de stuur-EPA teruggezet naar 85% op Ruchpen, maar even rijdend gisteren zie ik dat ik dan nog haakse bochten kan nemen. Ik denk dat ik nog veel minder stuuruitslag moet gaan rijden, zodat ik preciezer kan gaan sturen in plaats van hem vol de bocht in de smijten. En dan de dual rate inrichten zodat ik, als ik weer eens echt dwars gegaan ben, toch scherp weg kan sturen zonder tegen de boarding of in het gras te komen. Het is maar een idee… Bij mijn race vliegtuigen moest ik dat ook leren, ik had altijd veel te veel uitslag op de roeren. En zoals ik ooit op een Amerikaanse Pylonrace site las; “If you leave enough throw (uitslag van de roeren) to get you out of trouble, you sure will have enough to get you into trouble!”

Ik wil ergens dit najaar of winter een dagje gaan stoeien met veren en dempers en zo, om te leren wat er nou gebeurt als je daar aan veranderd. Ik wil daarvoor naar een ‘gemiddelde’ baan. Ik denk aan MRM, Lelystad. Rucphen is erg snel, Eindhoven was relatief langzaam, Den Haag ken ik niet, misschien Gouda, maar ik houd niet van gras, Deventer is relatief kort. Maar dat zal allemaal niet binnenkort zijn.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Kan je eens kijken wat die weegt, kant en klaar? Vind ik leuk voor de vergelijking. Heeft uiteraard geen haast. Ik heb goedkope shipment gekozen, ik hoop dat'ie voor de eerste race in februari binnen is!

@Robkitetop; dank nog voor de tip over VRC Pro. Ik denk dat ik daar eens wat mee ga proberen. Eens kijken welke auto's er standaard bij zitten, of ik daar een beetje een tt-01 van kan maken.

Hugo
 
@HugoW

Afgelopen Weekend de Ebbro cup ( Tamiya Euro Cup Finale) gereden.
Dus als opvolger van de NSX gebruikt nu bijna iedereen de Ebbro 350R kap.

Andre

P.S. Super leuk weekend gehad. Veel te veel a.... versnaperingen en daardoor niet zo goed gereden. ;)
 
Oh, je bedoelt dat zwarte stuk?!? Nooit geweten. Misschien dat het volgend jaar beter gaat nu ik dat weet!

Hugo
 
Ik wilde dit eigenlijk in het topic over deze race stellen, maar doe het toch maar hier. Ik zit te kijken naar de resultaten die wel op MyLaps staan. Daar staat een topsnelheid bij. Simpele vraag, ligt er een speed trap in die baan, en waar dan?

Daarnaast ligt bij mij de topsnelheid op 37km/hr, bij de echt snelle jongens op 42. Ik snap dat goed de bocht uitkomen helpt qua rondentijd, maar helpt dat 5km/hr op de plek van die speedtrap? En wat ik niet snap, ik heb met kleinere vertanding (max voor de tamiya cup, 25/55), zie eerder in dit topic, al eens 42 gehaald. Is de auto dan niet te zwaar vertand geweest (27/55) voor deze baan in Rucphen? Als ik gewoon die topsnelheid die de auto heeft niet haal op het rechte eind...

Alle input is welkom, ik wil graag leren!

Hugo
 
Hugo,
ik denk niet dat het echt een topsnelheid is maar meer de gemiddelde snelheid over de ronde
en eerlijk gezegd ook ik reed met de maximale vertanding (28/55) en onze snelheid deed niet onder voor de toppers, alleen rijden zij iets andere lijnen waardoor zij meer snelheid mee nemen uit de bochten denk ik (zie ook het topic van de final)

btw this is bericht No. 500
 
Klopt, er is geen speedtrap en zal alleen de gemiddelde snelheid van de snelste ronde weergegeven worden. Naar mijn weten heeft alleen de MACH een speedtrap.
 
Aha, dank voor de input. Bummer, ik heb 27/55 gereden terwijl dus 28/55 toegestaan is. Zal niet de wereld gescheeld hebben, maar toch. Ik meen dat ik voor mijn vakantie 27/55 aangeraden kreeg. Volgende keer toch het definitieve reglement even doorlezen...

Hugo
 
Soms kan een lichtere vertanding sneller zijn. De motor wordt minder belast waardoor die meer toeren kan pakken als ook de acceleratie van bocht naar bocht beter wordt.
 
Wat ook kan meespelen is dat de motor koeler blijft, en daardoor beter blijft presteren. Vanaf een bepaalde temperatuur wordt de motor wat slapper, het zogenaamde "fading" en als je dan te lang door blijft rijden, en je motor te heet wordt, raakt hij permanent kracht van de magneten kwijt.
 
Bedankt Roelof en Indoorvlieger, maar in dit geval was het alleen maar stom, vrees ik. De baan is 80% volgas en 10% op driekwart gas, er is nauwelijks een acceleratiepunt. Ik verbruikte ook nauwelijks stroom. Ik heb al gemeten dat ik op topsnelheid nauwelijks stroom trek, alleen accelereren kost stroom. De motor (met koelertje) werd ook helemaal niet warm. Op deze baan had het echt wat gescheeld. Niet zoveel als strakker sturen, maar toch wel een halve seconde denk ik. En dan had ik een erorme sprong gemaakt in het klassement.

Niet erg, volgend jaar beter...

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Bummer, ik heb 27/55 gereden terwijl dus 28/55 toegestaan is. Zal niet de wereld gescheeld hebben, maar toch. Ik meen dat ik voor mijn vakantie 27/55 aangeraden kreeg.

Heb net even nagekeken maar ik had jouw 28/55 aangeraden
28T Carson bestel nummer 11108 stalen uitvoering.

Andre
 
Dat zal ongetwijfeld, maar ik had nogal veel reacties gehad, waaronder een voorlopig reglement en zo, en in mijn kop zat 27T. Ongetwijfeld mijn fout. Geen halszaak, ik denk dat ik niet op het podium was gekomen met deze aanpassing. Maar misschien net A-finale, zou leuk zijn geweest. Op naar volgend jaar!

Hugo
 
@HugoW,

In Rucphen heb ik steeds met de grootste pinion gereden, dit omdat Rucphen een zeer snelle baan is.
Het is in elk geval goed om weten voor een volgende keer.
Volgend jaar dus een plekje in de A-finale, een mooi doel om naartoe te werken.
Het eerste jaar dat ik aan de tamiyacup mee deed had ik als doel de laatste plaats, telkens ik een hoger plaatsje kon behalen was mijn dagje super geslaagd.
En de progressie die daaruit volgt is heel motiverend.
 
Back
Top