Ik denk dat goede afstelling en rijderservaring / -talent een groter verschil maakt dan het chassistype. Het mooiste zou zijn als je een keer met elke auto een paar ronden zou kunnen proberen, misschien heb je clubgenoten waarmee dat te regelen is. Maar dan nog ben je ook afhankelijk van hun afstelling, die niet noodzakelijkerwijs de jouwe hoeft te zijn.
Even terug on-topic; zojuist besloten, eens kijken hoe lang ik het volhoud, om niet de TT-02 te kopen. Ik heb daartoe nog maar eens fijn wat aangeschaft…
Allereerst een nieuwe body. De Audi R8 LMS, maar dan wel de lightweight, 84298. Ik heb bij allerlei webwinkels in Nederland, Duitsland, Hong Kong en Japan gezocht, maar ik kan deze alleen nog via e-bay vinden. Misschien is hij pas net uit, of het is weer zo’n lightweight die al bijna uitverkocht is. In ieder geval, ik heb er eentje besteld en betaald.
Verder heb ik de B-parts van de TT-01R besteld (51217), om twee redenen. In de B-parts zitten nieuwe body steunen, en die zal ik wel nodig hebben. Daarnaast hebben de onderarmen van de ‘R’ uitvoering kleine imbusjes waarmee je de droop van de ophanging kan afstellen zonder je dempers iedere keer te moeten openen. En de armen draaien op mooiere asjes in bussen, zal ook niet slechter wezen. Die imbusjes en asjes moet je wel los erbij kopen, zitten niet bij de B-parts. De busjes wel.
[EDIT] Parts bag 9400299 zitten de asjes en imbusjes en zo in[/EDIT]
Daarnaast ga ik eens stoeien met de dual rate op mijn nieuwe zender. Ik had de stuur-EPA teruggezet naar 85% op Ruchpen, maar even rijdend gisteren zie ik dat ik dan nog haakse bochten kan nemen. Ik denk dat ik nog veel minder stuuruitslag moet gaan rijden, zodat ik preciezer kan gaan sturen in plaats van hem vol de bocht in de smijten. En dan de dual rate inrichten zodat ik, als ik weer eens echt dwars gegaan ben, toch scherp weg kan sturen zonder tegen de boarding of in het gras te komen. Het is maar een idee… Bij mijn race vliegtuigen moest ik dat ook leren, ik had altijd veel te veel uitslag op de roeren. En zoals ik ooit op een Amerikaanse Pylonrace site las; “If you leave enough throw (uitslag van de roeren) to get you out of trouble, you sure will have enough to get you into trouble!”
Ik wil ergens dit najaar of winter een dagje gaan stoeien met veren en dempers en zo, om te leren wat er nou gebeurt als je daar aan veranderd. Ik wil daarvoor naar een ‘gemiddelde’ baan. Ik denk aan MRM, Lelystad. Rucphen is erg snel, Eindhoven was relatief langzaam, Den Haag ken ik niet, misschien Gouda, maar ik houd niet van gras, Deventer is relatief kort. Maar dat zal allemaal niet binnenkort zijn.
Hugo