Dag. Kan het zijn,dat op dat raakvlak de waterdruk volledig wegvalt en alzo de boot als het ware op de bodem gedrukt wordt? Grtjs,Marc3.
Dat is nogal een uitspraak, maar dat werkt lijkt mij alleen bij twee spiegelgladde oppervlakken. Misschien een reep laken onder de schaatsen monteren en dan nog eens testen. Dan is het raakvlak maximaal zo groot als de weefdraad van het laken en daar blijft het (omheen) echt wel nat.
Toch zou ik dat niet te snel afschieten. Bij een druk van zo'n halve bar kan dat toch ook een redelijke kracht opleveren. Jouw idee van een stuk (grofgeweven) stof is zo gek nog niet. Bij een harde ondergrond zou het minimaliseren van het contactoppervlak door een paar kleine klosjes onder de schaatsen of de eerder genoemde golving in de schaatsen het effect moeten minimaliseren. Bij een zachte poreuze ondergrond zou dit effect niet of nauwelijks moeten optreden. Groet, Ad
Ad, ik schiet niets af, dit is heel interessant. Vandaar dat ik ook meteen de test voorstelde waarmee je het verdringen van het water zou kunnen testen. We hebben het in Zutendaal ook nog gehad over het ineens zinken / stijgen terwijl er al een tijd een stabiele zweefpositie was ingenomen.
de schaatsen hebben eigenlijk nog twee verdikkingen van de aansluit stukken dus niet heel de schaats rust op de bodem het raak vlak kunnen we eens bekijken als we hem op een glasplaat zetten en dan is er een idee van over hoeveel cm² het gaat als dit nu op een harde bodem gebeurt wat moet het dan niet zijn als de boot zich in de modder afzet dan gaat op een bepaald ogenblik een stroep onder blijven omdat hij maar weinig drijfvermogen heeft gr raf
Dag heren, bedankt voor jullie advies en uitleg. Is nog niet zo een gek idee van Harm. Er zijn aan de Stroep 4 verdikkingen die het raakvlak vormen. Deze zijn 3cm lang bij een buisdikte van 32,50mm. Dit is toch wel 4 maal een heel klein raakvlak. Sorry van m'n uitspraak,dat de waterdruk zou wegvallen bij het raakvlak. Het is alsof je met duikboten,fenomenen tegenkomt,die je zelf niet in de hand hebt. Grtjs,Marc3.
Dag Harm. Gaan we zeker doen. Stel al deze vragen,omdat er met de Stroep,toch redelijk diep mee wordt gedoken,en deze fenomenen zich voordoen en heel goed merkbaar zijn. Wil,aan de hand van jullie uitleg en advies,eventuele veranderingingen aanbrengen,wat het duikgedrag van de Stroep,alleen maar ten goede komt. Grtjs,Marc3.
Hallo Marc, ik denk dat de verklaring van dit verschijnsel toch ook weer in de basale natuurkunde moet worden gezocht. Als een onderzeeboot "zweeft", ondergaat hij een opwaartse druk en tegelijkertijd ook een even grote neerwaartse druk door de waterkolom boven hem (je weet nog wel, 1 atmosfeer per 10m water). Wordt de neerwaartse druk groter, dan zal hij zinken, en hoe dieper de boot komt, hoe groter de druk van de perslucht moet zijn om het water op die diepte uit de ballasttanks te kunnen persen. Als (in het geval van jouw vraag) de stroep op de bodem ligt, is er geen sprake meer van een opwaartse druk van de kolom water onder de boot, er is alleen nog maar neerwaartse druk. Ik denk dat dat het "plakken op de bodem" verklaart. En om die neerwaartse druk te kunnen overwinnen, zal de boot een groter opdrijfvermogen moeten opbouwen dan die druk groot is. Er moet een soort drempel overwonnen worden, zeg maar. Vandaar dat je de boot eerst niet ziet bewegen en dan opeens met een ruk ziet loskomen. Ik weet dat het een riskante vergelijking is die best hier en daar mank zal gaan, maar ik moet dan denken aan de klemmende deur. Gewoon duwen (geleidelijk toepassen van druk) helpt niet, maar even een korte en krachtige duw (overdruk) zorgt dat de deur openzwaait. Je weet het, ik ben geen natuurkundige (en ook geen docent ), maar wat ik er van weet doet mij vermoeden dat hier de oplossing van jouw vraag ligt. Hartelijke groeten, Rob
Daar twijfel ik een beetje aan. De opwaartse druk is gelijk aan het gewicht ven de verplaatste vloeistof. Maar de neerwaartse druk komt denk ik door het gewicht van de boot. Denk dat de druk van de waterkolom boven de boot daar niets mee van doen heeft. Druk werkt naar alle richtingen. Omlaag, maar ook omhoog.
als de boot op de bodem staat dan valt de druk weg daar waar hij de grond raakt gaan eventjes uit van een beton vloer dan wel de boot word als het ware op de bodem gedrukt als nu de druk hoger is dan het gewicht/volume aan ballast en de boot kan niet voor of achteruit dan blijft hij ook met lege tank op de bodem plakken omdat er gewoonweg niet genoeg volume voorhanden is om tegen de druk in te gaan een boot word niet zwaarder maar zijn volume verkleint want water in water is een nul operatie er ontstaat geen gewicht verschil gr raf
Dag Heren. Bedankt voor jullie deskundige uitleg. Als ik dit zo lees is aan dat probleem dus echt niet veel aan te doen? Harm z'n idee van dat linnen onder de raakpunten van de schaatsen,zou dat het probleem verminderen? Zit met zovele vragen waar ik niet zo direkt een antwoord op weet. Vandaar dat ik ze maar aan de kenners stel. Moet zeggen,dat ik hier toch wel veel van leer,temeer we hier toch met het fysisch gedeelte bij duikboten te maken hebben. Bedankt en Grtjs,Marc3.
Dag Harm, We gaan zeker in die richting iets proberen en zien wat het dan geeft. Als de Stroep hierdoor minder zou blijven plakken aan de bodem,vindt ik het niet zo een gek idee. Grtjs,Marc3.
Marc3, Je zou er ook type sneeuwschoenen onder kunnen zetten, wellicht door het grotere oppervlak een nog betere werking dan een gebreide sok. Groet, Paul
Ik denk dat 4 punaises (even met dubbelzijdig plakband) het eenvoudigste is. Is nog extremer dan mijn eerder geopperde gaas. Het daadwerkelijke contact oppervlak is dan nagenoeg nihil. Kleeft de boot dan niet meer aan de bodem, dan is het bewezen dat bij contact het water weg gedrukt wordt en geen tegendruk meer uitoefent.
Dag Harm, Vindt dat een zeer goede oplossing voor dit probleem(enkel te gebruiken op een harde ondergrond). Met dit systeem heb je bijna o raakvlak. Ga dit vandaag nog proberen met de Stroep en hou je zeker op de hoogte. Bedankt en grtjs,Marc3.
Teflon-tape misschien. Kan het niet zijn dat we gewoon met een plakkerigheid factor tussen boot en bodem te doen hebben?
komend weekeinde zitten we in affligem op de bellekouter en daar hebben we de aquarium bij en kan mark naar harte lust experimenteren met het plakken aan de bodem enig probleem zie ik wel aan komen maar ik denk dat ik er een oplossing voor hebBV kijk de boot ligt op de bodem en mark pompt leeg en de boot komt los maar hoeveel is er nu uitgepomt ???? dat kun je niet meten op deze manier en zo weet je ook niet hoeveel het verkleinen van het raak vlak invloed heeft op het minder plakken dus de boot moet duiken zonder ballast in te nemen de oplossing is dus kleine loodjes op de boot leggen waar het gewicht van bekent is tot hij duikt bij het terug weg nemen van die loodjes kun je dan zien wat het verschil is bij de geprobeerde voorgestelde technieken dus mark van die plak loodjes voor de wielen is een oplossing om dit te kunnen berekenen ps zie dat je tegen zaterdag die plaat klaar hebt dan kun je ze mee nemen naar affligem want rené komt ook mee naar daar