Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo Marc,
Als (in het geval van jouw vraag) de stroep op de bodem ligt, is er geen sprake meer van een opwaartse druk van de kolom water onder de boot, er is alleen nog maar neerwaartse druk. Ik denk dat dat het "plakken op de bodem" verklaart.
En om die neerwaartse druk te kunnen overwinnen, zal de boot een groter opdrijfvermogen moeten opbouwen dan die druk groot is. Er moet een soort drempel overwonnen worden, zeg maar. Vandaar dat je de boot eerst niet ziet bewegen en dan opeens met een ruk ziet loskomen. Ik weet dat het een riskante vergelijking is die best hier en daar mank zal gaan, maar ik moet dan denken aan de klemmende deur. Gewoon duwen (geleidelijk toepassen van druk) helpt niet, maar even een korte en krachtige duw (overdruk) zorgt dat de deur openzwaait.
Je weet het, ik ben geen natuurkundige (en ook geen docent), maar wat ik er van weet doet mij vermoeden dat hier de oplossing van jouw vraag ligt.
Hartelijke groeten,
Rob
De 206 heeft een kiel van 1 cm breed en staat ook gewoon op de bodem.
Denk dat de druk van de waterkolom boven de boot daar niets mee van doen heeft. Druk werkt naar alle richtingen. Omlaag, maar ook omhoog.
te maken heeft met het overschrijden van die drempel.
Kom jullie draadje nergens de adhesie kracht tegen (onderlinge aantrekkingskracht tussen ongelijke moleculen zonder dat er sprake is van een chemische binding) kan dit een verklaring zijn ?
onderlinge aantrekkingskracht tussen gelijke moleculen zonder dat er sprake is van een chemische binding
Dag Ad.
De oppervlaktespanning,was bij de Stroep,in het begin,ook een probleem.
We hebben dit kunnen minimaliseren,door de bovenkant,van een halve dome te voorzien.Hierdoor hebben we een 90% van die spanning kunnen opheffen.
Grtjs,Marc3.
Oppervlaktespanning is alleen een functie van het materiaal en van water. Niet van de vorm. Dus dit begrijp ik niet.