Fokker D.XXI

Het zit toch aan de onderkant, who cares...
Da`s wel de kant waar je het meest tegen aan kijkt tijdens het vliegen ;-)

Maar 1,2kg bij 4,8V op deze kist? NO WAY :nooo:

3kg op 4,8V is wel het minimum.
 
Check ,kijk dat wilde ik weten dat is t fijne van een forum ik haal ze er gelijk uit!
Zijn er nog mini servo's die WEL de kracht kunnen leveren van een normale servo?

Groetjes pascal
Ooops Pascal, gelukkig dat je post want je maakte bijna een ernstige denkfout.
De 55 is echt voor piepschuim spul en kleine zwevers, je moet hier geen grote kist mee willen besturen met zware vibraties en de kans op flutter.
Weliswaar zijn die kleine servo's qua kracht niet slecht, maar de tandwielen zijn niet veel groter als die van een horloge, bij wijze van spreken.

Grotere kisten moeten ook stevige servo's hebben qua tandwielen. Één tik tegen je aileron en je hebt de tandwielen kapot.

Als je dan een dikkere servio niet kwijt kunt dan zit er niks anders op als hem iets naar buiten laten steken, veiligheid voor "100%" schaal.....
Het zit toch aan de onderkant, who cares...
 
servo's

Ik zie t al

Zowel hitec als futaba heeft miniservo's met 3kg trekkracht in het assortiment.

Eerst maar s even sparen aan de prijs te zien en de servo bakjes uitfresen

Iedereen bedankt voor de input.
En helaas op korte termijn geen maiden van de D.XXI.
Die wacht dus op GOEDE aileron servo's

Greets pascal
 
Hallo allemaal

ik heb ook nog in de onderelen doos hitecs hs 81 servo's gevonden.
zijn deze eventueel genoeg voor de fokker?

Zou mooi zijn scheelt mij weer geld

greets pascal
 
Pascal, doe jezelf (en ons!!) een lol en bezuinig niet op je servo's!! HS81 is echt geen servo voor ailerons op zo'n vliegtuig.
Er zijn trouwens ook speciale vleugelservos die minder hoog zijn en dus beter in een dunne vleugel passen.

De Savox genoemd boven door Berto zijn goede keuzes en minder hoog dan de HS81 (29,5mm vs 34mm).

Volkert

PS: wat voor een servo's heb je voor richting/hoogte gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
Hoi volkert

bedankt voor je input

op hoogte en richting heb ik gewoon normale 3,5kg servo's gebruikt daar heb ik immers de ruimte ervoor in de romp.

ga ff sparen en dus goede vleugel servo's kopen

greets pascal
 
5e8y2aba.jpg
ezerebug.jpg

Andere mogelijkheid is de servo liggend in te bouwen zoals bijv in mijn Spark, zie foto's. Maar dat is misschien een goeie tip voor een volgende kist! :-)

Volkert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1e testrun fokker D.XXI

Zo weer eens even een update van de Fokker D.XXI

Bij berto nieuwe savox servo´s gekocht voor in de vleugel.
Wat een verschil met die dinkytoy dingetjes zeg!
Berto bedankt voor de snelle service...

Alles afgesteld ,onboard glow erin en mee naar t veld voor de test run.

opgenomen met een mobiel dus sorry voor de mindere kwaliteit.

http://youtu.be/4f4659EUiJo?list=UUjw3ZBP1-tC9LH70TDPQ-dA

Nou nog hopen dat we mooi weer krijgen voorafgaand aan de flyin voor de maiden en anders na de flyin.
Ik vind het te riskant om een kist op de flyin een maiden te geven.

ik hou jullie op de hoogte

greets pascal
Ik hou jullie op de hoogte
 
En heeft ie al gevlogen ?

Mvg,

Bart

Hallo Bart ,
Ze staat er helemaal klaar voor motor ingelopen,etc.
Helaas heeft ie nog niet gevlogen, door verandering van werkplek waar ik doordeweeks verblijf i.v.m. de afstand (benzine prijzen zijn niet leuk meer hier in NL).
Heb ik niet heel erg veel tijd in de weekenden..
Dan wil ik lekker bij mijn gezinnetje zijn die me de gehele week al moeten missen.
Ik hoop Dit jaar nog te kunnen maidenen, maar anders zal het volgend jaar worden..

Greets pascal
 
Hij heeft gevlogen en Pascal moet maar even vertellen wat er gebeurt is maar het resultaat was zeker niet goed :-(.
 
auw das jammer
ik hoop dat I niet erg beschadicht is
Yke heefd mij eens gewaarschuwd dat de D21 een hand vol was kwa vlieg gedrag
en dat klijner bouwen dan 1/4,5 geen aanrader zou zijn omdat de d21 erg instabiel van ontwerp is
 
maiden Fokker D.XXI Fail

hallo allemaal,

Ik zal eens even reageren op de maiden van de fokker.

Toch ergens even de tijd gevonden om naar het veld te kunnen volgens leden van de club zou er maar 1mm regen vallen!!!

Ik denk dat die hun app gratis bij een pakje boter hebben gekregen, want het was wel meer dan 1mm regen.

Toch nog n gaatje tussen de buien door gevonden en de D.XXI gestart voor de maiden (het moet er toch maar een keer van komen) van uitstel komt vrijwel altijd afstel.

De D.XXI naar de start positie gereden en opgelijnd voor de takeoff.

Het gas er geleidelijk op gezet ,dus snelheid laten opbouwen. en een tikje up.
Op een hoogte van ongeveer anderhalve meter een klap naar rechts ,gecorrigeerd met ailerons .
En de hartslag zakte weer enigszins....

Ding klimt als de ziekte en blijft om de roll as een handvol links en rechts waggelend naar een (relatief) veilige hoogte gebracht.

Eric die eerst aan het filmen was ,was ondertussen bij me komen staan en hielp me met trimmen van de kist.

ik had mn handen immers vol aan het sturen, van de D.XXI

de kist enigszins stabiel gekregen ben ik gaan kijken naar de stall eigenschappen.
En die waren ronduit triest!

vol gas(nog steeds klimmende) en als ik het gas er maar een beetje afhaalde viel ze (de D.XXI)
over rechts weg dit was natuurlijk te corrigeren met ailerons.

Maar ik zou en moest toch naar beneden komen!

Nou weet ik dat je een warbird met gas erop moet binnen halen...
Maar aangezien de fokker met volgas nog steeds klimmende was kreeg je dus een jojo effect.

De kist laag bij het veld gekregen (en ondertussen een hele hoge hartslag).

Was met volgas landen geen optie , dus moest toch het gas er een beetje af.

zo gezegd zo gedaan ,Toen bleek Of de fokker toch een groot zweef vermogen te hebben Of ons veld te kort !!!!! Wat me sterk lijkt

Maar ik kwam gras te kort ,dus weer gas erop voor nog een ronde ,

Toen het gas er op was gezet (leek het net of ze door een ME109 werd neergeschoten) en dook ze weer over rechts weg dit gecorrigeerd met linker aileron uitslag en toen viel ze over links weg waar de grond erg dichtbij was en neer plofte " IN DEN HOLLANDSCHE KLEI ''
Zoals veel van haar echte voorbeelden lag ze er vredig bij.

AMEN!

20141011153432.jpg
20141011153440.jpg


De romp is relatief heel alleen de motor en de kap hebben een flinke tik gehad, vlieger is van schrik onder het instrumenten paneel gedoken.

De vleugel is een total loss geval en die zal opnieuw gebouwd moeten worden .
Gelukkig zijn mijn landings poten nog heel.

Wordt vervolgd dus !!!!


Iedereen bedankt voor het volgen van mijn bouwdraadje over de fokker .
Hopelijk zijn mensen wat meer de charmes gaan zien van onze gevechtsvliegtuigen van vaderlandse bodem


greets pascal
 
Chips, Pascal!! Had het al gehoord. Balen!!! Misschien overbodig maar zwaartepunt echt goed nagekeken? Zal vast wel. Succes met de her opbouw.
 
Back
Top