De uitlaat is degene die vario destijds met Zimmermann voor de OS70 ontwikkeld heeft, inkorten is geen optie, dan krijg ik een sleufgat onder in de romp waar de uitlaat naar buiten gaat
Dat inkorten geen optie is, kan bijna niet zijn in combinatie met de juiste uitlaat:
De uitlaat voor dit model heeft de uitlaat"bocht" vanaf de motor verticaal naar beneden lopen, en zowel de header,- als de tailpipe van de demper hebben ook een 90 graden bocht, terwijl de demperbody horizontaal ligt.
Het Teflon verbindingsstuk staat verticaal, de tailpips ook, je zou dus simpel de hele demper hoger moeten kunnen plaatsen, zonder sleufgat in de romp.
Zo niet, dan heb je de verkeerde uitlaat, of de demper is onhandig geplaatst (strak tegen, of onder het mechaniek door).
Maar alternatief kun je, als je scheef uitkomt, altijd nog de tailpipe OOk inkorten en via een siliconenslang naar het oorspronkelijke gat leiden. Zo zit dat in mijn Cobra ook.
Hoe dan ook, Vario staat er helaas om bekend, eigenlijk te lange uitlaatlengtes te hanteren (schijnt iets te maken te hebben met dat hun test-veldje 700 meter boven zeeniveau ligt, geluidssnelheid wordt hoger op grotere hoogte) want je hoort vaker dat sommige typen (o.a. de EC 135, die ook redelijk kieskeurig is qua toerental) slecht af te stellen zijn, tot je de uitlaat 2 cm inkort vanaf wat Vario voorschrijft, terwijl Vario bij hoog en bij laag volhoud dat de lengtes zoals opgegeven, kloppen.
Het brandstofverbruik is behoorlijk hoog met deze apparaten (reken op op zijn gunstigst 12 minuten op een tank) vanwege de nogal grote vermogensbehoefte van de fan.
Toerental opdwingen zonder de uitlaat aan te passen maakt dat alleen nog maar erger.
Die motor schijnt nog steeds een van de krachtigste in zijn klasse te zijn, ook t.o.v. de huidige motoren, maar je moet dan niet denken in termen van piekvermogen op een testbank maar in termen van continue belastbaarheid.
Hoewel Vario beweert dat deze motor ook uitstekend wil lopen op 0% Nitro en 15% synthetische olie, durf ik dat dan weer niet te bevestigen (wegens gebrek aan ervaring ermee, Wob zijn motor heeft nog niet gelopen).
Groet, Bert