Multiplex MiniMag...

update: heb em al weer 2dagen heel gehouden, maar t scheelde niet veel zie:
MultiPlex MiniMag Brushless 1000kv 30A esc 3S 2200mah - YouTube

per ongeluk tegen trim aangekomen voor t opgooien, kon nog net met veel bijsturen een crash voorkomen... ik kende dit veld niet mocht een uitzondering maken omdat de weg naar mn normale veld was afgesloten, t was korter dan ik dacht, dus moest bij de landing gauw een slootje over en toen was hij al te ver om het opnieuw te proberen... maar stond op zn pootjes en niks gebogen :D dus suc6 hehe
 
Zo weer 2x gevlogen alleen heb ik een probleem met mn camera dus geen filmpie dit keer, de volgende keer als t rustig weer is plak ik em voor de eerste keer op de vleugel (voorheen op de neus)

Wel heb ik helaas een probleem na zeker 15 to bijna 20 minuten constant volgas begon t lipo alarm te piepen bij t landen kwam ik paar meters te kort dus op t laatste moment moest ik draai maken

Tja airspeed nul en zijwaarts is geen goede combo, erg laag boven de grond dus geen blijvende schade gewoon wiel terug buigen en vleugel wat bij draaien :)

Maar bij control had cel1 3.21 de andere 2 stonden op 3.4x

Nu thuis na vele uren rust
3.43 3.51 3.63

Ik merk met mn lader dat cel 3 al vol zit 4.2 terwijl c1 4.16 c2 4.17 zit en vervolgen blijft t extreem lang stil op 4.17 4.17 4.20

Is er een manier als ik na t bereiken van de zegmaar laad barriere, daarna check met t lipo alarm testen en als dan weer c3 vol is ik misschien handmatig die andere 2 cellen 1 voor 1 kan laden?

Of heeft dat geen nut omdat de balanceerder dat al doet..
 
Je hebt te lang gevlogen op die lipo. 20% overschot houden is veel beter voor de levensduur. Niet apart beginnen prutsen met de cellen, laat de balancer z'n werk doen.
 
Hoe kan ik te lang hebben gevlogen als ik altijd sinds ik mn lipo alarm op 3.2 heb (belast) af gaat en direct landing in zet? voordat ik een lipo alarm had stopte ik altijd tussen 5-10min omdat ik in bang was... Maar 3.2 belast is niet gek toch? Dat werd als veilig geadviseerd en toen de accu afgekoeld was gaf hij nog meer aan... Zo te zien heb ik niets verkeerd gedaan en zou ik eerder denken aan een twijfelachtige lipo (af fabriek)

Maargoed we kunnen beide gelijk of ongelijk hebben :)

Punt is dat vanwege t feit dat c3 snel vol is gaat hij verder met laden op 0,1 en dat duurt eeuwen :( maar zal en eens laten doorlopen totdat de lader aangeeft full
 
Wel heb ik helaas een probleem na zeker 15 to bijna 20 minuten constant volgas begon t lipo alarm te piepen bij t landen kwam ik paar meters te kort dus op t laatste moment moest ik draai maken

Maar bij control had cel1 3.21 de andere 2 stonden op 3.4x

Nu thuis na vele uren rust
3.43 3.51 3.63

Ik merk met mn lader dat cel 3 al vol zit 4.2 terwijl c1 4.16 c2 4.17 zit en vervolgen blijft t extreem lang stil op 4.17 4.17 4.20
Alles bij elkaar heb je wel lang door gevlogen en de lipo begint nu te protesteren.
Onbalans is het begin van het einde van een lipo.
Ga liever niet verder dan 80% leeg en na thuiskomst onbelast 3.43V lijkt er op dat hij veel verder leeg was.
20 minuten vol gas is niet goed als je niet exact weet wat het stroomverbruik dan is.
Gebruik je lipos met respect dan gaan ze langer mee.
Ieder zijn vliegstijl maar het is me op je filmpjes al op gevallen dat je je elektrovliegtuig als een brandstof kist vliegt namelijk vaak bijna vol gas.
Ik vlieg vaak net ruim boven de overtrek snelheid dan houdt je de meeste controle en natuurlijk ga ik wel eens vol gas maar mijn kisten zijn meestal nog al overpowert en hebben een goed uitgekiende setup.
Toch probeer ik altijd de zaak zo te trimmen dat ik het vliegtuig met de knuppels in het midden stabiel kan laten vliegen en daarbij de zender niet hoef te bedienen.
Dat gaat niet bij elk vliegtuig maar met een Minimag moet dat kunnen.
Dat geeft veel rust en lijdt tot minder crashen.;)
 
Laatst bewerkt:
Maargoed we kunnen beide gelijk of ongelijk hebben :)

Neen, klopt niet. Je vraagt wat er mis is, je krijgt het antwoord en dan weerleg je dat antwoord.

Je lipo is aan het einde van z'n Latijn door de vele uitputtingen.

Ik werk met een timer op de zender die ingesteld staat op +/- 35% capaciteit van de lipo.
Dan heb ik nog veilig marge voor een overshoot of twee of nog enkele passages zodat ik met minstens 20% land.
Onbelaste klemspanning is bij mij bij thuiskomst ongeveer 3,7 - 3,8V.
Klemspanning is ook allesbehalve lineair tgo capaciteit van de batterij.

Lipo's hebben hun eigen handboek, manier van werken.

De kost om je lipo te vervangen is nu ook niet zo groot
 
Ah ok dus had ik em op 3.4 moeten instellen? Net weer geladen .16 .16 .20 afgekloppeld en direct aan t lipo alarm geeft hij dan .13 .14 .21 welke moet ik nou vertrouwen? Want anders zouden ook nieuwe lipo's sneuvelen als er zo'n afwijking zit in de meetaparatuur van de lader :(
 
Ik heb niet de hele draad doorgelezen, maar als dit de cijfers ná de komma zijn van je LiPo-spanning dan lopen de cellen te ver uiteen, welke meting je ook aanneemt.
Er zijn losse balancers te koopt voor niet teveel geld:
Hobbyking
Leuk ding en kan nog veel meer. Ik gebruik hem al lang.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10786__HobbyKing_HK_010_Wattmeter_Voltage_Analyzer.html
Ten overvloede, Een LiPo kan heel slecht tegen overladen en de volste cel wordt in dit geval ook overladen. Daarom is balanceren ook een must.
Meten is wéten ;-)
 
Ik heb niet de hele draad doorgelezen, maar als dit de cijfers ná de komma zijn van je LiPo-spanning dan lopen de cellen te ver uiteen, welke meting je ook aanneemt.
Er zijn losse balancers te koopt voor niet teveel geld:
Hobbyking
Leuk ding en kan nog veel meer. Ik gebruik hem al lang.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10786__HobbyKing_HK_010_Wattmeter_Voltage_Analyzer.html
Ten overvloede, Een LiPo kan heel slecht tegen overladen en de volste cel wordt in dit geval ook overladen. Daarom is balanceren ook een must.
Meten is wéten ;-)


Ja idd het is duidelijk dat je niet alles gelezen hebt anders zou je dit antwoord niet zo gegeven hebben, desondanks bedankt voor je poging te helpen ;)

aangezien ik dus al vanaf dag1 een geadvanceerde lipo lader gebruik en altijd de balanceer optie kies..

Zal t wel moeten zijn gekomen door t alarm op 3,2 te hebben gezet, zo werd t me door de winkel geadviseerd :( jammer dat ik naar hun heb geluisterd, maar voorlopig blijf ik deze lipo gewoon gebruiken door zelf goed op te letten zodra ik zie dat 4,16 4,16 4,20 is bereikt dan stop ik t laadprocess en zet voortaan t alarm op 3,4 (of is dat nog te weinig?)

Waarom zou ik niet contact vol gas mogen vliegen? Ik zal zoiezo de reden geven waarom ik dat wel doe, ten eerste kan ik in t begin lekkee wild doen en ten 2e is de accu dan sneller leeg.. Omdat ik anders veel meer pijn in mn rug krijg, vind ik 10-15min lang zat

Ik was t echter gewoon aan t testen hoelang ik kon vliegen tot t alarm ging...

Overladen zou bij deze lader niet mogen want dan stopt hij bij 4.2 (dat klopt volgens t scherm) en zo hij enkel de andere 2 cellen blijven laden maar dat wilt niet echt goed

Uiteraard zijn t de cijfers na de komma ik gebruikte een . excuses zal er voortaan op letten en t gehele getal noteren :)
 
Zal t wel moeten zijn gekomen door t alarm op 3,2 te hebben gezet, zo werd t me door de winkel geadviseerd :( jammer dat ik naar hun heb geluisterd, maar voorlopig blijf ik deze lipo gewoon gebruiken door zelf goed op te letten zodra ik zie dat 4,16 4,16 4,20 is bereikt dan stop ik t laadprocess en zet voortaan t alarm op 3,4 (of is dat nog te weinig?)
Beschouw het alarm als een uiterste redding en niet als normale tijd om te landen.
Het alarm op 3.4V zal wel helpen maar eigenlijk is die waarde afhankelijk van de lipos die je gebruikt.
De nieuwste lipos houden heel lang hun spanning om op het laatste moment plotseling in te storten maar met ingestelde waarde van de liposaver kan je daar op anticiperen.
Een oude versleten lipo zal ook weer anders reageren.;)

Waarom zou ik niet contact vol gas mogen vliegen? Ik zal zoiezo de reden geven waarom ik dat wel doe, ten eerste kan ik in t begin lekkee wild doen en ten 2e is de accu dan sneller leeg.. Omdat ik anders veel meer pijn in mn rug krijg, vind ik 10-15min lang zat

Ik was t echter gewoon aan t testen hoelang ik kon vliegen tot t alarm ging...
Zo als ik al opmerkte ieder zijn eigen stijl.:D
Maar haal je vliegtuig dan gewoon na 10 minuten naar beneden.:confused:
Van mijn part neem je een kookwekker mee naar het veld.
Dat is beter voor je lipo en beter voor je rug en dat alarm is alleen voor noodgevallen als je de tijd vergeet.;)
 
Laatst bewerkt:
Overladen zou bij deze lader niet mogen want dan stopt hij bij 4.2 (dat klopt volgens t scherm) en zo hij enkel de andere 2 cellen blijven laden maar dat wilt niet echt goed
Als je lipo onbalans heeft dan gaat hij inderdaad de laagste cellen laden en niet de cel die al op 4.2V staat.
Het laden duurt dan natuurlijk langer maar het is meestal geen goed teken voor de lipo.;)
 
Thnx 4 the info :D
Ja idd misschien moet ik maar 10min aanhouden dat is ruim zat of als ik na 5min een landing wil testen en daarna weer verder ga, dan zou t alarm bij de 2e rond wel handig zijn... Is 3,5 dan een beter id gezien mijn situatie schets?
 
Volgens mij is 3.5V inderdaad beter. Ik vlieg ook meestal belast tot 3.5 a 3.6V. Dan zit er nog 40% in. Maar dit hangt sterk van je belasting af dus het is per situatie verschillend. Balanceren doe ik meestal apart, tussen gebruik en opladen in. Als ik ga vliegen en m'n lipo's ga laden dan wil ik zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan wachten op de lader.

Martin
 
Volgens mij is 3.5V inderdaad beter. Ik vlieg ook meestal belast tot 3.5 a 3.6V. Dan zit er nog 40% in. Maar dit hangt sterk van je belasting af dus het is per situatie verschillend. Balanceren doe ik meestal apart, tussen gebruik en opladen in. Als ik ga vliegen en m'n lipo's ga laden dan wil ik zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan wachten op de lader.

Martin


Ok top, maar dat kan ik met deze accu dan wel vergeten trouwens ik heb toch nooit haast... Laad em in de avond en ga ochtend vroeg meestal vliegen
 
Nog even een update m.b.t. lipo-voltage. Gisteren heb ik nog even getest met het lipo alarm op 3.5V. Als mijn alarm afgaat bij volle belasting dan zit er nog ongeveer 40% lading in. Als ik rustig doorvlieg op half gas en het alarm gaat opnieuw af dan zit er nog 15% lading in. Ik vind het alarm op 3.5V dus wel prettig; bij vol gas krijg ik de eerste waarschuwing en als het alarm bij half gas opnieuw afgaat dan wordt 't echt tijd om te landen. Maar je hebt nog wel genoeg reserve om een paar landingspogingen te doen als dat nodig is.

Volle belasting is bij mij ongeveer 11A, met een 2200mAh lipo is dat dus een belasting van 5C.

Martin
 
Back
Top