Floriske.nl's heli avontuur

@Student: das een goeie! Helemaal niet aan gedacht.

@RuudM: dan zit je dus met 9,95 verzendkosten op een stafje van 3,59

@Sven: dat heb ik van heli's nooit gezegd gelukkig :-D voor het nieuwe seizoen wil ik proberen het bij de huidige vloot te houden en eerst maar eens beter leren vliegen, maar de 550 dominator lonkt ook ;-)
 
Helaas geen vliegweer geweest dit weekend. Maar sowieso ook geen tijd gehad omdat de vrouw des huizes het weekend moest werken en dochterlief nog wat te klein is om mee te nemen naar het clubveld ;-)

Dus dit weekend maar een paar uurtjes met de Sim aan de gang geweest.

Allereerst met planken en ik moet daaruit toch wel concluderen dat plank vliegen een stuk makkelijker is dan heli. Kan inmiddels met niet al teveel oefenen, naast de standaard manouvres die nodig zijn om wat rond te kunnen vliegen (aileron en rudder based turns en combinaties daarvan), ook aileron rolls, snap rolls en loops (hele/halve, al dan niet in combinatie met rolls). Daarnaast ook al wat inverted en meskant gevlogen.

Het moeilijkste vind ik tot nu toe het landen, das nog best lastig!

Omdat het eigenlijk al boven verwachting goed gaat zit ik er aan te denken om mischien toch maar een niet al te dure EPO hoogdekker of misschien zelfs laagdekker bij te kopen.

Uiteraard ook een heli er bij gepakt en wat loops en rolls in FF aan het oefenen geweest. Dat wil ik straks in eerste instantie met de 450 eens gaan proberen en vervolgens met de 500.

Ik las nogal wat verhalen over hoe je een loop moet vliegen. De een heeft het over pitch constant houden, de ander over pitch neutraal vanaf het hoogste punt en de volgende weer over licht negatief op dat punt.
Heb alle variaties eens geprobeerd in de sim en pitch constant gaf gewoon verreweg het mooiste/meest vloeiende resultaat. Dus ik ga er van uit dat dat irl ook zo is ... ?

Laatst merkte ik op het veld dat het lastigere hoverwerk (nose in en slow piro's) wel weer eens wat aandacht verdiende dus dat heb ik ook nog even wat geoefend.

Hopelijk is het volgende week wel weer enigszins vliegweer.
 
planken vliegen is inderdaad makkelijker.
Alleen landen is een stuk lastiger..
zeker als er wind bij komt. het inschatten.. een vliegtuig stort nl neer als hij niet voldoende snelheid heeft tov de omringende lucht..

Qua loop met een heli: Zoals met alles, moet jij zelf corrigeren om hem vloeiend te maken.
hou je de pitch constant, wordt het een komma. dan trekt hij hem bovenin te snel omlaag om een mooie ronde looping te maken.
Het kan je zelfs gebeuren dat hij zoveel vaart opbouwt, dat hij een stuk lager uitkomt dan je begonnen bent..
hoeveel pitch je erop laat staan is een gevoelskwestie, kan per dag en omstandigheden een beetje wijzigen.

voor de eerste keren kun je inderdaad gewoon je pitch vasthouden. beetje wennen aan het idee, als je maar hoog begint. en tegen de wind in aanvliegen. maar je loops zullen vast vrij vlot zijn.
Nu gaan wennen aan de loops wat groter en ruimer te maken, dan zul je zien dat je na het optrekken richting de 0 graden gaat, om na het hoogste punt weer wat pitch te gaan geven. Negatief heb je niet nodig.

Rolls hetzelfde.
een snelle roll heb je eigenlijk weinig aanpassing in de pitch nodig.
Maar een snelle roll ziet er niet uit, vind ik..
kunst is het op hoogte houden van de heli, en het langzaam uitvoeren van de roll
Dan moet je wel met de pitch gaan werken.

dat is met een vliegtuig niet anders.
Vlieg maar eens een langzame roll.
je zal zien dat hij bij meskant de neus omlaag wil gooien, op zijn rug zal de neus een tikkie omlaag willen, dan nog een keer meskant, en dan pas zit je weer onderkant onder.
Een lekkere, langzame roll moet je eigenlijk in iedere orientatie een beetje bijsturen. ook net als de heli..

vliegtuigen hebben weer andere dingen die leuk zijn.
wij, helimensen, kunnen een foute looping met de pitch nog redelijk rond krijgen.Gaat het mis, hang je hem even stil, en je gaat verder.
doe je een figuur niet goed op de wind, kun je dit met pitch corrigeren.
Dat kan met een vliegtuig niet, dus moet je dingen nog wel eens wat anders aanpakken.
Windrichting is veel belangrijker.
bij de landing helemaal.. turbulentie op de vliegplek, beschikbare ruimte..

Eerste vliegtuig, is maar net wat je wilt.
trainers zat te koop.. ik heb nog een balsa kist liggen van 1,5 meter span, dit soort kisten zijn geweldig om te leren vliegen. doorgaans doen ze ook rugvlucht nog, rolls, loops etc.
ze vliegen rustig, beheerst. als helipiloot heb je het zo door. in het begin denk je dat ze moeilijk landen, als je wat andere kisten hebt gehad, kom je erachter dat het wel meevalt ;-)
 
ah, uwe, dat is bij jullie dus ook zo?
ook bij ons komt de koffie meestal bij de plankvliegers vandaan..

terwijl wij met de koffiemolens vliegen..
 
Haha :-D Bij ons zijn de plankvliegers er ook gewoon als het flink waait hoor. Alleen blijven de planken dan vaak in de auto en wordt er inderdaad meer koffie gedronken ;-)

Tot windkracht 5-6 vlieg ik gewoon met de heli's. Zowel de 500 als de 450. Soms spannend, maar als eerder aangegeven leer je er wel van sturen!
 
Heb men oude hirobo shuttle ZXX (electro conversie, is ong een 550size)de laatste keer ook met windkracht 5-6 gevlogen, tot ieders en vooral mijn grote verbazing ploegde dat ding er goed door, is echt een super stabiele heli, heerlijk met zo'n weer, gyro staat wel in heading hold, heb is een paar keer in rate mode gevlogen en het beviel me niet, was wel met een 250 size.

De 450 heb ik laten staan..

Heeft eigenl een flybar heli het niet moeilijker met echt harde wind tov een flybarless?
 
ik denk maar,
dat het voor een beginner bij wind
met flybaar makelijker gaat, maar
fbl kan bij wind zeker veel meer ...

gr. Uwe
 
neuh, niet perse.
flybar werkt wat anders.
is niet perse lastiger of moeilijker dan fbl.

voordeeltje aan de kant van de fbl heli is er wel: als er een constante wind staat, kun je de heli schuin in de wind hangen en daar lekker laten hangen.
de stabilisatie zal die hoek proberen vast te houden, dus hoef je daar minder op te letten.

een flybar heli moet je er een tikkie in sturen.
maar om nou te zeggen dat de ene heli het echt moeilijker heeft dan de ander: nee.
klein minivoordeeltje aan de kant van de fbl heli. thats it
 
bij ons komen de plankvliegers al niet eens bij hevige wind ... wel lekker plek in de keet voor alle heli piloten bij de kachel en koffie :)
 
klein minivoordeeltje aan de kant van de fbl heli. thats it


Durf niet te zeggen hoe dat voordeel afhangt van de kwaliteit van servo's en FBL...

Kan me zo voorstellen dat het ene systeem meer beweging laat zien van turbulentie, dan het andere, en je moet als piloot niet gaan corrigeren op de dingen die het systeem zelf ook al corrigeert, want dan gaat het wel raar aanvoelen.

Zelf kan ik die neiging om zelf te corrigeren niet of slecht onderdrukken, waardoor ik het alleen maar kloteriger vind vliegen. Maar als je het je aanwent om dat systeem "een beetje zijn gang te laten gaan" dan gaat het prima.

Maar in theorie werkt een Flybar altijd en een FBL systeem tot aan de grenzen van de servo-snelheid. In de praktijk denk ik dat het echter weinig tot geen verschil maakt, maar beide systemen "voelen wel heel anders aan"....

Groet, Bert
 
Bert, je zou eigenlijk eens met mijn 600 moeten vliegen ;-)
Ik snap nl wat je bedoelt, maar wat jij bedoelt voel je niet in de heli.
zie je ook niet.

het is niet zo dat je het systeem "ziet" corrigeren, dat heeft hij nl allang gedaan.
Enigste wat jou hier tegen kan werken, is dat jij gewend bent om de knuppel wat meer vast te houden met corrigeren. en dat is met fbl (met estab) niet nodig.
je brengt de heli in de gewenste hoek, past de pitch aan, en daar gaat ie.
met non estab moet je met fff vliegen blijven drukken op elevator.. afhankelijk van je trim natuurlijk... anders heb je dat in hoover..
dat heb je niet op een estab machine.

Dan zouden het misschien eerder de ingesleten gewoontes zijn die je "dwars" zitten ;-)

ikzelf heb de grenzen van het systeem nog nooit gehaald. en haal toch best wel eens gekke dingen uit.
heb alleen af en toe wel eens last van een tegensputterende estab (toen ik bij jou kwam vliegen :mrgreen:)
Maar eenmaal goed, is het goed.. meestal is dat alleen bij een verse installatie.
Bij een schaalheli geef ik je meteen gelijk. meeste estabs zijn voor de lichte 3d pod booms gemaakt, degene die ook met een grote schaalheli om kunnen gaan zijn zeer dun gezaaid..
 
[..]
Enigste wat jou hier tegen kan werken, is dat jij gewend bent om de knuppel wat meer vast te houden met corrigeren. en dat is met fbl (met estab) niet nodig.
je brengt de heli in de gewenste hoek, past de pitch aan, en daar gaat ie.
met non estab moet je met fff vliegen blijven drukken op elevator.. afhankelijk van je trim natuurlijk... anders heb je dat in hoover..
dat heb je niet op een estab machine.
[..]
Wat je beschrijft is toch net een heading hold op de rotor en dat kan inderdaad wel. Ik vond dat vooral merkbaar bij de mcp-x en 130x, maar veel estab systemen hebben toch ook iets als een simulatie van de flybar en dan heb je dat niet of minder. Dat zullen die verschillen tussen de verschillende fabrikanten/modellen zijn mede een reden zijn waarom mensen een voorkeur hebben voor het een of het ander.
Zoals bv de beschrijving van een een instelling van de spartan vortex
Style - When this value is set close to 0% the control is predominately based on flybar simulation. Higher values introduce more of the digital stabilisation algorithms. As a result the flight characteristics start to feel more locked in but also more artificial (also referred to as 'robotic').
Dus in dat geval hoe hoger die instelt hoe meer je dat heading hold effect hebt en met lager moet je zelf meer corrigeren zoals op elevator duwen om de heli in fff te houden.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb ik daar nooit mee geexperimenteerd...
Gewoon ding erop gezet, in en afgesteld, en ben gaan vliegen.
In principe werkt het inderdaad wel ongeveer alsof je een heading hold op de rotor hebt.
Alleen is dat niet helemaal de correcte omschrijving, aangezien de software er ook nog iets over te melden heeft.

Een flybar heli gaat ook niet zomaar van rechtop naar achterover of op zn zij.
als hij wegloopt, stopt hij daar ook niet automatisch mee.
In de wind zal een flybar heli ook niet zomaar op zijn zij gaan liggen.
Alleen zal een flybar heli iets gecorrigeerd moeten worden om hem "erin" te laten hangen, terwijl dit bij de fbl niet hoeft.

Het gedraagt zich gewoon een beetje anders dan een flybar heli.
Niet exact moeilijker of makkelijker. is gewoon een tik anders.
Het vlieggedrag is in detail en in specifieke situaties soms wat beter af te regelen. Maar ook een flybar heli kun je op veel manieren bijstellen..
Kijk maar eens bij de speciale f3c (dacht ik?) uitvoeringen van heli's. vele schroefgaten in de kop, waarmee je alle verhoudingen aan kunt passen.


Die kleine heli's trouwens zijn niet helemaal representatief..
Vind ik
Die hebben vaak een stevige prak speling, waar een stabilisatie zeer ongelukkig van wordt
Vaak door gewicht en rotorverhouding heeft zo'n dingetje al een "zwaar"vlieggedrag
wat weer wordt opgevangen met een onzedelijke hoeveelheid vermogen.
waardoor e.e.a. dus weer een beetje kritischer gaat sturen.
maat 450 begint eigenlijk pas echt lekker te sturen..
250 is vaak gewoon zwaar, en je merkt dat hij het nog wel eens een beetje moeilijk heeft. Maakt niet uit of er nu een flybar aan hangt of niet. Vlieg je eerst 4 accu's met de 250, en ga je daarna naar een 450 is dat een verademing (lekkerder te sturen)
heb zelf ook een mcpx en mcpx bl, waarbij ik de bl nog het beste vind sturen.
en toch heeft ook de bl op sommige punten het vlieggedrag van een opgevoerde baksteen. maar dat hoort ook een beetje bij de maat heli..
 
Bert, je zou eigenlijk eens met mijn 600 moeten vliegen ;-)
Ik snap nl wat je bedoelt, maar wat jij bedoelt voel je niet in de heli.
zie je ook niet.

het is niet zo dat je het systeem "ziet" corrigeren, dat heeft hij nl allang gedaan.
Enigste wat jou hier tegen kan werken, is dat jij gewend bent om de knuppel wat meer vast te houden met corrigeren. en dat is met fbl (met estab) niet nodig.
je brengt de heli in de gewenste hoek, past de pitch aan, en daar gaat ie.
met non estab moet je met fff vliegen blijven drukken op elevator.. afhankelijk van je trim natuurlijk... anders heb je dat in hoover..
dat heb je niet op een estab machine.

Dan zouden het misschien eerder de ingesleten gewoontes zijn die je "dwars" zitten ;-)

ikzelf heb de grenzen van het systeem nog nooit gehaald. en haal toch best wel eens gekke dingen uit.
heb alleen af en toe wel eens last van een tegensputterende estab (toen ik bij jou kwam vliegen :mrgreen:)
Maar eenmaal goed, is het goed.. meestal is dat alleen bij een verse installatie.
Bij een schaalheli geef ik je meteen gelijk. meeste estabs zijn voor de lichte 3d pod booms gemaakt, degene die ook met een grote schaalheli om kunnen gaan zijn zeer dun gezaaid..

De minder goede systemen zie je echt corrigeren hoor, als het wild gaat.
Mijn MCPX zag je wat dat betreft echt behoorlijk bewegen, reeds bij lichtere wind.

Maar ik doel inderdaad op ingesleten gewoontes, en die wil ik niet kwijt, want het zou betekenen dat ik niet meer terug zou kunnen naar non-E-stab, als ik die ingesleten gewoontes kwijt zou raken....

Groet, Bert
 
MCPX (en maatgenoten) is dus exact degene waar je niet naar moet kijken als je een gestabiliseerde heli wilt proberen ;-)
servo's zijn traag, worden snel vuil. speling, zwaar, weinig vermogen etc..

en gewoontes..
zou je die werkelijk zo snel kwijt zijn?
ik merk nu zelf bij mijn eigen non estab heli, dat ik 1 accu ff weer een beetje "in" moet komen, daarna gaat het redelijk vanzelf.
Jouw non estabs zijn groter, in principe zouden die wat netter moeten vliegen dan de mijne ;-)

Is natuurlijk ook geen kwestie dat je om "moet"
maar proberen met een wat grotere heli is misschien wel eens leuk.
heb je een correct beeld bij wat je wel of niet wil in een heli.
Misschien vind je het wel zo geweldig dat je meteen een estab op al je heli's zet :mrgreen:
 
Back
Top