Als je voldoende ervaring hebt om de heli in alle oriëntaties te herstellen dan kan maakt het niet uit waar de harde wind vandaan komt. Dan heb je de heli waarschijnlijk al herstelt nog voordat deze in de buurt komt.
Maar als je nog niet alle oriëntaties beheerst en de noodzakelijke ervaring hebt dan weet ik bijna zeker dat het een negatieve invloed heeft als de heli met windkracht 6 op je af komt of zelfs achter je komt.
Als ik even de het zichtvermogen buiten beschouwing laat dan is de kans op herstel groter als de heli zich nog op een plek bevind die je herkent, ofwel voor je. In een normale situatie vlieg je niet naast jezelf. Gebeurt dit wel en je bent nog steeds bezig om de heli te herstellen dan werkt het zeker niet in het voordeel.
Oh maar begrijp me niet verkeerd, naast je of achter je terecht komen bij gelijktijdig verlies van orientatie, dat is inderdaad het allerlaatste wat je wilt.
Ik ben alleen niet eens met de manier waarop...
Als je met 6 Bft in de rug staat te vliegen en je hebt een probleem met de orientatie, dan is de heli stil hangen met de staart naar je toe (je hebt immers nog niet alle oriëntaties onder controle???) hetzelfde als bij windstil weer knalhard achteruit vliegen...
Nu is dat niet zo heel erg, maar de dingen die je bij voorwaarts vliegen al enigszins aan gewend bent (tikkie achterover doet de heli klimmen, tikkie voorover doet de heli zakken) werken bij 6 Bft met de staart in de wind opeens precies verkeerd om... Dat is ook geen pretje met harde wind en tegelijkertijd orientatieverlies.
JUIST als je nog niet alle oriëntaties beheerst, is "in de wind op vliegen" een garantie dat een vinnige tik tegen de hekrotor de staart naar je toe, en dus de neus in de wind draait, waardoor de heli uit zichzelf stil komt te hangen bij dergelijke windsterktes....
Tenminste, mijn ervaring is, dat hoe harder de wind, hoe lastiger ik het vind om ANDERS te vliegen dan in de wind op...
Kan ook liggen aan mijn vliegstijl en het feit dat ik geen heading hold gebruik, maar ik heb JUIST extreem nare ervaringen met achter de wind vliegen, de heli gedraagt zich dan heel onvoorspelbaar, en ik ben tientallen keren getuige geweest van crashes waarbij de piloot (i.v.m. de zon) achter de wind vloog en ogenschijnlijk zonder aanwijsbare oorzaak volledig de controle kwijtraakte, heading hold of geen headinghold...
Ik ben er serieus niet zo van overtuigd of "achter de wind vliegen" een goed idee is, maar nogmaals, de heli naast of achter je krijgen is OOK link (en merk op, dat als je bovenwinds aan het vliegen bent, en je komt door welke reden dan ook naast of achter je terecht, dat je dan OOK opeens achter de wind vliegt....).
Ik blijf er bij, dat je gewoon zodanig moet vliegen, dat de heli nooit
onbedoeld achter de wind terecht KAN komen...
Ik geloof daar dusdanig sterk in, dat ik er de voorkeur aan geef in de zon te kijken, ja zelfs liever richting publiek vlieg, dan dat ik achter de wind ga vliegen....
(en geen paniek: ik snap dat je nooit richting publiek mag vliegen, dus in dat geval blijf ik aan de grond... vliegen is namelijk een keuze en NIET verplicht...)
Het is namelijk nog steeds een ijzeren regel in de modelvliegerij, dat achter de wind vliegen, vragen om ongelukken is....
Groet, Bert