Floriske.nl's heli avontuur

Hier waai je zelf al letterlijk van het veld...
Geen goede basis om lekker een rondje te vliegen :mrgreen:

Toch heeft het ook wel iets om met dit weer te vliegen (zolang het droog is). Je leert er in ieder geval wel van sturen ;-) nose in hoveren met de 450 bij flinke wind is bijvoorbeeld echt een uitdaging, maar dat maakt het ook wel weer leuk!

Ben benieuwd hoe vliegen met de plank gaat bevallen.

.. hier is de wind zo erg,
dat je de heli niet eens neer kan zetten,
waait gewoon om , man

succes en plezier met de PLANK, Floris

gr. Uwe

's is wel te vliegen,

en denk ik zo terug aan de Heli Masters in Venlo,
daar vlogen ze ook bij veeeeel wind zonder moeite,

maar je mis het plezier,
en alleen om te oefenen,
pphhhhhh :nooo:

Groet
Uwe

Ik heb mn 450 zelfs wel eens gevlogen met windkracht 6.
Het kan.

Is alleen meer vechten om de heli zijn ding te laten doen, dan ontspannen vliegen
Wel leuk af en toe ;-)

Een 700 heeft er veel minder last van. Al blijft het opletten..

Zorg bij veel wind dat de wind niet van voren komt. Maar zijwaarts of van achteren. Als je bij wind van voren een foutje maakt en je hebt tijd nodig om dit te herstellen zit de heli direct naast je of achter je. Daar moet je echt mee oppassen.

Dat is nou net eigenlijk het advies wat ik NIET zou willen geven....

Dan liever rekening er mee houden en wat meer afstand tot jezelf houden, zodat de heli alsnog vóór je blijft.
Maar persoonlijk heb ik liever dat als er iets mis gaat, de heli eerder naar me toe komt, dan van me af gaat: des te lastiger wordt het om goed te zien wat de heli doet, en DUS lastiger om de fout te herstellen (mijn ogen zijn ook niet meer de allerbesten....:rolleyes:)

Groet, Bert

idd vlieg ik ook liever tegen de wind,
maar wat Joop bedoelt is , denk ik,
dat het heel vervelend is, als de heli plots naast of achter je vliegt,
ik tenminste ben dan alle oriëntatie snel kwijt,

dus tegen de wind met voldoende afstand

en Bert, met slechte ogen, daarom heb ik zo grote heli's, ha ha

Groet
Uwe

Als je voldoende ervaring hebt om de heli in alle oriëntaties te herstellen dan kan maakt het niet uit waar de harde wind vandaan komt. Dan heb je de heli waarschijnlijk al herstelt nog voordat deze in de buurt komt.

Maar als je nog niet alle oriëntaties beheerst en de noodzakelijke ervaring hebt dan weet ik bijna zeker dat het een negatieve invloed heeft als de heli met windkracht 6 op je af komt of zelfs achter je komt.

Als ik even de het zichtvermogen buiten beschouwing laat dan is de kans op herstel groter als de heli zich nog op een plek bevind die je herkent, ofwel voor je. In een normale situatie vlieg je niet naast jezelf. Gebeurt dit wel en je bent nog steeds bezig om de heli te herstellen dan werkt het zeker niet in het voordeel.

Als je voldoende ervaring hebt om de heli in alle oriëntaties te herstellen dan kan maakt het niet uit waar de harde wind vandaan komt. Dan heb je de heli waarschijnlijk al herstelt nog voordat deze in de buurt komt.

Maar als je nog niet alle oriëntaties beheerst en de noodzakelijke ervaring hebt dan weet ik bijna zeker dat het een negatieve invloed heeft als de heli met windkracht 6 op je af komt of zelfs achter je komt.

Als ik even de het zichtvermogen buiten beschouwing laat dan is de kans op herstel groter als de heli zich nog op een plek bevind die je herkent, ofwel voor je. In een normale situatie vlieg je niet naast jezelf. Gebeurt dit wel en je bent nog steeds bezig om de heli te herstellen dan werkt het zeker niet in het voordeel.

Oh maar begrijp me niet verkeerd, naast je of achter je terecht komen bij gelijktijdig verlies van orientatie, dat is inderdaad het allerlaatste wat je wilt.

Ik ben alleen niet eens met de manier waarop...

Als je met 6 Bft in de rug staat te vliegen en je hebt een probleem met de orientatie, dan is de heli stil hangen met de staart naar je toe (je hebt immers nog niet alle oriëntaties onder controle???) hetzelfde als bij windstil weer knalhard achteruit vliegen...
Nu is dat niet zo heel erg, maar de dingen die je bij voorwaarts vliegen al enigszins aan gewend bent (tikkie achterover doet de heli klimmen, tikkie voorover doet de heli zakken) werken bij 6 Bft met de staart in de wind opeens precies verkeerd om... Dat is ook geen pretje met harde wind en tegelijkertijd orientatieverlies.

JUIST als je nog niet alle oriëntaties beheerst, is "in de wind op vliegen" een garantie dat een vinnige tik tegen de hekrotor de staart naar je toe, en dus de neus in de wind draait, waardoor de heli uit zichzelf stil komt te hangen bij dergelijke windsterktes....

Tenminste, mijn ervaring is, dat hoe harder de wind, hoe lastiger ik het vind om ANDERS te vliegen dan in de wind op...

Kan ook liggen aan mijn vliegstijl en het feit dat ik geen heading hold gebruik, maar ik heb JUIST extreem nare ervaringen met achter de wind vliegen, de heli gedraagt zich dan heel onvoorspelbaar, en ik ben tientallen keren getuige geweest van crashes waarbij de piloot (i.v.m. de zon) achter de wind vloog en ogenschijnlijk zonder aanwijsbare oorzaak volledig de controle kwijtraakte, heading hold of geen headinghold...

Ik ben er serieus niet zo van overtuigd of "achter de wind vliegen" een goed idee is, maar nogmaals, de heli naast of achter je krijgen is OOK link (en merk op, dat als je bovenwinds aan het vliegen bent, en je komt door welke reden dan ook naast of achter je terecht, dat je dan OOK opeens achter de wind vliegt....).

Ik blijf er bij, dat je gewoon zodanig moet vliegen, dat de heli nooit onbedoeld achter de wind terecht KAN komen...

Ik geloof daar dusdanig sterk in, dat ik er de voorkeur aan geef in de zon te kijken, ja zelfs liever richting publiek vlieg, dan dat ik achter de wind ga vliegen....
(en geen paniek: ik snap dat je nooit richting publiek mag vliegen, dus in dat geval blijf ik aan de grond... vliegen is namelijk een keuze en NIET verplicht...)
Het is namelijk nog steeds een ijzeren regel in de modelvliegerij, dat achter de wind vliegen, vragen om ongelukken is....

Groet, Bert

Bert, jij vliegt in normal gyro en nostab.
Je bent gewend aan wind op de neus, en dus de reactie van de heli daarop. En een nostab reageert er werkelijk heftig op..

Gooi je hem andersom, gooi je een hoop correcties die je normaal gewend bent, opeens andersom.
Vanwege de normal gyro wil de heli nose in draaien, wat niet helpt als nose in niet helemaal je ding is.

Volgens mij dus best goed te verklaren waar je anti wind in de rug mening vandaan komt ;-)

Personlijk vlieg ik mn heli's heading hold, en met estab, weing last van windrichting.
Komt hij verkeerd uit, heb je zelf iets verkeerd gedaan.
Mijn ene heli zonder estab, en normal gyro zou ik voorlopig nog even niet aan dergelijke wind bloot willen stellen...

Bert, jij vliegt in normal gyro en nostab.
Je bent gewend aan wind op de neus, en dus de reactie van de heli daarop. En een nostab reageert er werkelijk heftig op..

Euhm....

Ik vlieg 31 of 32 jaar heli, waarvan pas de laatste 6 jaar non-E-stab....

Het mag evident zijn, dat mijn afkeer een andere achtergrond heeft dan non-E-stab vliegen.

Ik blijf bij mijn standpunt, dat vliegen, ongeacht de uitrusting van het model, tegen de wind in gebeurt.
Het kan best zijn dat als je je daar niet aan houd, dat 99 van de 100 vluchten goed gaan, maar je verzand dan in dezelfde discussie als het nut van een veiligheidsgordel (je kunt je halve leven zonder gordel rijden en toch nog steeds in leven zijn immers?).

Feit is, dat ik in het verleden teveel "onverklaarbare" (d.w.z. niet door technisch falen verklaarbaar, en qua vliegvaardigheid onverwachte) crashes gezien heb bij mensen die uit gewoonte met de zon in de rug stonden (en dus de wind uit wisselende richtingen), om hier aan te twijfelen. Crashes, die ik zelden of niet zie bij mensen die zich wel aan de "neus in de wind" regel houden...

Maar ja... veel van deze crashes worden afgedaan met "crashen hoort er bij"....

Maar wat ik eigenlijk had willen zeggen in mijn vorige post, is dat het advies en de mensen aan wie het gericht is tegenstrijdig met elkaar zijn:
Het advies is gericht aan mensen die de oriëntatie nog wel eens kwijt kunnen raken.
Voor die mensen geldt dat staart naar je toe helpt om de orientatie terug te krijgen, EN neus in de wind helpt om de heli weer onder controle te krijgen. Daar helpt FBL electronica maar weinig aan, want je moet nu eenmaal weten waar die wind vandaan komt om te weten naar welke kant je de heli scheef moet hangen om hem in rust te krijgen. En als je altijd met een "willekeurige" windrichting vliegt, dan weet je niet instinctief wat je moet doen, dus....
Uitsluitend een GPS stabilisatie verandert daar wat aan, maar ja, dan maakt het überhaupt niet meer uit hoe en waar je vliegt.

En dat advies geef je dan aan mensen die de orientatie nog wel eens kwijt willen raken....
Dat was mijn punt. Iedereen moet voor zich weten of hij tegen de wind in moet vliegen of niet, maar als je veiligheid zoekt, moet je NIET met je rug in de wind vliegen: dat is schijnveiligheid, want de heli crasht, alleen je denkt dat je hem niet op je knar krijgt. Maar wind in de rug is nog lang geen garantie dat die heli niet op jou crasht....

Groet, Bert

Op ons veld zit je qua vliegrichting op de wind een beetje vast.
Landen kun je nog wel een beetje zelf kiezen, maar het vliegen zelf moet toch grotendeels over hetzelfde stuk.

Onder de vliegtuigen zie je dit wel eens mis gaan.
Onder de heli's heb ik dit nog niet mis zien gaan. Misschien omdat men gewend is aan wisselende wind?
Valt me altijd op dat mensen die het meeste op de wind afgeven, hier ook vaak het meeste last van hebben
er zijn bij ons mensen die bij weinig wind al stoppen met vliegen.. een goede windvlaag tijdens het vliegen gooit hun hele vlieggedrag aan puin..

Misschien het achterhoofd.
Sommige mensen ga ik inderdaad wel eens anders op de wind staan, de ene leerling trekt de heli altijd naar zich toe, de ander juist niet.
Tot ze dat onder controle hebben, let ik er op.
daarna let ik er eigenlijk niet echt meer op.
alleen met vliegtuigen ;-)

Als je niet in heading hold vliegt, snap ik wel dat je de wind op de neus wilt.
In heading hold en met een "normale" pod boom heli mag wind uit andere richtingen in mijn optiek geen problemen geven
Tuurlijk, de basis moet goed zijn, zeker met schaalmodellen is de basis zeer belangrijk
En dan wordt wind op de neus opeens wel belangrijk..

Maar dat valt in mijn optiek onder de noemer dat ieder model behandeld moet worden zoals hij ontworpen is

Sommige mensen ga ik inderdaad wel eens anders op de wind staan, de ene leerling trekt de heli altijd naar zich toe, de ander juist niet.
Tot ze dat onder controle hebben, let ik er op.
daarna let ik er eigenlijk niet echt meer op.

Daar sla je de spijker op zijn kop....

Maar het was een advies, wat gegeven werd voor mensen die daar dus nog last van hebben EN geen instructeur naast zich hebben staan....

Want hierin:

In heading hold en met een "normale" pod boom heli mag wind uit andere richtingen in mijn optiek geen problemen geven

heb je natuurlijk 100% gelijk, maar tegen de tijd dat je zo ver bent, heb je het advies waar het oorspronkelijk om draaide, niet meer nodig...

En DAT was waar ik op triggerde.

ALS je goed genoeg vliegt, is er niks loos met achter de wind vliegen, maar als je nog in die ontwikkelingsfase zit en er is niemand die de sticks van je over kan nemen, moet je dat achterwege laten.

Groet, Bert

Vandaag de maiden met m'n plank gehad en dat ging wonderbaarlijk goed :-D

Eerst even kort iemand van de club laten vliegen om te kijken of alles goed was en vervolgens de sticks overgenomen. Vliegen en bochten ging al heel aardig en zelfs voorzichtig een roll geprobeerd. Daarnaast ging de eerste landing ook vrij aardig. De tweede wat minder, daarbij kwam ik wat te laag aanvliegen en raakte ik het lange gras in de slootkant. Echter geen schade gelukkig, de snelheid was er ook al grotendeels uit.

Tijdens een roll in de tweede vlucht kwam 1 van de foam inlays die de carbon staaf in de vleugels op zijn plek houdt los. Maar gelukkig het toestel goed aan de grond gekregen ondanks een flapperende vleugel. De inlay daarna even met foam safe ca vastgezet, maar deze kwam na een paar minuten vliegen alweer los.

De vleugels hoeven van mij toch niet los te kunnen dus ik ga gewoon heel de staaf vast lijmen en ook de foam inlays vol smeren ;-)

Al met al, ondanks de problemen, een geslaagde eerste plank ervaring en een blijvertje want het is een stuk leuker dan quad vliegen.

mooi Floris,

ik vlieg alleen met de SIM vleugels,
ik ben bang, dat als ik een koop,
het wat escaleert met een " nog een hobby "

@Sven: voorlopig blijft het bij 1 vliegtuig hoor ;-)

@Uwe: daar was Ik in eerste instantie ook bang voor, maar tijdens de vliegweek van de club zag ik een aantal mensen die ook met grote/dure kisten vliegen regelmatig het luchtruim kiezen met een Multiplex Easystar 2 (waarvan mijn Bixler 2 een clone is). Met name onder de motto's "het vliegt leuk, is niet echt duur en zorgt voor wat ontspanning tussen al het geweld door".

Die motto's gingen voor mij eigenlijk ook direct alledrie op na de eerste vlucht met de Bixler 2. Het is leuk vliegen en een aangename, zelfs ontspannende afwisseling op het toch wel inspannende heli vliegen. Voor alsnog is de Bixler voor mij meer dan voldoende hiervoor en heb ik totaal niet de neiging om er nog een dure/andere kist bij te kopen. De heli's blijven nr. 1!

P.s. Weet iemand misschien een adresje voor 4mm carbon staf in de buurt van Eindhoven? Online bestellen kan prima, maar dan zijn de verzendkosten hoger dan de materiaalkosten.

Back