Heli doet het niet.

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door The-Old-Garage, 16 jan 2015.

  1. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Dag jongens,

    Sinds vandaag ben ik een eigenaar van een thunder tiger raptor 50.
    Helaas krijg ik hem niet gestart. GloeiBougie werkt, de cilinder krijgt brandstof dat nog steeds goed brandt.
    Hebben jullie enig idee ?

    Dank.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan is er goed kans dat hij teveel brandstof krijgt...

    Gas iets boven stationair, gloeistroom er op, starter activeren, en laat iemand de brandstofslang even dichtknijpen. Als het goed is slaat hij dan (kort) aan.

    Zo niet, kan het ook zijn dat hij te weinig krijgt: om dat te testen, als boven, nadat je de slang dichtgeknepen hebt en dus zeker weet dat de motor "droog" is, even iemand een paar seconden een vinger op de uitlaat laten houden tijdens het starten....

    Vermeld in je profiel even waar je (ongeveer) woont, wie weet woont er een behulpzame forummer bij je om de hoek....

    Groet, Bert
     
  3. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Beste, alvast bedankt, we krijgen hem al min of meer aan de praat na vinger op de uitlaat te houden, hoe kan ik hem rijker stellen ?
    Ik zie een grote regelvrije maar naar welke kant moet dit ?

    Alvast enorm bedankt voor de tips !
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als er leven in komt nadat je de vinger op de uitlaat houdt, zou ik eerst nog even niet aan de sproeiers draaien, want de kans is groot dat die wel goed staan, maar dat er gewoon wat oude brandstof of geklonterde olie in zit.

    Doe even het gas vol open, gloeistroom NIET aansluiten, iemand de uitlaat dicht houden, en even flink doorstarten, een seconde of tien.
    Tijdens het starten, het gas een paar keer open en dicht, de beweging van de naald langs de sproeierbuis helpt altijd een beetje mee het vuil los te werken.

    Daarna even de gloeiplug er uit draaien, en met het gas vol open de starter er een aantal seconden op zetten, om de overtollige brandstof er uit te krijgen. Dus doorstarten tot de "pluim" uit het pluggat minder wordt.

    Daarna plug er weer in (even droogblazen voor het terugplaatsen), gas net boven stationair, gloeistroom er op, en nogmaals proberen.

    Werkt dat niet, kun je proberen de stationair sproeier eerst eens een beetje verder open te zetten.

    Hoe dat moet, hangt van je motor af, en aangezien je niet vermeld welke motor je hebt, kan ik daar vanaf hier niks van zeggen.

    Groet, Bert
     
  5. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Brutus,
    Er heeft zich gisteren een probleem voorgedaan.

    Na uw goeie raad om de uitlaat even te verstoppen startte de motor. Heel ongelukkig kwam de servo die de gastoevoer voorziet los. Dit terwijl de gas vol open stond.

    Ik en een kameraad moesten met alle macht de rotor blokkeren, na een 5 a 10tal seconden op volle toeren hebben we de uitlaat verstopt en is hij dan toch uitgevallen.
    Resultaat, transmissie stinken en overal van dat 'plastic gedoe' op de vloer.

    Ik heb de motor uit de heli gehaald en heb de verbrande stof verwijderd.

    Nu de vraag, wat moet ik nu voorzien om dit weer te maken ?
    Ik vind helaas niets duidelijk terug op YouTube.

    De heli is een Thunder Tiger Raptor 50.

    Mvg
     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :rolleyes: en je dacht er niet aan om de brandstofslang dicht te knijpen..

    Als het goed is, heeft de koppeling dat gewoon overleefd. Maar inderdaad de liner zou mogelijk verbrand kunnen zijn, al is mij dat nog nooit zo snel overkomen (binnen tien seconden, bedoel in)
    Stof weghalen, de boel goed nakijken, (vooral die gasservo) en opnieuw proberen.

    Ik had al gezegd, geloof ik, dat het verstandig is te vermelden waar je woont, in verband met eventuele deskundige hulp...

    Op zijn laatst NU is het verstandig dat soort hulp te zoeken....

    Oh, ja, dat het een Raptor is, had je al gezegd.... Maar wat voor motor zit er in? Want dat hoeft niet per se ook been Thunder Tiger te zijn...

    Groet, Bert
     
  8. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Thanx voor de info, ik zal een nieuwe clutch liner moeten plaatsen want deze is helemaal weg.

    Het toeknijpen van de slang was op dat moment geen optie :-D
    Enkel heeft de flybar een stamp gekregen van me'n arm,ik heb deze recht geplooid.
    Ga ik hier geen verdere problemen mee hebben ?

    Als het iets meer info mag zijn, er staat op de motor 'redline'.

    Ik ben van Aalst België.

    Grts
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    die flybar, dat hangt er vanaf hoe krom hij was en hoe goed je hem weer rechtgeplooid hebt.

    Als hij zichtbaar niet meer recht is, of er zit een "knik" in, dan MOET je hem vervangen (kost geen drol) maar als hij slechts licht gebogen is geweest en je krijgt hem weer GOED recht, dan is er niet zo veel aan de hand....

    Maar neem er geen risico's mee, niet vertrouwen=>ALTIJD vervangen!

    Als de liner van 10 seconden reeds helemaal weg is, dan was er ook niet veel om mee te beginnen, Of die liner is van een veel slechtere kwaliteit dan ik gewend ben....

    Ik zou toch hulp zoeken, er moeten er in uw buurt genoeg zijn die ervaring met brandstofheli's hebben, volgens mij....

    Groet, Bert
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Klinkt echt als een zeer heftig geval van "hulp nodig"....

    Je weet nu wat er gebeurt als de motor aanslaat.
    Als hij op toeren is, hakt hij gezellig de vingers af.
    Ik heb filmpjes gezien van mensen die een dergelijke heli op het lichaam opvangen.
    Geloof me.. daar hou je blijvende schade aan over.

    Een beetje hulp stelt de zender in. Weet je zeker Dat de motor uit gaat als hij dit moet doen
    Velen zijn eigenwijs.. velen hebben er de littekens van. Letterlijk.
    Zoek er even iemand bij. Hebben de meesten (allemaal)van ons wel gedaan
    Zeker de brandstof toestellen hebben even een beetje ervaren aandacht nodig
     
  11. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Levensgevaarlijk , ga alsjeblieft een ervaren iemand zoeken ipv met een heli aanklooien .
    Nu is t goed gegaan , maar t loopt echt slecht af als je zo doorgaat .
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    hi,

    ook ik schrik van deze discussie,
    jongens, met wat zijn jullie bezig ... ?

    het mag alles, maar wat jullie doen is echt gevaarlijk,
    zoek iemand, die jullie gaat helpen

    >>> later heb je veel plezier met een echt leuke heli,
    .. en nog alle vingers !!!

    het is een super hobby, maar de base is belangrijk !!

    Groet, Uwe
     
  13. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Heren, alvast dank voor de hulp en bezorgdheid, ik ben wel nieuw in het heli gebeuren maar heb wel verstand van de mechaniek.
    Sowieso ga ik,op zoek naar hulp.
    Ik heb alvast alle rotorbladen en koppeling verwijderd om alles te testen.

    Kleine vraag, is het nodig locktite te gebruiken daar waar de servo is om gas open of toe te doen ?

    Dank.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vat dit a.u.b. niet kwaadaardig op, het is nl. niet kwaad bedoeld: Als U werkelijk verstand van de mechaniek had gehad, had U vooruit gedacht, en was dit niet gebeurd....

    De vraag over Loktite valt niet the beantwoorden voor ons, als we niet EXACT weten HOE die gasservo faalde, en op welk schroefje U Loktite wilt doen.Je kunt namelijk met Loktite ook dingen verkeerd doen...

    Groet, Bert
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je op deze manier doorgaat, zal de helikopter je alleen maar teleurstellen.
    Jammer want de Raptor 50 is een geweldige heli. Nu is het de koppeling die je door onkund hebt gemold, maar wat is het volgende ? Zodra hij optoert wordt het pas echt spannend :(
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat ik met mijn vorige post bedoelde, is dat modelheli's er t.o.v. bijvoorbeeld modelauto's niet zo heel veel moeilijker uitzien, en daardoor vaak schromelijk onderschat worden.
    Met als resultaat precies wat Rhelie beschrijft....

    Groet, Bert
     
  17. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Dan ben ik genoodzaakt hulp in te schakelen.
    Iemand van deze geburen ?

    Mvg
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar kan ik je alleen maar succes mee toewensen, met het vinden van hulp, maar ook in Belgie zouden er genoeg mensen met kennis van zaken te vinden moeten zijn.

    Groet, Bert
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... hoe is het überhaupt met nitro/brandstof vliegen in België ???
     
  20. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Geen idee, ben er nog niet mee van de grond gekomen ! :-D
     

Deel Deze Pagina