Heli doet het niet.

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door The-Old-Garage, 16 jan 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ;) ik denk dat Uwe bedoelt hoe het met het aantal brandstof vliegers gesteld is...

    Gezien het feit dat in Belgie wildvliegen niet toegestaan is, en veel clubs problemen hebben met hun geluidsvergunning....

    Groet, Bert
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... ik bedoel idd, waar mag je überhaupt vliegen (bedankt voor de aanvulling, Bert)

    Groet, Uwe
     
  3. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Achzo, ik dacht gewoon te vliegen waar ik zin had :-D
    Ik vind helaas geen clubs in mijn regio.

    Grts
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik wil wel helpen... indien de afstand overbruggen geen probleem is..

    Locktite is voor metaal op metaal.
    Raptor is grotendeels metalen schroef op kunststof, dan is er geen locktite nodig.

    Maar een heli alleen leren vliegen is al een uitdaging
    Is het moeilijkste van de hele modelbouwwereld..
    Velen beginnen, lang niet iedereen eindigt als een vrolijke vlieger.
    Een brandstofmotor is niet zo heel moeilijk erbij, maar het is wel een extra dingetje wat wel goed moet zijn.
    Iets fout, en het motortje loopt in elkaar.

    Nu heb je alle bladen eraf.
    Let op dat je de motor nu niet optoert oid.
    Onbelast laten draaien is ook zeker niet goed
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laat je door mij niet de les lezen, maar bij mijn weten is dat in Belgie niet toegestaan, en ik had zelfs begrepen dat je spullen bij overtreding in beslag genomen kunnen worden....

    Groet, Bert
     
  6. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Klopt dat wildvliegen hier verboden is, zonder uitzondering voor modellen met verbrandingsmotor. (Elektro kan tot onder 1kg).

    Of ze je spullen dan in beslag nemen en hoe hoog de boetes zijn weet ik niet.

    Och, er is zoveel verboden hier in België. Daarstraks nog op het nieuws dat de eerste drone school geopend is. Maar dat drone vliegen nog steeds illegaal is. Haha!

    Ik zou alleen even opletten dat je ver uit de buurt van politie en politiekantoren blijft. Net als andere strategische plaatsen. Ligt sinds vorige donderdag wat gevoellig...

    Heb mezelf ook leren heli vliegen. Kan gerust. Alleen zou ik ook aanraden hulp te vragen. Het blijven gevaarlijke dingen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  7. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Ik bestel alvast de stukken die ik nodig heb, steek hem ineen en als ik dan niemand dichter bij huis heb gevonden zal ik bij jou komen om deze te testen.
    Alvast bedankt voor de moeite !

    grts
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    maar...
    ff voor onze beeldvorming etc: Zet eens wat foto's neer?
    zender, heli, motor, electronica (vooral wat voor electronica er aan boord is)

    Als je gaat sleutelen.. speciale aandacht voor de staart..
    alles moet VAST zitten, maar wel spelingvrij en soepel kunnen bewegen.
    zeker de aansturing is belangrijk, alles wat de servo aan stoeve stukken moet verwerken, kan een raar gedrag opleveren
    Snaar.. mag absoluut niet te los staan, dan slaat de staartrotor over nl.
    mag ook niet te strak, vreet energie en snaren.

    kop: ook die moet spelingvrij in elkaar zitten..
    als je aan 1 blad draait, flybar tegenhoud, zou er niet zo gek veel beweging in mogen zitten..
     
  9. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Ik post vanavond een heleboel foto's.

    mvg.
     
  10. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Kan ik mijn futaba zender gebruiken op een simulator ? Zoja, heeft er hier iemand ééntje die ik mag overkopen om te oefenen ?

    Dank.
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    leuk !!!
    neem ik toch gelijk een abo !

    Groet, Uwe
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    simulatoren zijn een beetje koleredingen met losse zenders..
    kan wel, alleen ben je vaak een tijd stevig aan het rommelen om het werkend te krijgen.
    Als je nog voor een simulator in de markt bent, Phoenix en realflight..
    realflight heeft een optie waarbij de spullen om een andere zender aan te sluiten meegeleverd wordt. Moet je wel weer zelf zorgen voor de trainerkabel, waarmee dat deze aansluiting werkelijk gebeurt.

    Phoenix heeft ook zoiets, dacht ik.

    Op zich kun je ook makkelijk af met de dummy zender die er bij zit. gaat immer om het gevoel, om automatisme te kweken.
    en je kan je niet vergissen in modelnummer..
    Persoonlijk gebruik ik gewoon de dummy zender. werkt goed genoeg.
    heb toch al die andere functies van mn "echte" zender niet nodig, dat doe je in een sim allemaal in het programma. heb een throttle hold en idle knop nodig.
    meer gebruik je eigenlijk toch niet..
     
  13. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Phoenix heeft standaard heel wat zenders geprogrammeerd staan. Gewoon je model selecteren en Phoenix is klaar voor aansluiten van jou zender.

    Bij Phoenix zit een kabel. Usb voor in de PC, tussenblokje waar de "key" in zit (zonder de kabel wil Phoenix niet werken ) en 3mm jack voor in je zender (past zeker in Spektrum zenders )
    Voor andere merken van zenders kan je een adapter kopen.

    Maar dummy kan zeker ook.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  14. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Ledig uw postvak in eens :) ik kan je geen prive berichten sturen ! :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  15. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Done!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  16. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Heren,
    Al verscheidene sites en winkels ben ik afgelopen op zoek naar de 'clutch' voor deze heli,
    De ene heeft ze niet en de andere zegt dat ze niet meer leverbaar zijn...

    Wat moet ik nu doen ? Zo blijft de heli aan de grond staan.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan me niet voorstellen dat RC Heliparts het niet heeft.... Maar als dat toch het geval blijkt, id de oplossing nog steeds niet heel moeilijk, maar het is een uurtje knutselen (excl. droogtijd lijm).

    Meet de diameter van de clutch (het metalen onderdeel wat "uitzet" als de motor toeren maakt) en de binnenkant van de clutchbell.

    De clutch heeft ongeveer een speling van 0.5 mm nodig, maar dit is niet al te kritisch

    Ga op zoek naar kurk-fineer, in de dikte die je die speling geeft. Desnoods zelf op dikte schuren.

    Kun je geen kurkfineer vinden, ga dan op zoek naar bijvoorbeeld onderzettertjes (ik heb zelf destijds onderzettertjes gebruikt)

    Je hebt meerdere soorten kurk, korrelig en glad, de gladde variant is de mooiste, omdat die het prettigst verwerkt in deze toepassing. De korrelige variant werkt even goed als voering, maar is wat lastiger "knutselen": het neigt wat meer naar breuk als je een dunne strip in een cirkel wilt buigen.

    Snij een strip kurkfineer die precies zo lang is dat hij strak sluitend in de clutchbell past, liefst heel lichtjes onder spanning.

    Ontvet de clutchbell grondig, ruw het aluminium desnoods even wat op, en lijm de voering er met UHU plus of een andere GOEDE epoxy in vast.
    Als je UHU plus gebruikt, lijm laten uitharden in de oven, dan wordt de hechting NOG beter...

    Zorg dat op de "naad" geen hobbeltje van lijm komt, desnoods even wegschuren.
    Sowiso spaarzaam zijn met lijm, en zorgen dat de strip zo zuiver mogelijk er in komt, want niet alleen wil je geen onbalans in de koppelingsklok, maar als de binnenkant "onrond" is, gaat de koppeling rommelig aangrijpen.
    Laat je hierdoor niet afschrikken, gewoon een beetje nauwkeurig werken, en het komt goed....

    Voor het geval je je afvraag of kurk het juiste materiaal is: het is van oudsher HET materiaal voor koppelingsplaten, vooral bij natte koppelingen in bijvoorbeeld motorfietsen.
    Ik heb deze methode meermalen zelf gebruikt in verschillende oudere heli's, en ik heb een zelfgemaakte kurken liner nooit hoeven vervangen.
    Het functioneert, mits goed gemaakt en goed ingelijmd, echt méér dan uitstekend, en ik heb zelfs geen meetbare slijtage kunnen vaststellen.
    Na het eerste gebruik slinkt de voering een heel klein beetje door inwerking van hitte en omdat de koppeling hem glad slijpt, daarna slijt het (nagenoeg) niet meer.

    Methode is ook prima bruikbaar bij automodellen, boten etc etc.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2015
  18. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Super uitleg Brutus !

    Het gaat niet over de clutch liner maar over de clutch zelf. (Dat stukje alu dat uitzet.)
     
  19. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Gewoon even google op los laten ;-) in Nederland inderdaad nergens op voorraad, maar in Duitsland wel op diverse plaatsen (volgens de websites dan hè, zou er eerst een mail aan wagen en, niet onbelangrijk, even kijken of je reviews van de betreffende winkels kan vinden).

    Op voorraad:
    http://www.mts-soest.de/xtcommerce/...9-Kupplung-30V2-50-V2-inklusive-Freilauf.html
    Kupplung mit Freilauf R30/50, X50 4855, 4856

    Beperkt op voorraad:
    Kupplung mit Freilauf R30/50, X50 4855, 4856, 27,51 €, Helikopt
    Menzel-Modellbau Webshop - Kupplung mit Freilauf R30/50, X50 4855, 4856 , X50 4855,
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam

Deel Deze Pagina