Vleugel
Afgelopen dagen heb ik een griepje uitgezeten en nog wat werk aan de vleugel gedaan. Bij alle Schneider kits wordt een bijzondere methode gevolgd. Eerst wordt de hoofdligger opgebouwd. De vleugelribben zijn gedeeld. Nu worden ten eerste de neusribben geplaatst in sleuven in de hoofdligger. Daarna moet het geheel omgedraaid worden en moet de hoofdligger met uithouders voor de bouwtafel gemonteerd worden. Nu kan het achterste deel van de ribben gemonteerd worden. Ik moet zeggen dat ik geen fan ben geworden van deze methode. Het is best lastig om goed uit te lijnen en recht te bouwen. Hiervoor zijn heel veel lijmklemmen en aluminium hoekprofielen noodzakelijk. Ook moet het gehele paneel met alle spanten in een keer verlijmd worden om verdraaiingen te voorkomen. Ook moet alles zeer nauwkeurig pas gemaakt worden omdat vervormingen niet gewoon "recht gedrukt" kunnen worden met de profielen. De vervorming zit er dan gewoon nog in na het drogen. Geef mij maar een "ouderwetse bouwplank"....



Afgelopen dagen heb ik een griepje uitgezeten en nog wat werk aan de vleugel gedaan. Bij alle Schneider kits wordt een bijzondere methode gevolgd. Eerst wordt de hoofdligger opgebouwd. De vleugelribben zijn gedeeld. Nu worden ten eerste de neusribben geplaatst in sleuven in de hoofdligger. Daarna moet het geheel omgedraaid worden en moet de hoofdligger met uithouders voor de bouwtafel gemonteerd worden. Nu kan het achterste deel van de ribben gemonteerd worden. Ik moet zeggen dat ik geen fan ben geworden van deze methode. Het is best lastig om goed uit te lijnen en recht te bouwen. Hiervoor zijn heel veel lijmklemmen en aluminium hoekprofielen noodzakelijk. Ook moet het gehele paneel met alle spanten in een keer verlijmd worden om verdraaiingen te voorkomen. Ook moet alles zeer nauwkeurig pas gemaakt worden omdat vervormingen niet gewoon "recht gedrukt" kunnen worden met de profielen. De vervorming zit er dan gewoon nog in na het drogen. Geef mij maar een "ouderwetse bouwplank"....



