Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Vleugel

Afgelopen dagen heb ik een griepje uitgezeten en nog wat werk aan de vleugel gedaan. Bij alle Schneider kits wordt een bijzondere methode gevolgd. Eerst wordt de hoofdligger opgebouwd. De vleugelribben zijn gedeeld. Nu worden ten eerste de neusribben geplaatst in sleuven in de hoofdligger. Daarna moet het geheel omgedraaid worden en moet de hoofdligger met uithouders voor de bouwtafel gemonteerd worden. Nu kan het achterste deel van de ribben gemonteerd worden. Ik moet zeggen dat ik geen fan ben geworden van deze methode. Het is best lastig om goed uit te lijnen en recht te bouwen. Hiervoor zijn heel veel lijmklemmen en aluminium hoekprofielen noodzakelijk. Ook moet het gehele paneel met alle spanten in een keer verlijmd worden om verdraaiingen te voorkomen. Ook moet alles zeer nauwkeurig pas gemaakt worden omdat vervormingen niet gewoon "recht gedrukt" kunnen worden met de profielen. De vervorming zit er dan gewoon nog in na het drogen. Geef mij maar een "ouderwetse bouwplank"....:(


 
werkwijze

Ik moet zeggen dat ik geen fan ben geworden van deze methode. Het is best lastig om goed uit te lijnen en recht te bouwen. Hiervoor zijn heel veel lijmklemmen en aluminium hoekprofielen noodzakelijk.

Kan me voorstellen dat dit geen evidente werkwijze is.
Die werkwijze resulteerd wel in een supersterke hoofdligger wat op zijn minst een meerwaarde is.

Mvg,
Aurectar.
 
Laatst bewerkt:
Even een updaatje.
Beide vleugelpanelen zijn in elkaar gezet. Zo als gezegd een lastig klusje. Maar ik ben redelijk tevreden. Het lijkt allemaal recht te zijn. Kleine correcties kunnen nog gedaan worden als de vleugels beplankt worden. Nu kan ik verder met rolroeren, indekking en remkleppen.
 

Mooi hoor. Elke keer een prachtig gezicht zo'n constructie. Elke keer eigenlijk weer zonde om dat deels weer onzichtbaar te maken. Maar ja, 't mot wel gaan vliegen :D

Heb je trouwens enig idee welk(e) profiel(en) erop zit(ten)?
Ze zien er te dun uit voor een klassieke uitvoering van zo'n model.
 
:celebrate:

Misschien te dun om schaal te zijn, maar niet te dun om goed te vliegen. ;)

Rick

Ik heb ook niet beweerd/gesuggereerd dat dat slechter vliegt. Ik ben overtuigd van het tegenovergestelde (mits de profilering een beetje goed is gekozen).

Het was meer verbazing. Bouwkits die te koop zijn, lopen meestal niet over van innovatieve profielen ... Om zo'n beroemde 'superorchidee' te vinden zonder HQ-profiel moet je bv. flink je best doen. :confused:
 
Lijkt me stug. Het profiel dat ik zie lijkt bij lange na niet 15% dik.
Maar goed, het kan vertekend lijken doordat van schuin boven is gefotografeerd.

HQ-W-3-15.png
 
Hq 2.5 12

Naar wat ik heb waargenomen betreft het waarschijnlijk een HQ 2.5 12.
Of heb ik het mis?

Mvg,
Aurectar
 
Volgens Schneider's specificatie is het inderdaad een HQ 3.0/15 "mod". Dat mod kan natuurlijk van alles betekenen. Maar ik zal het profiel even opmeten. Dat het originele profiel een stuk dikker is, is wel duidelijk, alhoewel deze foto niet exact parallel met de hartlijn genomen is.
Zie foto:
 
Laatst bewerkt:
Dit is hem..:

Lengte: 407 mm
Grootste dikte: 50 mm = 12 %
Welving: 11,5 mm = 2,8 %
Plaats grootste dikte: 147 mm (moeilijk te meten) : 36%
Dus lijkt inderdaad meer op een HQ 2.5 12. (mod)
 
Hq 2.5 12.

Even vergelijken?
Onderste profiel is een HQ 2.5 12.

full
Dit is hem..:

Lengte: 407 mm
Grootste dikte: 50 mm = 12 %
Welving: 11,5 mm = 2,8 %
Plaats grootste dikte: 147 mm (moeilijk te meten) : 36%
Dus lijkt inderdaad meer op een HQ 2.5 12. (mod)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verder met de rolroeren. Dit zijn behoorlijke lappen met een lengte van 1,3 meter. De constructie bestaat uit een boven- en een onderplaat gefreesd uit 0,6 mm triplex. Hier verdient de firma Schneider toch wel een complimentje. Dit vind ik mooi! En het laat zich voor de verandering eenvoudig opbouwen. Gewoon op een bouwplank!:D
Ik laat de driehoeken zitten zodat het verband bewaard blijft. Pas als de rolroeren klaar zijn verwijder ik de driehoeken.


Ook de constructie van de scharnieren is relatief eenvoudig. De scharnieren zijn overigens met een 3d printer gemaakt!
 
Back
Top