Bocht maken

Bart, bij de DX7 kun je al wel diff instellen bij de delta mixer, maar dan weer niet negatief!

Dirk, ik weet niet of de lengte van de roeren zo belangrijk is voor die vuistregel, ik pas hem ALTIJD toe, ongeacht hoe lang ze ten opzichte van elkaar zijn. Dus bij rolroer geven lopen de flaps gedeeltelijk mee, zeg 50%. Dat heb ik van moeder natuur afgekeken, waarbij vogels naar de tip toe meer "aileron" uitslag geven om te rollen.
Bij het meemixen van de ailerons bij flaps geven is het omgekeerd, de ailerons lopen maar gedeeltelijk mee, hier is het probleem dat je snel een tipstall kunt krijgen als de ailerons even ver uitgeslagen worden als de flaps, als je "flaps" geeft. Ik heb ooit een zwever gehad met 3 aileron/flaps per vleugel (en nog een piepkleintje nabij de winglet, maar die ging alleen naar boven!) en dan kun je dat heel erg mooi instellen, ziet er goed uit. Met de oudere zenders was dat een heidens karwei dat in te stellen, vlieg nu al vier jaar met Weatronic en daar is dat een fluitje.....
 
Span = Engels voor spanwijdte
Spans = het meervoud van 'span' :D
We hebben het dan wel over de 'span' van het (rol)roer, niet die van het vliegtuig!

@Richard: ik deed dat dus ook, eerst mbv differentiatie het haken zo veel mogelijk verminderen. Philip Kolb doet dat dus anders: eerst met combi (rudder mee mixen dus) zo veel mogelijk het haakeffect op te lossen. Pas als dat niet lukt zonder (zichtbare) snelheidsverandering gaat hij differentieren.

Ik heb dat geprobeeerd, en ben zeer te spreken over het resultaat (goede rol-rate) en de snelheid waarmee ik dat ingeregeld heb gekregen.

Dirk ,
Resumé zoals jij het geschreven hebt

Rolroeren uitslag naar boven en beneden hetzelfde B.V rechts gaat 15 mm omhoog , dan gaat links 15 mm omlaag .
Dan bij ideale omstandigheden , liefst geen wind .
richtings- roer b.v 10 mm. mee mixen bij maximale uitslag rolroeren
al vliegend heel langzaam de rolroer stick naar links en weer terug naar rechts bewegen .

Dan moet het vliegtuig "rechtdoor" gaan en niet "omhoog of omlaag" gaan . Of harder / langzamer gaan
Gebeurt dit wel
Dan meer richtings-roer mee mixen , vliegen herhalen
En net zolang aanpassen totdat het vliegtuig "rechtdoor gaat en niet " "op en neer" .

Mocht het nog niet helemaal goed zijn .
Dan differentiatie toepassen en bovenstaand voorbeeld dus rechts 15 mm omhoog en dan links aanpassen naar b.v. 11 mm omlaag en omgekeerd , links 15mm omhoog en rechts 11mm. omlaag .

weer vliegen en kijken , en zo nodig meer differentiatie. net zolang tot dat je het bijna ideale bereikt hebt .

Lees gaarne of ik je verhaal goed begrepen en verwoord heb zo.
 
JB (heb je een voornaam?), hier gaan in het geweld van de discussie een aantal zaken door elkaar lopen.
HAAKeffect is een effect wat ontstaat door verschil in weerstand van de naar beneden gaande vleugel en die naar boven gaat. Het naar boven gaande moet meer Lift gaan leveren, ofwel "harder werken". dat uit zich in de toename van weerstand. Vanuit een cockpit voel je dan dat de vleugel ahw blijft "haken". Je ZIET ook dat de neus eventjes de verkeerde kant op gaat, alvorens zich naar de bocht te voegen. De rolsnelheid is aanmerkelijk lager, het haakeffect houdt de gewilde rolwerking van de rolroeren iets tegen.
Wij modelvliegers hebben alleen ons zicht en het kost aanvankelijk wat oefening om dat te zien. Het valt het beste op als je SNELLE rolbewegingen maakt! Juist bij langzaam aileron geven gebeurt er nauwelijks wat. In ieder geval zal het model NIET rechtdoor gaan, maar een bocht gaan maken, al dan niet hakend, omdat bij een hellingshoek de kist gaat draaien. Altijd, of je moet vreselijk slippen.
In principe zal een goed ingevlogen model helemaal niet gaan klimmen of dalen met rolroer uitslag! Dat heeft er helemaal niks mee te maken. Uiteraard, nadat enige vorm van liftverlies gaat optreden omdat de hellingshoek gaat toenemen, gaat de neus zakken en verliest het hoogte, snelheid loopt op. Dat is normaal en moet je ook altijd corrigeren met hoogteroer. Daar ontkom je niet aan. Met geen enkele mixer of instelling, dat MOET een vliegtuig ook doen, anders is het niet stabiel.

Snelheidverlies, OK, iedere vorm van besturing kost energie in de vorm van weerstand door roeruitslag. Uiteraard, de ene combinatie van uitslagen zal meer of minder weerstandsverlies opleveren. Maar dat is maar kortstondig, zodra je de gewenste helling hebt, kunnen alle roeren naar vrijwel de nulstand terug.

Ik zou het simpel houden: zet er 50 % differentie in, en 50% richtingsroer bijmengen met rudder. Ga nu achtereenvolgens snel naar links rollen en vóórdat hij kan de bocht gaat maken, weer snel naar rechts rollen, en weer naar links, etc. we noemen dit "puntrollen". Bij goede afstelling van van differentiatie en rudder zal de neus op één punt gericht blijven.
Persoonlijk kijk ik altijd goed of de neus ook direct naar links gaat, als ik links stuur, dat vliegt prettig. Maak het allemaal niet onnodig ingewikkeld. Het is geen astronauten wetenschap.
 
In de praktijk zul je inderdaad niet zonder rolroerdifferentiatie uitkomen.
Ik prefereer net als Richard sneller rol sturen, en dan aanhouden (duurt allemaal max. 2-3 sec) om dan te kijken wat er gebeurt.
Gaat de neus initieel tegen de bochtrichting in (fout), doet de neus niets (ideaal), of gaat hij juist mee met de richting van de bocht (niet ideaal maar minder erg).

@Richard:
Als er sprake is van te weinig differentiatie is de autoriteit van het neergaande rolroer iets groter dan het opgaande rolroer. Dat neergaande rolroer genereert dan een iets groter down moment dan aan up-moment door het andere rolroer wordt gegenereerd. Per saldo wil de neus naar beneden en zal de kist iet harder gaan vliegen. Subtiel maar aanwezig.
Bij teveel differentiatie is het up-gaande rolroer de dominante, en zal er een tikkie snelheidsverlies optreden.
 
JB (heb je een voornaam?), hier gaan in het geweld van de discussie een aantal zaken door elkaar lopen.
HAAKeffect is een effect wat ontstaat door verschil in weerstand van de naar beneden gaande vleugel en die naar boven gaat. Het naar boven gaande moet meer Lift gaan leveren, ofwel "harder werken". dat uit zich in de toename van weerstand. Vanuit een cockpit voel je dan dat de vleugel ahw blijft "haken". Je ZIET ook dat de neus eventjes de verkeerde kant op gaat, alvorens zich naar de bocht te voegen. De rolsnelheid is aanmerkelijk lager, het haakeffect houdt de gewilde rolwerking van de rolroeren iets tegen.
Wij modelvliegers hebben alleen ons zicht en het kost aanvankelijk wat oefening om dat te zien. Het valt het beste op als je SNELLE rolbewegingen maakt! Juist bij langzaam aileron geven gebeurt er nauwelijks wat. In ieder geval zal het model NIET rechtdoor gaan, maar een bocht gaan maken, al dan niet hakend, omdat bij een hellingshoek de kist gaat draaien. Altijd, of je moet vreselijk slippen.
In principe zal een goed ingevlogen model helemaal niet gaan klimmen of dalen met rolroer uitslag! Dat heeft er helemaal niks mee te maken. Uiteraard, nadat enige vorm van liftverlies gaat optreden omdat de hellingshoek gaat toenemen, gaat de neus zakken en verliest het hoogte, snelheid loopt op. Dat is normaal en moet je ook altijd corrigeren met hoogteroer. Daar ontkom je niet aan. Met geen enkele mixer of instelling, dat MOET een vliegtuig ook doen, anders is het niet stabiel.

Snelheidverlies, OK, iedere vorm van besturing kost energie in de vorm van weerstand door roeruitslag. Uiteraard, de ene combinatie van uitslagen zal meer of minder weerstandsverlies opleveren. Maar dat is maar kortstondig, zodra je de gewenste helling hebt, kunnen alle roeren naar vrijwel de nulstand terug.

Ik zou het simpel houden: zet er 50 % differentie in, en 50% richtingsroer bijmengen met rudder. Ga nu achtereenvolgens snel naar links rollen en vóórdat hij kan de bocht gaat maken, weer snel naar rechts rollen, en weer naar links, etc. we noemen dit "puntrollen". Bij goede afstelling van van differentiatie en rudder zal de neus op één punt gericht blijven.
Persoonlijk kijk ik altijd goed of de neus ook direct naar links gaat, als ik links stuur, dat vliegt prettig. Maak het allemaal niet onnodig ingewikkeld. Het is geen astronauten wetenschap.

Richard,

Ik heb inderdaad wel een naam, en weet dat jij die ook wel kent.
We hebben gemaild naar aanleiding van je zoektocht naar een goede motor voor je nieuwe zwever .
En een workshop slepen die je misschien gaat geven bij OLC. zeg maar Joop dus :)

Weet niet of jij de video hebt gezien van Philip Kolb ,
Als je wilt kijk er nog eens na en dan te beginnen bij een minuut of 39
vlak daarna begint de uitleg over mee mixen flaps met ailerons en daarna rudder mee mixen met rol.
En hoe dit te testen . bij minuut 42 - 44 enz.wordt het interessant , zou gaarne nog van je lezen wat je daarvan vindt .
hieronder de link .

.
 
Joop, aahh, OK. Tja, dat weet ik natuurlijk niet bij al die forumnamen...
Ik hou het gewoon bij mijn eigen naam, weten ze wie ze op zijn gezicht moeten slaan als er een MBF discussie wat uit de hand loopt, haha.

Ja, ik was aan begonnen aan de video van Philip, maar gestopt op 20 minuten, de rest komt nog. Ik ken hem van het GPS vliegen, een supergetalenteerde vlieger, die "leest" zijn model heel goed en interpreteert de thermiek als geen ander. Hij heeft waarschijnlijk ook honderden, zo niet duizenden modelvlieguren in de thermiek op zijn naam staan, in allerlei klassen, dat helpt aardig....
 
TIP: Vaak komt het voor dat men het richtingsroer helemaal niet gebruikt. Om een belletje goed te benutten is het absoluut nodig dat je je richtingsroer wel gaat gebruiken.
Een heel goed hulpmiddel om dat gevoel een beetje te krijgen is om te gaan indoorvliegen. Vooral links en rechts om vliegen gebruik je in de regel altijd je richtingsroer plus ailleron om je vleugel recht te houden. Daar heb ik in ieder geval veel mee geleerd.
 
Bedankt voor al deze input. Erg interessant! Ik heb nu het CG teruggebracht naar 112. Morgen eens goed oefenen. Zien of de theorie een beetje naar de praktijk vertaald kan worden.
 
Bedankt voor al deze input. Erg interessant! Ik heb nu het CG teruggebracht naar 112. Morgen eens goed oefenen. Zien of de theorie een beetje naar de praktijk vertaald kan worden.
Graag gedaan ,
En dat allemaal tot nu toe zonder een prive behandeling van E.Rukkers Japie :)
 
Ik zou rudder in het geheel niet meemixen, en er gewoon aan gaan werken dat te leren. Het haakeffect los je op met differentiatie, daar is het meemixen helemaal niet voor bedoeld.

Reden hiervoor is dat een dergelijke mix ook ongewenste effecten kan geven en het niet nodig is voor het haakeffect. Hou het toestel clean van zelf geinduceerde koppelingen tussen roeren, dus middels differentiatie het haakeffect oplossen en zelf rudder bijsturen indien nodig.

Heeft iemand dan geen gevoel of talent, kun je later altijd nog besluiten rudder wel mee te gaan mixen.

Heb je het eenmaal meegemixxed, zul je dat waarschijnlijk altijd blijven doen en eigenlijk nooit goed zelf leren vliegen.
 
Ik zou rudder in het geheel niet meemixen, en er gewoon aan gaan werken dat te leren. Het haakeffect los je op met differentiatie, daar is het meemixen helemaal niet voor bedoeld.

Reden hiervoor is dat een dergelijke mix ook ongewenste effecten kan geven en het niet nodig is voor het haakeffect. Hou het toestel clean van zelf geinduceerde koppelingen tussen roeren, dus middels differentiatie het haakeffect oplossen en zelf rudder bijsturen indien nodig.

Heeft iemand dan geen gevoel of talent, kun je later altijd nog besluiten rudder wel mee te gaan mixen.

Heb je het eenmaal meegemixxed, zul je dat waarschijnlijk altijd blijven doen en eigenlijk nooit goed zelf leren vliegen.

Bekijk het filmpje van Philip Kolb maar eens , niet de eerste de beste vlieger .
Als je het een te lang filmpje vindt begin dan maar eens bij minuut 39.
Hij is voorstander van richtings roer heel veel mee te mixen en in eerste instantie geen differentiatie op rolroeren . Wel de flaps met de rol meemixen .
 
Ik ben 'van nature' een echte rudder stuurder en heb het rudder nog nooit meegemixt. Maargoed. Morgen experimenteren!
 
J.B., ik hoef geen filmpjes van Philip Kolb te bekijken. Ik ben zelf ook niet de eerste de beste vlieger, en zo zijn er nog veel meer. Ga eens kijken bij kunstvluchtwedstrijden bv, ik kan je garanderen dat bv. een CPRL geen rudder meegemixt heeft met rol, hooguit om bv. een reeds bestaande coupling weg te mixxen. En dan hebben we het over meervoudig wereldkampoen kunstvlucht.

Zoveel mensen, zoveel meningen. Iedereen moet het doen op de manier die voor hem of haar het beste past. Het enige wat ik zeg, is dat je geen zaken moet mixen die je eigenlijk gewoon zou moeten sturen. Zoals het rudder. Een bocht stuur je met rol, richting en hoogte. Door een mix kun je daar alleen rol en hoogte van maken, maar dat is gewoon een hack.

Ga je daar aan beginnen, zul je nooit meer goed leren om echt je rudder te gebruiken. Dat is mijn mening :)
 
Het gaat om een mixer die continu aanstaat. Dus niet alleen als je in die thermiek zit. Het verband wil ik je wel uitleggen, het zijn modelvliegtuigen en de besturing is in alle gevallen hetzelfde.

De rest van je nonsense ga ik niet op in. Uiteindelijk zeg ik dit:

Zoveel mensen, zoveel meningen. Iedereen moet het doen op de manier die voor hem of haar het beste past.
..
Dat is mijn mening

Als jij daar niet mee kunt leven, omdat jij vind dat iedereen jouw mening moet hebben, is dat jouw probleem. Niet het mijne.
 
Hou het gezellig, we zijn om hier van elkaar te leren, en de ene discipline is totaal verschillend dan de ander. Ik bepaal de hoek met ailleron ,de richting met rudder en hoogte om hem iets te compenseren. Er zijn mensen die beter een bocht in de thermiek vliegen,wij de rookies kunnen van hen leren,voornamelijk in de praktijk. Dus kom eens laten zien hoe jij het doet
 
Jaap, veel plezier en een leerzame dag gewenst!
We horen graag of je er voor jezelf achter bent gekomen wat je (mogelijk) fout deed of dat het wennen aan de kist is.

En ja, mijn bericht is herzien .. slof en er uit schieten enzo :-)
 
ik heb last van zand in mijn bilnaad, dat irriteert ook nogal :) (Maasvlakte - 7Bft)
Sorry
 
Back
Top