Graupner Bell 212 restauratie

heimhelicopters

verslagschrijvers
Een oom van mijn vrouw heeft 10 jaar geleden een 2e huisje erbij gekocht wat hij door de ligging makkelijk aan zijn camping koppelen kon. Echter heeft hij er op de zolder een romp van de Graupner Bell 212 gevonden. Nu dan toch eindelijk stond het ding em zo in de weg dat ie naar mij is gekomen. Dus hier issie:

y4m45CghEBgYQwyt2-m3f9zgmcHBSpZMb4I33P_VoqMebCoHavRjVPX51JJ5HcSeWANqWkRjC6xrAbajN6UsFTO5amxyRKHzZ1CGkcEB4y3_e8QJQUWj5EMz8MOEB9bTLNoad0_mT8eEhZmNrL7rQXim-DjZFQAGUZWCn25MGT8wmGyIRNclxo1Z1ogd5VWY1AX


De romp is helaas volledig ontdaan van het mechaniek en die is nooit gevonden. Dus voor mij nu de zaak om mechanische delen op te sparen en de romp te herstellen. Dat zal nog een flinke klus worden. Zoals bijna gewoonlijk is de staart geraakt door de rotor en er is voor zover ik zien kan alleen maar plamuur aan de buitenkant op gemeerd. De staart is nogal belangrijk bij deze heli omdat de staartrotor er bovenop zit. Hij moet dus absoluut stevig zijn. Mijns inzien zal er dus een glasmatje in moeten. Ik heb de balsa achterlijst verwijderd om dat beter te kunnen bekijken. En het wordt lastig. Er lopen ook 2 messing buisjes door de staart en daardoor kom je er slecht met een glasmatje langs, maar het moet toch. Gezien het stabilo ook vernieuwd moet worden hoop ik er via die gaten er ook bij te kunnen.
Eerst nog maar wat foto's.

y4mpcu3FhIZeVPLUB8DOwTA0i_vAzhZgAB_nLVLB4wy9vtYVx5IwUUI3a9B0F5KS8pq0kxHcWsUOiDFvrp_kxkv0g4c7X5FEFy8hjX9J5tpjrjLD8Tt-elSNqUZ4XAbDquA4EvKvbgIqcuqR5LRG1td9gvFJCSphdE9G4BXB8iQT3C9wnBBoYMXU8XbDnx8cZVI
y4mgwN5crP7CUwGwfXiKdS4_K9J-wwelafzkvtbLygrx5RM57d-H3L7yIBydvclLSkZ4QYVAAmi1yqe_7Vi4aThTAug8FFjBjhlvP4vIy33PV7dVN42VA77PZAhsaQYRkJt1QnMXanECHi3tpP6JQzVgL7xer5JguUTijXGV5nWYvexsJB-uiUc97r1flkBOeMD


Servohuis:

y4mSiVzCz4XAsi1CKoONHvo3rSFRJ-2ktqJnsg-QX8wbL5SCrVfxCOMdsh1qTXzqr9Ml5zOs296YQatJRBPWX_-wdGBGSNVSlXq5g4bXMSgoLt2FLs74UglQst-Sj18fF1WD9u_7twLT5CB45TG8Ye_bYkyq-tZzXOX0G6QrOo8Lozqmx6hRhBOaD4_gOxTRyqD


Staartschade:

y4mz5V_QK9PZ3pZySmlHe-3e73Mz1-MSBpNUQh3D3EvqsXK0jcP2v7drw7oRHRyk04QKDcRg74O1Fuzt8mRhv1lLbpQ6-yafPZqhGobxDPDzbdAGc-E3Dx3LabJ_J-AaqQYHbwFJIr2tPj08a9YkvDuKQynMCtu3kZYIkMLlZacmH9SOzcP1wT_oNn5UURLiVt3


Niet eens zo'n erge smeer bende, Ik verwacht dat hij niet eens veel gedraaid heeft.

y4ma87H6_aa85PwFY_s1FlSVsO46rZgyL0W4plktky6TqUEUJGmyAZ3FbYMhdkWXtw0po9H5aJSr_8F3E_e48G3Sfx0me1C1lJ1ewewTkb2eA6p2p7sOabIGUChWtipcAFnyr4B0gBq-Fjaw5esMvIx1l3EbspE6GvGOhGm0PQVce1tzBgJJpBbtC0g9w3AwIMh


Groeten,
Steven
 
Laatst bewerkt:
Hoi Steven, zoals je weet heb ik er ook zo eentje vliegen. Wil je niet ontmoedigen, maar het is echt onbegonnen werk om alle parts erbij te zoeken. Koop een complete in redelijke staat dan ben je uiteindelijk veel beter af.

Groeten, Marco,
 
Daar kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn: als er een onderdeeltje of twee missen, kun je nog hopen iets te vinden, maar als het complete mechaniek weg is....

Aan de andere kant weet ik dat Albertino een heel rijtje van die dingen heeft staan, en ook nog een los mechaniek heeft liggen.... Ik weet niet of hij daar in handelt, maar je kunt het altijd proberen?

Groet, Bert
 
Ja op zijne schaal-schatten-zolder. Hahaha :)

Heb een paar jaar geleden zo een heli gratis weggegeven, ergens diep beneden zat een klompje roest wat ooit een 10cc was. Ding had een jaar of 2 gewoon buiten gestaan..

Had hem zelf gekregen via een collega.

Een vlaamse zanger heeft ooit nog is een liedje geschreven over die verwaarloosde heli dacht ik toen ik die heli van men collega voor de eerste keer zag.

Will Tura - Hopeloos
Hopeloos
Loop ik hier door de straat
Zonder doel, zonder haast, zonder jou

Hopeloos
Zelfs de lucht hangt vol mist
De hemel is triest en in rouw

Eindeloos duurt de tijd die ik slijt
Langs de weg van mijn eenzaamheid

Want de zon, de zon in mijn bestaan
Is ondergegaan
De dag dat jij weg bent gegaan
En mij hopeloos achterliet

Hopeloos
Waar ik ben, waar ik ga
Waar ik zit, waar ik sta eender waar
Hopeloos
Als ik 's morgens ontwaak
En ik merk dat 't ontbijt me niet smaakt
Hopeloos
Ziet mijn toekomst er uit
In dit huis, zonder hart, zonder ziel
Want de zon, de zon in mijn bestaan
Is ondergegaan
De dag dat je weg bent gegaan
En me hopeloos achterliet

Hopeloos
Loop ik hier door de straat
Zonder doel
 
Laatst bewerkt:
Niet kwaad bedoelt tov jou hé heim :) maar zoals al gezegd zou ik wachten tot er is 1 op 2de hands ofzo komt compleet met mekaniek.. heb ze af en toe al wel is gezien. Lijkt me een veel beter renovatie project dan..

Mvg
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor Easy geen kwade gevoelens hoor, ik snap jullie wel.

Toen ik zocht naar de mallen van de Sigma romp, klopte ik in ene keer op de goede deur en was het lenen van de mallen een feit. Ik heb dit keer volgens mij ook op een hele goede deur geklopt. Niet alles zal er zijn, maar ik heb al een lijst met onderdelen gekregen waarvan ik lig te smullen. Jullie weten allemaal wel dat ik onderdelen zelf kan maken , en ik ga er ook van uit dat dat hier of daar nodig zal zijn.
Vooralsnog denk ik dat het van binnenuit herstellen van de staart moeilijker is dan de mechanische onderdelen verzamelen. In het ergste geval moet ik teveel kopen op ebay ofzo. Er komt genoeg materiaal voorbij.

We gaan het meemaken.
Steven.
 
Ah, kijk.... daar heb je iets wat de meesten niet hebben: directe toegang tot een hoop onderdelen.

Als die horde uit de weg is, dan hangt het slagen van je project alleen nog af van of je die staart weer in orde krijgt.
En dat moet jou volgens mij wel lukken....

Maar.... je maakt hem toch wel weer helemaal origineel he? Dus met HB StaMo?
 
Ben blij voor jou dat je zo'n goede deuren kent heim :) en ik wens je veel succes met het project, ben zelf geen schaal man maar zo retro schaal heeft nog wel iets. :)

@brutus nee,hij gaat er volgens mij een zwaar getunde motor inzetten met header-tank, een 3d fbl hoofd er op en een V-bar controller, 2600 toeren op de kop en dan maar knallen met die heli :)

P.s. hou hem idd maar mooi origineel ;)
 
nee,hij gaat er volgens mij een zwaar getunde motor inzetten met header-tank, een 3d fbl hoofd er op en een V-bar controller, 2600 toeren op de kop en dan maar knallen met die heli :)

Ik ben banger voor een "gebruiksvriendelijke electromotor".... Brrrrrr!:hammer:
 
Of 2 elektromotoren, dat doen ze nu toch ook al dacht ik.. En 24s lipo erin hé ;)

Nee uit zoiets moet idd rook en een "hoop" herrie komen.. anders verliest het gewoon (te)veel van zen charmes :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zat vreselijk op de wip met die keuze, maar omdat de neus van de romp nog heel is en niet voorzien van zo'n ventilatie gat heb ik er toch voor gekozen om er een elektromotor in te bouwen. Ik denk dat dat de bedrijfszekerheid enorm verhoogd en crashen is een "not done" met een vintage model. Sinds ik elektro vlieg is mijn crashgetal in ieder geval gedaald....

Steven
 
Ai nu gaat bert u heli ritueel moeten vervloeken vrees ik ;)

Hang er dan op zen minst maar een vette smoke installatie in...
Of hang er een dikke sigaar onder, ook al goed en handig voor na de vlucht ;)

De elektro trex 700 van men vliegmaat heeft toch al 2x gefaald zene (1x regelaar, 1x one way bearing) dus het kan met een elektrische ook mis gaan..
Of (kei stom maar het gebeurd) je stijgt op met een lege lipo..

Ken geen lap van methanol motoren in heli's maar als je schaal vliegt ipv acro/3d heb je toch mr een (zeer) kleine kans op falende motor denk ik.. alhoewel ze wel in zo'n schaalheli's het wat heet krijgen dacht ik. En anders is het autototentatie hé, de echte moesten dat waarsch soms ook doen ;)

Anyway elektro of niet, maak er iets moois van zou ik zeggen :)
 
Laatst bewerkt:
Goede keuze, elektro vliegt-ie geweldig. Probleem-parts zijn het hoofdtandwiel en de 1,2mm aandrijfdaad voor de staartrotor. Die is nl ca 1,1m. Ook zijn bijna altijd de bladassen krom (die dingen met aangegoten bladhouders).
 
bij mijn brandstof T Rex is zeker 10 keer de motor uit gegaan,
vanwege vele oorzaken, zo als kapotte slang, geen brandstof, kapotte plug, en en
en bij alle autos was alleen een keer een schade, dat een potje gebroken was, meer niks, leuk.
 
Don't worry: Ik heb twee heli's uit diezelfde periode gehad die geen autorotatiemogelijkheid hadden (Bell 47G, en MFA Sport 500 Collective) en geen van beide heeft ook maar de geringste problemen gehad vanwege afslaande motor....

Maar doet er niet toe: je moet de keuze maken waar je jezelf het prettigst bij voelt, Steven.... (maar dat leek me nogal wiedus ;) )
 
Back
Top