Zowww, effe afstoffen. In de tussentijd is er toch wel het een en ander gebeurd.
Ik denk een jaar geleden ongeveer heb ik een servo montageplaat gemaakt en de servo's ingebouwd.
Ook de stuurstangen op maat gemaakt, hoewel daar niet al teveel aan mankeerde.
Het is allemaal erg makkelijk met zo'n CNC portaalfrees. Met een beetje meet- en tekenwerk produceer je diverse onderdelen en als je meetwerk goed is ,past alles per direct perfect.
Het mechaniek zit er ook helemaal in.De hoofdas was scheef gemonteerd omdat het bovenste lager niet op de juiste plek was gemonteerd 40 jaar geleden. Daarvoor heb ik een hulpplaatje uit carbon gefreesd om nieuwe gaten op de juiste plek te krijgen.
Een juiste hoofdas heb ik bemachtigd via een duitser die ik ontmoette op de oldie meeting in Eibergen. Hij had tevens nog een setje staart rotorbladen. Hoofdrotorbladen heb ik gekregen via Marco.
De bladen heb ik deze week er maar eens bijgepakt en bekeken. Ze hebben maar liefst 10 gram verschil in gewicht. Eerst maar eens de oude folie eraf. Nog steeds 10 gram verschil. Dat wordt een strip lood inplakken... Weer komt de CNC van pas om een gleuf in het blad te frezen. Ik heb lang geleden al eens voor mijn Uni Star de originele houten bladen voorzien van een strip lood om de voorloop weg te krijgen. Toen moest ik de gleuf nog met de Bosch boven frees maken. Dat was een stuk lastiger, maar liep uiteindelijk uit op een waar succes.
Bij vooraf wegen en het opzoeken van het blad evenwichtspunt bepaal ik waar de strip lood moet komen.
Hierboven het blad met ingelijmde loodstrip.
Het lichte blad bleek ook niet gelakt te zijn. Dat is op zich ook geen probleem, maar de handleiding beschrijft om de bladen vooraf te lakken met poriën vuller. Laat ik daar nou nog een potje van hebben liggen.... Wellicht ook bijna 40 jaar oud.
Tegen alle verwachtingen in blijkt het nog steeds vloeibaar. Geen vel erop of andere ongerechtigheid. Flink roeren , een beetje thinner erbij en lakken maar. De nieuwe staart rotorbladen krijgen ook gelijk maar een laagje.
Straks het plaatsen van accu's. Ik heb er voor gekozen om een 8s opzet te maken. Dit omdat ik wellicht de motor en regelaar ook eens in de Uni Star wil gaan bouwen.
Dan moet er nog een gyro in. Die hebben we tegenwoordig altijd wel ergens liggen. Origineel hoort er niet 1 in natuurlijk, maar ik wil ook niet onnodige risico's nemen door onverwachts wegdraaien van de staart.
Later meer. Ik denk dat er deze week een korte testvlucht wel inzit...
Steven.