Graupner Bell 212 restauratie

Staat momenteel zelfs een ongebruikte romp hier in het te koop gedeelte....
 
Het is niet allemaal plamuur en reparatie. de bovenkant van de staart is voorzien geworden van een glasmat en epoxy. Waarschijnlijk om de reparatie van het eindstuk van de staart wat onzichtbaarder te maken. Blijkbaar heeft de reparateur de romp ook niet opgeschuurd want het was immers veel te makkelijk los te breken. Ik denk dat het probleem niet zo erg groot is en ik zie daarom ook geen enkele reden om de romp te vervangen. Dan had ik dat namelijk netzo goed direct kunnen doen en ook niet proberen een mechaniek te vinden. Bij mij hoeft een helicopter er niet mooi uit te zien met een vergrootglas. Als ze vliegen (en daar gaat het om) dan kijk je er van een 10 meter of meer afstand van. Als de heli van 2 meter afstand mooi is , vind ik het goed genoeg.

Het servo ruim deksel is ook niet meer aanwezig. Het is niet veel meer dan een plaatje ABS met wat versiersels als luchtroostertjes erop. Ik denk dat ik een plaaje ga maken van dun glasvezelplaat wat ik eventueel ook zelf fabriceer. Net zoals de luchtroostertjes. Gezien er 2 roostertjes op de romp zitten is het makkelijk om er even een malletje van te maken en er dan later roostertjes in te maken.

y4mhplg4rUMs-o-QcbzPRZfSlB7FScTuhRMVwT7Jn7EnigqwpnOkhwzJ75XgmBQkBhKwOtTM58Zbg8UBl8o3RrEFUuFgiDph6m8KJT6-KaMz2G_3CFMJkY1WUaF8cT0_z590Yjd6rY_BW28wXcfwP9g1ZKcfQAvHtg2kNFu6747xlHIu416kVo7bTt9CvaaGmI-


Een beetje PVA en vormhars.....

y4mdInQvMagacrE4zizlY0BONlr1c7oZHn-noZreuaWeKfyEdM1ek86S84rcPyEOrxg3ArEisZINwUIMYwsN6KNAn2nx_Y0wNHMwlIj10tGrRK6o6QYOtTVqkK7bJqokLCAQuprC0stLws_HdIuMXrWy1e72Uk6TIN2Kn310xzgT6LuanxnBTFzz88f_zWnbccV


en een paar laagjes afval glasmat. En de malletjes zijn klaar... Soms moet je niet te moeilijk doen hoor....
En dan heb je malletjes.... (die nog van PVA ontdaan moeten worden....)

y4mqItyoJkNFkv16EIEouznNqsDooJrIBdJN1UOyVHWJfLGHoQ-uBQM0KUfylu9Es19XNhY5oY_LXGwyg5uFC8A7mJOw88vbM8UykNgjI-ufYSDkQqeptPpioIDbmfz6ZKJgt-OVxwQkki-7IyfHS7jIq65xlqfevXg3m6L_whn2AeWTrgD732PS-ckJ-6w1kuK


S.
 
Laatst bewerkt:
Zo , een maandag vrij. Ik had eigenlijk de hele week vrij gewild , maar dat ging niet omdat een paar klanten nog voor 2 januari hun spullen geïnstalleerd willen hebben.

Eeergisteren al een glasmat aan de binnenkant aangebracht, Ik ben er tevreden over. Stevigheid is terug en nu is de buitenkant op de originele dikte te plamuren.

y4mGxQktC3wHIH290a8b-kQPy3hZSed8kaYXoIPVBul8jhv3A2dj6gMXCVkxdfklkTSY0k0iE-Yy-ZcWEn2LiPKgnedf1QerhfTG2P-eQgH3iYB3GIBKToWSqIwl3SX_zz0XSKzRZq6dVcGRNYL2q5nFxUViujQ4eFyYbFne6N-7E5EdweVSJD_sEPvNNavvDP9


Slecht te zien, maar dit is het matje gezien door het gat van de stabilo.

y4mP0entu0ehib_JWOzdnLMDZmRV3k44YtZxWD35V-T5lUa5RC2ywix7C1A7-Yfgl-kliUOwmhGW7YwXtFxIBrU4JeSttuusRKDo8O8HAEag9m3loNKhGuiWMssZBPmUWJdfxBd0O4hEdw6-MFLT7JYaJ3IvhEuuEwjeIdqMOd-WsX8WEZjSUnz1OJDf1ManLQ3


Verder met de reparatie aan de staart. Het werd tijd de nodige stukjes hout weer terug te plaatsen. Ik heb er wat "nieuwe" stukjes hout voor genomen. Niet echt nieuw hout want het zijn reststukjes van bouwdozen van misschien wel 30 jaar oud. Aardig passend bij een oldie van 40 jaar oud.

Hier het spantje. De oude heb ik er gedeeltelijk uit gehaald omdat de staart anders niet goed gericht kon worden. Een nieuwe komt er nu bij om het weer stevig te maken.

y4mLlqVTdxcwH1l1RycqOSbljhmk7jmHxEmUVTOrdj_a5xApKPDpHD-snhmgpP97VecGak1DByQgzaGf9tI_-Np5yyMT9e5zE26M3N9NWOX6hSUwfsrFbRD2xtEYS_ItD2YYl2Xu39URdjvnvK5tIrV0CHrBzANYklUIW95Df6uJVC5fuxpgO_8tjmOTRNSmmaz


Een spant en 2 zijplaatjes. Hier gemonteerd en wel En afgeklemd:

y4mDxIeQP6C5XaOmXZhxnxJfUGvcRnMg0iH0WUtzDFdIoTetWE0nRuOhvkXWCEM4yOHajiWTdTaEEq183s4HdfxYP3Ryvdxm6zLVkdVCVWCz472Q3b-pEj3U7vo_D1qbzPIV3Mc87ExfgPZAEufHf26LDERsCsXziTRbOode1ifm5ajZx9cd1M8boEvv54hR_BL


Zo mag het hard worden.

y4mYOwZBcE4k6QS0E4VtEwalJ85d1htJk1w2rmTpuRmVQvqtoOScxipc2g_nR4VAfFqzWRbYRj8AGZB9RYy3xMHN0XbZtAFj3AVWJk5JsASankcOz0uICHKAwrrVwUwcHZCExeKlwnLgN9nCC9UgdYqMuBTrbafON3vqU09mBgf7FwidnQRfj46Q5F7zSPBzm-A


Misschien tot morgen....
 
Laatst bewerkt:
Even ter informatie ,, ik zag net dat de Duitse fa : CR-modeltechnik ook gfk/koolstof rotorbladen maakt Voor de 212 twin jet en hek blaadjes.
Zo is er voor de oldie heli's steeds meer te koop .

Gr, Arno
 
Ik heb afgelopen herfst zelf een Bell 212 Twin Jet project afgerond. De heli is geheel gestript en gedemonteerd geweest. Na opnieuw spuiten en een volledige mechanische restauratie is hij omgebouwd naar electro en heb ik een 880KV motor toegepast op 6S met behoudt van de originele koppeling. De hoofdrotor draait op 1250 toeren in combinatie met de bladen van CR-modeltechnik. Ook op de staart zijn de carbon versies toegepast. Ze vliegen erg goed en zijn zeker een aanrader. Borging van de hoofdrotorbladhouders is wel bijna een verplichting en al reeds uitgevoerd zag ik.... De 1600 r.p.m. die je wilt gaan halen is wel heel erg veel van het goede... Toen der tijd gebruikte ze nog geen axiaal lagers in de rotorkoppen. Boven de 1300 rpm kan hij ook gaan "toiletbowlen"...

Voor mijn heli heb ik alle decals, ramen en belettering zelf geproduceerd. Mocht je tegen de tijd van de afwerking iets nodig hebben laat het maar weten....

Mzzl
Danny

DSC_0018.JPG
 
Laatst bewerkt:
da's heel aardig van je Danny, graag . ik zal je mijn gegevens pb-en. Enneeeuh dat wat John zegt van sapperdeflap........
Maar ik wil geen 1600 gaan halen hoor, ik berekende alleen dat je met een 880 kv en 6s een 1600tpm kan halen. niet dat dat het doel is ....
24 april zijn we weer bij jullie trouwens...... mijn avatar hier links is bij jullie op het gras genomen.

steven
 
Laatst bewerkt:
Tussen de bedrijven van het F3c vliegen door zo nu en dan even wat aan de Bell knutselen.
Hier de as voor het vliegwiel met de koppeling. Een handdraaiwerkje...

y4m4N2fEAV-Yk--o1xrNNrPm1oakF0qb17Y2dccz1IuZdp1491GlXzB7Nj7YDHm8ZllvkIfznUwGJHEYyJcZ2dVRRRVQjGZ7YAV9CJ1lgnhi39WNC2mzDVMiOMFRSj97snTMv5pL5nEFym3nycQyR-EChUTjJFOc1GKFkdfDi4nQSZM4gkBeKz-0iwRXDVdEzVv


En hier de bevestigingsplaat voor de motor. Machinewerk op de portaalfrees, gemaakt uit een stuk alu T-profiel....

y4mrZ7vAkstnd8o0U7GIhCuHf2fqlTMdiE8wfDxwsDowQXVwv3TUVDrCE3g46-d3nt62FJfyVnMOzBPr1ORVQpfIxwldUVu7iLxAjleNYuU0QFATGptywtmdsKsVvYsGfGF4kL0N5etB-VI_hXSzfYzuto3dYI1b9JEAOdlNjh1m6ESFPKoDyZYniOptX41iPna


En het eindresultaat...

y4m6d1maK6H_bcuVhSCODEK9Ou8YOAU3K4mHxeSUl9uZt3y8hP8klQOTXNOrgBJLZY25MfPl7xLVetPX_Gce6Qv-Z7WpogiahcHXsxYuT3Ec3c2MHc4vZm8k3TIsIikzie-v0lsQp17wW9pHdied9KQFKt-X9epyTgeCHo3TT2S4EWD4XiEzdNtrx6uoGwyj6LD


Ik heb deze zo gemaakt dat de frameplaten van de Bell nauwelijks beschadigd hoefden te worden. Als ik wil kan ik alsnog terug naar brandstofaandrijving..... De motorbevestiging zit zelfs op 2 van de originele motormoeren bevestigd.

y4mUrgkC3m_QqNSZkXy5sBb5A2_7LEcIB4XQB1p_4TCCLUopCnV1ZBZ7PuehBcFvnmjZ3avx2XvYsgT7PPmAadQFA2ge8IdMpieJkUTNkRLzBnw-5a59kYvhFCV0guYrstezryuRu01HDsthBZK0arX8cDD6aPgJHpgKc6GEa5sQOyYAI_KvuF5n2AporfnTkTc


Allez, proefdraaien...
 
Laatst bewerkt:
Hmmm,....

helaas moet ik vaststellen dat de hoofdrotoras die ik heb niet de korte as van de bell 212 is maar wellicht as 73/29 van de bell 222/trainer......

Steven
 
Zowww, effe afstoffen. In de tussentijd is er toch wel het een en ander gebeurd.

Ik denk een jaar geleden ongeveer heb ik een servo montageplaat gemaakt en de servo's ingebouwd.

y4mI-_KlddVh2TbAEkdHqFUVjCC9mezV95Cyhq_hyo9Qb3va5EEyUGl5RYEQaBoHeRCk6tSzCIx0ajsyl4_I1zLREWsPsqA3LZH7xl7JM_cLvU0dF-hhRSl8remLvJt9oEFV5OvDA924o5KcaWUhtLH-NTsvtDSm2JfFYdfuTs4c8TKws5cOvC7KXWgLEHcR5wd


Ook de stuurstangen op maat gemaakt, hoewel daar niet al teveel aan mankeerde.
Het is allemaal erg makkelijk met zo'n CNC portaalfrees. Met een beetje meet- en tekenwerk produceer je diverse onderdelen en als je meetwerk goed is ,past alles per direct perfect.
Het mechaniek zit er ook helemaal in.De hoofdas was scheef gemonteerd omdat het bovenste lager niet op de juiste plek was gemonteerd 40 jaar geleden. Daarvoor heb ik een hulpplaatje uit carbon gefreesd om nieuwe gaten op de juiste plek te krijgen.

Een juiste hoofdas heb ik bemachtigd via een duitser die ik ontmoette op de oldie meeting in Eibergen. Hij had tevens nog een setje staart rotorbladen. Hoofdrotorbladen heb ik gekregen via Marco.
De bladen heb ik deze week er maar eens bijgepakt en bekeken. Ze hebben maar liefst 10 gram verschil in gewicht. Eerst maar eens de oude folie eraf. Nog steeds 10 gram verschil. Dat wordt een strip lood inplakken... Weer komt de CNC van pas om een gleuf in het blad te frezen. Ik heb lang geleden al eens voor mijn Uni Star de originele houten bladen voorzien van een strip lood om de voorloop weg te krijgen. Toen moest ik de gleuf nog met de Bosch boven frees maken. Dat was een stuk lastiger, maar liep uiteindelijk uit op een waar succes.
Bij vooraf wegen en het opzoeken van het blad evenwichtspunt bepaal ik waar de strip lood moet komen.

y4mHHOTRRUWidnMgZu_H5CGxZ0ysAx0chI-vnTqTxzyq7SuibgTbgRrG8drB39xdlko0PfBRJizr9--0ALPHJsLglUSDAaETJY2cFtEr8tklbDxTVqFxqi6kH9isA62a5OycIQaCr85AyoNo_3tz64mAVI4bnymuKBdgYplA86VvXQQ3bciTuifUGgsQtxS2-28


Hierboven het blad met ingelijmde loodstrip.
Het lichte blad bleek ook niet gelakt te zijn. Dat is op zich ook geen probleem, maar de handleiding beschrijft om de bladen vooraf te lakken met poriën vuller. Laat ik daar nou nog een potje van hebben liggen.... Wellicht ook bijna 40 jaar oud.

y4m76DUUICxoFZUmcemdsVPKDzapKo-5v2zdrzAYB19HoKRXb5i_BJHe8QzltLL6vdhoAsIuryGGMC8kJyXv5YhF_dRvbL3d0uFOsqYdswofPV-dgCn2iPeaF8hrvax0d5xeTD0VxUYD4cbMqBpJpkpi-ylJTmegPnFR_NTTUC9fHYRmIo_Gq0ZhzkTNCFR1Srh


Tegen alle verwachtingen in blijkt het nog steeds vloeibaar. Geen vel erop of andere ongerechtigheid. Flink roeren , een beetje thinner erbij en lakken maar. De nieuwe staart rotorbladen krijgen ook gelijk maar een laagje.

y4mUyu74eSAdNdJAm3g7I1KFd01ReivmqJmgpxWwLIXZ3TY5fmhvFyChgeXt5XoAxCKGXFsRI-NTpTnWTqnvqi55lP4fES31JeGt0WqvihyYFvNBY7vH2MADkrWQZhmTWjIXLRXmngtwWmLUeEKmJegHAyCxfRxN0tm2uWWid4IZbteQdVfS6hzHp7VuHuj9Qav


Straks het plaatsen van accu's. Ik heb er voor gekozen om een 8s opzet te maken. Dit omdat ik wellicht de motor en regelaar ook eens in de Uni Star wil gaan bouwen.
Dan moet er nog een gyro in. Die hebben we tegenwoordig altijd wel ergens liggen. Origineel hoort er niet 1 in natuurlijk, maar ik wil ook niet onnodige risico's nemen door onverwachts wegdraaien van de staart.

Later meer. Ik denk dat er deze week een korte testvlucht wel inzit...

Steven.
 
Laatst bewerkt:
Eergisteren heb ik al een begin gemaakt voor een steun voor de accu's.

y4mPoQG7L4L5-ClFr-GB_1Oa6n8hF7yLE4KWXxjqTcMpfCJiL5aQoxv9Lag0_aqkzjCdAX8DdHJ29vuykEMe4Pa3x6Cavm9Uzu9zvM4ZMVFBoaKfUCsElTn8GnqW5fJNhFxjeJqxn7gF-0qorksybHGZM3UaMllDFX9B56yiTfcj6SDE9x8jc84nTwKPfd8OrtZ


nadat ik dit gepast had bleek er nog iets te weinig steun te zijn en heb ik er nog 2 pootjes bij gemaakt. Morgen maar weer eens passen.

y4mcyND3CU8uDX7f3F8qu4_spWQivGr6b1UkO_B0YfChAYm0eh8W97tzHTssT-EvptXOvl_T_3btq0vCEG-u_FT0J3w7Yxsb6UfSUmtKjyn5cynYBKQvkdjpRtAuvXZ7mbjBM6JqO2LsmEaPFwDrzVPVl8xt6-ViK5Nv3OuUKOLZeqAvRj633QVRMd_fAWWedPe


De rotorbladen heb ik ook gebalanceerd.

morgen weer een stapje.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top