Als het nog een keer geschikt vliegweer wordt (er heerst hier nu al twee weken sterke nevel in het dal) dan probeer ik het pakket een keer. Want het is wel interessant om te weten hoe het pakket presteert t.o.v. de geteste pakketten.
Vandaag perfect vliegweer en goed zicht, daarom naar het veld getogen met de Hyperion G6 900 mAh, en twee SLS-pakketten.
Alle pakketten verwarmd, en het Hyperion pakket terplekke met de oude zelfbouwlader nog even "opgepept" tot een zekere 4,35 Volt per cel.
Eerst een referentievlucht gemaakt met een SLS-pakket: 237 meter hoogte in 30 sec.
En toen het getrokken amperage van het Hyperion-pakket gemeten, net zoals ik met de drie eerder geteste pakketten heb gedaan (die allen initieel 27A trokken). In theorie moet dit pakket dus meer trekken. Maar dat werd een grote desillusie: begin bij 23A, en na 5 seconden liep het al terug tot onder 19A! Het motortoerental werd al dermate bedenkelijk laag, dat ik een vlucht niet aandurfde!
Een half uurtje later weer het voltage gemeten: 4,30 Volt per cel. Het pakket was dus beslist nokvol bij de test.
Zoals ik eerder aangaf kocht ik het pakket vooral vanwege de geringe breedte. Maar of ik het in F5J kan gebruiken wordt nu wel erg twijfelachtig. Wellicht kan ik met een iets kleinere prop uitkomen bij een superlicht model, maar goede prestaties zitten er ook dan niet in.
Mijn nieuwbouwproject moet ik nu overdenken; in de smalle romp ga ik daarom naar een motor met lager kV en gebruik dan in 4s de 450 NT 65C cellen die het heel aardig blijken te doen. Thunderpower Magna´s zijn helaas net iets te breed.
In het voorjaar probeer ik het Hyperion-pakket een keer in mijn F5J-400 model; dat gaat misschien wel.
Wellicht presteren de 40C pakketten iets beter, maar ik begin er niet aan. Voor mij zijn deze Hyperion pakketten een "af-"rader.