Vraagjes over de regels

Gelukkig heb ik dat niet gedacht of gezegd.
Ik ook niet. Wat ik wel zie is dat er nog ontwikkeling mogelijk is, en ervaringen van f3k, waar de ontwikkelingen ook niet stil hebben gestaan, hun impact kunnen hebben.

Zou even goed een andere klasse kunnen zijn. F3k is nou eenmaal verwant aan f5j vanwege het ontbreken van een snelheidscriterium en de nadruk op optimalisatie van airtime.

'Invloeden vanuit f3k' wil niet zeggen 'een gemotoriseerde bigsize DLG inzetten voor f5j' zonder daar verder over na te denken en te verwachten dat je het dan beter doet.

Be creative!
 
En een keer meedoen aan een wedstrijd leek me gewoon leuk, dus daarom bouw ik er ook maar eentje.
Meedoen en proberen niet laatste te worden is het doel.

In die wedstrijd waar jij op bezoek geweest bent (Losser) kun je zeker een heel end komen met een dergelijk model. Met uitzondering van die eerste ronde daar, die redelijk dood was, zou het voor de rest geen probleem moeten zijn vol te vliegen.

Zijn de omstandigheden echter "levendiger" dan klopt het helemaal wat Alex ook al schrijft. Een grote kist maakt die 10 minuten eerder vol als een kleintje al was het maar om het feit dat je met een grote bak langer en verder gebruik kunt maken van een bel.

Plus het feit natuurlijk dat een DLG van 320 gram toch wat anders vliegt als eentje van 240....
 
Kristof heeft het destijds geprobeerd met een uitvergrote DLG (qua span, extra lengte in het middenstuk als ik me goed herinner ), was in 2013 geloof ik. Bij rustig weer ging dat fantastisch, zodra er wat wind was werd de reikwijdte te klein tov de grotere modellen, hij kon minder lang met een voorbijwaaiende bel mee.
 
Volgens mij ben ik er wel uit. Zo moet een f5j kist er uit komen zien.

- tussen 3.80 en 4.00 meter.
- gewicht rond de 1000 gram, te behalen door de bouwtechniek van f3k modellen over te nemen.
- een dun profiel, geschikt om tussen de 10 en 100 meter in turbulente lucht te presteren ( Alex kan hier alles over vertellen).
 
Dat in combinatie met die thermiek-simulaties die ik laatst langs zag komen... gaat helemaal goed komen!
 
Misschien is een Daidalos van Ypsi wel een goed idee...
Dat is net een dlg qua model, alleen dan 2500mm
560 gram en incl flaps....
ImageUploadedByTapatalk1453225962.640876.jpg


OW en zeer betaalbaar
 
Sterker nog Alex is al druk aan het rekenen.

Top! Er zijn bijna geen F5J specifieke kisten, dus laat maar komen die frisse ideeën.

En is het dan de bedoeling dat het eindresultaat openbaar wordt (syner, supra, Genoma etc) en we allen kunnen gaan bouwen / experimenteren / delen of wordt het een commercieel project met de gebruikelijke (logische) geheimzinnigheid?

Gezien de mogelijke gevoeligheid van dit soort onderwerpen, gewoon uit nieuwsgierigheid! Geen oordeel, snap beide (!) uitgangspunten.

Johnny
 
Misschien is een Daidalos van Ypsi wel een goed idee...

De Daidalos is een typisch model voor de hier eerder genoemde F5J-400 klasse (spanwijdte max. 2,54m). Werd veelvuldig ingezet, maar in 2015 al weer achterhaald door de Respect:

https://picasaweb.google.com/102041...SoarFestF5JKecskedHungary#6202144541149221058

Maar zoals al gezegd, te klein voor het "grote" F5J. Ik heb in 2015 twee keer meegedaan in 400 (omdat ik er toch was, en elke oefening is meegenomen) en je ziet dat, vooral als het wat harder waait, er hoog wordt gestart en dan toch slechts zelden "vol" wordt gevlogen. In 400 is dan herstart toegestaan.
 
Ben ik met je eens, maar voor een kwart van de prijs van bv een xplorer ....
Is dit natuurlijk wel een model om voor een redelijke prijs mee te kunnen doen bij f5j wedstrijden.

Vlieg zelf zowel met een Xplorer f5j en Daidalos 250
Maar voor die 300,- en een setup van 50/60 euro... Wel een goede optie voor mensen die niet het budget hebben voor een fullsize f5j Carbon zwever
 
Volgens mij ben ik er wel uit. Zo moet een f5j kist er uit komen zien.

- tussen 3.80 en 4.00 meter.
- gewicht rond de 1000 gram, te behalen door de bouwtechniek van f3k modellen over te nemen.
- een dun profiel, geschikt om tussen de 10 en 100 meter in turbulente lucht te presteren ( Alex kan hier alles over vertellen).


Op je wenken.....?
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2585288

In ieder geval meer gedachten en uitvoering :cool: in die richting

Johnny
 
Maar voor die 300,- en een setup van 50/60 euro... Wel een goede optie voor mensen die niet het budget hebben voor een fullsize f5j Carbon zwever

Het kan natuurlijk wel. Maar voor niet veel meer heb je een Cirrus of een Mandarin; laatstgenoemde is toch nog steeds het beste lowbudget non-glass model voor fullsize F5J. Het lijkt erop dat de (overkomelijke) gebreken aan de Mandarin zijn weggenomen met de nieuwe Aladin; die is dan weer wat duurder maar toch nog redelijk geprijsd (499 Euro).
 
..........
- gewicht rond de 1000 gram, te behalen door de bouwtechniek van f3k modellen over te nemen.........

Zo licht?? Ga je dan niet heel erg veel inleveren stevigheid?
Ik heb afgelopen jaar heel wat horen fluiten om weer beneden te zijn en ook lang niet alle landingen waren even netjes en daar moet hij wel tegen kunnen.

Of is dit het ideaal voor de bijna windstille dagen en vlieg je de overige 4 wedstrijden met een zwaarder/sterker/sneller model?
 
Als je moet fluiten om op tijd beneden te zijn ben je te laat met dalen begonnen.
Je kunt ook gewoon loodrecht naar beneden met vol remkleppen uit. Is de snelste en kortste manier. Je zult zo'n licht model niet moeten gebruiken om te raggen en te stunten maar dezelfde stevigheid als een gewone houtbouw kist moet haalbaar zijn. Het voordeel van zo'n lichte kist is bovendien dat als je landingskleppen trekt het model binnen 5 meter stil staat en dat je heel zachtjes kan landen. De lage massa zorgt er voordat de inpact laag is en dat hij daardoor wel heel blijft. zo'n lichte kist verzwaren tot 2 kilo zou ik niet doen maar ik denk dat dat ook niet nodig is.
 
Te laat begonnen met dalen is zeker een feit....maar het is vrij vaak voor gekomen dat er flink tempo gemaakt moest worden en lijkt mij dus iets wat wel in het ontwerp mee genomen moet worden.
Ik doe het, als ik in de luxepositie zit, expres omdat ik het geweldig mooi vind om te horen en dit een deel van mijn vliegplezier is.

Of die 2 kilo nodig is weet ik niet maa zodra er een beetje wind staat is dat wel waar de meesten nu ongeveer naartoe ballasten.

Kan een 'revolutionair' nieuw vleugelontwerp zoveel winst geven dat je zonder ballast wel tegen de wind in komt?

Ik wil hier overigens niet beweren dat het hier altijd harder waait hoor! Ik heb het hier over een realistische windkracht 3. De meeste wedstrijden waren met minder wind dan wat ik Zwartewaal gewend ben maar zelfs toen waren er al die met ballast gingen/moesten vliegen en die buiten hun comfort-zone aan het vliegen waren.
 
Oh....en mijn aanname is ook met 1 kist alles vliegen. Dit is wellicht niet haalbaar als je echt om het podium wil strijden.
 
Back
Top