Bert V
verslagschrijvers
Bert, ik hoop één ding: dat jouw gastankje straks warm genoeg blijft om gas te leveren.
Wat bedoel ik: Op het moment dat je gaskraan opengaat, gaat het (tot vloeistof verdichte) gas terug in gasvorm.
Dit onttrekt warmte aan het geheel; verdamping kost warmte.
Dit uit zich tot "rijp" op je gastank. Koud gas verdampt minder goed, en dan krijg je een lage tot matige gasopbrengst naar je brander.
Wat je vaak ziet (en wat ik ook gedaan heb) is de (met draadgeïsoleerde) stoomleiding NA de machine één slag om mijn gasreservoir gewikkeld.
Hierdoor wordt het gasreservoir wat opgewarmd en hou je een constantere gasflow richting brander.
Ik merk dat doordat ik de gaskraan, nadat de machine loopt (en er dus warme, afgewerkte stoom langs de gastank loopt) steeds iets verder dicht kan draaien.
De gastank wordt warmer naarmate hij leger wordt (overigens nooit warmer dan handwarm) maar de druk blijft voldoende totdat de tank écht leeg is.
Overigens: als de gastank leeg is, heb je twee waarschuwingssignalen: je hoort de brander niet meer blazen en de pluim op je schoorsteen wordt minder aangejaagd door de warmte van de vuurplaat. Je hebt dan voor nog een minuut of twee stoom om naar de kant te komen.
Roel, bedankt voor je uitvoerige reactie en onderbouwing van je verhaal.
Het grootste deel hiervan had je me al eens eerder (per PB) geschreven, maar vindt het - ook mede voor de lezers van dit verslag - toch goed om alle argumenten nog eens opnieuw (terug) te lezen.
Mijn gastankje en installatie lenen zich - door de vorm, servo, leidingen en afstand - voor extra bij-verwarming minder goed dan bijvoorbeeld jouw installatie.
Toch wil ik proberen alles zo optimaal mogelijk te bouwen waarbij ik ook oog wil houden voor het uiterlijk van het scheepje.
Het is dan dus zoeken naar het beste tussen twee wegen en soms zal ik ergens een compromis moeten sluiten.
Maar het goed functioneren van gasvoorziening en uiteindelijk de machine en het vaargedrag, staat voor mij ook zeker hoog op de lijst en ik sta dus open voor alle op of aanmerkingen die bijdrage aan een zo optimaal mogelijke bouw van dit scheepje.
Net zoals jij hoop ik ook dat met het hele verhaal van hierboven de tank warm genoeg blijft.
Zo niet? dan zal ik toch ook moeten gaan isoleren of iets anders zien te verzinnen.
Heeft de omgevingstemperatuur (zomer - winter - warm - koud) tijdens het draaien of varen bij jou weten (of van andere lezers?) hierop nog merkbare invloeden?
Om bovenstaande redenen zat ik daar dus al een poosje tegenaan te hikken en had ik dit deel van de bouw steeds een beetje uitgesteld / vooruit geschoven en ondertussen wat andere dingen gedaan en gebouwd.
Wat het leeg raken van de gastank en het stilvallen van de machine betreft, hoop ik dat de inhoud van de tank groot genoeg is om de inhoud van de watervoorziening in de ketel tijdens een (vaar)run te overbruggen.
Met mijn Old Lady moet ik na 15 á 20 minuten naar de kant om water bij te vullen en vul dan ook gelijk het gas bij.
Om straks tijdens het varen dingen zoals het waterpeil in het peilglas, de manometer van de ketel en andere algemeen overzicht aan boord in de gaten te kunnen houden wil ik - experimenteel - in de stuurhut (tegen het plafon en uit het zicht) een afneembare (drone)camera met op mijn zender een beeldschermpje bouwen.
In CN koop je deze helemaal compleet en voor niet al te veel geld.
Als het plan lukt en bevalt zou ik dat ook op mijn Old Lady toe kunnen passen.
Groet, Bert