Ik vraag mij dan alleen wel af wat de gedachte achter het ontwerp van die lange neus was. Zo heel erg verkeerd zal die man toch niet denken als de helft van het deelnemersveld z'n Xplorers heeft gekocht?

Die man heeft inderdaad hele mooie rompen ontworpen met een zeer vernuftig systeem voor montage van de staart.
Ik denk - aansluitend bij Bob - dat hij de ontwikkeling naar lichtere motoren / lichtere accu's kijkend uit het raam in Bulgarije wat te "rooskleurig" heeft ingeschat. Misschien zijn wij als vliegers ook wel te conservatief

Zoals het een goed zakenman betaamd worden de Xplorers nu standaard geleverd met een enigszins kortere romp en is de "long nose" als optie/alternatief leverbaar.
Persoonlijke noot, mijn lichtste F5J is 1480 gram en heb ik zelden zonder ballast gevlogen. Waarschijnlijk terug te voeren op mijn beperkte talenten maar in daalwind voelde ik mij een zittende eend. Voor mij (nog?) niet lekker vliegend.
Johnny