jeroen1987's heli beslommeringen

Ik heb een aantal tankjes leeg gevlogen, en ieder tankje is goed voor 15 minuten sticktime!!
Ik vind het geweldig mooi om met een nitro heli te vliegen
emoji1.png

Gaaf he?
 
Al met al een geslaagde, warme dag. Helaas een stevige wind af en toe. Volgende keer kom ik die kant op.

Verder valt de schade wel mee;
setje bladen
front tail gears
servo hevel
paar linkjes
 
gefeliciteerd allen, en mooie filmpjes !!
(gelukkig is de schade niet zo groot bij Sirolf, ... dus autos oefenen, ha ha, maar die kan je wel !)

een vraag, Jeroen ?
15 minuten, dat haal ik nooit,
een keer 5 jaar geleden, toen mijn motor verbrande !
......... geen bang maken, maar check dat maar goed uit, of slurf je een grote header tank ook nog leeg ???

vandaag ook weer mooi,
en voor mij zou het ook de 600n worden !

Groet
Uwe
 
een vraag, Jeroen ?
15 minuten, dat haal ik nooit,
een keer 5 jaar geleden, toen mijn motor verbrande !
......... geen bang maken, maar check dat maar goed uit, of slurf je een grote header tank ook nog leeg ???

Groet
Uwe

Omdat de governor nog niet werkt heb ik op "veilige" curves gevlogen, deze stond op max 85%... Dit is bewust gedaan om de overspeed te kunnen opvangen.
Waarschijnlijk zal de vliegtijd wat minder worden zodra de governor actief is en ik 2000rpm op de kop ga draaien.
De heli staat momenteel iets te vet afgesteld, just for sure[emoji6]



vandaag ook weer mooi,
en voor mij zou het ook de 600n worden !

Groet
Uwe

Veel plezier vandaag Uwe![emoji106] [emoji41]
 
dank je @jeroen1987:

... en net dacht ik, als hij hovert met 1700 rpm, dan gaat dat wel,
maar als je zo als ik met 2200 rpm (licht 3D vluchten) vliegt, zit je bij 8,5 tot 10 minuten (zonder header-tank).

iedereen ook veel plezier !!!!!!!!!!!!!!!
trouwens, bij nitro kan het vaker gebeuren, dat je auto-roteren moet, dus oefen het ... tenminste met de SIM,
heeft mij veel geld bespaart, in 5 jaren T Rex 600 nitro een echte crash met 35 € schade, ha ha haaaa

Groet
Uwe
 
Ja precies met 2200rpm heb je ook een ander verbruik, ik heb enkel wat 8tjes gevlogen met wat loops en rolls terwijl de heli iets te vet stond..

Momenteel heb ik hele lage landing skids onder de 600N waardoor de tailblades erg laag bij de grond komen..zodra de orginele "hoge" binnen zijn ga ik zeker veel autoroteren met deze heli... Daar is hij tenslotte uiterst geschikt voor!

Ben echt blij dat ik voor een nitro heli gekozen heb, dit is echt een verrijking van mn heli vloot[emoji4]
 
@Uwe
helaas voorkwam geen enkele autorotatie deze crash. Kwam ook voornamelijk dat ik mn eigen motor niet hoorde doordat ze met een grote kist achter me aan het proefdraaien waren. Anders had ik wel iets eerder kunnen reageren.
Maar goed, voor de eerste crash van 2016 is het te doen.

Verder draait de 600 van Jeroen errug goed. Nog ietsje rijker gedraaid maar blijft toch heel efficient.
 
vandaag idd met de 600 nitro gevlogen bij heel veel wind,
veel sticktime, veel geoefend,
maar omdat de heli tijdens landen heel schuin in de lucht hangt,
maar toch de grasmaaier-bladen te veel gebruikt,
nieuwe ZEAL zijn op weg !

View media item 226453
 
ik heb vandaag gekeken, hoe lang de motor draait, als hij in idle draait en op de grond staat,
niet te geloven, met nog amper 1/10 in de tank loopt die nog 3 of 4 minuten,
maar in de lucht kreeg ik 7,5 minuten met nog rond 1/5 in de tank.

Groet
Uwe
 
ik heb vandaag gekeken, hoe lang de motor draait, als hij in idle draait en op de grond staat,
niet te geloven, met nog amper 1/10 in de tank loopt die nog 3 of 4 minuten,
maar in de lucht kreeg ik 7,5 minuten met nog rond 1/5 in de tank.

Groet
Uwe
Gewoon helemaal leeg vliegen Uwe, en dan eindigen met een auto! Dan haal je er echt alles uit![emoji6]

Ik heb zojuist wat upgrades besteld voor mijn 600N!!

-DFC Rotor head
-Metal Tail Rotor Holder V2 Silver
-12 stuks gloeipluggen O.S 8 Medium
-Align Black landing skids
-uitlaat plug
-3x receiver lipo packs
-2x 5L optifuel

Ook verwacht ik nog wat flight packs voor de X7[emoji4]
 
euhm.. Uwe:
Ik heb mijn heli wel eens geklokt, toen ik nog op gloei draaide.
Brandstof was 15% nitro, met header.
iets van 2000 rpm op de kop, vliegen tot de motor stopt. laatste stukje in hoover voor de neus natuurlijk ;-)

iig, voor mij natuurlijk, heb een hekel aan spontane autorotaties (eigenlijk zowieso aan autorotaties :D)
Ik kwam toen al gemakkelijk op 12 a 13 minuten vliegtijd.
Normaal vloog ik 8 minuten op de timer, dan had ik nog 1 a 2 cm in de tank staan. Dus heel de header nog ongebruikt..

An sich vind ik 15 minuten op 1 tank dan niet zo heel schokkend ;-)
lager toerental, andere brandstof.

Op 30% nitro zul je geen 15 minuten redden
maar 15% is voor de meeste mensen agressief genoeg ;-)


Voor het idee, ik draai nu een vonkontsteking
ik draai nu met 5% nitro, zelfde toerentallen als voorheen, en heb na een vlucht van 8 minuten iets meer dan de helft van de hoofdtank verstookt
 
YES @Student: waar je de kracht vandaan haalt,

ik vlieg met 2000 tot 2200 RPM en 5 % nitro en 12 graden pitch met de origineel 600er bladen van Align,
dus de power komt ook door een ietsje hogere RPM,

10 minuten vliegen met de tank leeg is ook bij mij o.k., header tank heb ik niet .
dan zou je de 12 á 13 minuten wel halen, zelfde verhaal met de NX4 , die heeft wel een header,
maar die is helemaal leeg naar 10 minuten (Bert heeft het al geschreven, dat de NX4 een 220 cc tank heeft)

... Jeroen, goeipluggen en een stuk slang moet je altijd bij je hebben,
en ook een goede box met sleutels !!!
(niet voor niks zeggen ze, "moet je bij de nitro vliegers zijn, als je een sleutel nodig hebt, en die heb je nodig),
en als je de plug voet met de ontvanger-lipo, moet je idd 'n paar lipos mee nemen,
met plug gebruik vlieg ik 4 vluchten, zonder 7 vluchten.

.. en je bouwt hem naar DFC ??? wat heb je tot nu toe ?

Groet
Uwe
 
Ik heb een gloeiplug sleutel, en wat kleine maat doppen...

Welke maat sleutels/doppen kan ik het beste mee nemen naar het veld?

Verder moet ik inderdaad wat slilicone slang (nitro) bestellen.
Voor mn tanksetje had ik een vrij kleine binnen diameter als ik het vergelijk met de slangen op de heli..
Is er een gebruikelijke diameter/maat slang welke wordt gebruikt bij deze blokjes?
Binnen diameter opmeten met een schuifmaat is vrij lastig namelijk aangezien deze flexibel is.

Ja ik heb nu een standaard FBL head van Align:
556ac6353da25bbefdea51638f3ea8dd.jpg


En de tail blade grips zijn momenteel van kunstof... vandaar dat ik die ook wil vervangen.

De staart servo zit momenteel op de staartbuis, mooie directe aansturing.. maar ik zit er aan te denken deze naar voten te verplaatsen zodat hij binnen het frame zit.. ach zo blijf je bezig he[emoji106] [emoji41]
 
Laatst bewerkt:
DFC Rotor head
-Metal Tail Rotor Holder V2 Silver
-12 stuks gloeipluggen O.S 8 Medium
-Align Black landing skids
-uitlaat plug
-3x receiver lipo packs
-2x 5L optifuel

Waar ga je al dit spul bestellen Jeroen?
Ik moet ook wat het een en ander gaan bestellen zoals de gloeipluggen.



Heb je ook je lager gecontroleerd (aan de onderkant). Bij mij is op het veld die gecontroleerd, en er was al beginnende roestvorming te zien, Dus dat ga ik ook bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Waar ga je al dit spul bestellen Jeroen?
Ik moet ook wat het een en ander gaan bestellen zoals de gloeipluggen.



Heb je ook je lager gecontroleerd (aan de onderkant). Bij mij is op het veld die gecontroleerd, en er was al beginnende roestvorming te zien, Dus dat ga ik ook bestellen.

He Ralph,


Ik heb de lager nog niet gecontroleerd nee, maar dat doe je door de onderplaat los te schroeven?
Ik neem aan dat dan wel de brandstof eerst moet worden afgetapt.. Zit daar ook nog een pakking tussen welke dan vervangen moet worden?

Verder heb ik de (orginele O.S) gloeipluggen besteld via ebay aangezien ze hier in NL zo belachelijk duur zijn:
http://www.ebay.com/itm/131459436173

De brandstof bestel ik in België, die sturen het gewoon op via GLS[emoji4]
http://www.rcn-more.be

En de rest van de "Align" helikopter onderdelen bestel ik meestal bij Rcheliparts.nl... Maar er zijn uiteraard meerdere webshops in NL welke het aanbieden.

...

Gister de Rpm sensor van de governor verzet, ik heb nu een waarde van 80%.. Zo maar even kijken of de governor inschakelt [emoji6]
 
RCH, bestel-nr. JA177673, 2,5 x 5,5 mm brandstofslang (nitro), goedkoop, en 1 pakje is genoeg voor de hele heli incl tankslang, en een pakje laat je in de staartkist, nooit meer het verkeerde binnenmaat, en trouwens, je ziet het wat 2,5 of 1,5 is als je een voorbeeld hebt !
 
Gister de Rpm sensor van de governor verzet, ik heb nu een waarde van 80%.. Zo maar even kijken of de governor inschakelt
emoji6.png

Jij hebt toch een GV-1? Dan is 80% genoeg....

Voor het geval dat: http://manuals.hobbico.com/fut/gv-1-manual.pdf

Even een listigheidje: de GV-1 werkt om een of andere reden (vermoedelijk omdat men dat vroeger makkelijker vond) met als ingestelde waarde het rotortoerental, terwijl hij het motortoerental meet.
Hij kan geen rotortoerentallen onder de 1000 of boven de 2100 toeren verwerken, maar het motortoerental is min of meer vrij....

Wil je toch harder draaien dan die 2100 toeren, dan moet je het ding foppen, door een andere overbrengingsverhouding in te programmeren.
Bijvoorbeeld: jouw werkelijke overbrengingsverhouding is 9:1 en je wilt 2200 toeren draaien (je motor zou dan 19800 toeren draaien)
Dan moet je het ding vertellen, dat hij 2100 toeren moet draaien met een overbrengingsverhouding van 9,4(28):1.
Dan slaat ie aan het rekenen, stuurt je motor richting de 19800 toeren, en voila, je vliegt met 2200 toeren.

De getallen zijn voorbeelden, ik ken de overbrengingsverhouding van jou T-Rex niet.

Ik heb hetzelfde truukje (maar dan omgekeerd) uit moeten halen destijds met mijn grote BO105 die ik met 950 RPM vloog. Dat kon het ding ook niet begrijpen, dom ding... :rolleyes:. Werkte flitsend.
 
heren,

gloeipluggen zijn niet kritisch.
OS8. dat IS de originele plug die bij de 55HZ geleverd wordt, en waar heel de wereld zo'n beetje mee vliegt.
iedere hobbyzaak heeft ze.
conrad ook.
OS 10 werkt ook. maar os8 is de standaard.

wil je een ander merk, pak dan een enya 3.
bij ieder merk is de warmtegraad en benaming anders. voor de lol.


lagers van een OS 55Hz zijn origeel bijna niet te vinden.
grapje is, dat een 55HZ dezelfde lagers heeft als een OS 50.
en dat zijn ook dezelfde als de lagers uit een OS46 AX (dacht ik)
die laatste is een vliegtuigmotor.
Bocabearings in amerika heeft ze in meerdere typen, maten en prijsklassen.
zelfs met keramische delen.

keramische delen in je lagers worden afgeraden, omdat een lager in een helimotor meestal niet verslijt, maar uit elkaar komt zetten.
stalen delen hakt de motor nog wel eens fijn, om zonder schade verder te gaan.
keramiek sloopt de motor zowieso.

bel hobby inn in waalwijk eens. site is niet zoveel, maar hij heeft wel de gangbare lagermaten op voorraad

anders kun je altijd je geluk beproeven bij skf of andere lagermerken in nederland.. resultaten zijn vaak wisselend ;-)


over de achterplaat, backplate:
4 schroeven los.
beetje pielen en friemelen, laat je niet verleiden er een schroevedraaier tussen te zetten!
het zit strak vast.. dus met wat heen en weer draaien trekken en duwen komt ie er zo uit.
zit geen pakking tussen, alleen een rubber ring.
die komt er niet eens vanaf, dus kan blijven zitten.

er zit weinig brandstof of olie in de motor.
wees dus niet bang voor grote plassen.
wel een doekie eronder natuurlijk.

kijk naar binnen. alles moet je tegemoet glimmen.
kijk naar het lager. dat moet ook glimmen. zitten er donkere vlekken in, of donkere roestplekken op de balletjes, dat is het begin van het einde.
en dat kan vrij hard gaan.
 
Laatst bewerkt:
RCH, bestel-nr. JA177673, 2,5 x 5,5 mm brandstofslang (nitro), goedkoop, en 1 pakje is genoeg voor de hele heli incl tankslang

Bedankt Uwe, is inderdaad erg goedkoop..ik ga het direct bestellen!

Jij hebt toch een GV-1? Dan is 80% genoeg....

Voordat ik gister de sensor verplaats had gaf deze max. 66% aan, dit is te weinig.
Ook al staat in de handleiding dat deze waarde minimaal 60% moet zijn ging de governor toch niet in werking.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met trillingen waardoor die 66% misschien onder de minimale waarden komt.

Nu heb ik de sensor verplaatst en de waarde naar 80% gebracht, en nu werkt de governor wel[emoji1]

Nu draai hij in de N 1800rpm, idle1 1950rpm, idle2 2050rpm.

Ik heb zaterdag zonder governor gevlogen met een Vcurve, en vanmiddag met governor.
Dat is echt een wereld van verschil![emoji1]

Ook qua brandstof verbuik Uwe, ik er één tank met governor (2050rpm) volledig doorheen gedraaid door alleen maar climb- outs achter elkaar te doen voor de afstelling.. nu waren beide tanken naar 10 minuten volledig leeg..
Maar wat een geweld zit er nog in zo'n heli zeg! Ik ben verkocht[emoji1]
 
Back
Top