jeroen1987's heli beslommeringen

Doe even de volgende test: na met actieve governor te vliegen, landen, en met throttle hold stationair zetten. Stick helemaal terug naar minimum, en uiteraard even wachten tot hij een groot deel van zijn toeren kwijt is. Als je dan throttle hold er af haalt, zou hij weer gewoon stationair moeten blijven lopen, en optoeren zodra je weer gas geeft.
Moet je wel in "normaal modus" een lineaire gascurve in je zender hebben staan uiteraard, met een V-curve werkt het niet (dan geeft hij gelijk weer volgas)
Dat ga ik morgen meteen even proberen, dat heb ik namelijk nog niet gedaan vandaag... Toen ik de hold schakelaar hebgecombineerd met de governor on/off schakelaar werd het helaas al donker.. dus moest inpakken

Je moet je throttle kanaal ongewijzigd laten, inclusief de curves die je had toen je nog zonder governor vloog. Die vormen namelijk je back-up ingeval bijvoorbeeld de sensor kapot gaat of zo....

Een backup is geen overbodige luxe he[emoji6]

Of gebruik je gov menu in de zender en toewijzen op een vrij kanaal welke op de GV1 aangesloten wordt. Op de AUX (rpm) ingang in dit geval.

Kan geen kwaad deze vast te hebben. Het kleine krukaslager gaat meestal veel langer mee, maar mocht die nodig zijn heb ik die nog voorradig. Verder volg ff de Smacktalk video over de de-en montage van een nitro engine.

Thanks!! Ik heb er maar meteen twee besteld om er één op voorraad te houden.
Die link van de Smacktalk video werkt niet meer, ik krijg de melding dat deze verlopen is..[emoji53] [emoji6]

Klopt. Ik zal vanavond even op een andere server gooien.
Stond op m'n onedrive account en die liep een beetje vol en dan gaan ze proberen te cashen.

Hallo Jeroen,
Heb een vraagje ik zag dat jij een Futaba t8fg super gebruikt,welke ontvangers gebruik je daarbij?.
Kon van een kennis namelijk ook zo'n zender overnemen.
Groetjes Rene

1) governor: ik stel in voor idle 1 en idle 2 een vaste RPM op de governor, op N en hold staat de governor uit,
dit schakel je met de idle schakelaar, geen extra schakelaar nodig !

2) idd zit de heck-servo bij mijn 600 nitro Pro binnen in het frame, dus niet op de staart-boom,
zelf vind ik dat veiliger en een mooie oplossing (NX4 heeft het ook zo) .

3) het lager roest van het water in de brandstof, daarom laat ik mijn motor altijd "leeg lopen" .

Groet
Uwe

Hallo Jeroen,
Heb een vraagje ik zag dat jij een Futaba t8fg super gebruikt,welke ontvangers gebruik je daarbij?.
Kon van een kennis namelijk ook zo'n zender overnemen.
Groetjes Rene

Hallo René,

Ik gebruik de Futaba R6303SB SBUS ontvangers, deze zijn nog kleiner dan een lucifersdoosje en sluit je met 1 kabel aan op je fbl unit (sbus)
Persoonlijk vind ik de t8fg super een fijne zender, maar ik weet niet welke zender je voorheen gebruikte?

Gr Jeroen

1) governor: ik stel in voor idle 1 en idle 2 een vaste RPM op de governor, op N en hold staat de governor uit,
dit schakel je met de idle schakelaar, geen extra schakelaar nodig !

Bij mij is het bijna het zelfde, alleen de N is bij mij de Governor ook actief...

1)
2) idd zit de heck-servo bij mijn 600 nitro Pro binnen in het frame, dus niet op de staart-boom,
zelf vind ik dat veiliger en een mooie oplossing (NX4 heeft het ook zo) .

Dat ga ik ook doen, alleen even uitzoeken welke onderdelen ik waar kan bestellen

1)
3) het lager roest van het water in de brandstof, daarom laat ik mijn motor altijd "leeg lopen" .

Groet
Uwe

Ik tank na het vliegen de heli af, had begrepen dat de uitlaatgassen dan eruit gaan welke schadelijk zijn voor de slangen.
Heb me voorgenomen om het lager jaarlijks te gaan vervangen, en afterrun heb ik wel besteld.. Maar deze gebruik ik alleen wanneer de heli voor langere tijd de kast op gaat.

Gr Jeroen[emoji6]

Bij mijn clubbie is mij geadviseerd dit altijd te doen na het vliegen.
Een klein flesje zou je een jaar moeten redden....is mij verteld.

Ik tank na het vliegen de heli af, had begrepen dat de uitlaatgassen dan eruit gaan welke schadelijk zijn voor de slangen.
Heb me voorgenomen om het lager jaarlijks te gaan vervangen, en afterrun heb ik wel besteld.. Maar deze gebruik ik alleen wanneer de heli voor langere tijd de kast op gaat.

Dat uitlaatgassen schadelijk zijn voor de slangen is nieuw voor mij, wat niet wil zeggen dat het dan niet zo is, maar ik tank de heli altijd gewoon leeg na het vliegen, en heb nergens last mee.
Moet wel zeggen, dat ik brandstof met heel weinig Nitro gebruik (2%) en mischien scheelt dat ook wel.
Want ik gebruik ook nooit afterrun en heb ook geen problemen met de lagers.

Je kunt voor heel veel geld een duur flesje "special after run olie" kopen, je kunt ook naar de garage gaan en een fles ATF (Automatic Transmission Fluid) kopen, en dat werkt net zo goed.
heb je gelijk voor je leven genoeg (of je deelt de prijs met een paar vrienden en dan heeft iedereen voor een aantal jaar genoeg)

Jazeker. Dat is in de praktijk voorgedaan.
flesje aan de t-stuk. Slang richting tank dicht. Slang richting motor met Afterrun vullen.
De motor effe laten draaien en dan zuigt hij de afterrun in de motor.

Ah.. ik hoorde verhalen dat ze met een slangetje de afterrun rechtstreeks in de carb gieten maar daar schiet je dus geen fluit mee op.
Maar om dat op het einde van elke vliegdag lijkt me een beetje teveel van het goede. Draai dan even goed de motor na met de starter om de meeste gassen
eruit te blazen. Ik heb zelf al verschillen de methodes gebruikt en geen van alle laat een lager langer leven. Net zoals je de tank vol of leeg wegzet.
Met een volle tank blijven de slangen wel soepel.

Dat uitlaatgassen schadelijk zijn voor de slangen is nieuw voor mij, wat niet wil zeggen dat het dan niet zo is, maar ik tank de heli altijd gewoon leeg na het vliegen, en heb nergens last mee.
Moet wel zeggen, dat ik brandstof met heel weinig Nitro gebruik (2%) en mischien scheelt dat ook wel.
Want ik gebruik ook nooit afterrun en heb ook geen problemen met de lagers.

Ik had begrepen dat je de heli ook leeg kan wegzetten, maar dan is het raadzaam eerst de heli af te tanken waardoor de uitlaatgassen uit het circuit gedrukt worden. Hierna kan je de tank weer leeg pompen.

Maargoed iedereen heeft zo zijn eigen gewoontes, en doet wat hij zelf het beste vind werken.[emoji4]

afterrun ook nog nooit gebruikt,
lagers een keer peer jaar verwisselen, daar moet je echt veel vliegen (daar kan je echt veel vliegen) ...
en wat Bert ook schreef, de uitlaatgassen maken de slangen kapot ... hmmm ???

Ik heb zelf al verschillen de methodes gebruikt en geen van alle laat een lager langer leven. Net zoals je de tank vol of leeg wegzet.
Met een volle tank blijven de slangen wel soepel.

De enige manier die ik ken om de lagers langer te laten leven, is om de starter er tien minuten lang op te zetten, terwijl je gedurende die tien minuten 50 ml olie gedoseerd toevoegt.
Niemand doet dat.... slecht voor je starter, belachelijk veel werk en een enorme plas olie onder je heli....

Tank leeg wegzetten heeft weinig met lagers te maken, en vermoedelijk is het tegenwoordig niet zo heel belangrijk meer, maar toen ik 35 jaar geleden met de hobby begon liet je het wel uit je hoofd een model vol weg te zetten, want je bleef bezig sproeiers schoon te maken.

Of de slangen er soepel van blijven weet ik niet. Ik heb simpelweg nog nooit meegemaakt dat de slangen aangetast raakten. Nog nooit, in 35 jaar en daar hebben echt modellen bij tussen gezeten die 20 jaar oud geworden zijn....

Nogmaals, ik heb ook nog nooit (buiten de automodellen om) met brandstoffen met meer dan 5% Nitro gewerkt, domweg omdat ik dat nog nooit nodig gehad heb....

Ik zet m vol weg niet vanwege de lagers maar dat alles ook nat blijft en daardoor ook soepeler, en dan doel ik ook op de slang in de tank en ook vanwege de foam clunk.
Afterrun zelf ook nog nooit gebruikt en zet de heli altijd uit door het gas dicht te zetten en kijk verder nergens naar. Zeker nu ik sinds kort een glijlager bus erin heb.

Back