Elke seconde dat je motor loopt hoef je niet te zweven. Best lullig te moeten landen bij 9.45 wanneer je, je motor al na 20 seconden uitgeschakeld hebt
Een tweede motorloop is echt wel mogelijk, ook al is de eerste motorloop maar 20 of minder seconden geweest. Test je dat op de grond zonder te vliegen, (en dat werkt bij mij wel) dan moet alleen die tien seconden "meettijd" voorbij laten gaan. Dan pas is de "hoogtemeting" gedaan en kun je de motor opnieuw starten.
Prima, merci allemaal! Dan weet ik dat ik het ergens anders moet gaan zoeken c.q. verder onderzoeken.
Even een vraagje; de F5J-hoogte wordt deze nu normaal gezien op de maximum bereikte hoogte tijdens de start gemeten of 10 seconden nadat de motor afgevallen is zoals ik eerst dacht want als ik mijn logs uitlees na de wedstrijd is het eerste het geval!?
motor uit + 10 seconden. Dit om het "zoomen" vast te stellen ( lager starten en door voorwaarde snelheid alsnog na de meting hoogte te pakken )
Grootste hoogte bereikt tijdens motorloop en tot 10 seconden na het uitschakelen van de motor wordt geregistreerd
Gisteren even met de Altis 4+ aan het stoeien geweest. Ik loop tegen de volgende problemen op. Ik heb de motor op een 3 standen schakelaar 0-10%-100% . Dit werkt goed zonder de Altis maar zodra ik de Altis er tussen zet dan kan ik na volgas gegeven te hebben niet meer terug naar 10 % gas maar gaat hij direct uit. Ook als ik de 10 % wat opschroef richting 25 % zelfde probleem. Verder als ik de motor langer dan 30 sec laat draaien op de 10% dan slaat hij niet af. 30 sec op volgas heb ik niet geprobeerd aangezien hij dan misschien wat heet word . Verder viel het me op dat gister avond de Altis mooi rond nul stond maar nu op 5,7 meter. Zou hij niet elke keer naar het ontkoppelen van de stroom weer op 0 moeten staan? Ik hoef 'm toch niet naar elke vlucht aan de PC te hangen om 'm te resetten? Altis draait met de 5.5 FAI versie. Wie kan mij helpen. Alex
Er is een bepaalde (minimale) systeemwaarde nodig. Punt 3.4.2 & 3 uit het onderstaande reglement. Jouw 10% setting zal vermoedelijk onder deze grens zitten waardoor, voor de Altis, de motor uit staat. Ga eens met deze 10% waarde naar voor mijn part 30% en probeer het nog eens. Ik heb hetzelfde probleempje gehad en hoorde toen van de mensen van de Altis (Lukáš Palkovič) dat deze ondergrens reglementair vastligt. Ik vermoed zo dat dan ook je andere probleempjes verholpen zijn. www.fai.org/downloads/ciam/SC4_Vol_EDIC_2014
Als ik me niet vergis detecteert de Altis een servopuls >1200ms als ´motor aan´. <1200ms is dus motor uit volgens de Altis. Maar als jouw regelaar zo gecalibreerd is dat hij bij 1150ms op 10% gas draait, zul je dus zien dat de Altis denkt: motor uit. In de F5J mode zet de Altis na detecteren van een ´motor uit´ de servopuls naar de regelaar op ~1000ms. Om dit op de lossen zou je je gaskanaal zo in moeten stellen dat ´motor uit´ rond de 1150ms zit (door je gaskanaal op bijvoorbeeld -80% te zetten). En dan de eindpunten van de regelaar opnieuw inleren. Gerben
Gerben en Arno bedankt. Ik heb inderdaad het minpunt op -80 gezet en daar de regelaar opnieuw ingeregeld en het werkt nu allemaal perfect.
alex, het is veiliger een 2pos switch te kiezen voor motor aan/uit , en dan ergens een draaiknop of schuifregelaar gebruiken om tussen pakweg 20% en 100% te regelen. anders bestaat de kans dat je bij volgas je switch naar 20%wil zetten en per ongeluk te ver door klikt en op 0 staat , dan heb je geen motor meer .....
Heb je in ieder geval een lage starthoogte. Ik zal eens even zien hoe het gaat en kan het altijd nog aanpassen.
Gisteren met Gerben in de pauze van de F5J vergadering even staan bomen over het kalibreren van de loggers, zijn ervaringen met de Unilog's lopen nl nogal uiteen. Wij vroegen ons af of dit bij de Altis ook al eens is gemeten, puur om eens te kijken en te vergelijken. Gerben heeft een drukvat om dit eens te testen. We zouden de volgende vergadering eens wat Altis loggers mee kunnen nemen en deze laten testen. Ik heb even gekeken wat de ijk-methode en kwam op deze waarden uit: Aanwijzingsfouten van de hoogtemeter Een hoogtemeter wordt geijkt volgens de standaardatmosfeer. Bij de standaardatmosfeer gaan we uit van de volgende gemiddelde omstandigheden: 1. een luchtdruk van 1013,2 hPa 2. een temperatuur van 15°C 3.een temperatuurafname van 0,65°C per 100 m hoogte. Op lage hoogte is er een drukafname van 12,5 hPa per 100 m. De luchtdruk is echter niet gehalveerd op 4000 m hoogte maar pas op ruim 5500 m. Op grotere hoogte neemt de druk met minder dan 12,5 hPa per 100 m af. Een hoogtemeter kent de volgende aanwijzingsfouten: wrijvingsfout. Deze fout wordt veroorzaakt door de wrijving van de raderen in de hoogtemeter. Wanneer je naar circuithoogte daalt en je tikt even naast de hoogtemeter tegen het instrumentenbord dan verspringt de hoogtemeter vaak zo’n 20 m. luchtdrukveranderingsfout.Tijdens lange vluchten en afstandvluchten verandert de luchtdruk vaak. De hoogtemeter zal dan een foutieve hoogte aangeven. Vlieg je van een gebied met een hoge druk naar een gebied met een lagere druk dan geeft de hoogtemeter een te hoge hoogte aan. In werkelijkheid zit je lager. Wanneer de druk 1 hPa lager is dan scheelt dat 30 ft. Is de druk 12,5 hPa lager dan zit je 100 m lager dan de hoogtemeter aanwijst. From high to low look below. Dit geldt voor de druk en voor de temperatuur. temperatuurfout. Wanneer de werkelijke temperatuur afwijkt van de standaardomstandigheden dan zal de hoogtemeter een onjuiste hoogte weergegeven. Meestal vliegen we bij een temperatuur die hoger is dan de standaardtemperatuur. Bij 1°C boven 15°C zit je op 1000 ft 4 ft hoger dan de hoogtemeter aanwijst. Bij 10°C zit je op 1000 m 40 m hoger. hoogtefout. Op grote hoogte zijn de drukverschillen per 100 m kleiner dan 12,5 hPa zoals op lage hoogte. De membraandozen geven op grote hoogte kleinere uitslagen. De onnauwkeurigheid neemt daardoor toe met de hoogte.
Ik meen in de handleiding gelezen te hebben dat je elke keer als je de Altis opnieuw aansluit deze zich op 0 reset op de hoogte waarop je dat doet. Doe je dit boven je hoofd heb je de 1ste 2 meter al 'gewonnen', doe je dit op de grond dan 'steel' je 2 meter van je starthoogte. De omstandigheden qua temperatuur en luchtdruk zijn verder voor iedereen die die ronde start vrijwel gelijk. De absolute waarde zal dus niet heel erg betrouwbaar zijn, die zal heus een stukje af kunnen wijken van wat het echt is. (net zoals dat de positie van enkele gps-ontvanger niet zo precies is als sommigen mensen denken) maar de fout hierin zal voor iedereen vrijwel gelijk zijn dus m.i. geen probleem voor de wedstrijd.
Het zijn door de FIA goedgekeurde loggers die overal geaccepteerd worden... waarom dan mee gaan rommelen ?
Met het risico dat starthoogtes ter discussie komen tijdens een wedstrijd als blijkt dat er behoorlijke afwijkingen zijn. Daarnaast zegt een statische meting bijna niets, overdruk of onderdruk in een romp tijdens de start heeft meer impact op de meting. Overdruk kan je weer creëren door snel te vliegen met wat openingen in een romp op strategische plekken. Ik zou het deksel lekker op het putje laten zitten, maar iets zegt me dat het deksel er af moet