Modelvlieghoogte teruggebracht tot 120 Meter vanwege Drones ?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ashikaga, 25 mei 2015.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Helemaal goed of zoals ze hier zeggen: " der Kandidat hat 100 Punkte" :D
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's allemaal heel leuk en aardig, en ik ben het er zelfs 100% (watte? 1000%) mee eens, we schieten er alleen niks mee op, want oom agent mag OOK NIET discrimineren....
    Dus die haalt, zoals het nu staat, binnenkort ALLES wat vliegt naar beneden....

    Het gebeurt al in Slovenie (wat toch al in Europa ligt als ik me niet vergis....)

    De vaststelling dat je niet mag discrimineren, of dat drone bashen nergens op slaat, tsja, volledig correct, maar letterlijk geen stap dichter bij een oplossing.

    We weten het allemaal al, maar ik herhaal het nog maar eens. Er zijn nu drie, eigenlijk vier kampen:

    De overheid, die ongelukken wil voorkomen. Die zegt: zolang we geen onderscheid hebben, zijn we gedwongen ALLES te verbieden (want we Mogen niet discrimineren) en dan is het probleem "opgelost".... dat is het niet, maar dat is wel hoe de politiek het ziet, want die kunnen dan ALS er iets mis gaat A) de dader als overtreder/crimineel bestempelen, en B) de politie de schuld geven dat ze niet goed gehandhaafd hebben, ofwel: hun probleem, niet het onze.

    De modelvliegers, die hun hobby bedreigd zien, en daar de drone vliegers de schuld van geven(of dat nu terecht of onterecht is, dat doet er niet toe, brengt ons geen stap dichter bij een oplossing).

    De multirotor vliegers die zeggen, het ligt niet aan ons. (idem, irrelevant of dat zo is of niet).

    En dan is er nog de groep "vrije jongens" die, niet omdat het moet, maar omdat het kan, de regels volledig aan hun laars lappen en het probleem veroorzaken. Maar het probleem hiermee is, dat je niet "een groep mensen kunt verbieden te bestaan".... Net zo min als dat je een puber met een brommer kunt verbieden een puber te zijn (met of zonder brommer).

    Nu hoor ik bij de groep modelvliegers, en als zodanig zou het me niet moeten kunnen interesseren als multirotors verboden worden, ware het niet dat in de groep waar ik deel van uitmaak, OOK met drones gespeeld word, en we plannen hebben om er les mee te gaan geven (of daar behoefte aan is, zien we dan wel weer). Ik wil dus helemaal niet dat dat verboden wordt. Laat dat voorop staan. Maar ik moet wel toegeven, dat ALS dat gebeurt, ik niet in zak en as zal zitten.

    Dus kom, jongens, gezamelijk de schouders er onder, en diegene die de sluitende definitie verzint waardoor modelvliegen zowel als multirotorvliegen gered zijn EN de drones effectief aan banden gelegd kunnen worden (m.a.w. incidenten zoals bij Schiphol niet meer voorkomen). Ik denk dat er een standbeeld voor je opgericht word, en op iedere hobbykamer een kapelletje waar de hobbyist regelmatig een kaarsje voor je brand.... :D

    Zo langzamerhand begin ik zelf te denken dat de enige oplossing ligt in het verplicht volgen van een opleiding en het op zak hebben van een papiertje, ongeacht het vliegende object. Dat is knap klote voor ons allemaal, maar het geeft de overheid iets handhaafbaars (wie zonder papieren vliegt, vliegt illegaal en raakt zijn spullen kwijt), en het zal toch een soort van bewustwordingsproces op gang brengen. Mischien niet met onmiddelijk merkbaar effect, maar op de (hopelijk niet al te) lange termijn toch wel.... Hoop ik tenminste.

    De verplichting van een rijbewijs weerhoud niet iedereen ervan om te gaan autorijden, dat weten we allemaal. Maar toch rijd ondertussen 99.99% wel met zo'n ding op zak en houd zich redelijk aan de regels....

    Als iemand een betere oplossing weet, dan GRAAG! Want ik wil erg graag blijven vliegen, maar ik denk niet dat het nog realistisch is om te hopen op een regeling die voor modelvliegers geen gevolgen heeft....
     
    ashikaga vindt dit leuk.
  3. Ruud1970

    Ruud1970

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Maastricht
    Uit Bijlage 1 Concept Regeling minidrones

    "Op grond van de Regeling modelvliegen gelden deze eisen ook voor modelluchtvaartuigen, met dien verstande dat voor modelluchtvaartuigen een maximale vlieghoogte geldt van 120 meter."

    De hoogte blijft dus 120 m!

    Een oplossing voor de huidige problemen?

    1. Iedereen lid van een club en de KNVvL.
    2. Iedereen een KNVvL brevet.
    3. Alleen vliegen op daartoe bestemde terreinen met KNVvL brevet. En er zullen dan ook voldoende terreinen moet komen!!!
    4. Kopen in een winkel alleen na het tonen van clublidmaatschap en brevet. Als je geen brevet hebt, kan een instructeur mee. Deze instructeur heeft dan geen eindverantwoording wat de gebruiker doet buiten een club, maar gaat wel zorgen voor de opleiding in clubverband.
    5. Vlieg je buiten de bestemde terreinen, alles in beslag nemen en hoge boete.

    Ruud
     
  4. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    brutus en ruud, wat los je op met een brevet, helemaal niks. Dat zou betekenen dat de politie iedereen moet controleren die ergens aan het vliegen is. En het is echt niet makelijk om een pilot te vinden van een FPV drone
    want die kunnen heel ergens anders staan als waar de FPV drone.vliegtuig zich bevind.

    Knvvl brevet steld niks voor, en ik ben er lang lid van geweest maar ik weiger er nog een keer lid van te worden, dat is wat ze in de afgelopen 30 jaar dat ik modelbouw vliegen die hebben bereikt.

    ruud: punt 4 moest ik echt van lachen, wat ik koop bijna niks meer in nederland, veel in china, hoe wil je online kopen regelen, volgens mij denk jij dat we nog 20 jaar gelden leven.

    punt 5, is volgens mij de oplossing, Alleen maar vliegen bij vliegclubs die vergunningen hebben en afspraken hebben gemaakt met de lucht leiding in dat gebied. Sorry voor de wild vliegers, Maar voor de politie wordt het dan heel eenvoudig om in iedere geval een overtreding te zien, moeten ze alleen nog de piloot vinden. Want te clubs zijn best in kaart te brengen voor de politie.
     
    ashikaga vindt dit leuk.
  5. Ruud1970

    Ruud1970

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Maastricht
    Een brevet geeft aan dat je kunt vliegen (althans dat zou het moeten doen).

    Punt 4 kun je ook online doen via lidmaaschapnummers van de KNVvL..

    Wat ik wil zeggen: er wordt verkocht aan mensen die geen verstand van zaken hebben. En dat moet veranderen.

    Ruud
     
  6. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    Modelvliegtuigen tussen de 1 en 4 kg mogen dus 120m hoog. Maar ook 100m ver. Ik krijg nu van het idee al een stijve....(nek).

    Ik koop ook vrijwel niets meer in NL. Import of gewoon zelfbouw.

    Alleen vliegen op daartoe bestemde terreinen met knvvl brevet? Wat denk je zelf, dat is einde hobby, in ieder geval voor mij. Ik denk niet dat er een knvvl clubje komt bij een plaatselijk dijkje, duin, boeren land of zelfs mijn eigen grond. Ook niet op het industrieterrein (waar ik formeel van de eigenaar toestemming heb om zijn grond te betreden).

    Maar als ik de regels van ruud zo lees, zijn alle problemen opgelost met een papiertje en lidmaatschap betalen.
    Dat is hetzelfde dat ervan uitgegaan wordt, dat als je lid van de anwb bent, er minder ongelukken gebeuren. Right.
     
  7. Ruud1970

    Ruud1970

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Maastricht
    Nee, ik wil de verkoop en het vliegen zo regelen dat mensen met verstand van zaken kunnen kopen en vliegen.

    Ruud
     
  8. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    Dank je Pietervisser, dat zal vast de folder zijn waar sharon dijksma het over heeft.
     
  9. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    Kijk! Toch nog wat geleerd met deze flyer.
    Het is een beetje verscholen info.

    Zo is daar de link waarop wel/niet gevlogen kan worden goed te zien. Interessant. Zo heb ik ook gezien dat er in de polder met raketten geschoten gaat worden ;)

    http://www.drone.aeret.nl/over.html
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, dat is hetzelfde als wanneer je wilt motorcrossen. Dan moet je lid worden van de KNMV, lid worden van een club, je houden aan de reglementen en vervolgens lekker crossen op een daarvoor aangewezen terrein. Vroeger mocht je op heel veel plekken in Nederland gewoon door het bos of de hei crossen maar dat mag allang niet meer. Ook heel jammer. Maar ik begrijp dat best.

    Het hele probleem heeft naar mijn idee niks te maken met de definitie van drones of modelvliegtuigen, en ook niet met de hoeveelheid propellers en/of de aanwezigheid van een camera maar met mensen die (soms zonder het te weten) risico's en overlast voor anderen veroorzaken en daar gewoon schijt aan hebben.
     
    Vale Ouwe, Dickie en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    Hoe kom je daar nu bij? Als ik bij een boer op zijn maisland wil crossen heb ik helemaal geen KNMV lidmaatschapsbewijs nodig. Ook niet als ik dat op mijn eigen grond wil doen.
    Tevens: door het lid zijn van KNMV voorkom je niet dat je tijdens het crossen ergens tegenaan knalt. En KNMV maakt ook geen stukjes land beschikbaar om wel te crossen.
    Wat ze wel doen: info over crossen eenvoudig toegankelijk maken voor wel/geen leden.
    En ze bieden ook opleidingen als jij je bijv verder wil bekwamen in de sport olv een deskundige.
    Neemt niet weg dat iedere crosser begint met een oud barrel in de schuur. Tegen de tijd dat hij/zij bij de KNMV aansluit weet hij allang waar wel/niet gecrost kan worden.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Exact! En zoals al aangegeven, met motorcrossen is dat OOK opgelost door de hele boel naar toegewezen terreinen te verplaatsen met alle bijbehorende rompslomp (licenties, KNMV lidmaatschap etc etc).

    Neemt niet weg, dat het heel mooi zou zijn, als we toch een definitie zouden kunnen vinden die een en ander regelt.... Want de alternatieven zijn minder leuk....

    Wie zegt, dat ik het over een KNVvL brevet heb? Er moet IETS gebeuren, zoveel is wel duidelijk. Als ik moet kiezen tussen de hele hobby verbieden, of iedereen een brevet, dan weet ik wel waar ik voor kies, hoe vervelend het ook is (en voor diegenen die denken dat ik voor eigen parochie preek omdat ik een vliegschool heb: Denk nog eens goed na, het betekent namelijk dat ik die vliegschool wel op kan doeken!!!! Wij draaien zonder winstoogmerk, en een verplicht brevet betekent dat er hogere eisen (door de overheid???) gesteld moeten worden, wat weer afdwingt dat wij commercieel moeten gaan worden i.v.m. de giga-investeringen die dat vergt. Dat geld hebben we om te beginnen al niet, ofwel, einde vliegschooltje...).

    Dit klinkt mischien heel cru, maar dat is strikt je Eigen keuze. Je moet "einde hobby" NIET verwarren met "einde hobby voor mij". Hopelijk snap je, dat je eventuele maatregelen die voor iedereen gaan gelden niet kunt uitsluiten omdat jij het er niet mee eens bent. Dat kan niemand, en zoals ik boven al aangaf, als een brevet verplicht word, dat is een gedachte die mij behoorlijk schrik aanjaagt. Maar welke maatregel er ook getroffen word, er is altijd iemand die het vervelend vind, en het alternatief, zoals nu in Slovenie gebeurt, vind ik nog veeeeel erger....

    ALS het gebeurt, wens ik je in elk geval success met het zoeken naar een nieuwe hobby....

    Klopt... maar de pret duurt exact even lang als dat het de buren kost om de politie te bellen. Het crossen mag, het veroorzaken van geluidsoverlast niet.... Eigen terrein heft daar niks mee te maken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Leuk dat je dat noemt want dat is (deels) natuurlijk waar, en daar gaat de vergelijking ook een beetje mank Ik heb het er over dat je "vroeger" ook op heel veel plaatsen het bos en de hei in kon, wat nu niet meer mag.
    Het levert problemen op als je ZONDER toestemming crosst in parken, op sportvelden, je tuin midden in de stad.
    En daar gaat het juist om; het "met toestemming op het terrein van een boer vliegen" was altijd toegestaan TOTDAT mensen overal gingen vliegen waar dat echt niet kan en mag. Bij traumahelicopters, in de stad, in de aanvliegroutes van Schiphol.
    Het grote verschil tussen crossen en vliegen met drones/modelvliegtuigen is natuurlijk dat die drones/vliegtuigen niet boven dat ene veldje waar ze toestemming voor hebben blijven.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    Dat is prima. De link die ik net doorstuurde gaf die info perfect weer, niets mis mee.

    Maar de gevaren zoals genoemd los je niet op met de regeltjes die brutus voorstelde.

    Diegene die denkt dat het einde hobby alleen voor mij is, is toch wel erg kortzichtig. Een hobby begint niet met inschrijvingen, lidmaatschappen en regels, maar begint met 'prutsen".
    Net zoals motorcross, net als wildvliegen etc. De drempel moet niet te hoog zijn.
     
    pietervisser vindt dit leuk.
  15. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    En is de geluidsoverlast minder geworden nadat je lid bent geworden van de KNMV?
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Voor jouw buren wel, als je op eigen terrein reed.
    Of voor de buren van die boer op wiens terrein jij reed.
    Want beide buren pakken, als ze zich ergeren aan de herrie van de motor, de telefoon.
    En vrij snel is het geluid voorbij...
     
    Dickie en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    Nope, die buren bellen eerst mij. Zo doen we dat. Niet eerst verschuilen achter regeltjes.
    Maar je mist nog steeds het punt dus: dat heeft NIETS te maken met al dan niet lid zijn van de KNMV.
     
  18. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Wat zie ik verkeerd?
    De concepten voor minidrones hebben betrekking op 'Regeling Afstandbestuurde Luchtvaartuigen'
    In Artikel 1 van deze regeling staat juist

    Alle nieuwe artikelen, die van niet meer dan 100 meter ver, niet hoger dan 50 of 40 meter hebben betrekking op RPA's

    Dus wanneer je recreatief of op sport niveau bezig bent met een modelluchtvaartuig, zijnde vaste vleugel, heli, multicopter wat nog meer hebben deze regelingen geen betrekking op ons.
    Natuurlijk moeten we wel voldoen aan de regeling Modelvliegen.

    Het is een grijs gebied, wat hoe toon je aan dat je recreatief bezig bent ??
    Door te vliegen bij een club, dan wel of niet aangesloten bij een overkoepelende organisatie?
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is jouw mening, en die mag je hebben. Maar ik heb een andere.
    De KNVVL en de daarbij aangesloten clubs spannen zich al jaren in de modelvliegsport te bedrijven op plaatsen, tijden en volgens regels die tot doel hebben zo min mogelijk overlast of onveilige situaties te veroorzaken. Dus op aangewezen vliegvelden, met een brevetstructuur (en dat is een veiligheidsbrevet, géén bewijs dat je een supervlieger bent) en een veiligheidsbeleid wat al jaren in ontwikkeling is en voor iedereen inzichtelijk is.
    Het gevolg is dat er de afgelopen jaren nauwelijks incidenten of onveilige situaties zijn geweest die werden veroorzaakt door KNVVL-leden op daarvoor aangewezen modelvliegvelden, en als die er al waren hebben die clubs maatregelen genomen om herhaling te voorkomen.
    Dat komt echt niet doordat KNVvL-leden met een brevet ineens supervliegers zijn die nooit domme dingen doen maar wel doordat ze zich in ieder geval inspannen overlast en onveilige situaties voor anderen te voorkomen.

    Er zijn uiteraard ook genoeg mensen die geen KNVvL-lid zijn en toch verantwoord vliegen (al dan niet bij niet-KNvVL clubs). Het punt is dat die dat niet aan kunnen tonen. En daar kan de overheid niet veel mee, helaas.
    Tot slot is er een (grote en groeiende) groep mensen die niet bij de KNVvL aangesloten wil zijn omdat ze geen zin hebben zich te laten beperken, van mening zijn dat ze moeten kunnen vliegen waar en wanneer ze willen en het hele verhaal over gevaar en overlast voor anderen onzin vinden.

    Die laatste groep is verantwoordelijk voor de problemen en door die groep is de aangescherpte wetgeving er gekomen. En daar is de rest van de goedwillende modelvliegers de dupe van.
    Het hele probleem zou nooit ontstaan zijn als iedereen met een drone, heli of modelvliegtuig de allang bestaande regelgeving rondom modelvliegen had nageleefd. Maar ook in deze discussie kom je keer op keer mensen tegen die dat onzin vinden en de regelgeving aan hun laars lappen. Dát is het probleem.
     
    Dickie en nico v kooten vinden dit leuk.
  20. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    Alles leuk en aardig, maar ook jij haalt nu meningen en feiten door elkaar. Of durf je te beweren dat de genoemde incidenten niet veroorzaakt kunnen zijn door knvvl leden?
    Dus iemand die de snelheidslimiet overschreden heeft, heeft zijn rijbewijs niet?
    Komop zeg, svp wel reëel blijven. Zonder te willen beledigen: een dergelijke stelling wordt alleen ondersteund door burocraten maar heeft niets met het echte leven te maken.
     

Deel Deze Pagina