Het bouwen en vliegen van El Niño

Discussie in 'F5J' gestart door jowa, 8 jan 2017.

  1. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Jowa, dat was (gedeeltelijk) een grapje, maar het komt voor dat ik een aantal keer kort start om enkel landingen te oefenen.

    In een wedstrijd ben ik eens op 16 meter weer weggekomen ( met het zweet in mijn handen), maar ik denk niet dat ik de afgelopen 3 seizoenen onder de 70 meter ben gestart.
    Daar leent het NL weer zich over het algemeen niet voor, en als het sporadisch wel zou kunnen doe je het niet snel omdat je er niet op getraind hebt, althans ik vlak aan de kust niet.

    Mogelijk komt het met de nieuwe generatie kisten als de El Ninõ vaker voor maar het weer moet er wel naar zijn.
    Zo, en nu weer op El Ninõ uitgekomen om daar maar bij te blijven lijkt me.
     
  2. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Overigens, als je laag starten in een fly-off wilt zien moet je het youtube kanaal van Jure Pecar bekijken. Dat is een F5J vlieger die verslag doet als hij de fly-off zelf niet haalt.

    Bob
     
  3. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    De laatste dan off-topic: meer specifiek gaat het om deze film van Jure:


    Een spektakel van begin tot eind. Er zit ook nog een mid-air in.
     
  4. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Dat is een typische NL NK wedstrijd... Daar zullen we komend jaar veel van tegen komen denk ik. Gelukkig heeft nu bijna iedereen het nieuwste type F5J kisten om mee te vliegen dus eigenlijk is de motor start meer voor de vorm dan noodzaak.

    Succes met de El Nino hoop veel wedstrijden er van te mogen verliezen :)
     
  5. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Van mijn kant dan ook een bijdrage over de El Nino.
    Ik heb hem al zowat twee maanden (het is produktienummer 1) maar heb weinig tijd gehad om eraan te werken. Heb ook geen haast, want ermee vliegen is hier voorlopig nog niet mogelijk. De mijne is ook al oranje.
    [​IMG]

    Ik ben begonnen met het monteren van de Tenshock Viper 14T 4400 kV met ME 5:1, dit is bij ons hier inmiddels de standaard-aandrijving voor lichte modellen en gelijk aan de combinatie die Alex in het prototype heeft.

    Het bleek nodig om een spantje (van 1,5 mm GFK of pertinax) tussen ME en kopspant te zetten, enerzijds omdat de (heel dunne) kopspant aan de binnenzijde niet helemaal vlak is (de aandrijving zou bij mij naar links wijzen), maar vooral omdat de lagerflens van de ME zonder spant te ver door de kopspant zou steken waardoor de 28mm RFM spinner niet helemaal aansluit. Ik heb het spantje met een beetje kontaktlijm op de ME geplakt, 15 minuten epoxy erop, de combinatie in de romp geschoven en de spinner strak tegen de kopspant aangeduwd, vastgeschroefd en zo uitgericht gehouden tot de lijm gedroogd was.
    Na 15 minuten de combinatie naar binnen gedrukt.
    Misschien een idee voor Alex om zo´n spantje mee te leveren.

    Vervolgens heb ik de ballastbuis ingebouwd. Voor de ballast heb ik 15mm rond loodstaf gebruikt dat ik in broodjes van 2cm lengte (ca 40 gram per stuk) heb gezaagd en verbonden met een stuk gaskabel. Daartoe met de flex een sleufje in de broodjes gemaakt en vervolgens de gaskabel met een beetje endfest en een klap met de hamer (alleen in het midden, want de „sliert“ moet kunnen buigen) vastgezet. Aan de voorzijde een stukje messingstrip op gelijke wijze ingepast waarmee dan de ballast op de servoplaat wordt vastgezet. De servoplaat heb ik verdubbeld aan de zijden om wat meer lijmoppervlak te krijgen.
    De eerste sliert is 8 broodjes lang en weegt 310 gram. Later maak ik nog slierten van 3 en 5 broodjes.
    [​IMG][​IMG]

    In de tussentijd lang nagedacht over de aansturing van de roeren. Met spring/pull, waarvoor Jeroen Kole heeft gekozen, heb ik geen ervaring. Uiteindelijk besloten om het richtingroer pull/pull aan te sturen en het hoogteroer met de originele stang. Daartoe moest dan wel de L/R servo in het midden van de romp komen, en de H/L servo noodgedwongen daarvoor. Gemonteerd aan de zijwand opdat de ontvanger er nog naast kan. Ietwat onconventioneel, maar het zal wel functioneren zo.
    [​IMG]

    Achterliggende gedachte van de andere aansturing is een gewichtsbesparing van de stang van 10 gram, waarmee aan de voorzijde het gewichtsverschil tussen een 500 en een 800 accu al voor de helft is „terugverdiend“. Ik ben van plan alleen 500 Bolts te gaan gebruiken omdat deze een stuk gemakkelijker uit te wisselen zijn. Eventueel breng ik helemaal vooraan in de romp wat lood aan.

    Nu beginnen aan de vleugel. Daarover dan later meer.
     
    jowa vindt dit leuk.
  6. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Kijk, dat gaat bij mij nou net zo. Deze week wil ik beginnen. Hoe lang is jou balastbuis geworden, ik neem aan zo lang mogelijk?
    Johan
     
  7. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    De loodsliert blijft geheel binnen de meegeleverde buis. In theorie zou er nog 1 broodje bij kunnen. Ik heb voor stafmateriaal gekozen omdat daarmee meer gewicht over een korte afstand kan worden bereikt dan met kogels.
    Juun
     
  8. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Vanavond maar eens begonnen met het motorspant te boren, een oud spantje als mal gebruikt.
    Al snel zie je dat de motor met spinner (1025 van Schambeck die ik wil gebruiken), beter past als het motorspant een tot anderhalve mm naar binnen is geplaatst. motorspant.jpg
    Ik hou bijna anderhalve mm ruimte tussen romp en spinnerdop omdat een ring op de motoras direkt tegen het middendeel (meenemer) aankomt. Normaal kunnen er nog stelringen extra tussen geplaatst worden zodat bij een forse landing de krachten van de impact via deze "verdikte as" afgevoerd worden naar de motor. Eens zien hoe dat aangepakt kan worden, overigens is mijn spinner 30 mm en de romp maar 28.

    Verder kwam ik er achter dat een oude strijkplank een prima hulp is om wat op te leggen. De bekleding doet prima zijn werk en voorkomt beschadigingen tijdens het dremelen.

    Met dit huidige bouwtempo vliegt ie over enkele maanden vast wel......
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan gebruik je je oude motorspantje toch gewoon als ´spacer´? Schuift je motor mooi 2mm naar achteren op..
     
  10. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Dat had gekund als er voldoende ruimte was tussen middendeel en de bevestigingsboutjes. Met een 'spacer' win ik slechts 0,5 mm! Een spacer icm verzonken boutkoppen is waar het naar toe moet.
     
  11. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Prikken doe je toch niet :D en al helmaal niet met deze top "licht"gewicht kist.
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik bedoelde een spacer achter het ingelamineerde motorspant, voor de gearbox. Zo doe ik dat ook in al mijn f5b modellen, omdat anders de prop niet vergenoeg naar achteren kan. De motor wordt dus de dikte van je losse spantje naar achteren gezet, lijkt me 2mm zo van de foto. Soms gebruik ik zelfs twee spacertje, zoals bij de NEU motoren waar het voorste lager wat verder uitsteekt.
     
  13. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Gerben, je bedoelt dat je het ingelamineerde spant, op een buitenring voor de steun na, weghaalt? en een andere achter de overgebleven ring lijmt?
    Dan komen de boutjes ook verder in de romp. Lijkt me goed. Als je wat anders bedoelde begrijp ik je niet helemaal.
    Ten overvloedde : de spinnerdop is vrijwel gelijk met het middenstuk en had wel iets meer 'oversteek' mogen hebben.
     
  14. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Ik denk dat Gerben hetzelfde bedoelt als ik eerder beschreef in post 25: er moet aan de binnenzijde een spantje komen tussen motor en motorschot. Een stuk van het motorschot weghalen is nergens voor nodig. Gebruik voor het vastschroeven van de motor schroeven met verzonken koppen.

    Maar ik herhaal wat ik ook al schreef: de binnenzijde van de motorspant is niet helemaal vlak. Bij mij zitten de twee romphelften daar zelfs niet helemaal gelijk aan elkaar. Als ik een los spantje tussen motor en spant had gemonteerd zou de motor niet goed uitgelijnd hebben gestaan (naar links). Daarom heb ik dit spantje aan de binnenzijde tegen het motorschot gelijmd, op de wijze zoals beschreven in post 25. De lijm vult dus ahw de ongelijkheid op.
    Maak een rond spantje van ongeveer de diameter van de vertaging van de motor. Veel groter kan niet, omdat de diameter vooraan maar 28mm is en ook omdat de binnenzijde in de hoek enigszins rond verloopt door wat hars. Het kan zelfs nodig zijn het spantje vooraan aan de buitenzijde wat af te ronden. Maak in het midden een gat conform de diameter van de lagerflens. Monteer de spinner tijdens het drogen van de lijm en duw deze strak tegen de romp zodat de motor compleet vlak met de kopspant wordt getrokken. Uiteraard dan de aansluiting spinner-romp rondom controleren. De vier schroefgaatjes kunnen later worden doorgeboord (er zal wat lijm uitgedrukt worden).
    Niet te lang wachten met het terugdrukken van de motor naar binnen. De contactlijm laat gemakkelijk los; de hars mag nog niet al te hard zijn.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2017
  15. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Eerst verder met de vleugel.

    Vleugelservo's kunnen er in. Toch maar voor originele aanpak gekozen. Als het nodig is kan de servo er gemakkelijk uit zonder veel wrikwerk. De afmetingen van de opening zijn gemaakt voor dit type servo. Hoe Alex de servobevestiging heeft bedoeld weet ik niet. Ieder op zijn wijze. Ik ben wel benieuwd of iemand het nodig vindt om de onder- en bovenschaal (specifiek van de El Niño) ter hoogte van de servoschacht te verbinden.


    vleugelservo.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 feb 2017
  16. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Zelf heb ik de servo's voorzien van papiertape en daarna in gelijmd. Boven en onderhuid heb ik niet verbonden. Een knal harde aansturing is nergens voor nodig bij F5j snelheden. Omdat ik binnen 10 landingen al een setje tandwielen gestript had van de Graupner Des 428 op flap heb ik deze vervangen voor MKS 3100. Daarbij heb ik in de aanstuurstang een V-tje gebogen zodat bij een landing waarbij de flaps de grond raken de flaps een centimetertje terug kunnen buigen zodat er niets gestript word.
     
    reing vindt dit leuk.
  17. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Alex dank, V-tje had ik zo snel niet aangedacht. Stuurstang 1,5 mm?
     
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
  19. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Servo aansturing van de rolroeren werken. Nu nog de flaps afwerken. Toch wel handig zo'n vrije dag in de week.
     
  20. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Om de El Nino op Terlet te kunnen vliegen heb ik mijn vliegmaat Ton ingeschakeld. Ton heeft mijn Perfection overgenomen en helpt graag een handje.Is ook wel zo gezellig. Inmiddels zit de motor op zijn plek. Wel met flinke verandering ten opzichte van plan A. Alsnog de bestaande spant er uitgehaald totdat er een ring over bleef. motorspannt.jpg Daarachter de originele Schambeck spant. Nu is het probleem met de verzonken schroeven ook opgelost. De bestaande wanddikte liet geen verzinking toe. Erg tevreden over!
    Omdat ik een 2 mm grotere spinnerdop toepas dan de rompdiameter, is de motor exact gecentreerd om de romp.
    Het stellen van het spantje is dan een eenvoudig klusje. Er zijn geen luchtinlaat openingen, daar denk ik nog over na, maar voorlopig doe ik zonder. Het is nog geen lente! neus.jpg
    De vleugel is inmiddels klaar. De soldeerverbindingen aan de stekkers vul ik op met smeltlijm uit het lijmpistool. Dan kan ik makkelijk de draadjes ombuigen in de vleugel. Krimpkous is iets stijver. De stekkers gaan wel stroef in en uit elkaar. Oppassen geblazen met de vleugel plaatsen. vleugelstekker.jpg
    Nu nog de romp afbouwen.

    Johan
     

Deel Deze Pagina