Het bouwen en vliegen van El Niño

Discussie in 'F5J' gestart door jowa, 8 jan 2017.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hoeveel gewicht zou je besparen ?? 5-10 gram achter en 40 voor schat ik zo ??
     
  2. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik denk ongeveer 10 gram achter en 25 gram voor. Nauwelijks merkbaar op een kist van 72 dm en het is nog maar de vraag of het ook beter word.
     
  3. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    Het zwaartepunt zit op 97 maar ik ga het nog wat meer naar voor brengen en proberen. Nu herstelt hij nog niets bij duikvlucht en dat wil ik op grotere hoogte niet hebben. Dan reageer ik wellicht te laat.
    Wat betreft de kleppen gaan die naar +/-70° bij butterfly. daarbij valt hij ter plaatse bijna stil.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    fout gelezen ...
     
    bartjuh K vindt dit leuk.
  5. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Normaal stel ik mijn modellen zo af dat er in speedstand niets gebeurt en het model kaarsrecht voor uit vliegt zonder op te trekken of te duiken . In Cruise (kleppen +2mm) trekt hij dan wel op. De El Niño heeft vleugelprofielen met vrij weinig welving en weinig profiel moment. Hierdoor zal het model bij verstoring niet snel uit zich zelf in een duik overgaan of gaan pompen. Het overgrote deel van het terug vliegen doe ik in speedstand en daarbij hoef ik normaal gesproken weinig tot niet het hoogte roer aan te raken. Het vliegt daardoor veel strakker terug dan in cruise stand.
    Bij de start vlieg ik ook in de speed stand zodat het model netjes stijgt zonder down bij te mixen.
     
  6. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    Ik heb ervaren dat naarmate ik meer lood bijplaatste het toestel nog niet op trekt.
    Blijkt dat het hoogteroer niet helemaal terug neutraal komt.
    Kristof heeft een paar veertjes geplaatst en dat heeft het probleem vrijwel geheel opgelost.

    Willy
     
    crins vindt dit leuk.
  7. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Vanavond de gehele vleugel maar weer uitgebouwd. De bovenschaal lag los op de achterlijst. Ik had een en ander al met secondenlijm gehecht, maar heb er geen goed gevoel bij. Bij het maken van de aansturing van de kleppen zag ik dat er geen goede overgang was van vleugel naar klep. Er bleek dus een ruimte van 1 mm tussen de schaal en de achterlijst te zitten over meerdere stroken. Daar mis ik dus sterkte en het profiel is ook niet zoals bedoeld. Na het hechten, heb ik met lamineer epoxy en een beetje wit poeder, de achterlijst met een penseeltje ingestreken. De gaatjes zijn in ieder geval opgevuld, dus het moet wel een verbetering zijn in sterkte. Je ziet nu een mooie overgang tussen lijst en schaal. Ook de holletjes in de hoeken met epoxy en vlokken versterkt. Op de foto lijkt het veel maar dat valt in werkelijkheid wel mee. Natuurlijk komen er geen extreme krachten op de vleugel maar als de vleugel een dynamische doorbuiging heeft tijdens de vlucht,krijg je een soort van schuifkracht tussen schaal en lijst. En dat er straks beweging is te zien is wel duidelijk bij deze keuze voor lichtgewicht en spanwijdte. Een en ander is met Alex afgestemd. Echter voor mij geen halve maatregelen. Die paar gram extra epoxy boeit mij totaal niet.
    epoxyklep.jpg
     
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    @jowa,

    Het betrof hier toch een b-keuze vleugel?
    Wil het nog even navragen/vermelden. Voor mensen die niet het hele draadje lezen maar alleen de update. Die denken dat de kwaliteit van de kit slecht is. Maar als Alex hem als b-keuze verkocht heeft, dan zegt het niets over de kwaliteit van een a-keuze. Het is dan 2 duimen omhoog voor Alex, dat hij de inspectie goed doet en deze vleugel afkeurt om als a-keuze te verkopen. Dat geeft aan dat de kit met zorg opgebouwd wordt.

    Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet slecht. Het is bescherming voor Alex zijn modellen. en nee ik heb geen aandelen bij Alex en ook geen model bij hem gekocht. ik heb er dus zelf geen voordeel bij.
     
  9. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Het was een B keuze vleugel maar niet om die reden afgekeurd. Eigenlijk valt het onder probleempjes die bij een eerste serie modellen zich voordoen. Ik heb van een andere klant (later model) ook een zelfde bericht gehad. Het komt voort uit het feit dat ik vroeger ook DLG's bouwde met schalenvleugels. Hierbij gebruikte ik 3 mm depron met een koolstof kous . Deze 3mm depron is van een zwaardere kwaliteit . Ik moest hierbij minimaal aan overmaat gebruiken om doordrukken van de hulpligger in de vleugel te voorkomen. Ik ben van hetzelfde principe uitgegaan bij de El Niño alleen gebruik ik hier 6mm depron. Deze is veel zachter en drukt daardoor de kous minder aan waardoor deze niet voldoende hecht. In eerste instantie zit alles netjes vast alleen als er dan gewerkt word aan het model en de kleppen een paar keer flink aangedrukt word kan het los springen. Inmiddels gebruik ik meer overmaat en iets meer hars en flink trekken aan de kleppen heeft geen losse hulpliggers meer tot gevolg. Diegenen die een model uit de eerste serie (1 tot 6) hebben zou ik aanraden even wat dunne CA langs onder en bovenkant te laten lopen dan komt het nooit meer los.
     
  10. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    @hoeby Ik schrijf niet over kwaliteit, ik constateer en pas het aan. Ik overleg alles in goede sfeer met Alex. Zoals Alex aangeeft is secondenlijm voldoende. Dat heb ik gedaan. Maar... ik voel mezelf beter bij het nawerken met een likje epoxy. Iemand die let op gewicht zou in mijn geval ook niet de hoekjes hebben bewerkt met aramide vlokjes. Ieder zo zijn / haar meug.
    Gelukkig zit Alex hier op het forum er ook kort op.:thumbsup: Nu de lucht in met dat ding!
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  11. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    Ik lijm op die plaats liefst met epoxy al dan niet wat in gedikt. Zo voorkom ik dat met het omplooien van de flap het profiel wat verdraait is en gelijk zo vastgelijmd wordt(CA). Ik kan het dan rustig laten uitharden in de normale stand.
    Ik ben overigens zeer tevreden over de vliegeigenschappen. Ik dacht dat ik met richting sturen helemaal niet kon maar met de EL NINO is dat een fluitje van een cent. Hij draait in een belletje als een DLG ( zo kort!!!). Maar 1 probleem, als het nu niet lukt op de wedstrijd ligt het echt aan de piloot.

    Willy
     
  12. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik heb vanmiddag ook een paar uurtjes gevlogen. De laagst gemeten start was 14 meter. Gemiddeld zo rond de 25 meter. Ik las laatst dat Peter Zweers niet gelooft in het zoeken naar thermiek met motor aan. Eigenlijk was vanmiddag de eerste keer dat ik dat probeerde maar het was 100% van de keren raak. Met een minimale motor loop was het geen probleem de thermiek te herkennen.
    Ik vloog vandaag met een zwaarte punt op 101mm. Vorige week met een goede SAM_1957.JPG windkracht 4 ben ik al wat naar achteren gegaan tot 99mm. Vandaag met weinig wind dus nog iets verder terug. Model klimt erg makkelijk zo en houd vooral goed vaart tijdens het circelen waardoor er strakker gevlogen kan worden. Overigens was er nog 1 vlucht die nog lager gestart en volgevlogen werd. Alleen werd die niet geregisterd vanwege het ontbreken van de motor loop:koud:.
     
    Superior, crins, reing en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Deel 2 (vervolg op post nr. 25) van het verslag over de bouw van mijn El Nino.

    Ook bij de vleugel heb ik een paar dingen wat anders opgelost dan gebruikelijk of bedoeld.
    Niet v.w.b. de rolroeraansturing: hier zijn KST08H servo´s (in raampjes van Servorahmen.de) gemonteerd waarbij de aansturing volledig standaard kon zijn. Wel heb ik de kapjes van een iets dunner materiaal gemaakt; de meegeleverde kapjes vond ik wat aan de dikke kant en zouden enigszins uitsteken. Iets (vlak) aan de binnenzijde afschuren zou ook kunnen.
    Voor de kleppen heb ik voor BMS105HV servo´s gekozen, in aangepaste servoraampjes van HK. Een veel gebruikt alternatief is de MKS 6110 die als voordeel horizontale montage heeft. Maar in beide gevallen geldt dat door de dikte van de servo (10mm) er in de enorm dunne vleugel erg weinig ruimte is om de servohevel binnen de kap te houden en toch nog voldoende uitslag voor de klepaansturing te hebben. Ik heb daarom een klein aerodynamisch nadeel voor lief genomen en een „bultje“ in de servokap gemaakt. Daarvoor gebruikte ik 0,25mm PVC-plaat. Bijkomend voordeel is dat er nu een wit i.p.v. zwart kapje in een wit vlak zit.

    [​IMG]

    Voor het afdekken van de roerspleten heb ik niet het meegeleverde materiaal gebruikt maar teruggegrepen op de „meelmethode“ met echt Tesa Crystal Clear tape.

    De gebruikte FRSky X4R SB ontvanger heeft de SBUS-faciliteit en daarom loopt er maar 1 servokabeltje naar de vleugel. De contrazijde van de verlengkabel heb ik schuin in de sleuf voor de vlakke stekker gelijmd. In de vleugel zit een gestripte SBUS-decoder die via een kleppenservo-opening is ingebracht.

    [​IMG]

    Spannend was dan hoe gewicht en zwaartepunt zouden uitkomen. Met de nieuwe Hyperion 3s G7 900, een weliswaar dure, maar qua formaat voor de tegenwoordige dunne rompen erg geschikte en lichte HV-Lipo, woog het model 1020 gram, bij een zwaartepunt op 95 mm. Met een 3s Bolt 500 990 gram bij een zwaartepunt op 100mm.

    [​IMG][​IMG]

    De eerste vlucht gemaakt met de 900-accu en dit verliep perfect. Maar ook op 100mm met de 500-accu ligt het zwaartepunt niet te ver achterwaarts. Ook Alex vliegt zoals hier al aangegeven inmiddels met een zwaartepunt van rond 100mm, ook met ballast bij veel wind.

    Het model is opvallend beweeglijk. Thermische activiteit is geweldig goed zichtbaar en het model draait in een bel enorm kort en er zijn dan maar heel weinig corrigerende stuurbewegingen nodig. Als ik weer met mijn Pike1300 vlieg, voelt deze aan als een „lompe bak“.

    De roerinstellingen zijn conform opgave van Alex, dus cruise=2mm kleppen; speed=neutraal.

    Een sfeerplaatje op het veld, met op de achtergrond een voor veel Forumleden bekende berg, de Gerlitzen.

    [​IMG]

    Komend weekend gaat dan de eerste wedstrijdinzet plaatsvinden bij de Tisza Cup in Szeged, Hongarije, waar het meestal hard waait. En niet alleen daarom wordt het een zware opgave want er zijn 83 piloten aan start, waaronder de gehele Oost-Europa-top. We zullen zien.
     
  14. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Succes in Szeged Juun.
     
  15. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Juun, wat bedoel je met de meelmethode?
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    plak de tesa met de strook die straks op de vleugel wordt geplakt op iets glads (zodat het er straks ook weer goed, en nog steeds plakkend, er af te halen is. Keer de boel om, zodat de lijmlaag van het vrije stuk tape naar boven ligt. Strooi daar meel o.i.d. op. Goed in wrijven! overtollige meel verwijderen (wegblazen, bij voorkeur in de woonkamer met vrouwlief erbij). Dan trek je de tape weer los, en plak je het met het schone kleef deel op de vleugel.

    Ik heb die methode ooit ook gebruikt, maar ik vond er een nadeel aan zitten. Na verloop van tijd (na de winter stop) zakken die meeldeeltjes toch in de lijmlaag, en gaat de tape daar toch weer (wat) kleven. En dan blijkt je rolroer opeens niet naar beneden te kunnen ....
    Ik ben dan ook overgestapt op de 'thinner methode'. ;) Die is vrijwel identiek. Alleen i.p.v. meel erop aan te brengen poets ik de lijmlaag daar weg met thinner of zoiets. Plakt gegarandeerd nooit meer! :D
     
    crins vindt dit leuk.
  17. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Goeie truuk met thinner!
    Ik neem aan ook in de woonkamer met vrouwlief erbij?
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tuuuurlijk!!! :D
     
  19. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    Ik plaats de tape omgekeerd op een blad en plaats een 2de laag wat verschoven lijm op lijm.
    Zo heb je 2 lengtes met een gedeelte dat lijmt.
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Slim! Wel iets bredere tape nodig zo.
     

Deel Deze Pagina