Iets mooi voor mijn frees

Balsa met een twee snijdertje is al helemaal niet te doen, geeft allemaal draden!
Helemaal mee eens! Heb ik onlangs mogen ervaren, en een paar posts terug beschreven.

Diamantvertand voor zacht hout is the way to go. Al spanen deze geheel niet maar verpulveren/raspen. Meer hitteopbouw in de frees. Grotere kans op breken [emoji6]
Enerzijds zegt je "diamant vertand is the way to go", de beste dus.
Vervolgens schrijf je "Meer hitteopbouw .. Gtortere kans op breken", waaruit ik op meen te maken dat er toch nog betere freestypen zijn. Ja? Welke?

Als ik frees in hout, zet ik de diepte op pakweg de helft van de diameter. Dat gaat goed. Alhoewel een keer een frees bij te grote acceleratie van de machine. Denk ik, omdat het na het instellen van een lagere accelleratie niet meer is voorgekomen, en er wel weer heel wat metertjes gefreesd zijn.
 
Dus jaap is dit wat dan ?

20pcs 0.6mm Shank Diamond Hole Saw Cutter Drill Bits
https://banggood.app.link/JLTiM7nkdC
Dit is prut (ook voor de dremel). De naamgeving is wat verwarrend. 'Diamant vertand' is wat anders als een freesje met diamandkorrels. De frees waar jij om vraagt is de laatste, het lijkt op schuurpapier qua struktuur, diamant vertand lijkt meer op een micro rasp, micro schaafjes.

Zeker bij balsa raakt zo'n ding in no time 'verstopt'. De balsa draden blijven erin hangen. 'Diamant vertand' is erin geslepen. Scherpe punten maar verder glad, niets waar het balsa aan kan blijven hangen.
 
N.B.
Die diamant-korrel-freesjes zijn wel uitstekend om in hard materiaal te frezen: metaal (staal beter, met alu en koper zitten ze zo dicht), en glas en keramiek vooral.
 
We worden zo wél heel wat wijzer! Heb inmiddels een bestelling gedaan voor diverse freesjes. Binnenkort kan ook ik aan de gang.
 
Helemaal mee eens! Heb ik onlangs mogen ervaren, en een paar posts terug beschreven.


Enerzijds zegt je "diamant vertand is the way to go", de beste dus.
Vervolgens schrijf je "Meer hitteopbouw .. Gtortere kans op breken", waaruit ik op meen te maken dat er toch nog betere freestypen zijn. Ja? Welke?

Als ik frees in hout, zet ik de diepte op pakweg de helft van de diameter. Dat gaat goed. Alhoewel een keer een frees bij te grote acceleratie van de machine. Denk ik, omdat het na het instellen van een lagere accelleratie niet meer is voorgekomen, en er wel weer heel wat metertjes gefreesd zijn.

Balsa doe ik niet anders meer dan diamant vertand. Dikker (harder) hout pak ik 2 snijders. De bedoeling bij snijdende freesjes is normaliter je frees/feed/toerental zo af te stellen dat er mooie spaanders af komen en geen poeier. De hitte gaat dan in de spaanders naar buiten en hoopt niet op in de frees.

Een 1mm twee snijder kun je zonder problemen in 1 haal door 3mm populier trekken. Een 1mm diamantvertande frees in 1 keer daardoorheen geeft geheid een gebroken frees door hitteopbouw. Dan is de gouden regel diepte van een halve freesdiameter.
 
Het type frees, twee snijdende kanten! Voorbeeld:
http://www.laborholland.nl/en/produ...lid-carbide-slotting-end-mill-short-2-cutter/

Heb je pas net een cnc router gebouwd? Dit is basiskennis namelijk hihi[emoji6]

Verder gebruik ik nog v-bits als ik nauwkeurig wil graveren. Anders krijg je hoekjes nooit strak. (Je zit dan met de freesdiameter)

ad6c4d808511ae63f1c76692bb85d249.jpg


En dus gewoon twee snijders voor ros en ragwerk.
99528f984448a212e6288f88806265d0.jpg
 
Folie zou net zo goed een mooi resultaat opleveren, of zou de constructie dan niet sterk genoeg zijn?
 
Ja, een CAD-tekening. En dan kun je in de 3D-weergave de optie 'transparant' aanklikken.
Doe je dat niet, dan zie je een mooie niet transparante vleugel, maar dan ziet ie er niet anders uit als een schuimvleugel ...
Da's niet zo duidelijk als je wilt laten zien dat het om een ribbenvleugel gaat ... :rolleyes:
 
Back
Top